اسلام نوروز را منع نکرده است
نوروز یک فرصت مناسب برای مسلمان ها است که وحدت و همبستگی و برادری خود را بازهم تبارز دهند و می توانند که صله ارحام داشته باشند و کمک کردن به فقرا را مد نظر داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۳    ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ کد خبر: 148846 منبع: پرینت

نگرش آموزه های اسلامی در پیوند با تجلیل از سال نو یا نوروز چیست؟ اولین روز فصل بهار یا نخستین روز سال نو را مردم نوروز می خوانند. این جشن علاوه بر اینکه در افغانستان تجلیل می شود بلکه در حوزه منطقه ای و حتی در حوزه بین المللی هم برگزار می شود. اما تجلیل از نوروز در افغانستان با نگرش های گوناگونی روبرو است. این نگرش ها در برخی موارد سازگار و در برخی موارد ناسازگار است. در سالیان اخیر نوروز نگاه های مختلف را به خود جلب کرده است. اما در افغانستان نگرش نوروز به عنوان سال نو چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، سیدمصطفی مرتضوی، پژوهشگر و عالم دین در برنامه «مثبت و منفی» در خصوص نگاه برخی ها نسبت به حرمت نوروز گفت: تجلیل کردن از نوروز که مساله جشن طبیعت و گردش زمین است. در اینجا اصل از تجلیل از نوروز هیچ حرمتی وجود ندارد. اما صبغه دینی هم داده نشده است. فصل جدید است در عین حال تجلیل از طبیعت است. یک مدت طولانی زمین و طبیعت به خفتگی می رود و دوباره زنده می شود و تجدید حیات پیدا می کند در اینجا هست که تجلیل از نوروز هیچ اشکالی ندارد بلکه بسیاری از تجلیل هایی است که قبل از اسلام وجود داشته است. جشن نوروز و تجلیل از آن یک تاریخ بسیار پیشتر از اسلام دارد اما به این معنا نیست که وقتی اسلام آمد تمام مسایل را منسوخ کرده باشد. تمام تجلیل ها و مناسبت ها و مراسم ها را منسوخ کرده باشد. در اسلام اگر چیزی به عنوان مفسده آمده است بر اساس همان مفسده اش شارع مقدس آمده است و آن را نهی کرده است و حرمت آن را تشریح و بیان کرده است.

وی ادامه داد: چیزی که با فطرت سلیم انسان سرسازگاری نداشته باشد و با آموزه های اسلامی و انسانی به یک شکلی در تناقض باشد اسلام آمده است آن را منسوخ کرده و خط بطلان بر آن کشیده است. نوروز هیچ تناقضی با آموزه های اسلام وجود ندارد. در نوروز فرصتی برای مسلمان ها ایجاد می شود که خانه تکانی روحی کنند و روحیه خود را تازه نمایند. به همین شکلی که طبیعت دوباره زنده می شود انسان هم می تواند که یک بازنگری در اعمال یک ساله خودش کند و یک فرصت مناسب برای مسلمان ها هست که در اینجا وحدت و همبستگی و برادری خود را بازهم تبارز دهند و می تواند که دراینجا صله ارحام داشته باشد. در اینجا است که مراودات داشته باشد و در عین حال کمک کردن به فقرا را مد نظر داشته باشد.

مرتضوی، در خصوص استفاده مخالفان نوروز از حدیث پیامبر بیان داشت: حدیثی وجود دارد که منسوب به پیامبر است. وقتی پیامبر از مکه به مدینه آمد مردم از وی استقبال می کردند در اینجا پیامبر آمد بیان کرد که عید فطر عید مسلمانان است که سبغه دینی دارد، در آنجا مسایل عبادی وجود دارد و در عین حال در کنار عید فطر عید قربان است. اما ارتباط به این ندارد که مردم در آن روزها تجلیل از نوروز می کردند و پیامبر آمده باشد آن را منع کرده باشد. همچنین اگر تاریخ اسلام را مطالعه کنیم هیچ کدام از خلفای زمان هم نوروز را منع نکرده اند.

این عالم دین، بر اساس یک روایت تاریخی نوروز را بی اشکال خواند: در دوران صحابه و در دوران حضرت علیه علیه السلام، در آن زمان جد ابوحنیفه لقمان، در روز نوروز امام علی علیه السلام را دعوت کرد و هدیه ای را به وی داد. حضرت علی سوال کرد که امروز چه روزی است که به من هدیه می دهی. پاسخ داد امروز نوروز است و امام علی علیه السلام گفت، هر روزتان نوروز باشد. این ماجرا را ابن تیمیمه در کتاب اقتضا صراط المستقیم در صفحه پنجاه آورده است که به صراحت آمده است و شما بازهم در کنار این در کتاب مالکی که یکی از زعما و یکی از شخصیت های فقهای طراز اول اسلام بوده است در صفحه 222 این قضیه آنجا هم به صراحت آمده است. در عین حال اگر شما به تاریخ امویان و عباسیان مراجعه کنید زمانی که آنها خلافت را به عنوان مسلمانان به دست داشتند هیچ کدام از آنها با تجلیل از نوروز مخالفت نکردند.

وی در خصوص سابقه تحریم نوروز در افغانستان می گوید: در افغانستان هم در طول تاریخ ندیده ایم که هیچ کدام از علما بیاید و تجلیل از نوروز را تحریم کند و اگر توجه کرده باشیم می بینیم که در همین پنج شش سال اخیر است که مساله حرمت و حلیت نوروز در افغانستان ایجاد گردیده است. اگر این مساله حرمت می داشت در طول سیصد و چهارصد سال گذشته عالمی پیدا می شد که آن را تحریم کند.

مرتضوی، در خصوص دلایلی که برخی ها نوروز را حرام می دانند بیان کرد: کسانی که نوروز را در حال حاضر حرام می دانند سه دلیل اساسی دارند. یکی از آنها این است که می گویند تجلیل از نوروز نوعی کمک به آیین و فرهنگ های قبل از اسلام است. جواب من به این شکل است که همه مراسم به جا مانده از روزگاران کهن قبل از اسلام آیین های دینی و مسایل تعبدی نیستند. بلکه برخی از مناسبت ها جنبه فرهنگی دارد و رفتن مسلمانان به سوی مناسبت های فرهنگی نشانه تکامل اجتماعی مسلمانان در جامعه امروزی است. اسلام هم وقتی آمد تمام مناسبت ها را به کلی نهی نکرد. نوروز هم نهی نشده است. اسلام فقط چیزهایی را که به صلاح نبوده است منع کرده است. دلیل دوم این است که نوروز تشبه به غیر اسلامی ها است. چون غیر مسلمانان نوروز دارند ما نباید داشته باشیم وحرام است. آیا می شود گفت چون غیر مسلمان ها غذا می خورند ما نخوریم؟ دلیل سوم هم یک حدیث از حنث بن مالک است در مدینه که پیامبر تجلیل از عید فطر را کرده است. اما باید گفت که پیامبر در منع از نوروز سخنی نگفته است. در حالیکه ما ده ها مشکل دیگر داریم. علما چرا به آنها نمی پردازند؟ چرا نمی آیند حملات انتحاری را تحریم نمی کنند؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرتضوی
نوروز
نظرات بینندگان:

>>>   اسلام منع نکرده لاکن اسلام نماهای مزدور منع میکند

>>>   Najib Salam
امروز خانه هاى تان را پاك نكنيد، لباس منزه و پاك نپوشيد كه اسلام و خدا و پيامبر خفه مى شود ، اما اگر شكم ملا را با چلو و سبزى چرب كرديد و كف دستش را با دالر امريكاى خاريديد ، آنگاه فرض و سنت ديگر مى شود و حتا جشن كريسمس هم حلال .
اين هم خرد است كه خداوند از پوشيدن لباس پاك و منزه كردن محل رهايش و صفا و صميميت در اين روز غضب شود و بنده اش را توبيخ كند !

>>>   بجز پاکستانی ها کسی دیگر مخالف نوروز نیست

>>>   مردم افغانستان و بعضی کشور های فقیر و شدیدا مذهبی عربستان را از سنگ و چوپ از از قماری تا شرابی مقدس میدانند و عربستان هم ازین شکاف سخت بهره سیاسی و سو استفاده مینمایند هر آنچه فتوا بدهد نمایندگان شان در کشور های مختلف در ترویج فتوا تلاش مینمایند.
چندی قبل در سی ان ان مصاحبه محمد بن سلمان پخش شد و همچنان بی بی سی هم آن را نشر کرد.
سی سال پیش ما راه افراطیت را پیشه کردیم تا از صدور انقلاب اسلامی ایران جلو گیری کرده باشیم که این تصمیم در ان موقع اشتباه بوده است و حالا میخواهیم که اسلام سی سال پیش را بر گردانیم........
دیده میشود که در طول سی سال از اسلام چه درست کرده اند به خاطر مخالفت با ایران ،هر آنچه ایران انجام میدهد از قبیل نوروز ، زیارت قبور ، ........ همه را باید ذریعه فلان حدیث و فتوای حرام معرفی کنند تا از عمل کرد های ایران در جهان اسلام انتقاد کرده باشند و احساسات اکثریت مردم بی خبر از دین را تحریک نمایند این اعترافات خود محمد بن سلمان است .ورنه نوروز سال های متمادی تجلیل شده حرام نبوده به محض اینکه در ایران انقلاب می شود شیوخ عرب از ترس اینکه تاج تخت شان دچار فروپاشی نشود عنعنات و......فارسی زبانان را هدف گرفتند.
و حالا هم سال ها طول خواهد کشید که ذهنیت افراطیت را از مردم پاک کرد بزرگ ترین خیانت آل سعود به اسلام که خود اعتراف کردند این است .خدا کند مردم با مطالعه اسلام را بشناسند تا از طریق فتوا عربستان و مولوی ها مزدور شان به امید آن روز.
غفور محب.

>>>   سلام عرض ادب هم وطن خلافت عباسیان در سال 750 تا 1258 میلادی در حران تاسیس شد ، تضعیف زراعت در آن دوران در خراسان می توان به تخریب زیرساخت های آبیاری به دلیل عدم رسیدکی با تسیستات نابود می شدند ، به موجب چرای چاروا اعراب زمین های زراعتی تخریب از بین می ر فتند در تاریخ عباسیان اشاره شده است .
بر اثر فشار قیام مرد م به رهبری قهرمانان سرزمین خراسان مانند ابومسلم خراسانی ِ طاهر فوشنجی ِ یقوب لیث صفاری « سیتانی » خرا سان را از نظارت مستقیم خلیفه بغداد خارح کرد و خاین جاسوس و مزدو ران حکومت عباسی در خراسان لبریز شده بود. به همین دلیل اعراب ۸۶۰ سال است که دشمنی به فرهنگ غنی اریایان بخصوص به جشن نوروز احیای طبیعت و پاکی دارند. عرب ها فکر حرام بودن جشن نورز احیای طبیعت و پاکی صفایی سلامتی محیط زیست را بسر ملا ها ی انداخته اند.

>>>   خوب گیریم که اسلام منع کرده باشد! یعنی چه؟
خوب منع کند ، فکرنکنید همه احکام اسلام درشرایط وزمان حال قابل تطبیق اند. بروید بالای غنیمت گرفتن و رسم کنیزی وبردگی تمرکزکنید!! فکرنکنید که اسلام آمده است تا راه ورسم زندگی به شما بیاموزد ، هدف دین فقط مکارم اخلاق است وایجاد رابطه انسان با خدایش وبس.
به گفته اسلام شناس معاصرداکترعبدالکریم سروش فتیله چراغ دین دود میزند - به اخلاقیات دین بچسپید وبس.
نوروز مبارک اس وباید تجلیلش کرد ، حتی اگرپیامبراکرم هم منع کرده بود (که نکرده است) باید تجلیلش میکردیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است