روز اول و دوم حمل تعطیلی رسمی اعلام شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ کد خبر: 148745 منبع: پرینت

وزارت کار ، امور اجتماعی ، شهدا و معلولین ، بر اساس قانون روز اول (نوروز) و دوم حمل (روز دهقان) را تعطیل رسمی در کشور اعلام کرد.
همچنین سال 97 از سوی شورای وزیران به نام جوانان نامگذاری شده است.


وزارت کار تعطیلی رسمی حمل جوانان روز دهقان افغانستان



کد(14)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارت کار
تعطیلی رسمی
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از بدبختی ها در کشور ما این است که هنوز یک تقویم درست که در ان رکزهای تعطیل ما درج شده باشد وجود ندارد و بجای ان یک وزارت باید همیشه اطلاعیه و اعلامیه صادر کند که فلان روز تعطیل است یا نه. ظاهرا صدور این اعلامیه ها از وظایف مهم وزار کار است.

>>>   چی رقم مکتوب شرم است به یک وزارت مهم که اطلاع رسانی میکندفونت ره ببین چی قسم مکتوب است به خدا شرماندی ماره وزارت کار امور اجتماعی و جناب وزیر بیسواد.

>>>   در گاه‌شماری میلادی شب سال نو (انگلیسی: New Year's Eve) که در بسیاری از کشورها Old Year's Day یا Saint Sylvester's Day روز سیلوستر گفته می‌شود، (Silverster ) آخرین روز سال میلادی و به عبارتی ۳۱ دسامبر است. در بسیاری از کشورها شب سال نو در اماکن عمومی جشن گرفته می‌شود.
انقلاب ساخته گى گاهنامه اى (تقويمى) انسانى. به آلمانى Silverster در ساعت 00:00 ر وز 31 دسامبر ديماه ماه دهم. اول سال روز اول حمل عربى و يا
روز اول فروردين است.
ولى در کشورهاى حلقه فرهنگ نوروز حرکت طبعيى گردش و خيز از يک فصل به فصل ديگر "انقلاب شمسى" مطابق حرکت نظام خورشدى مى باشد.
عتدالtwo equinoxes every year دو نقطه تلاقی استوای سماوی با دایرةالبروج که شامل نقطه اعتدال بهاری و متقابلا نقطه اعتدال پاییزی است و در مختصات سماوی نقطه اعتدال بهاری (حمل) مبدأ فرض می‌شود با این تفاوت که نیم‌دایره اعتدال در مختصات استوایی عمود بر استوای سماوی است و در مختصات دایرةالبروجی عمود بر دایرةالبروج است. نیم‌دایره اعتدال در مختصات استوایی، گرینویچ آسمان است.
در هر یک سال دو بار - "انقلاب شمسى اعتدال " خورشید به طور مستقیم بر روی خط استوایی می درخشد و طول شب و روز تقریبا برابرمى شود.
ثانيه خيزش تصویر صورت فلکى (حيوانى) ماهى به به ماه برج صورت فلکى حيوانى بره يا قوچ (حمل اصلا نام زبانهاى سامى يا عبرى وعربى است به فروردين فارسى)
1- در 20 و يا 21 ماه مارس برابر به آخرين ثانيه ماه يار اسپند برج صورت فلکى (حيوانى) ماهى (حوت به عربى) خيز ميزند به ماه برج صورت فلکى حيوانى حمل يعنى بره يا قوچ يا ماه فر و دين سال نو و روزنو ساعت نو و دقيقه وثانيه نو است.
2-22 و يا 23 سپتامبر زمانی اعتدال يا برابرى تقريبى روز و شب : ثانيه خيزش تصویر صورت فلکى (حيوانى دوشيزه (به عربى سنبله = دختر باکره ) به ماه برج صورت فلکى (حيوانى ) ميزان (به پارسي شهريور به ماه مهر بانى ) مى رسد انقلاب بر پا مى شود
22 و يا 23 سپتامبر زمانی اعتدال يا برابرى تقريبى روز و شب
دو جشن هندوايرانى و تورانى که يکبار ترازترين روز تيرگان ماه تير ماه برج صورت فلکى حيوانى به عربى سرطان و يکبار ترازترين شب دارد يلدا در دي ما (صورت فلکى حيوانى به عربى جدى يا بزکوهى )
جشن نوروز با تحویل سال یا لحظهٔ برابری اعتدال بهاری آغاز می‌شود؛ لحظه‌ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و به شمال آسمان میل می‌کند.
در گاه‌شماری هجری خورشیدی، لحظه تحویل سال، تعیین کننده نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین است. چنانچه آغاز سال، قبل از ظهر و در نیمه اول شبانه روز تحویل شود، همانروز نوروز است و در صورتیکه تحویل سال بعد از ظهر باشد، فردای آن روز، نوروز است. نوروز در تقویم میلادی در بیشتر سالها با ۲۱ و گاه ۲۰ مارس مطابقت دارد.
در کشورهایی که گاه‌شماری هجری خورشیدی (نوروزنامه خيام) به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای هاى گاه‌شماری غير خورشيدى ويا تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود. در هندوستان جشن بهاران بنابه قمرى بودن حساب در اوايل مارچ بنام هولى تجليل مى شود.

اقوام پشتون جشن بهاران تجليل مى کردند
اقوام پشتون جشنهاى ژند اويستايى رافراموش کرده اند? ولى خوشبختانه خاندان درانى (احمدخان تولد در سال 1722 در آريا نام هرات; خدمت 1736- 1747 در مشهد ) و تيمورشاه پسر احمدخان تولد در مشهد در خانه خشو و خسر با جشن نوروز آشنا بودند.
کلانترين جشن نوروزى درزمان احمد شاه پس از بلخ در قندهار گرفته مى شد.
در سال 1181ق. «احمد شاه دُرّانی» معروف به «احمد شاه بابا» مؤسس سلسله درانی افغانستان، در بیست و دومین سال سلطنت خود دستور داد تا خرقه را از فیض‌آباد به قندهار ـ که به عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرده بود ـ منتقل کنند.راستى که پس از بلخ ، قندهار اولين پايتخت خراسان کبير ومناطق ماوراى النهر (که يک پشتون يک قدرت دولتى بدست داشت) بود که جشن های بزرگ سال نو (نوروز) در زمان اش شد برگزار مى شد. در قندهار جشنواره نوروز بسیار بزرگ علاوه بر این، پس از پرچم سال نو (جنده) در مزار شریف یافت، یک (جنده) در ناحیه "شاه اقا" در کندهار به مناسبت جشن های سال نو، بالا مى شد گشت و گذار، پیکنیک و جشنواره نیز در خارج از شهر جشن گرفته می شود. به خصوص شناخته شده جشن گلگشت (ميله) شير سرخ جایی که احمد شاه درانی تاج گذاری شد، که دقیقا به مدت 40 روز ادامه داشت.
محل چل زينه قندهار جاى ميله و خوشالى بود. شيريخ و ژاله و فالوده واقسام ميوه جات درقندهارپيش کش مى شد فروانى و عزت مردم وازهرتبار درپايتخت امپراطورى قوم افغان هزاره و سنى و شعيه و تاجيک وفارسيوان در بدر خانه بخانه زنده گى مى کرد. ولى پس از مرگ احمد خان اقوام ملتانى ويوسفزى از تيمور شاه قهر کردند و
تيمور شاه مجبور شد به کابل فرار نمايد.

کابل سرزمين احترام است . مردم کابل و بويژه قزلباشان چنداول٬ على مردان٬ شاه شهيد٬ کابل کهنه بابريان کابل (چار خانم تيمورشاه دوشاهدوخت از عالمگير گورگانى هندوکابل و دو نواسه نادر افشار صاحب قران که سکه زد در کابل تا تبريز و دربند خسروگيتى نادر شاه شاهان ايران زمين) و افشار کابل که آنر نادرافشار حامى احمد شاه درانی و خسر کلان تيمورشاه آباد کرد.
امروز از افشار بزرک در غرب کابل افشار پايىن وافشار بالا وجود دارد.
تاج اساس گذار امپراتورى درانى از سوى قزلباش گذاشته شد.
احمدشاه بزرگ پايين پرواز کرد درمقابل هندوان اما عليه هزاره نبود!
عليه مغل هم نبود:تيمور و چنگيز نامهاى مغلى اند.
من آرزو داشتم که احمد خان افغان پشتون را بنيانگذار کشور افغانستان بنام ام اگر يک نقشه ونام افغانستان پيش ويا پس مرگ او و خانواده اش.
و اما چيزى که عيان است اين است که وى امپراطورى ودولت پشتونى افغانى را ساخت ونه اساسگذار کشور و يانامگذار افغانستان.
چيزيکه از خاطر گل روى عزيزان پشتون تاجاى ايکه استناد تاريخى دانشورى به من اجازه مى دهد واقعىت است که سلطنت افغان=پشتون پيش زمينه هاى براى نامگذارى و يا حذف خراسان وجانشينى نام افغانستان را برابر کرد.
حاکمان افغان از زمان درانى تا
سال 1963 موفق نشدند فارسى را حذف کنند و فارسى را درى بنامند.
1964 قبايل و اقوام پشتون يا افغان در جرگه ميراثى چنگزخانى وتيمورلنگى که خانهاى دوسره و يک سره يکجا شدند فارسى درى شد و لقب افغان پشتون براى هرکس شد. يعنى تولدى دوباره پشتون يا جشن بهاران پشتون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است