پشت پرده تغییر سیاست عربستان برای عراق چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ کد خبر: 148652 منبع: پرینت

یک نماینده پارلمان عراق تغییر موضع یک شبه عربستان در قبال کشورش را سوال برانگیز دانست و تاکید کرد که عربستان بدنبال اجرای مقاصد مشکوک آمریکا در عراق است‎.

عواطف نعمه نماینده تشکل "همپیمانی ملی" در پارلمان عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی الاتجاه تصریح کرد: "عربستان به عراق نزدیک می شود اما این اقدام در راستای اتخاذ رویکرد درهای باز یک کشور در قبال یک کشور دیگر نیست بلکه برای اجرای مقاصدی مشکوک در عراق است.

وی افزود: عربستان دستورات مشکوک آمریکا را در عراق اجرا می کند و بعد از شکست های بزرگش در یمن و سوریه، به سیاست نرم در قبال عراق روی آورده است.

این نماینده با اشاره به اینکه تغییر موضع عربستان در قبال عراق بنا به دستور آمریکا صورت گرفته، تصریح کرد: این اقدام ریاض، رویکرد باز سیاسی یا دیپلماتیک یا اقتصادی تلقی نمی شود بلکه اجرای دستورات آمریکا به شمار می رود زیرا واشنگتن، عربستان را - که (بمب ها و عاملان انتحاری) را از سال 2003 میلادی به عراق صادر و فتواهای تکفیری را مطرح کرد- دریچه دیگری برای توسعه نفوذ خود به شمار می برد.

نعمه گفت: عراق بازیگری اصلی در منطقه است و آمریکا به عربستان دستور داده است تا سیاستش در قبال عراق را تغییر دهد.

وی این پرسش را مطرح کرد که "چه شده است که عربستان یک شبه با عراق احساس برادری می کند" ؟

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار است در آینده نزدیک سفری به عراق داشته باشد اما اهداف آن هنوز اعلام نشده است.

در همین حال، رازق الحیدری عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق پیش بینی کرد که "دخالت های سیاسی عربستان در امور داخلی عراق در آینده نزدیک از طریق حمایت و پشتیبانی مالی از برخی نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق که قرار است ماه مه آینده آغاز شود، صورت گیرد."

وی به شبکه تلویزیونی الاتجاه گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طرح حمایت از سیاستمداران عراقی در انتخابات آینده را در دستور کار دارد تا به جایگاهی سیاسی در راستای خدمت به ریاض برسند.

رازق گفت: این امر دخالت و نقض حاکمیت عراق به شمار می رود و به طور کامل غیرقابل قبول است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است