بلخ باستان می تواند پایتخت جهانی نوروز شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ کد خبر: 148630 منبع: پرینت

چندی پیش امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان پیشنهاد کرد چون نوروز از تخت جمشید برخاسته است باید بعنوان پایتخت جهانی نوروز شناخته شود.

خوب، بی چون و چرا پیشنهاد نیکی است با این هم می شود که نوروز دو پایتخت داشته باشد: یکی در غرب فلات ایران و یکی هم در شرق آن اینگونه می شود که همه ساله جشن های نوروزی گاه در غرب و گاه در شرق آن با اشتراک هیات هایی از کشورهای حوزه نوروز برگزار شود.

من چند سال پیش پیشنهاد کرده بودم که باید با حمایت کشورهای عضو باشگاه نوروز در مزارشریف شهرک نوروزی و پارک نوروزی (نوروزگاه) ساخته شود. در نوروزگاه می توان برای هر کشور عضو باشگاه نوروز که شمار آنها به چهارده می رسد بخش های جداگانه ای تخصص داد تا هر یک با هزینه خود آن را آباد کنند.

در جشن های نوروزی می شود هنرمندان کشورهای مختلف در پارک نوروز آوازخوانی کنند، جشنواره های فیلم در سینمای نوروز برگزار شود، مسابقات ورزشی مانند فوتبال و پهلوانی مانند مسابقات المپیک در ورزشگاه نوروز برگزار شود، جشنواره های دانشجویی راه انداخته شود، بازارچه های نوروزی با اشتراک کشورهای دوست برپا شود. نمایشگاه ها راه انداخته شوند و هتل های نوروزی ساخته شود.

یکی از کارهای نیک در این راستا می تواند راه اندازی شبکه تلویزیون جهانی نوروز باشد در این شبکه می شود برای هر یک از کشورهای عضو باشگاه نوروز مثلا دو ساعت تخصص داده شود. در یک سخن در گام نخست باید زمینی برای این امر تخصص داده شود سپس پروژه بزرگی روی دست گرفته شود و در چند سال براساس ماستر پلان پیاده شود.

ناگفته پیدا است که در آینده این پارک به شهرک بزرگی تبدیل خواهد شد و همچون منبع درآمد بزرگی برای شهر مزار شریف در خواهد آمد این پروژه می تواند شهر مزارشریف را به کانون همبستگی و همگرایی و همسویی منطقه ای مبدل گرداند. روشن است شهر باستانی هرات هم می تواند پروژه همانندی را روی دست بگیرد در این زمینه می توان با سازمان اکو و یونسکو وارد گفتگو شد.

اما گام نخست را باید ولایت بلخ بردارد ابتکار عمل را در دست گیرد و پروژه مشخصی را تعریف کند البته می توان در نوروز آینده با دعوت از سران نخست وزیران یا وزیران خارجه کشورهای حوزه نوروز در مزارشریف پارک را افتتاح کرد و پروژه آن را معرفی کرد. جا دارد تا در مراسم نوروز امسال ساختن نورزگاه در بلخ بامی رسما اعلام شود و نامزدی بلخ برای پایتخت نوروز رسما مطرح گردد.

در پروژه نورزگاه و شهرک نوروز بازرگانان ملی هم می توانند سرمایه گذاری کنند برای مثال هتل ها و ساختمان های ورزشی مانند حوض های آب بازی و رستوران ها و کافه ها و سالن ها بسازند شاید اگر مدیریت اطلاعات و فرهنگ بلخ بتواند ابتکار عمل و سررشته کارها را در دست بگیرد بهتر باشد.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آریانفر
نوروز
مزارشریف
جشن
نظرات بینندگان:

>>>   به این باید بچسبید
چه فارسی زبان باشید
چه ایرانی چه افغانی چه تاجیک چه ازبک باید به این بچسبید

>>>   خوب، بی چون و چرا پیشنهاد نیکی است با این هم می شود که نوروز دو پایتخت داشته باشد: یکی در غرب فلات ایران و یکی هم در شرق آن اینگونه می شود

این ور که خاور هستش

اتفاقا به کرمانشاه گاهی میگن کرمانشاهان گاهی باختران
با اینکه باختران سبک به نظر میرسه اما در مقابل خاور هستش
خاور
باختر
باختران

کرمانشاهان هم قشنگه

کینگ
کینگز

شاه
شاه شاهان
شاهنشاه

>>>   دهات ما هم نوروزگاه داشته و اسمش هست
قبل از اینکه روضه و روشه خوانی باب بشه

>>>   تک تک این جملات درسته

اما هر کشوری اول آرامش نیاز داره و دولت و مردم

باید با شناخت دین با طالب و پشتو کنار بیایید
با شناخت دین و شناخت هم

وقتی ثبات و پول و پله و آرامش و اعتبار و آبرو پیدا کردید

در داخل و خارج قدم‌های بزرگ اینه
مثل تمدن بزرگ محمدرضا شاه پهلوی و رضا شاه بزرگ
شما هنوز خیلی فاصله دارید البته بستگی به گام‌های شما دارد
اما مسیر این است

>>>   تک تک این جملات درسته
اما هر کشوری اول آرامش نیاز داره و دولت و مردم
باید با شناخت دین با طالب و پشتو کنار بیایید
با شناخت دین و شناخت هم
وقتی ثبات و پول و پله و آرامش و اعتبار و آبرو پیدا کردید
در داخل و خارج قدم‌های بزرگ اینه...

>>>   کدام جاهای نام رضا خان نوکر غرب مرده شاه مخلوع را به قلم آورد و ایرانیان را در خشم کرد؟

>>>   با اين ّپینهاد عالی خویش در قلب فاشیستهای لجوج و ملاهای مفتخور بیخرد خنجر زده و اتش را در سینه شان افروختید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است