جنگ افغانستان در حال اختتام است؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ کد خبر: 148872 منبع: پرینت

صلح و امنیت و آرامش در هر کشور و جامعه ای یک نعمت است و پیشرفت و بالندگی جامعه هم در گرو ان است. اما صلح که با باج خواهی و تمامیت خواهی و برآوردن خواسته ها و اهداف منطقه ای قدرت های بزرگ با همکاری پاکستان که طالبان را بعنوان گروه مزدور و فشار بر افغانستان توسط ایادی داخلی خویش تا به امروز در اختیار دارد بخواهد اجرا گردد دیگر نباید واژه مقدس صلح را بر ان گذاشت بلکه یک معامله نگین است که در صورت عملی شدن آرامش قبل از توفان را خواهد داشت که روز نامه پاکستانی تودی به تحلیل ان پرداخته است.

روزنامه پاکستانی: جنگ افغانستان در حال اختتام است!
مقاله ای نشر شده، به طور اوریجینل فشرده ای از نظریات آی اس آی است.

روزنامه پاکستان تودی درتازه ترین مقاله نوشته است که حرکات دانه ها در شطرنج افغانستان- پاکستان نشان می دهد که این بازی به نقطه پایان نزدیک می شود.

نویسنده استدلال کرده که دیدار تعجب انگیز جیمز ماتیس از افغانستان و تکرار درخواست از طالبان برای مذاکره، نشست سری ناصر جنجوا مشاور امنیت ملی پاکستان از کابل، دیدار نیم ساعته نخست وزیر پاکستان با مایک پنس مشاور امنیت ملی ترمپ در واشنگتن و پیشنهاد دکتر غنی برای «مذاکره دولت با دولت» همه گواه برآنند که جنگ افغانستان به پایان خود نزدیک می شود، به ویژه که نقش پاکستان هم در آوردن طالبان به میز مذاکره، امری ویژه است و به این حساب همه می دانند که نشانه های یک راه حل نهایی نمودار شده است.

کابل و امریکا درابتداء تمایلی به مذاکره نداشتند اما وقتی قادر نشدند که حاکمیت دولتی را فراتر از کابل گسترش دهند، اکنون برای پایان جنگ هیچ راه دیگری جز مذاکره ندارند.

نویسنده دلیل اهمیت نقش پاکستان را درین می داند که طالبان هم اکنون یک چهارم افغانستان را زیر فرمان خود دارند و هرچند درک می کنند که بخت گرفتن کابل را هرگزبه دست نمی آورند، به جنگ ادامه می دهند و سطح تلفات همچنان بالا می رود. همچنان آن ها با حضور امریکا و قانون اساسی افغانستان هم مشکل دارند.

با این حال به قول روزنامه پاکستان تودی، مشکل پاکستان درین رابطه آن است که پایگاه های تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان قرار دارد. اینجا است که راه حل مساله افغانستان با دیوار برخورد می کند.

امریکایی ها حاضر به کمک اند مگر اولتر می خواهند که پاکستان به شبکه حقانی اقدام کند. چقدر دشوار خواهد بود که هر جانب قضیه درموقعیت مشابهی قرار داشته باشند؟

راه حل مساله افغانستان پیچیده است. پاکستان درنخستین گام می تواند پلانی را روی دست گیرد تا قلمرو خودش را تصفیه کند، افغانستان تحریک طالبان پاکستان را از خاک خود اخراج کند و طالبان افغان با حکومت کابل به میز مذاکره بنشینند و امریکایی ها هم از منطقه بیرون بروند.

عبدالکریم شریفی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شریفی
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   استراتیژی امریکا درجنگ افغانستان عبارت از مبارزه علیه طالبان و داعش در افغانستان و در عین حال ادامه مذاکرات صلح با طالبان و توسعه دفاتر مذاکرات صلح با طالبان در آسیا و افریقا و اروپا و آسترالیا و امریکای جنوبی است.

>>>   جو و علف طالبان اگر قطع شود این .....موذی خود به خود از بین میروند.

>>>   خداوند پاک مهربان است که صلح حاکم و جنګ فرار کند.

>>>   اگرامریکایهاومتحدانش افغانستان راترک کنند دیگربرای گروهای مخالف دولت بهانه‌ای برای جهاد وجنگ وجودندارد ومردم افغانستان هم همگیشان اگرجنگ و خونریزی خسته شده اند وتشنه صلح هستن پس امریکایها ومتحدانش میتوانند بارفتن خوداز افغانستان رفع زحمت کنند وصلح وارامش رابه مردم افغانستان هدیه بدهند اگرخارجیهاو به گفته طالبان متجاوزین از
افغانستان بیرون نروند این جنگ تافیامت ادامه خواهد داشت.
.ح ب

>>>   خداکمر پاکستان وآمریکارابشکند به حق علی واولاد علی.
امیدپلنگ حیدری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است