نزاع بین احزاب اسلامی برای بقا
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ کد خبر: 148739 منبع: پرینت

این روزها اوج تنازع و جدال بین حزب اسلامی شاخه حکمتیار و حزب اسلامی شاخه ارغندیوال است.

این دو شاخه که زمانی با هم یکی بودند اکنون برای زنده ماندن تقلا می‌ کنند. دور جدید جدال بین اعضای این حزب هفته پیش شروع شد. حزب اسلامی شاخه حکمتیار سه‌ شنبه 22 حوت با انتشار بیانیه‌ ای «عبدالهادی ارغندیوال»، «محمدخان» و «عبدالبصیر انور» را از این حزب اخراج کرد. عبدالهادی ارغندیوال رهبر فعلی حزب اسلامی شاخه ارغندیوال و محمدخان معاون اول رییس اجرایی دولت افغانستان است.

عبدالبصیر انور نیز در دولت وظیفه دارد و وزیر عدلیه یا دادگستری است. آنان در گذشته عضویت حزب اسلامی را داشتند اما در سال‌ های اخیر خود را از حکمتیار جدا کردند و به زندگی مسالمت‌ آمیز رو آوردند. حکمتیار در یک و نیم سال گذشته بسیار تلاش کرد تا این سه نفر بار دیگر رهبری او را بپذیرند اما آنان از این امر شانه خالی کردند.

به رغم آنکه آنان و تعداد زیادی از دوستان شان سال‌ ها پیش از حکمتیار بریده بودند اما بیانیه حکمتیار و اخراج این سه نفر از حزب اسلامی شاخه حکمتیار به نحوی اعلام جنگ با آنان بود به همین خاطر ارغندیوال یک روز پس از انتشار بیانیه حکمتیار به آن واکنش نشان داد و در تماس تلفنی با تلویزیون آریانا این تصمیم حکمتیار را غیرقانونی خواند وی گفت که تنها حزب وی رسمیت دارد و ثبت وزارت دادگستری افغانستان است.

سپس «عبدالجبار شلگری» عضو شورای اجرایی حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال نیز به تصمیم حکمتیار واکنش نشان داد و گفت که تنها حزب آنان رسمی است و گلبدین حکمتیار عضویت این حزب را ندارد. این واکنش شلگری شکل انتقام داشت و به نحوی خواست بگوید که اگر حزب اسلامی حکمتیار، ارغندیوال را از این حزب اخراج کرد ما هم حکمتیار را از حزب خود اخراج می‌ کنیم.

در حال حاضر تنش بین اعضای حزب اسلامی از یک‌ طرف و حکمتیار از طرف دیگر به شدت ادامه دارد که بقای هر دو جریان را با خطر جدی روبرو کرده است بخاطر ترس از فروپاشی، حزب اسلامی حکمتیار روز جمعه بیانیه دیگری را صادر کرد که از دستپاچگی این جریان حکایت دارد در بخشی از این بیانیه که نزدیک به یقین توسط شخص حکمتیار با نام مستعار «حقجو» نوشته شده آمده است: "آيا مضحك نيست كه چنين شخصى [عبدالهادی ارغندیوال] امروز و با اتکا بر حمایت‌ های چهره‌ های منفور از ميان رقبا و دشمنان حزب جسارت می‌ کند و خود را رهبر حزب اسلامى افغانستان می‌ خواند"؟

سپس در بخش دیگری از این بیانیه که از روحیه قلدرانه و پرخاشگرانه حکمتیار حکایت دارد مستقیم از ارغندیوال نام برده شده و تصریح گردیده است: "حزب اسلامى حق دارد از رییس‌ جمهور بخواهد تا كسانى را كه به نام حزب اسلامی در كابينه خود گرفته است و در كنار ارغنديوال با مخالفين حزب اسلامي تعهد پيدا و پنهان دارند از كابينه اخراج كند".

در آخر این بیانیه به کسانیکه ارغندیوال را رهبر حزب اسلامی خطاب کنند هشدار داده شده و تصریح گردیده است که عواقب این کار به دوش آنان خواهد بود. سخن پایانی اینکه در حال حاضر سرنوشت هر دو شاخه حزب اسلامی در هاله ابهام قرار دارد اما در این بین شاخه حکمتیار بیش‌ از پیش به فروپاشی نزدیک شده است به همین دلیل حکمتیار در وضعیت پریشان و آشفته‌ ای بسر می‌ برد که این امر می‌ تواند جان رقیبان اش را نیز به خطر اندازد زیرا حزب اسلامی از چهار دهه بدینسو تجربه و تبحر زیادی برای حذف فیزیکی رقیبان خود دارد.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرادی
حکمتیار
ارغندیوال
حزب اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   حق با اقای ارغندیوال است چون رسمیت ثبت در وزارت عدلیه را دارد و ضمنا ارغندیوال ادم افراطی نبوده بلکه خواهان مشارکت با همه است .ولی گل بیدین ادم خودخواه عقده یی و قاتل مردم بی گناه بخصوص کابل و تمام افغانستان است ضمنا جاسوس و نوکر پاکستان و امریکا و اثراییل میباشد .پس ما اقای ارغندیوال را بصفت رهبر حزب اسلامی میشناسیم .

>>>   بلی بلی ارغندیوال صاحب از افغانستان وبه نفع مردم افغانستان وشخص واقعا مسلمان دارای خصوصیات اجتماعی معتدل است بنا رهبر قابل قبول برای مردم است نه افراطیون مکزدور پاکستان ومریض روانی وانتقامجو!

>>>   حزب اسلامی بهره بری گلبیدین درپاکستان راجستر ورسمیت دارد

>>>   شاخ و یا شاخه ء حکمتیار ( هرچه نام میمانید ) سالها پیش شکسته است
ارغندیوال رسمآ و قانونآ رهبر حزب اسلامی است .
اگر حکمتیار میخواهد از شرارت و ترور دست کشیده شرافت مندانه و طبق
ارزش های علم سیاسی سیاست کند باید به نام دیگری ثبت وزارت عدلیه شود
و قانونآ فعالیت سیاسی نماید .راه برایش ازین مسیر قانونی بسته نیست
و او طبق کدام حکم قضایی از حقوق مدنی محروم نیست .
م .عالم علمیار غیر حزبی و غیر سیاسی اما آگاه به به علم سیاست

>>>   اگر کدام شخص که منفور جامعه هم باشد مانند گلبدین راکتیار مشهور به قصاب کابل حزب اسلامی به رهبری اقای عبدالهادی ارغندیوال را بشناسد و یا نشناسد چون حزب اسلامی به رهبری اقای ارغندیوال ثبت و راجستر وزارت دادگستری است و بحیث یک حزب سیاسی شناخته شده دولت و مردم است این حزب و رهبر ان قانونی و بر حق و بجاست اما رهبر باند گلبدین که ادعای رهبری حزب اسلامی را در کشور ما دارد از یکطرف ایجاد چنین چیزی در افغانسان بنیاد گذاشته نشده و در زمان اشغال شوروی در افغانستان و مهاجرت مردم به پاکستان و ایرانبنام حزب اسلامی گلبدین از جانب ای اس ای و در خاک پاکستان برای جاسوسان شان بنیاد نهادند و سانین گلبدین و پیروان ان که ادعای حزب اسلامی را برایخودشان دارد استناد به توافق نامه مصالحه با امضای اشرف غنی احمدزی میکنند اما بحیث یک حزب سیاسی مانند احزاب دیگر در وزارت دادگستری طبق قانون احزاب در کشور ما نه ثبت و راجستر است ونه کدام سابقه قبلی در دولت های گذشته و هم فعلی ندارد ادعای گلبدین و دارو دسته ادم کش ان بکلی نادرستو بی اساس است .

>>>   رب العلمین این ګلبیدین راکیتیار خبیث مجرم قاتل مزدور سرسپرده پاکستان و ویرانګر افغانستان را با جمیع حواریونش در داخل و در خارج از کشور که از مسافه دور به دنبال آن دنبک میزنند هر چه بیشتر و ذلیل و شرمسار الدارین کند رهبر حزب اسلامی آقای ارغندیوال است این فراری تسلیم شده قصاب کابل به اندازه یک شی ګندیده ارزش ندارد این شخص شرفباخته شرم حیا ندارد تا اینکه به جهنم فرستاده شود من به هیچ جناه و ګروه واسته ګی ندارم مګر از این جلاد و حواریون ...و .00نفرت دارم

>>>   گلبیدین هنوز هم خواب های شمشتو را میبیند.

>>>   بايد حكومت و ديگر احزاب جهادي يك گروي ضربتي تشكيل نمايند، و اول از جنجال حزب اسلامي شروع نمايند، چون حكمتيار به چهار كتاب ملامت است، اول برايش اخطار دهند كه خود را درست نمايند و به حق تن دهند، در غير آن از طرف همين قوه ضربتي مورد حمله قرار ميگيرند، و بعد از آن براي طالبان اخطار تسليم شدن را بدهند، و در صورت رد نمودن بالايشان حمله نموده و تا وقتي توبه نكنند بقتل شان ادامه داده شود، و بعد از بالاي داعش همچو حملات را شروع نمايند، چون همين راه حل اسلامي مشكلات جنگي و بغاوت است،

>>>   همگی به رهبری آقای ارغندیوال خوشنود اند و عزتمند موصوف را احترام
دارند . اگر خواستم در سیاست فعال شوم حزب اسلامی آقای ارغندیوال
انتخاب من است .
بهادر از سرایخواجه

>>>   گلبدین بایدبداند که اینجا دیگرشمشتونیست تا هرکه رابخواهد بکشد وهرکه را بخواهد درزندان آی اس آی بیاندازد ، اینجا افغانستان است وآقای ارغندیوال رهبررسمی وقانونی حزب اسلامی ارغندیوال حق دارد بخواهد گلبدین را درحزب بپذیردیا نپذیرد.

>>>   حز ب اسلامی شاخه ارغندوال توانسته دربین مرم جایگا ه خویش را پیدا نماید

>>>   ارغندی وال برحق است. او خیر اسلام و افغانستان را در نظر گرفته و از خطاها آخوخته است. اما حکمتیار از غار توره بوره هنوز کور مانده و مانند 20 سال گذشته فکر میکند. حکمتیار منبع فتنه، نفقاق، تعصب و جنگ های داخلی است. ظاهراً دهل اسلام و جهاد می زند اما در حقیقت غلام امریکا و اسراییل است.

>>>   ارغندیوال رسمآ و قانونآ رهبر حزب اسلامی است .

>>>   محبوبیت اقای ارغندیوال در میان احزاب سیاسی ، جامعه مدنی و همه اقشار مردم آتش بر جان گلبدین افروخته است این آدمک به مرض مالیخولیا مبتلا است . اگر ... نمیخوارت برو یک حزب بنام حزب اسلامی شاخه گلبدین بساز و ثبت رسمی در وزارت عدلیه کن . مانند مسلم لیک مشرف در پاکستان. بنام حقجو اطلاعیه پخش می کند و چرندیات می گوید شرم است . صدقه حقجو شوی وی بسیار شخص بادبیرو صوفی مشرب است .

>>>   کسی را گفتند که: سرآهنگ خوب میخواند یا رحیم بخش؟؟
گفت برو بر پدر همو نتویش هم .....

>>>   اینخاین قاتل جاسوس ای اس ای گلبیدین راکتیار نه شرم دارد ونه حیا
ونه اخلاق دارد و کرکتر خوب از خود تا کنون نشان نداده جز زور گویی خود خواهی و یکتازی انهم به پشتوانه کشور بیگانه پاکستان و پش از بیشتر از چهل سال که از دفتر ای اس ای پاکستان و غار های کوه ها و قتل و ترور و کشتار مردم بدستور ای اس ای از چند ماه ایکه بنام مصالحه توسط اشرف غنی احمدزی این خاین ...را وارد شهر کابل کرده با فکر گذشته کمپ شمشتو و قدرت مثنوعی که از جانب ای اس ای برایش داده شده بود حالا که در شهر کابل شهری که ۶۵۰۰۰ کابلی را با راکت های داده شده پاکستان برایش بشهادت رسانده است و شهر را به ویرانه تبدیل کرده بود بازهم به فکر خواب و خیال شمشتو است گرچه تا فعلا حلقه غلامی ای اس ای پاکستان را از گردن دور نکرده و بدول ان میرقصد اما بداند که دیگر ان امیر خود ساز ای اس ای بوده نمیتواند ونه زور گویی کردهمیتواند بهتر است به قانون خود را عیار کند در غیر ان بیشتر روسیاه و خوار و ذلیل میگردد اگر خواهان حزب اسلامی است خود را در حزب اسلامی راجستر شدهتحت رهبری اقای ارغندیوال تنظیم کند و در کنگره حزبی خود را کاندید کند اگر برد چه همه اعضایتحت امراش میشوند اما خودمیداند که در هیچ انتخاباتی حزبی و دولتی برنده شده نمیتواند راه دیگری را پیش گرفته تا مگر که موفق بکار خاینانه اش گردد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است