آیا تجلیل از "نوروز" بدعت و حرام است؟
نوروز روز شکستاندن بتها توسط حضرت ابراهیم، روز پیروزی موسی برجادوگران فرعون، پذیرش هدیه نوروز توسط حضرت علی است. چرا با وجود این همه مدارک درباره نوروز و تایید آن، این عالم نمایان خاک به چشم مردم عام اهل سنّت می زنند؟! 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ کد خبر: 148763 منبع: پرینت

بمناسبت پایان سال به صفحه تلویزیون خیره شدم،.... در بعضی از شبکه ها افرادی رامی بینی باکلاه سفید و یک پنجه ریش تمیز و شانه کرده، آنچنان سوزناک و جدّی ازحرمت "نوروز" و بدعت بودن آن سخن می گویند، که مو بر بدن إنسان راست می شود، نکند این حرفها درست باشد، نکند پدران ما ازجمله پدران همین به اصطلاح عالمان دین (؟!) کافر و مرتد از دنیا نرفته باشند، بلکه بالاتر تکلیف نکاح آنها چه می شود؟! آیا مردمان مسلمان موجود از جمله خود این عالمان دینی حلال زاده هستند یانه؟! و.....

کنجکاو شدم،... وقتی کلمه "النیروز" را در نرم افزار "المکتبة الشاملة" که حاوی 4810 جلد کتاب (همه کتابهای حدیثی و تفسیری و تاریخی و معتبر و دست اوّل) اهل سنّت می باشد و از جمله سوغاتهای سرزمین "حجاز" می باشد سِرچ کردم، معلوم گردید، قضیه برعکس می باشد. نه تنها هیچ روایتی دالّ برمذمّت "نوروز" یافت نمی شود، بلکه روایاتی دالّ برتأیید و إمضای آن وجود دارد:

"نوروز" روز شکستاندن بتها توسط حضرت ابراهیم(ع):
اولا ــ معظم مفسّرین إیشان تصریح و إذعان دارند که واقعه درهم شکستاندن بتها در "بابِل" عراق توسط قهرمان توحید، حضرت إبراهیم(ع) در روز نوروز بوده است. سیّد قطب در "فی ظلال القرآن" می گوید: "بعد از آنکه حضرت ابراهیم(ع) از هدایت مردم شهرش مأیوس شد، تصمیم گرفت کاری بکند(بتهایشان را درهم شکند) منتظر روزی ماند که همه آنها از شهر بیرون می روند و آن روز نوروز بود:
"...ويروى أنه كان للقوم عيد ربما كان هو عيد النيروز يخرجون فيه إلى الحدائق والخلوات، بعد أن يضعوا الثمار بين يدي آلهتهم لتباركها..."
ترجمه: "و روایت شده که برای آنها عیدی بود و آن عید نوروز بوده است، در آن روز آنها بیرون می شدند به باغستان ها و خلوتگاهها، پیش از خارج شدن میوه ها را پیش روی بتهای شان می گذاشتند تا متبرک شود،...(1)
آنها رفتند، و حضرت إبراهیم(ع) به بت خانه شد و همه بتها را درهم شکست.

"نوروز" روز پیروزی موسی(ع) برجادوگران فرعون:
و ثانیا ــ تصریح کرده اند که مبارزه و پیروزی حضرت موسی(ع) بر ساحران فرعون درروز "نوروز" بوده است:
".. قوله تعالى : { فَجُمِعَ السحرة لِمِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ }. اليوم المعلوم : يوم الزينة.

قال ابن عباس : وافق ذلك يوم السبت في أول يوم من السنة ، وهو يوم النيروز وميقاته : وقت الضحى ، لأنه الوقت الذي وقَّت لهم موسى - عليه السلام - من يوم الزينة في قوله : { مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزينة وَأَن يُحْشَرَ الناس ضُحًى } /طه : 59 /
ترجمه:" سخن خداوند «پس ساحران جمع گردیده شدند در یک وقت معلوم" آن روز معلوم روز زینت بود. ابن عبّاس گفته است: آن روز شنبه اول سال بود و آن روز نوروز بود و ساعت معین وقت چاشت بود، آن همان وقتی است که موسی تعیین کرده بود، که خداوند کلامش را حکایت فرمود "موعد شما روز زینت باشد و مردم در هنگام چاشت جمع کرده شوند" (2)

به تصریح علمای اسلام این دو پیروزی بزرگ این دو پیامبر بزرگ و اولی العزم الهی، در روز "نوروز" بوده است، پس این روز بزرگی می باشد و تجلیل از آن نه تنها حرام نیست بلکه یکی از بزرگترین عبادات الهی می باشد. هم از این روایات معلوم گردید که گرامی داشت "نوروز" و عید دانستن آن نه مربوط به مجوس (که مرکز آن بلخ بوده است) بلکه از مراسم مردمان "بابل" در عراق و مردمان مصر که خیزشگاه پیامبران بزرگ الهی می باشد، بوده است و آن بزرگواران با عید دانستن آن روز مخالفت نه، بلکه از آن به نفع برنامه توحیدی خود استفاده نموده اند.
این عالمان دین(؟!) نمی توانند بگویند تجلیل از روز پیروزی حضرت ابراهیم و موسی(ع) بدعت است، چه اینکه خودشان حکم به روزه روز عاشورا می کنند بخاطر اینکه در این روز حوادثی در امت های پیشین اتفاق افتاد از جمله عبور دادن حضرت موسی بنی اسراییل را از دریا و غرق شدن فرعون و فرعونیان.

پذیرش هدیه "نوروز" توسط حضرت علی(ع):
و ثالثا ــ براساس مبنای اهل سنّت که کلام و عمل و رویه همه أصحاب را حجّت می دانند، در همین کتابهای معتبر حدیثی ایشان روایاتی وارد شده که دلالت دارد بر اینکه در روز "نوروز" برای حضرت علی(ع) هدیه نوروزی آوردند، آنحضرت آن هدیه را پذیرفت، نفس پذیرفتن آن هدیه تقریر و تأیید نوروز می باشد:
"...(مسند علي) عن المسعر التميمي قال : أهدى إلى علي بن أبي طالب فالوذج في جام يوم النيروز فقال : ما هذا ؟ قالوا : هذا يوم النيروز ، فقال : نيروزنا كل يوم... "
ترجمه: متقی هندی به سند خودش از "مسعرتمیمی" نقل می کند، گفت: برای علی بن ابیطالب(ع) جامی فالوده هدیه آوردند، گفت: این چیست؟ گفتند: امروز "نوروز"است،پس حضرت گفت هر روزمان نوروز باشد .."(3 )
همین روایت در کتب حدیثی شیعه نیز آمده است، به این تعبیر:
"- وَ أُتِيَ عَلِيٌّ ع بِهَدِيَّةِ النَّيْرُوزِ فَقَالَ ع مَا هَذَا قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْيَوْمُ النَّيْرُوزُ فَقَالَ ع اصْنَعُوا لَنَا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزاً."(4 )
ترجمه: "برای علی(ع) هدیه نوروزی اوردند، گفت: این چیست؟ گفتند: ای امیرالمومنین ! امروز"نوروز" است، پس فرمود: هرروز را برای ما نوروز بسازید."

آورنده "فالوده" برای حضرت علی(ع) جدّ إمام أعظم بود:
و رابعا ــ این جریان آوردن "فالوده" توسط جدّ إمام أعظم ابوحنیفه بوده است:
"....وأبو حنيفة النعمان بن ثابت بن النعمان بن المرزبان التيمي الكوفي صاحب الرأي وإمام أصحاب الرأي وفقيه أهل العراق... قيل إن أباه ثابت بن النعمان بن المرزبان من أبناء فارس الاحرار ذهب إلى علي بن أبي طالب رضي الله عنه وهو صغير فدعا له بالبركة فيه وفي ذريته، وقيل إن جده النعمان بن المرزبان هو الذي أهدى لعلي بن أبي طالب رضي الله عنه الفالوذج في يوم النيروز فقال: نوروزنا كل يوم ; وفي رواية: كان في يوم المهرجان فقال:
مهرجونا كل يوم ..."(5)
ترجمه: سمعانی درکتاب الانساب می گوید:
"ابوحنیفه نعمان پسر ثابت پسر نعمان پسر مرزبان تیمی کوفی صاحب (بنیان گذار) مکتب "رأی" و پیشوای مکتب رأی (و قیاس) و فقیه مردم عراق (است)...گفته اند: ثابت پسر نعمان پسر مرزبان از مردم فارس و آزاد بود(نه بنده) رفت پیش علی بن ابیطالب(رض) درحالیکه کوچک و خورد بود، آنحضرت برای او دعاکرد که خداوند در ذریه اش برکت عنایت کند (عظمت إمام أعظم به دعای آنحضرت(ع) نصیب این خاندان شد) و گفته اند : جد او (إمام اعظم) یعنی نعمان پسر مرزبان همان کسی است که "فالوده" را برای حضرت علی(ع) آورد. پس حضرت با قبول هدیه اش گفت:" هر روز مان نوروز باد" و در روایت دیگر آن جریان در عید "مهرگان" بود و حضرت فرمود:" هر روزمان "مهرگان" باد."

أحادیث " خالفوا المشرکین" و" خالفوا المجوس" ربطی به "نوروز" ندارد:
و خامساـ در سخنان این مدعیان عالم دین بودن این جمله زیاد تکرار می شد"قال رسول الله(ص):" خالفوا المشرکین" و"خالفوا المجوس".آنها این دوجمله را می خوانند و می گویند: "نوروز" رسم مشرکین است و رسم مجوس است پس باید با آن مخالفت کرد. ولی وقتی به سراغ این دوعنوان بروی می بینی که آنها مربوط به "ریش و بروت(شارب)" می باشد، بخاری در صحیح خودش از ابن عمر چنین نقل می کند:
"... عن نافع عن ابن عمر : عن النبي صلى الله عليه و سلم قال (خالفوا المشركين وفروا اللحى وأحفوا الشوارب..."(6)
ابن عمر می گوید: رسول خدا(ص) فرمود با مشرکین مخالفت کنید ریش هایتان را زیاد بگذارید و بروت(شارب) های تان را بچینید". همه موارد صدور این حدیث در همین موضوع (ریش و بروت-شارب-) است و ربطی به نوروز ندارد.

می ماند این سوال:
چرا با وجود این همه مدارک درباره نوروز و تایید آن، این عالم نمایان خاک به چشم مردم عام اهل سنّت می زنند؟!
تنها جوابی که می توان داد این است که در روایات رسیده از طریق "اهلبیت(ع)" ، هم جریان "غدیرخم" و هم روز بیعت ظاهری مردم با حضرت علی(ع) در روز "نوروز" بوده است، روی همین ملحوظ قاطبه مردم مسلمان افغانستان که تضادی با أهلبیت(ع) ندارند همه ساله "نوروز" را جشن می گیرند و آن تقارن میمون را به فال نیک گرفته، در همه شهرهای بزرگ کشور پرچم های حضرت علی(ع) را برمی افرازند. ولی دست پرورده های وهّابیت و مزدوران أجانب نمی توانند (بدلیل مسلمان بودن مردم) به صراحت بگویند: سالروز خلافت علی(ع) را جشن نگیرید، چنانکه دأب و عادت و رویّه ایشان است از دریچه "تکفیر" درآمده با"بدعت" خواندن آن می کوشند مردم مسلمان را بجان هم بیاندازند و یا ازهم جدا سازند.

همچنانکه این جریان مزدور و متحجّر در این سالهای آخر باصدور فتاوی و تبلیغات مغرضانه شان علیه أهلبیت(ع) و بدعت خواندن تجلیل عاشورا و تحریم نذرهای روز عاشورا و ترویج روزه روز عاشورا بمناسبت نجات بنی اسراییل(که همه دشمنان امروز جهان اسلام هستند) می کوشند مانع شرکت مردم مسلمان در مجالس حسینی(ع) بشوند، مبادا چشم و گوش شان باز و باحقایق بیشتر آشنا شوند.
«يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ »
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ــ في ظلال القرآن المؤلف : سيد قطب/ج6ص186
2ــ 2تفسير اللباب المؤلف : ابن عادل:ج12ص237/وسایر تفاسیر اهل سنّت.
3ــ كنز العمال الكتاب : كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال المؤلف : علي بن حسام الدين المتقي الهندی :ج14ص179ح38298
4ــ من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 300ح4073
5ــ الانساب للسمعانی:ج3ص37. وتفسیر حقّی:ج5ص198. وتهذیب الکمال:ج29ص423. وسیرأعلام النبلاء:ج6ص395.
6ــ الجامع الصحيح المختصر المؤلف : محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي ، الناشر : دار ابن كثير ، اليمامة – بيروت الطبعة الثالثة ، 1407 – 1987ج5ص2209ح5553 . وصحیح مسلم ج1ص153ح625

آغا حسن حسینی بلخابی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
جشن سال
نظرات بینندگان:

>>>   باید از بی سوادی ملاهای وابسته به عربستان فقط به خداوند قادر پناه برد.
عایشه از ایران

>>>   سلام دوست عزیز نوروز جشن احیای طبیعت و پاکی برای تان مبارک همیشه موفق و خوش حال باشید . هروز تان نوروز نوروز تان پیروز

>>>   اگر کسی این دلایل را قبول ندارد داغشی است

>>>   .... بهشت و جهنم و حوری های خیالی همگی مال شما باشد، یکبار بدنبا آمده ایم بگذارید در این عالم واقعی راحت و آزاد زندگی کنیم. از جان این مردم مظلم چه می خواهید؟ ما را به بهشت شما امیدی نیست، شر مرسانید. عید نوروز بر شما مردم افغانستان و تغییر و تحول خواهان فرخنده و مبارک باد.

>>>   جناب شیخ صاحب!
مرا به حل وحرمت این روز کاری نیست انتباه من از ارشادات دینی انطوری که شما فرموده اید پیروزی دو پیامبر اولوالعزم بر معاندین دین شان وغلبه ای حق بر باطل بوده ودرین روز مبارک ریشه های خرافات ومزخرفات چیده شده و وحدانیت وخداپرستی جای طاغوت را گرفته است پس ایا در نوروز ماهم چنین مینمایم؟ و ایا با یک قوده ریش وبیست متر عمامه به میدان امده مردم را از منکرات ونواهی خداوندی در تجلیل همین روز باز داشته وانها را بسوی یکتا پرستی وتوحید میخوانیم؟ ونمیگذاریم اهل باطل وبی دینها ودین ستیز هااهداف واغراض شوم خود وترویج فساد وفحشا را در همچوروزهای خجسته به عمل نمی اورند ؟اگر چنین نکنیم حرام زاده محسوب نمیشویم وبه عنوان ساکت عن الحق روز قیامت گنگ حشر نمیشویم ؟ بزرگ ترین حرام در عصر حاضر خانم مسیحی مارونی اقای غنی است چرا جایز خواننده ها وحرام فتوی دهندگان نوروز درین مورد چیزی نمیگویند که این امر بد تر از هر حرام دیگر است وکشور من وتو زیر اشغال واستعمار است چرا هردو گروه درین مورد بحثی بعمل نمی اورید این نقاش وخلاف وتفرقه اندازی هم نقشه ای استعمار است که از ریاض وطهران منشاء دارد وباز در نهایت به واشنگتن ولندن میرسد
اگر ازهردو جانب جاهلانند
وگر زنجیر باشد میگسلانند
باید ازین کشمکش هی لا طایل بگذریم وملت عزی رابسوی وحدت ویکپارچگی دعوت نمایم بدعت بدعت است شیعه وسنی نداردمگر قیام ایمه ای اطهار {ع}بحاطر بیخ کن سازی بدعت ها وناجایز های موجود در جامعه نبودتغییر خلافت به ملوکیت جز بدعتی بیش نبود که امام حسین را به قیام ومبارزه وادار ساخت ؟
داملا محمد مبتدی

>>>   ملا صاحب بسیار منطقی ودرعین حال علمی ومستند مسٲله رابرسی کرد، ازتفسیر وتبیین ایشان قانع شدم. یک نکته ای که باقی می ماند این است که مشروع بودن جشن نوروز وانجام کارهای حرام دراین جشن دومقوله کاملا مجزاازهم می باشند، ولی اگرهمین جشن بستری برای کارهای حرام شود وآن به مرور زمان به یک رسم وعادت تبدیل شود حتما مسٲله وحکم آن متفاوت خواهد شد.
امیدوارم که مردم محترم کشورما ارزشهای خوب مانند: نظافت، صله رحم، آشتی ودورکردن کینه هاازدلها، وهدیه دادن وهدیه گرفتن، وخوشحال کردن اقارب ودوستان بخصوص اطفال نوکردن لباسها برای خانواده ها ومیهمانی و... همه از ارزشهای دینی وانسانی می باشد، واین دردین ما مطلوب ومستحب نیز می باشد.
لذا تحریم جشن نوروز مساوی باتحریم این ارزشهای دینی وانسانی می باشد که جزازانسانهای متحجربرنمی آید.

>>>   سلام برهمه
جناب آقای آغاحسن حسینی بلخانی واقعا از شما سپاسگزاریم که نکات اموزنده و داچسبی رو ثبت کردین،خداوند شما روخیر بده.
درتکمیل فرمایش هاتون باید عرض کنم،به کتاب سقوط اسرائیل دکتر مهدی حمدالفتلاوی مراجعه بفرمایید که سرتاسر استناد به روایات وکتب واحادیث روایت شده برادران اهل سنت هست خصوصا اینکه تماما کتابها ومراجع معتبر اهل سنته که مورد اتفاق همه هست.
بطور اجمال عرض میکنم که آخرالزمان مردانی از پارس یا خراسان ویمن جهاد میکنن وپرچم رو به صاحب الامر(عج) تقدیم میکنن همچنین در روایات معتبر امده که رسول مکرم اسلام(ص) فرمودن جوانانی از امتم بر دروازهای بیت المقدس جهاد میکنن تا روز موعود فرا برسه .کاملا مشخص ومبرهنه که آینده جهان از آن اسلامه و ایرانیان واهل خراسان که شما عزیزان اهل افغانستان امروز هستید و برادران مظلوممان دریمن وهمچنین حزب الله وجهاد اسلامی که دائما درحال مبارزه هستند برای دفاع از بیت المقدس،جز لشکریان خدا تحت فرماندهی سید خراسانی و رهبری مهدی موعود علیه السلام.
و در جبهه مقابل مثلث شوم صهیونیسم،مسیحیان صهیونیسم یا امریکا وغرب و ارتجاع ذلت بار عرب شامل آل سعود،حاشیه جنوبی خلیج فارس،اردن ...
هستند که بخواست خداوند و رهبری ولی امر و جهاد مسلمانان واقعی شکست خورده و منهدم خواهند شد.
عزیزان استدعا دارم کتاب رو تهیه و مطالعه بفرمایید،بهترین و دقیق ترین استنادها به کلام خدا برمبنای تفسیر اهل سنت وروایات واحادیث مورد قبول ایشان حاکی از این اتفاق حتمی است.
حال مطمئنا اینان جهت سد کردن افق های بلند فارس ها ودیگر عزیزان امت به هر وسیله ای متوسل میشوند که اینهم من جمله آنهاست.
راه ما راه حق وحقیقت است،آدابی همچون نوروز ودید وبازدید از اقوام،همسایگان،بیماران.تدبر در طبیعت وشکر نعمات الهی و...همگی بر مبنای دین وعقل بسیار پسندیده هستند.ودر پایان ضمن عرض تبریک به همه انیانهای آزاده و محور مقاومت وشماعزیزان باید عرض کنم:عدالت تحت هر شرایطی راه خودش را خواهد رفت،آهسته وپیوسته.
محمد جعفری از شیراز/ایران

>>>   اقوام پشتون جشن بهاران تجليل مى کردند
اقوام پشتون جشنهاى ژند اويستايى رافراموش کرده اند? ولى خوشبختانه خاندان درانى (احمدخان تولد در سال 1722 در آريا نام هرات; خدمت 1736- 1747 در مشهد ) و تيمورشاه پسر احمدخان تولد در مشهد در خانه خشو و خسر با جشن نوروز آشنا بودند.
کلانترين جشن نوروزى درزمان احمد شاه پس از بلخ در قندهار گرفته مى شد.
در سال 1181ق. «احمد شاه دُرّانی» معروف به «احمد شاه بابا» مؤسس سلسله درانی افغانستان، در بیست و دومین سال سلطنت خود دستور داد تا خرقه را از فیض‌آباد به قندهار ـ که به عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرده بود ـ منتقل کنند.راستى که پس از بلخ ، قندهار اولين پايتخت خراسان کبير ومناطق ماوراى النهر (که يک پشتون يک قدرت دولتى بدست داشت) بود که جشن های بزرگ سال نو (نوروز) در زمان اش شد برگزار مى شد. در قندهار جشنواره نوروز بسیار بزرگ علاوه بر این، پس از پرچم سال نو (جنده) در مزار شریف یافت، یک (جنده) در ناحیه "شاه اقا" در کندهار به مناسبت جشن های سال نو، بالا مى شد گشت و گذار، پیکنیک و جشنواره نیز در خارج از شهر جشن گرفته می شود. به خصوص شناخته شده جشن گلگشت (ميله) شير سرخ جایی که احمد شاه درانی تاج گذاری شد، که دقیقا به مدت 40 روز ادامه داشت.
محل چل زينه قندهار جاى ميله و خوشالى بود. شيريخ و ژاله و فالوده واقسام ميوه جات درقندهارپيش کش مى شد فروانى و عزت مردم وازهرتبار درپايتخت امپراطورى قوم افغان هزاره و سنى و شعيه و تاجيک وفارسيوان در بدر خانه بخانه زنده گى مى کرد. ولى پس از مرگ احمد خان اقوام ملتانى ويوسفزى از تيمور شاه قهر کردند و
تيمور شاه مجبور شد به کابل فرار نمايد.

کابل سرزمين احترام است . مردم کابل و بويژه قزلباشان چنداول٬ على مردان٬ شاه شهيد٬ کابل کهنه بابريان کابل (چار خانم تيمورشاه دوشاهدوخت از عالمگير گورگانى هندوکابل و دو نواسه نادر افشار صاحب قران که سکه زد در کابل تا تبريز و دربند خسروگيتى نادر شاه شاهان ايران زمين) و افشار کابل که آنر نادرافشار حامى احمد شاه درانی و خسر کلان تيمورشاه آباد کرد.
امروز از افشار بزرک در غرب کابل افشار پايىن وافشار بالا وجود دارد.
تاج اساس گذار امپراتورى درانى از سوى قزلباش گذاشته شد.
احمدشاه بزرگ پايين پرواز کرد درمقابل هندوان اما عليه هزاره نبود!
عليه مغل هم نبود:تيمور و چنگيز نامهاى مغلى اند.
من آرزو داشتم که احمد خان افغان پشتون را بنيانگذار کشور افغانستان بنام ام اگر يک نقشه ونام افغانستان پيش ويا پس مرگ او و خانواده اش.
و اما چيزى که عيان است اين است که وى امپراطورى ودولت پشتونى افغانى را ساخت ونه اساسگذار کشور و يانامگذار افغانستان.
چيزيکه از خاطر گل روى عزيزان پشتون تاجاى ايکه استناد تاريخى دانشورى به من اجازه مى دهد واقعىت است که سلطنت افغان=پشتون پيش زمينه هاى براى نامگذارى و يا حذف خراسان وجانشينى نام افغانستان را برابر کرد.
حاکمان افغان از زمان درانى تا
سال 1963 موفق نشدند فارسى را حذف کنند و فارسى را درى بنامند.
1964 قبايل و اقوام پشتون يا افغان در جرگه ميراثى چنگزخانى وتيمورلنگى که خانهاى دوسره و يک سره يکجا شدند فارسى درى شد و لقب افغان پشتون براى هرکس شد. يعنى تولدى دوباره پشتون يا جشن بهاران پشتون

>>>   مردم افغانستان و بعضی کشور های فقیر و شدیدا مذهبی عربستان را از سنگ و چوپ از از قماری تا شرابی مقدس میدانند و عربستان هم ازین شکاف سخت بهره سیاسی و سو استفاده مینمایند هر آنچه فتوا بدهد نمایندگان شان در کشور های مختلف در ترویج فتوا تلاش مینمایند.
چندی قبل در سی ان ان مصاحبه محمد بن سلمان پخش شد و همچنان بی بی سی هم آن را نشر کرد.
سی سال پیش ما راه افراطیت را پیشه کردیم تا از صدور انقلاب اسلامی ایران جلو گیری کرده باشیم که این تصمیم در ان موقع اشتباه بوده است و حالا میخواهیم که اسلام سی سال پیش را بر گردانیم........
دیده میشود که در طول سی سال از اسلام چه درست کرده اند به خاطر مخالفت با ایران ،هر آنچه ایران انجام میدهد از قبیل نوروز ، زیارت قبور ، ........ همه را باید ذریعه فلان حدیث و فتوای حرام معرفی کنند تا از عمل کرد های ایران در جهان اسلام انتقاد کرده باشند و احساسات اکثریت مردم بی خبر از دین را تحریک نمایند این اعترافات خود محمد بن سلمان است .ورنه نوروز سال های متمادی تجلیل شده حرام نبوده به محض اینکه در ایران انقلاب می شود شیوخ عرب از ترس اینکه تاج تخت شان دچار فروپاشی نشود عنعنات و......فارسی زبانان را هدف گرفتند.
و حالا هم سال ها طول خواهد کشید که ذهنیت افراطیت را از مردم پاک کرد بزرگ ترین خیانت آل سعود به اسلام که خود اعتراف کردند این است .خدا کند مردم با مطالعه اسلام را بشناسند تا از طریق فتوا عربستان و مولوی ها مزدور شان به امید آن روز.
غفور محب.

>>>   آفرین به شاعر عزیزی که در وصف عید نورز و تحویل سال شعری سرودند، ولی دین پتانسیل زیادی برای تحریف حقایق و تحریک متعصبین دارد و باید همانند کشورهای آزاد غرب از دولت جد شده و قانون در کشور حاکم گشته و جای دین و مذهب و دکانداران ریا کار دینی از حقوق مردم کوتاه و در مسجد و معابد بماند، وگرنه کشورهای مسلمان از منجلاب جهل و جنایت دینداران ریا کار و فتنه انگیز آزاد و رها نخواهد شد.

>>>   آیا حلال دانستن تجلیل روز نوروز باینقدر نقل قولها ضرورت دارد؟؟ آدمها از حیوانات یاد بگیرند که درین روز همه زنده جانها از حیوان تا نبات اظهار شادمانی میکنند. اصل گپ میان سعودیها و ایرانیها است!!! من که یک پشتون هستم از روزی که یادم میاید نوروز را تجلیل کرده ایم و تا زنده هستیم میکنیم.

>>>   ایا می دانستید خراسانی ها همان نسل پارت ها هستند و بعد ها نام پارت به خراسان عوض شد نوروز متعلق به ماست

>>>   سلام عرض ادب هم وطن خلافت عباسیان در سال 750 تا 1258 میلادی در حران تاسیس شد ، تضعیف زراعت در آن دوران در خراسان می توان به تخریب زیرساخت های آبیاری به دلیل عدم رسیدکی با تسیستات نابود می شدند ، به موجب چرای چاروا اعراب زمین های زراعتی تخریب از بین می ر فتند در تاریخ عباسیان اشاره شده است .
بر اثر فشار قیام مرد م به رهبری قهرمانان سرزمین خراسان مانند ابومسلم خراسانی ِ طاهر فوشنجی ِ یقوب لیث صفاری « سیتانی » خرا سان را از نظارت مستقیم خلیفه بغداد خارح کرد و خاین جاسوس و مزدو ران حکومت عباسی در خراسان لبریز شده بود. به همین دلیل اعراب ۸۶۰ سال است که دشمنی به فرهنگ غنی اریایان بخصوص به جشن نوروز احیای طبیعت و پاکی دارند. عرب ها فکر حرام بودن جشن نورز احیای طبیعت و پاکی صفایی سلامتی محیط زیست را بسر ملا ها ی انداخته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است