زین گذر کن ای پدر نوروز شد
همچنانکه بهار، گرمای زندگی را بر تن سرد این سرزمین به ارمغان می آورد، مردم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب غرق جشن می شوند تا آنجا که زمین سخاوتمند با وجود جوی های خونِ دهه های اخیر، سبز می شود و سَخی غرق سرخی گل 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ کد خبر: 148850 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نوروز در افغانستان فراتر از تاریخ مدون همراه با پیدایش این جغرافیای کهن است و به روزگاری می رسد قبل از پیدایش خط که از شادمانی زمین و مردمان آن بگوید و از نو شدن فصل تا آنهنگام که سلطانی شکوفه زدن درختان و سرسبز شدن سبزها را جشن بنامد تا گردامیداشت در عصر حاضر.

زمانیکه حتی جنگ و کشمکش ها هیچ گاه سبب از میان رفتن شادمانی نوروز در افغانستان کهن و جدید نشده است در روزهای اخیر عده ای در تلاش هستند که با توسل به حرام و حلال باردیگر شادی را از مردم دریغ کنند و ستایش ها را روانه خشونت و قبیله گرایی.

در سرزمینی که تکان دهنده ترین جنایت ها را از تجاوز تا جنگ داخلی و شومی افراط گرایان تاب آورده است و چهل سال در هراس از شروع دوباره جنگ همزمان با آمدن فصل بهار، همچنان معتقد به شادی و نو شدن در سال جدید است چرا باید خوشی های مانده را نیز در سخنان آلوده اقلیتی به ناخوشی بدل کنیم.

نوروز همچنان که خبر از سال نو می دهد، نوید روزی نو پس از سختی های سرماست آنهم در کشوری که مردمان آن خوشی را همواره در دل زنده نگه داشته اند، رسمی که فراتر از تاریخ بوده و به یادگار برای آیندگان باقی می ماند.

و همچنان که فصل بهار گرمای زندگی را بر تن سرد این سرزمین به ارمغان می آورد، مردم از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب بنا به رسوم خاص خود به چشن و پایکوبی می پردازند تا آنجا که زمین سخاوتند با وجود دردهای بیشمار کشتار و جوی های خونِ دهه ها اخیر، سبز می شود و سَخی غرق سرخی گل.

مردمانی که دیگر به سختی روزگارِ امن را به یاد می آورند با وجود تهدید و ناامنی ها رخت نو به تن می کنند، به دیدار یک دیگر می روند و شادمانی کودکان را نظاره می کنند و اگر در قومیت و مذهب اختلاف ها دارند اما اتحاد را در آغاز سال پابه پای هم جشم می گیرند، همانند عید فطر و قربان.

نوروزی که سال جدید را در کشورهای انگشت شمار منطقه رقم می زند، می تواند نوید اتحاد و هم دیگرپذیری در افغانستان نیز باشد زیرا زمانی که زمین و آسمان سخاوت خود را ارزانی هر انسانی جدای از نژاد و مذهب می کند چرا مردم در نفرت از هم، امنیت را فدای آتش جنگ و خون کنند!

و در آستانه گام نهادن به سال جدید در نوروزی تازه که مردم آماده عید می شود و بلخ به عنوان مهد نوروز در جنب و جوش جشنِ گل سرخ است، مولانای بزرگ قرن ها قبل آمدن بهار را گذر از سختی و بدی در امید و تازگی می داند:
زين گذر كن اي پدر نوروز شد
خلق از اخلاق خوش بد فوز شد
باز خرم گشت و مجلس دلفروز
خيز و دفع چشم بد اسفند سوز

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
نظرات بینندگان:

>>>   به جناب عـــــالمی : درمورد کشتی زردشت :
پیدا شدن ویمانا (Vimana) در غاری در افغانستان
گزارشی که توسط سرویس سیار اطلاعات نظامی خارج از کشور روسیه (SVR) برای نخست وزیر پوتین در ایالت کرملین امروزی آماده شده بود که در این گزارش صدراعظم آلمان آنگلامرکل یکی از بازدید کنندگان اخیر در گروه رهبران غربی که بازدیدی غافگیرانه از افغانستان داشتند به شمار می آمد همان ماه باراک اوباما ریئس جمهور آمریکا (۳ دسامبر)، نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون (۷ دسامبر) و نیکلاس سارکوزی ریس جمهور فرانسه (۸ دسامبر) از افغانستان دیدار کردند.
سفر سارکوزی به افغانستان به دلیل سفر رسمی که به هندوستان داشت لغو شده بود که به گزارش این خبرگزاری با عجله او را توسط نیروهای هواپیمایی آمریکا به منتطقه جنگی افغانستان بردند.
چه چیزی باعث هجوم ناگهانی رهبران پرقدرت دنیای غرب به افغانستان شد، این گزارش به طور مستقیم دنباله رو توضیحاتی در مورد کشف دانشمندان ارتش آمریکا است که به موجب آن ۸ سربازی که تلاش در جابجایی آن از غاررا داشتند ناپدید شدند،دانشمندان تخمین میزنند که از ۵۰۰۰ سال پیش در غار پنهان شده بود.
با توجه به دفاتر باستانی مهابهارات که در حماسه ساسنسکریت یافت شده است دانستیم که ویمانا محیطی به اندازه ۱۲ ذراع (۱) با چهار چرخ بزرگ و محکم دارد و جدا از این یک موشک مشتعل داشته که با توجه به متون ثبت شده مهابهارات تفنگ مرگباری را دارد که توسط یک دایره بازتابنده عمل میکند. وقتی روشن میشود پرتویی از نور تولید میکند که وقتی بر روی هدف متمرکز میشود بلافاصله آنرا با قدرت خود مصرف میکند.
در ادامه گزارشی که ویمانا را پوشش میداد گفته شده که برای اولین بار آلبرت انیشتن فرضیه میدان گرانش تشعشع الکترومغناطیسی به نام تئوری میدان یکپارچه بیان کرد و پس از آن شایعه ای که در سال ۱۹۴۳باعث رسوایی آزمایش جنگ جهانی دوم آمریکا در انتقال داده ها بود که آزمایش فیلادلفیا نام داشت و در این آزمایش همانند اتفاق امروز افغانستان ،به طور ناگهانی سربازان آمریکایی ناپدید شدند
جذابتر از همه چیز در مورد این گزارش اظهار به این بود که نه فقط ویمانایی پیدا شده است ، اما با توجه به نوشته های باستانی موجود در غار کشف شده ادعا بر این دارد که صاحب حقیقی آن پیامبر باستانی زرتشت است که بنیانگذار یکی از ادیانهای مهم زمانها که دین زرتشتی است نام دارد .
فلسفه مذهبی زرتشت گرچه به جهان امروز کمتر شناخته شده است اعتبار آن به بیان اساس همه ادیان شناخته شده بود و هدف نوع بشر را بیان می کند،مانند تمامی مخلوقات دیگر ، حفظ اشه (۲) (حقیقت) است . اظهارات زرتشت بیشتر برای نوع بشر است که این از طریق مشارکت فعال در زندگی و تمرین برای افکار ، کلمات و اعمال سازنده به دست می آید .
ر

>>>   خوش آمد باد نوروزی به صبح از باغ
پیروزی
به بوی دوستان ماند نه بوی بوستان
دارد
سعدی
سال نو هجری خورشیدی و نو روز باستانی را
به تمام هموطنان عزیزم از صمیم قلب تبریک
می گویم.
هر روز تان نو روز نو روز تان پیروز

>>>   Najib Salam
امروز خانه هاى تان را پاك نكنيد، لباس منزه و پاك نپوشيد كه اسلام و خدا و پيامبر خفه مى شود ، اما اگر شكم ملا را با چلو و سبزى چرب كرديد و كف دستش را با دالر امريكاى خاريديد ، آنگاه فرض و سنت ديگر مى شود و حتا جشن كريسمس هم حلال .
اين هم خرد است كه خداوند از پوشيدن لباس پاك و منزه كردن محل رهايش و صفا و صميميت در اين روز غضب شود و بنده اش را توبيخ كند !

>>>   برگزیده توسط ، احسان فرحتیارهروی
بهار ناز می آید....!
بهار ناز مي آيد ، تماشايت كنـــــــــم ، يانه
كنــــار جو يـــــــبار لالـــه ، پيدايت كنــــم يانـــه
نميــــــدانم بهــــــاران دگــــر يا فــرصتي ديـــگر
كتــــاب زنـــدگــــانــی ، پاره در پايـــت كـــنم يانه
وطــن منزلگه غير است ومن يك دشت فريادم
غـــــــم ناگفته را يارب هـــــويدايت كنـــــم يــانه
جلال آباد و کابل گشت جولانگاه اهريمن
پر سيمرغ همراه غزلهايت کنم يا نه !
بليــــت ره نــــــدارم ، بيــــدلم ، آخـــر نمـــيدانــــــم
به اين بی دست وپايی ، می به مينايت کنم يا نه

>>>   سال نو مبارک امیدوارم سال خوبی برای مردم افغانستان باشد ۔
حبیب الله یوسف زی

>>>   بـرای ما که کهـن یادگار نوروز است
چه ارث پاک وکلان افتخارنوروزاست

ز جـشن خرّم جمشیـد تـا به عهد کنون
شـراب جـام جـم روزگار نوروز است

زآب سیحون وجیحون تا به رود فرات
چه مستِ مست وگوهرنثارنوروزاست

گـذشــت ســردی لـرزنــدۀ زمـسـتانـی
پـیـــام آور فـصـل بهــار نوروز است

به ناز وعشوۀ گل چهچه می زند بلبل
سرود و زمزمۀ شاخسار نوروز است

ز کـوه و درۀ دل آب می شـود جـاری
غـزل‏سـرای لـب جـویبار نوروز است

چهار شنبه آخر که جشن سوری گشت
شـکوه سـرخی آتـش بیار نوروز است

لباس نـو شـده بر جـان هستی و انسان
ز مان تحفه و بازدیـد یار نوروز است

زبس که ستره وپاکیزه می شودهرچیز
طلای بی غش کامل عیار نوروز است

به روی سفرۀ هفت سین سبزه می خندد
نماد هفـت گیاه سـبزه زارِ نوروز است

ز سیب و سکه و سـنجد و سـمنو گویم
سماق وسیر و سرکه بکار نوروزاست

به تخـم و ماهی وتنگ بلـور و آتـشدان
بـه روی سـفرۀ ما انتظار نوروز است

سپـند و عـود فـراوان بـر آتـش اندازند
که عطرخندۀ مهـروشرار نوروز است

ز گفت و ایده و کردار نیک می گویند
چرا که جـام دل آیینه دار نوروز است

نبات و نقل و عسل کام دل کند شیرین
کتاب پاک شـما در کـنار نوروز است

بـه باغ، گل شـده امروز میرِ نوروزی
سـپه ز سبزه تر، شهریار نوروز است

ز گورِ خفته شـود باز زنده حاج فیروز
بـرای جـامعـه شـادی بیار نوروز است

نشاط باده وشعرورباب ورقص کجاست
به بزم جشن طرب بی قرارنوروزاست

ز جشـن سـیزده بـدر تا ابـد کـنیم تجـلیل
نشاط ورونق هرکار و بار نوروز است

گـره زنـند بـه سـبزه که بخـت بگـشایند
بـرای دخــترکان بخـتـبـار نوروز است

جـهانی مـرده کـنـد ذهـن شـوم اهـریمن
نماد زنـده یی از کـردگار نوروز است

بـه قلـب تیرۀ شـب هـای ظـلم افــراطی
طـلـوع صـبحــدم آشــکار نوروز است

گـریـز طالب و داعـش که نوبهـار آمـد
همیـشه در دل میهـن دیار نوروز است

ز نــوبهــار گل ســرخ قـصــه هـا دارد
به بلـخ بـامی مـا جنده دار نوروز است

خجـسـته بـاد کهـن روز جشـن دهقـانـان
که شـور و هلهلۀ کشـتزار نوروز است

مگـو ز صبر دل دردمـنـد ازیـن بیـشـتر
که روز وحدت دل‏های زارنوروز است

کـتـاب فلـسـفـۀ عـشـق هـسـتی و انـسـان
ورق ورق که شود بی شمارنوروز است

>>>   فرا رسیدن نوروز باستانی همراه با بهار دل انگیز را به کلیه دست اندرکاران وجورنالیستها وبخصوص محترم مسئول سایت خوب وروشنگر afghan paper وتمامی کارکنان سخت کوش ان تبریک وتهنیت عرض میکنم وسالی خوش همراه با موفقیت وسلامتی برای تمامی شما عزیزان ارزو دارم.نوروزتان پیروز باد ؛هروزتان نو روز باد.امین یا رب العامین/
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   سلام عرض ادب هم وطن خلافت عباسیان در سال 750 تا 1258 میلادی در حران تاسیس شد ، تضعیف زراعت در آن دوران در خراسان می توان به تخریب زیرساخت های آبیاری به دلیل عدم رسیدکی با تسیستات نابود می شدند ، به موجب چرای چاروا اعراب زمین های زراعتی تخریب از بین می ر فتند در تاریخ عباسیان اشاره شده است .
بر اثر فشار قیام مرد م به رهبری قهرمانان سرزمین خراسان مانند ابومسلم خراسانی ِ طاهر فوشنجی ِ یقوب لیث صفاری « سیتانی » خرا سان را از نظارت مستقیم خلیفه بغداد خارح کرد و خاین جاسوس و مزدو ران حکومت عباسی در خراسان لبریز شده بود. به همین دلیل اعراب ۸۶۰ سال است که دشمنی به فرهنگ غنی اریایان بخصوص به جشن نوروز احیای طبیعت و پاکی دارند. عرب ها فکر حرام بودن جشن نورز احیای طبیعت و پاکی صفایی سلامتی محیط زیست را بسر ملا ها ی انداخته اند.

>>>   Shafiqullah Shafiq
استقبال حکیم سنائی و مولوی بلخی از نوروز!
حالا پرسش این‌جا است، آیا میزان فهم دینی این تازه به دوران رسیده‌گی‌ها بیشتر از حکیم سنایی، مولانا بلخی و سایر اهل معرفت اسلامی است؟
نه همه می‌دانیم که مولوی شدن و سنایی شدن کار آسانی نیست. ولی بایست اذعان کرد، ما در رقابت میان اعراب و ایران، آگاه و ناخودآگاه به نفع اعراب وهابی شرکت می‌کنیم و با روایت‌های تندروانه از دین بسترهای اجتماعی را برای تفکر طالبانی و داعشی هموار می‌سازیم که آن‌ها بیایند، هم به فرق ما بکوبند وهم به‌صورت فرهنگ و تاریخ ما.
گرنه دین خداوند رحیم و رحمان چرا این‌قدر نا مهربان شود که از خوشی‌های آدمیان انتقام بگیرد، و با جشنواره‌ی که منشاء طبیعی دارد و پیش از ظهور و بعد از ظهور اسلام در منطقه‌ی ما بزرگداشت شده است، و اکنون گرامی‌داشت آن به‌عنوان روز اول سال، جشن طبیعت و یک ارزش تاریخی و جهانی هیچ‌ صدمه‌ی به ایمان ما نمی‌زند، ما همه مسلمانیم!
مفهوم این سخن را تنها مغزهای درک می‌تواند که حاضر نیستند سرباز رضا کار برای پروژه طالبانی و داعشی شوند.
حضرت حکیم سنایی غزنوی
با تابش زلف و رخت ای ماه دل افروز
از شام تو قدر آید از صبح تو نوروز
از جنبش موی تو برآید دو گل از مشک
و ز تابش روی تو برآید دو شب از روز

حضرت مولانای بلخ
اندر دل من مها دل‌ افروز تویی
یاران هستند و لیک دلسوز تویی
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عید من و نوروز من امروز تویی

حضرت سعدی
برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز

حضرت حافظ
ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
نوروز تان خجسته و گرامی باد، هموطن عزیز!

>>>   چرا ایمان ما را صدمه بزند؟
شما به یاد دارید با همین رویکرد بت های بامیان را نابود کردند و گفتند حالا ما مسلمان هستیم این میراث بودایی ها است، ما نمی خواهیم در سرزمین ما آثار بودایی وجود داشته باشد.
ازاین‌روی مخالفت با نوروز نیز خیلی شبیه درهم کوبیدن بت های بامیان است، اینها فرادی دیگر زبان‌های ما را حرام می پندارند و عربی سخن گفتن را اجباری می کنند.
در این شک نداشته باشید که این همه پروژه های عجم ستیزی به منظور هموار سازی بسترهای اجتماعی برای خلافت داعشی و طالبانی است .

>>>   §میر نوروزی
رسم بود در ایام عید نوروز محض تفریح عمومی و مضحکه فردی عامی و از میان مردم را به عنوان پادشاه یا امیر یا حاکمی موقتی به نام میر نوروزی انتخاب می‌کردند و برای یک یا چند روز زمام امور شهری را به عهده‌اش می‌سپردند پس از انقضای ایام جشن سلطنت او نیز به پایان می‌رسیده‌است. واضح است که جز تفریح و خنده و بازی هیچ منظور دیگری در بین نبوده است و احکامی که میرنوروزی صادر می‌کرده پس از نوروز به حال اول بازگردانده می‌شده‌است
سخن در پرده مي گويم چو گل از غنچه بيرون آي
كه بيش از پنج روزي نيست حکم میر نوروزي
گیلگمش

>>>   نوروز
چراغ روشن و نمایش(قدرت ،عظمت، جلال، شکوه، توانایی)
افریدگار این جهان است که بلوسیله انسان های خردمندو بابصیرت از پنج هزارسال قبل تاامروز با شکرگذاری وسپاسگذاری قدردانی وتجلیل میگردد. وتا روزیکه انسانهای پاک طینت، پاک نیت، وپاک اندیشه و شکرگذار و سپاس گذار درین گیتی زنده باشند پیوسته تجلیل خواهد شد.
چراغی را که ایزد بر فروزد
هرانکس پف کند ریشش بسوزد

>>>   با سلام - عید اسلامی نوروز را بر همه مسلمان عزیز تبریک و امیدواریم در سال جدید عبادت ها بیشتر شود و اسلام فراموش نشود زیرا اسلام خیلی خوب است - در سال نو همشهریان افغان سعی کنند که نماز اول وقت بخونند و قران بخوانند و روزه بیشتر بگیرند حجاب اسلامی رعایت شود
قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛
از افغان های خیلی مسلمان از آلمان که عاشق اسلام هستم و گریه میکنم برای اسلام

>>>   اصل نوروز به قبل از مهاجرت اریاییها به این سرزمین ( افغانستان کنونی) بر میگردد و ساکنان اصلی این کشورکه ترکها بودند ان را جشن میگرفتند.بعد ها بعد از ورود اریاییها این مراسم گرامی داشته شد .وتا این زمان ادامه دارد.

>>>   مهزیار مهرآذین :
امیدوارم سال 1396 بر همه فارسی زبانان جهان مبارک باشد و روز به روز فارسی زبانان جهان به یکدیگر نزدیک تر شوند تا زمانی که ان شا الله یک کشور واحد تشکیل دهند و در همه دنیا با سرافرازی و افتخار و رفاه زندگی کنند .

>>>   خطاب به مهزیار مهرآذین :
خدا نکند - هر کسی باید کشور خودش را داشته باشد - در رویا و افسانه زندگانی نکنید و گپ های نا مقبول نزنید -
امیدواریم روزی فرا برسد تمام کشورهای جهان اسلام در آرامش باشند و افغانستان هم صلح و آرام گیرد
مجتبی - مزار شریف

>>>   با سلام همان طوریکه همه در جریانات هستید اعیاد به مناسبت های زیادی در دنیا وجود دارد به عنوان مثال عید کریسمس که ویژه سال نوی مردمان قاره اروپا و مردمان قاره آمریکای شمالی و جنوبی و مردمان قاره اقیانوسیه و برخی کشورهای قاره آسیا و آفریقا است که عید بیش از ۴ میلیارد انسان در جهان است یا عید سال نوی چینی که عید بیش از ۱ میلیارد انسان است و همچنین عید سعید فطر و عید قربون که عید ۱/۵ میلیارد مسلمان در سراسر جهان است - عید نوروز هم یک عید سال نوی خورشیدی است که در کشورهای ثبت شده در سازمان ملل به ثبت رسیده که شامل کشورهای هند - پاکستان - افغانستان - قیرقیزستان - تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - قزاقستان - ایران - آذربایجان - ترکیه - عراق - سوریه میشود اما در در برخی از کشورها با برودت بیشتر پیگیری میشود مثل تاجیکستان که متاسفانه همراه با رقص و آواز و رعایت نکردن مسایل اسلامی است به هر جهت عید ها در همه جای جهان است امیدواریم به عید های اسلامی هم بیشتر توجیه شود مثل عید فطر - عید قربون - عید غدیر خم که هر سال بیش از ۱/۵ میلیارد مسلمان در سراسر جهان آنرا گرامی میدارند و همگی به سمت یک قبله یعنی کعبه شکرگزاری میکنند و نماز می خوانند این هم اعیاد هم بسیار با همت دارد و فرهنگ اسلامی باید در راس باشد - اگر حرف میزنیم بر اساس اخلاق اسلامی باشد - اگر کار میکنیم باره اساس اسلام باشد - اگر کمک میکنیم برای اسلامی باشد - یعنی اسلام باید در تمام وجود ما مسلمانان نهادینه شود زیرا تنها راه نجات بشریت همین تمدن اسلامی است - محبت اسلامی - قلب اسلامی - گفتمان اسلامی - همه و همه در خدمات اسلام باشد . با تشکر
رامین - غزنی

>>>   اصل نوروز به قبل از مهاجرت اریاییها به این سرزمین ( افغانستان کنونی) بر میگردد و ساکنان اصلی این کشورکه ترکها بودند ان را جشن میگرفتند.بعد ها بعد از ورود اریاییها این مراسم گرامی داشته شد .وتا این زمان ادامه دارد.
ترک ها چیزی جز ترور و سلفی گری و وهابی گری بلد نیستند این ایرانی ها منظور ایران بزرگ هست(لر اذری تاجیک کرد و بقیه اقوام ایران بزرگ ) بودند که این جشن رو به پا کردند همچون عید های دیگه و مراسم دیگه مثل قاشق زنی تو چهارشنبه سوری و غیره
حالا اروپایی ها اومدن و از ما مراسمشونو تقلید کردند و اسم روش گذاشتن
فراموش نکنید که این ماها بودیم که به غرب تمدن صادر کردیم و براشون الگو بودیم.
غرب از روزی میترسه که همه ایران بزرگ از خواب 1400 ساله بیدار شه.

>>>   خطاب به آن بی سوادی که گفته ترک ها چیزی جز ترور و سلفی گری و وهابی گری بلد نیستند این ایرانی ها منظور ایران بزرگ هست(لر اذری تاجیک کرد و بقیه اقوام ایران بزرگ ) بودند که این جشن رو به پا کردند همچون عید های دیگه و مراسم دیگه مثل قاشق زنی تو چهارشنبه سوری و غیره .

اما طبق اسناد و مدارک معتبر مورخان از سومر (اولین تمدن بشری) در برگزاری نخستین نوروز یاد کنیم. نوروز از سومر، از یکسو به اکد، و از اکد به بابل و آسور رسید و از سوی دیگر به آغازگران تمدن در اقوام هندو و آریایی
نوروز در ایران , پاکستان , هند , افغانستان , تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، کردستان عراق ، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین (مناطق ایغور نشین) ترکیه، ترکمنستان، هندو ازبکستان مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.
جغرافیای نوروز با نام نوروز یا مشابه آن، سراسر خاورمیانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان، در آسیای میانه چین غربی (ترکستان چین)، سودان، زنگبار، در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و نیز آمریکای شمالی، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل می‌شود.

در ضمن امروز همین ترک ها پیشرفته ترین کشور جهان اسلام هستند و قوی ترین اقتصاد توی کل جهان اسلام دارند - تو بهتر بجای اظهار نظر بیخود بری دنبال نون باشی تا شکمت را سیر کنی نه اظهارات بی پایه و اساس .

جاغوری

>>>   نوروز که هرچمن دل افروز بود
نقش گل وخارعبرت آموزبود
گرجامه به جان زمعرفت نوگردد
هرروز به دل نشاط نوروز گردد
سروری

>>>   نوروز را به خاطر سرسلامتی خود وبه کوری چشم مخالفان آن جشن میگیرم
زنده و بردوام باد جشن نوروز این سنت آبایی واجدادی ما
... برمخالفان آن این مزدوران حلقه به گوش خارجی ها
سلام وسلامتی برای همه هم وطنان خوب وفارسی زبان ما
هادی ازچاریکار

>>>   هرروز تان نوروز ، نوروز تان پیروز!
سلام و سلامتی به همه هم میهنان فارسی گوی خودم
سلام و شادی بر همه دل های که ازآن الفاظ و کلمات چون گل می جوشد وبر زبان های زیبای فارسی گوی جاری میشود
سلام بر آریایی های پاک وبافرهنگ
سلام همه سال برجشن همیشه نو و نوروز آریایایی ها
آنچه کور گرایند به کوری چشم شان جشن ما پررونق باد
سلام برعلی رض این راد مرد که این جشن خجسته را برای ما پایدار ساخت
بردوام باد راه و رسم فرهنگ نوروزی ما
سعیده جلیل از امریکا

>>>   جشن جمشیدی ما شاد و گل افروز آمد
هله نوروز آمد.
به گلهای سرخ لاله زار چمنهای نوروزی سلام
جشن تان مبارک نوروزیان با فرهنگ
ضمیر

>>>   سعیده جان سلام
خیلی دلت برای جشن نوروز مزار جان تنگ شده
جشن ومیله گل سرخ مزارشریف همیشه زیباست
امیدوارم برایت خوش بگذرد
سمیرا مزارشریف

>>>   جشن نوروز را پیش از پیش بر همه افغانان عزیز تبریک تهنیت عرض میدارم جشن امسال در بغلان نه بلکه درپغمان برگذار میگرددُ از خداوندمتعال استدعا مینمایم که همه در شرایط امن و آرامی دور از انفجار و انتحار بخیر برگذار گردد.

>>>   خلاصه مطلت این است که جشن نوروز یک عنعنه ای زردشت بوده از انجای که ایین زردشت یک ایین کهن است این جشن نیز مترادف با ایین زردشت کهن است. ولی با عروج دین اسلام ایین سایر مذاهب هر چند کهن و جز تاریخ باشد از بین رفته ...

>>>   ز کـــــوی یار می‌آید نسیم باد نــــــــوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
اگر استاد خليل الله خليلي زنده ميبود حالا ميگفت :
گـــــــــوئيـــــد به نــــــــــوروز كه امسال بيـــــــــايد
در كشــــــور بازســـــازي شــــده ره بگشـــــــايد
نـــــــــوروز موضوع ديني نيست ونه عبادت زردشتي بلكه تجليل از تحويل سال پار وگراميداشت ورود سال جديد در زندگي انسان وطبيعت اين تجليل از هداياي بزرگ خداوندي براي انسانهاست وبه شكرانه اين نعمت بايد خوش بود خدايا جهالت را برانداز تا از روي تعصب منكر ارزاني هاي تونشوند
گيلگمش

>>>   بعضی...ها از بیسوادی بیش از حد نوروز را حرام میدانند،خداوند ج این... ها را به راه راست دعوت کند
اجمل(پنجشیری)

>>>   اجمل جان پنجشیری... بعضی ها خودت ره پنچرمین میګفتند ولی مه فکر میکردم اشتباه میکنند.‌ بعضی ها از بیسوادی نوروز را حرام و خودت از ... بی عقلی آنرا روز خودت میدانی... من هم نوروز را به خاطر هموطنانم و ماندن در کنارشان جشن میګیرم ولی باید ما همه بدانیم که نوروز روز ما نیست… نوروز روزیست که از یما و جمشید که همه آتش پرست و بی دین بودند و بد تر از آن فارس بودند باقی مانده است.‌ ما افغانان باید یک روز ملی خود را داشته باشیم... روز دهقان،‌ میله ګل سرخ مزار جان ...‌جشن بهار ...‌از نام ... پاکستان و پاکستانی و امثالهم نفرت دارم
خودم از خانه ام

>>>   خدمت خودم از خانه ام!
سال نو ویا نوروز سال طبیعت و سال سرسبزی است ،گل ها شگوفه میکنند و درخت ها و محیط ما سرسبز،این را چی به یما و جمشید،از دربار خداوند ج میخواهم که جاهلیت و بیسوادی بعضی ها را به صورت معجزه برایش نشان بدهد،خوب همان حرف است که میگویند!از هر فرد و یا از هر شخص ،برابر عقل... توقوع داشته باشید!پس من هم به این سطر اکتفا میکنم ...خدا کند به راه راست بیایی
اجمل(پنجشیری)

>>>   هر روز از زندگی از آن خداوند بزرگ است. نوروز یا سالنو عید شده نمی تواند اما جای خودش را دارا است.
و حلال و حرام از آن خداوند است. ((انمالاعمال بالنیات)) عمل ما مربوط نیات ما میشود چرا باید همش زندگی را سراسر غم گرفت؟؟ جشن نوروز یک جشن طبیعت است چناچه حضرت امام صادق (ع) می فرماید: روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان پیمان گرفت که او را بپرستند و برای او شریک نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند و به پیشوایان دین ایمان بیاورند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که پیامبر خدا (ص) امیرالمومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند و خرد کرد، چنان که ابراهیم نیز چنین کرد.
اگر آنقدر پشت حرام میگردین ! دروغ ، فحشا، زنا، لواتت،فساد، ظلم ، انتحاری ، تجاوز.... که حرام اند و امروز از هرجاه بیشتر دربین ما و کشورما معمول شده اند ، یکی صدایشه نمی کشند اما وقتی یک روز خوشی که دلیل قطعی از حرام بودنش هم ندارین باز سر وصدا از هرطرف بالا می گردد حتی آنانیکه شایده دیگه کارای حرام و دروغ را هم انجام بتن باز مسلمان تر از همه صدا بالا می کنند.اگه واقعا فکر می کنین که نوروز حرام است پس پدرکلان های تان که قبل از طالبان تجلیل می کردند همه بدعت و حرام و شرک کردند!؟!؟ که حالا نسل جدیدشان مسلمان شدند!
خداوند (ج) همه مارا هدایت کند. آمین یا رب العالمین.
ذوالفقار

>>>   خودم از خانه ام -- سهم خراسانی ها در آریانا یا ایران باستان کمتر از خود ایرانی های فعلی نبود همینطور افتاخارش هم اگر بیشتر از آن نباشد کمتر نیست این یک حوزه تمدن مشترک است که باید به کمک هم در دنیای امروزی زنده نگهش داریم چرا که هویت ماست وبیش از همه کشور های ایران و تاجیکستان و افغانستان باید در حفظ این تارخ مشترک کوشا باشند - نوروز یک جشن قبیله ای نیست بلکه هویت و نمایانگر عظمت یک فرهنگ غنی است و در دنیای امروزه که نادان ها به اسم استقلال تیشه به ریشه شناسنامه خود میزنند تا بی هویت شوند باید آن را پاس داشت
مبارز

>>>   سلام اسلام دین سهل و زیبایی است نباید بدون دلیل کاری را مردود اعلان کنیم البته این از رسوم ایرانیان باستان است وباید ما به ائین دیگران احترام بگذاریم ما هم رسوم صحیح زیادی در فرهنگ غنی خود داریم

>>>   نوروز باستانی به همه ساکنین اصلی این دیار تبریک و چشم حریفان نووز چون این کوچی های بیفرهنگ کور۰

>>>   جشن نوروز را اسلام نه بصورت كلي رد كرده ونه باتمام آداب ورسومي قديمي اش پذيرفته ،بلكه خوبي هايش را تاييد داردمثل ديدوبازديدازبستگان ،دعاونياش،دستگيري وهمكاري و....واما آداب بدويابي فائداش را قبول ندارد مثل ضرروارد كردن برخود ويابر ديگران وسرگرمي هاي بي فائده
محمدسمنگاني

>>>   اجمل جان اگر مسلمان هستی پیش از بی سواد خواندن بعضیها از احکام دینت باخبر شو. ورنه حق با توست!
>>>   جناب خودم از خانه خودم شرمت باد که به اکثریت اقوام کشور که فارسی زبانند و هم مردم تاجیکستان و ایران توهین کردی( بدتراز آن فارسی بودند؟! )من هم فارسی زبان استم وای بر شما که عادت بدی دارید خداوند شما را هدایت کند روز نو میشود سال نو میشود و شما همچنان در عادات بد خود باقی استید این اخلاق زشت توهین بر دیگران در کجای دین آمده است؟!

>>>   جناب خودم از خانه خودم شرمت باد که به اکثریت اقوام کشور که فارسی زبانند و هم مردم تاجیکستان و ایران توهین کردی( بدتراز آن فارسی بودند؟! )من هم فارسی زبان استم وای بر شما که عادت بدی دارید خداوند شما را هدایت کند روز نو میشود سال نو میشود و شما همچنان در عادات بد خود باقی استید این اخلاق زشت توهین بر دیگران در کجای دین آمده است؟!

>>>   ای نادان ها که دین را نشناخته اید در قرآن عزیز خداوند برای مردم مثلی زده است که به آمدو شد روز و تغییر سالها بنگرید این ها نشانه ها و آیات خداست آیه ای از قرآن میفرماید پس بنگرید که چگونه خداوند زمین را پس از مرگش زنده میکند شما با طبیعت خداوند هم دشمن هستید درصورتیکه این طبیعت همه اش آیات و نشانه های قدرت و بزرگی پروردگار است نوروز روز شروع بهار و سر زنده شدن طبیعت است پس انسان باید در آن نشانه تفکر کند که همان گونه که زمین زنده میشود ما هم خود را سرزنده و نوکنیم بدخلقی ها و کینه ها حسدها و صفات بد اخلاقی را دور زنیم و قلب و دل خود را از آلوده گی ها پاک نماییم و اعمال خود را نیکو گردانیم این پند نیکی است از مثل های خداوند که برای ما درس است
من خود ملا هستم ولی هیچ گاه بدون دلیل نوروز طبیعت را کفر نگویم!

>>>   سال نو را به دست اندر کاران محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان و بازدید کنندگان از این سایت تبریک می گویم و سالی خوب ، همراه با سلامت و امنیت برای شما از خداوند منان آرزو می کنم .
شهروند - ایران

>>>   (احتــرام طالبــان به رهبران جهـــادی !!!)
از همان آوانیکه این شبکه ترورستی باپول عرب وسازماندهی وتجهیزامریکا و پاکستان تولد شد هدف اصلی اش بیرون راندن مجاهدین ورهبران مجاهدین از صحنه قدرت وسیاست بود طوریکه در ابتدای کار خود وانمود میکردند که گویا اینها می خواهند شاهراه ها رابگشایند امنیت رابرقرار سازند وزمینه بازگشت شاه را آماده سازندوخود شان دوباره به مساجد برگردند ، از همان شروع جنگ خود تحت رهبری آی اس آی نخست قوماندانان جهادی قندهار را یابه دار زدند ویا فراری ساختند درولایات همجوار قندهار مانند هلمند ارزگان نیمروز زابل عین عمل را تکرار کردند.
آنزمان که طالبان که به استقامت هرات هجوم بردند تسلیمی وخلع سلاح تمام مجاهدین در دستور کار شان بود ،علاوالدین خان معاون اسمعیل خان را کشتند زمانیکه به غزنی وارد شدند قوماندان نیک نام جهادی به نام قاری بابا را ترور نمودند ، زمانیکه به مرزکابل رسیدند با استادعبدالعلی مزاری چنان برخورد وحشیانه کردند وبدون محاکمه شواهد دلایل اسناد برخلاف قواعدوشریعت اسلامی وی را شهید ساختند ،
با هچوم طالبان غرض تصرف ساحات شمال درفاریاب اسمعیل خان را گروگان گرفتند ودر قندهار زندانی ساختند
زمانیکه نیروهای مقاومت درشمال برضد اشغالگران پاکستانی وعربی القاعده میرزمیدند طالبان ترورست های عرب را بنام ژورنالست از قندهار الی مرز کابل ومرز نیروهای مقاومت لانتقال دادند که باعث شهادت قهرمان ملی شد،
در سال های بعد زمان حاکمیت کرزی ده ا تن از قوماندانان جهادی شمال جنوب توسط انتحاری های طالب ویا بم گذاری از بین برده شدند ،
استاد ربانی که وقتی طالبان را فرشته صلح تعریف میکرد ودر زمان شورای صلح تلاش داشت تا بتواند آنانرا از چنگال آی اس آی رهائی بخشد آنان برای احترام به استاد ربانی انتحاری فرستادند ،چندین مراتبه برجان حضرت صبغت الله مجددی بنیانگذار جهاد در افغانستان سو قصد نمودند که الحمدلله خداوند ایشان را حفظ نمود
اشرار طالبی به دستور آی اس آی بارها بر ضد رهبر مهظم جهادی جناب استاد سیاف تدارک حمله کردند که ناکام و خنثی شد
درین روزها که همه از اوضاع نابه سامان کشور به ستوه آمده اند وهرکدام از طریق خود راه برای صلح وامنیت جستجو میکنند امیر اسمعیل خان هم صدایش را بلند ساخته و بنام فامیل جهــاد ازان ها دعوت به مذاکره وصلح کرد ه است که آنان هم درجواب از احترام زیادی که به رهبران جهادی دارند یاد آور شده اند،
امیر اسمعیل خان در سال های جنگ تنظیمی شکار مکر گلبدین شده بود طوریکه گلبدین برای ایجاد درز بین هرات وکابل مکرر از طریق رسانه ها میگفت : امیر اسمعیل خان را احترام دارم برای اینکه او شخصیت مستقل است !!!
با این تلقین مستقل بودن ، رابطه بین کابل واسمعیل خان سرد شده رفت طوریکه او در هرات جلسه از شخصیت های مستقل داخلی وخارجی در تشکیل داد وزمانیکه بکابل آمده بود در گرماگرم جنگ تنظیمی از راه تپه های خیر اباد به دیدار گلبدین شتافت ، بعدا موضوع اسارت او نزد طالبان پیش آمد که بعد از رهائی در مصاحبه با یکی از ژورنالستان از برخورد زشت روز های نخست طالبان با او در زندان شکوه داشت که مصاحبه اش در آرشیف ها موجود است
خبرنگار رادیو صدای امریکا شام گذشته با امیر اسمعیل خان مصاحبه داشت واز او سوال نمود که چرا پیشنهاد صلح شما از طرف طالبان استقبال شده واز احترام به شما یاد آوری نمده اند؟
امیر اسمعیل خان درجواب گفت:
دلیلش اینست که من در طول این سال های جنگ وجهاد همیشه موقف سالم ووطن پرستانه داشته ام !!
آیا براستی طالبان کسیراکه وطندوست واستقلال طلب باشد احترام دارند وخود شان همین خصوصیت را دارند ؟؟
آیا براستی این حرف های سخنگویان طالبان از زبان واراده خود شان است ؟
آیا اسمعیل خان مانند زمان حکومت استادربانی که به مستقل بودن دل خوش کرده بود اینبار بازهم بنام اینکه مورد احترام طالبان است توسط آنها استعمال میگردد؟؟
( ر)

>>>   داعش نتوانی تو که نوروز کشی
ایام بهار و جشن پیروز کشی
آدم کشی تو دانیم ای روح پلید
با دولت خائنی که هر روز کشی

>>>   گلبیدییین چرا میگوید: مهاجرین که درپاکستان هستند حتما باید درانتخابات رای بدهند :
شمارى از باشندگان و مقامات پکتيکا مى گويند که در وانه، وزيرستان شمالى و جنوبى، تذکرۀ افغانستان چاپ شده و به مردم توزيع مى گردد.
صديق الله وزير باشندۀ ولسوالى برمل پکتيکا، گفت که تذکرۀ افغانستان در وانه، وزيرستان شمالى و جنوبى، در بدل ٣٠ کلدار پاکستانى ساخته ميشود.
او افزود: "اين کار در مناطق يادشده، از سوى کمپيوترکاران و دکانداران فوتوکاپى انجام ميشود، به مردم تذکرۀ افغانستان را مى سازند و در بدل هر تذکره ٣٠ کلدار مى گيرند."

يک از باشندگانديگر مناطق سرحدى پکتيکا که نخواست از وى نام گرفته شود، گفت که تذکره هاى يادشده، از روى تذکرۀ اصلى به سادگى ساخته ميشود.
او افزود: "هر کسى که به تذکره نياز داشته باشد، مراجعه مى کند، از روى تذکرۀ اصلى فقط نام، نام پدر و موقعيت تغيير داده ميشود و تذکرۀ جديد را به دست آورده مى تواند."
همچنان محمد انور باشنده ادارۀ ثبت احوال و نفوس پکتيکا نيز به پژواک پذيرفت که به مردم مناطق يادشده، تذکرۀ افغانستان توزيع ميشود

>>>   مهرداد احمدی ورامینی :
به امید روزی که پنج کشور حوزه نوروز یعنی : ایران و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان با یکدیگر متحد شوند و ایالات متحده ایران به مرکزیت هرات را تشکیل دهند . ان شا الله . اگر ایالات متحده ایران تشکیل شود . این کشور از لحاظ جمعیت چهارمین کشور پر جمعیت جهان خواهد شد و از نظر وسعت هفتمین کشور جهان خواهد شد و بدین ترتیب می تواند حق وتو را نیز به دست آورد .
نگویید نمی شود با همت همه آریاییان نجیب این کار شدنی است . ان شا الله .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است