سکوت سوال برانگیز استاد سیاف در عید نوروز
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۶    ۱۳۹۷/۱/۲ کد خبر: 148896 منبع: پرینت

چرا شیخ الحدیث ما در محاصره ارتش نوروز، نوروز را به تماشا ننشسته اند و این معجزه مکرر و منحصر بفرد خداوند متعال را تجلیل نمی نمایند؟
آیا این سکوت سوال برانگیز نشانه توقف استاد در کوه و کوتلهای روایات افراطی سلفیت است یا توقف در برزخ فقاهت؟

اما من به ایشان نوروز و سال نو خورشیدی را از صمیم قلب تبریک می گویم و از خداوند متعال استدعا دارم که همانطوریکه استاد در برابر تروریزم و لشکر جنود شیطان پرچم بلند مبارزه را برافراشته اند، در سال روان در جهت احیاء تمدن اسلامی خراسان و هویت و فرهنگ و تفکر اعتدال امام اعظم ابوحنیفه، گامهای استوار بردارند.

عبدالحی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاف
نوروز
خراسانی
نظرات بینندگان:

>>>   Pidram
مهدی کیا حسینی دانشجوی دانشگاه امریکایی افغانستان بود. او امروز با برادرش و برادر نامزدش یک جا در حملۀ انتحاری درکابل کشته شد. گیریم با طالبان صلح کردیم، با داعش چه کنیم ؟
ما بهای کدام کار ناکرده را می پردازیم ؟

>>>   Arianfar
دشواری در این است که شیوخ هم به دولت پول می دهند و هم به اموزیسون و هم به پاکستان.
در دولت از اشرف غنی گرفته تا...‌‌ را پول می دهند. سفیر ما در عربستان جاسوس سعودی است
رهبران جهادی از سیاع گرعته تا گلبدین و.‌.‌‌ همه از شیوخ مول می گیرند.
عرب ها از نیم سده بدین سو دولت پاکستان را پول می دهند‌ همه گروه های دهشت افکن از جمله طالب و داعش را تمویل می کنند.
اما دولت های ما باری هم جریت نکرده اند بگویند که بالای چشم شیوخ ابرو است.
امریکا و اروپا هم به خاطر دالرهای باد اورده شیوخ مهر خموشی بر لب نهاده اند.

>>>   خاموشی سیاف بهتر از این است که چیزی در باره نوروز اظهار کند او. زیرک است نمیخواهد جایگاه خود را صدمه بزند اگر کوید نوروز حرام است در غم دوستان نوروز گرفتار میگردد و اگر نوروز را تاّید کند وای به حالش که خود میداند که چه عملی نیک انجام داده ، او باید صف خود. را معلوم کند که در کدام حالت واقع است اما فکر نکنم چیزی گوید برای همیشه گنک باقی میماند.
عبدالله ریحان

>>>   تاجیک ها باید قومی بیاندیشند !
سخن من خیلی روشن و ساده است : من میگویم که تاجیک های خراسان باید به این پراگنده گی ، به این بی برنامه گی ، به این خلای تفکر و اندیشه ای ملی - تاجیکی ، پایان بخشند ، متحد شوند ، با یک برنامه و نقشه بسیار دقیق و همه جانبه ، با ساختار های مناسب سیاسی - نظامی ، با رهبری آگاه و هوشیار و دلسوز و آینده نگر، برای ساختن آینده روشن و انسانی به پیش روند . اگر همینطوری همه امور تاجیکان خراسان الله بختکی ، ایلاجاری، مقطعی ، واکنشی ، ناهنجار و درهم برهم باشد، تاجیکان توسط دشمنان، رقیبان و بدخواهان خویش ، زیر پا خواهند شد و جایگاه شایسته در هیچ عرصه نخواهند داشت.
من میگویم که کشور تا مغز استخوان قومی شده است . همه چیز در وطن ما قومی است. دیگران ، همگی شان ، قومی فکر می کنند ، قومی حرکت می کنند، قومی مبارزه می کنند. اما تاجیک ها یگانه مردمی استند که هنوز هم میخواهند خود را فدای شعار های دروغینی کنند که دیگران برای شان ساخته اند. تاجیکان هم باید قومی فکر کنند، قومی حرکت کنند و قومی مبارزه نمایند. اول و پیش از هر چیز دیگر به ملت تاجیک و منافع اش بیاندیشند و راه نجاتش را بیابند. پشتون ها به فکر و غم خود اند ، هزاره ها و اوزبکها به فکر و سودای خویش اند، ما تاجیکها چرا درفکر سود و زیان خویش نباشیم ؟!
با سپاس .تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی.
( تذکر: این را یک سال پیش در همین روز نوشته بودم )

>>>   Raheel.
تسلیم شدن به غنی به همان اندازه شرمآورتر و ننگین‌تر است که تسلیم شدن در برابر طالب در زمان مقاومت بود!
هر نوع سرخم کردن به قبیله در حقیقت تن دادن به ظلم،‌ استبداد و گسترش تهاجم اوغانیزم به خُراسان زمین است.

>>>   جشن دهقان حرام است چون زمان پیغمبر جشن دهقان نبود

>>>   محترم خراسانی صاحب سلام برشما

نوروز وپیرامون آن بخصوص موضوع حرام و حلال ریشه بر توطئه دشمن دارد. چنانچه همه میدانیم که قضیه فوق الذکراز طرف دشمنان افغانستان غرض ایجاد نفاق دامن زده میشود، استاد پرفیسور عبدالرب الرسول سیاف در طی چندین سخرانی خویش از کشتار،انتحار،انفجار و غیره اعمال وحشیانه ای دشمنان افغانستان نه اینکه انتقاد نموده است بلکه موضوع حلال و حرام آنرا نیز طرح ساخته است.
موضوع نوروز یک موضوع طفلانه ای است که نباید شخصیتهای مانند استاد را در قضیه داخل ساخت، دخالت استاد در این موضوع استخباراتی بسیار کوچک، از نظر مفهوم مخالف به موفقیت دشمنان افغانستان می انجامد. شما که یک سیاستمدار تجربه دار هستید باریکی موضوع را بهتر و بیشتر درک کرده میتوانید. دوم اینکه استاد یک دانشگاه بزرگ(پوهنتون) دارد که تقریبا 12 هزار محصل فعلا مصروف تدریس میباشد، به نظر من ایکاش احزاب دیگر بزرگ مانند جمعیت اسلامی و حزب اسلامی و جبهه نجات همچو یک پوهنتون میداشتند، که متاسفانه ندارند.

بااحترام
لقمان
از شهر جده عربستان سعودی

>>>   خانواده گیلانی ها مشهور به پیر افندی یکی از خانواده های مشهور مذهبی است که در سده نزدهم تعداد شان بیشتر ازچند نفر نبود ولی حالااین خانواده چنان بزرگ و گسترده و پُر نفوذ در افغانستان شده است که نزدیک است جای ساکنان اصلی این ممکلت را بگیرند.
انگلیس ها در آعاز سیاست استعماری شان در منطقه بخاطر نفوذ در جامعه سر بسته قبایلی با استفاده از مذهب و معرفی جواسیس شان بحیث پیر و روحانی در میان مردم بسیار بهره بردند. طوریکه تاریخ نشان داد اکثریت جواسیس انگلیس از راه جلب و جذب مردم ساده دل بحیث مریدان در تضعیف و شکستاندن و منحرف ساختن قیام ها و مقاومت های مردمی علیه انگلیس ها خیلی مفید برای استعمار گران ثابت شدند.
گیلانی ها در سده نزدهم توسط دولت بریتانیا در اوج استفاده از معتقدات مذهبی مردم بنام، ملا، سید، حضرت و پیر بحیث وسیله نفوذ و جاسوسی در افغانستان و در هند بریتانوی ظاهر شدند. از آن به بعد نفوذ روز افزون این خانواده به ظاهر روحانی و مقدس هم در میان مردم و هم در حوزه سیاست های کلان کشور چشمگیر بوده است. مهمترین حوزه نفوذ این خانواده در میان مردم بی سواد و ولی معتقد به پیر و مرشد بوده است که قبل از همه در میان قبایل پشتون سابقه طولانی دارد
از دوره جهاد حزب محاذ ملی به رهبری پیر سید احمد گیلانی بحیث تنظیم میانه رو و شاه پرست شناخته شده بود. زمانیکه گلبدین حاضر نشد مقام صدر اعظمی را در حکومت مجاهدین قبول کند، پیر گیلانی تلاش نمود که وی حاضر است مقام صدر اعظمی را قبول کند. ولی موصوف در زمینه توفیق نیافت. در سالهای ایجاد و تقویت طالبان توسط آی اس آی اکثریت این خانواده با وجود اختلاف میان خویش از جمله حامیان طالبان به شمار می رفتند. حتا گفته میشد که پیر گیلانی را آی اس آی برای تقویت و مشروعیت بخشیدن امارت ملا عمر بحیث صدر اعظم مقرر می نمود. پیر برخی اوقات جرگه های قبایلی را در پشاور دایر نموده از شمله قبایل کرده وی شمله بلند تر زده نسبت به هر پشتون وی خود را پشتون تر معرفی مینمود، بدون آنکه به آن معتقد باشد. اما بعد از سقوط طالبان تمام خورد و بزرگان این خانواده از سراسر جهان جمع شده در تمام نقاط کلیدی حکومت کرزی جا گرفتند.
در میان خانواده گیلانی ها سید اسحق گیلانی یکی از سر کش ترین و خود خواه ترین فرد به شمار میرد. سید اسحق گیلانی بر خلاف دیگر گیلانی ها بسیار بلند پروازی نموده و صحبت های غیر مسئولانه زیاد می کند.
در سال 1996 در هنگام اشغال کابل توسط طالبان، سید اسحق گیلانی که با دو نفر از کارمندان آی اس آی همراهی میشد، ظاهراً به دعوت خلقی های مقیم مسکو و هم چنان مرحوم جنرال خلیل یکی از افسران نظامی جناح پرچم حزب دموکراتیک که پیوند خویشاوندی با وی نیز، دارد وارد مسکو گردید. در اجتماعی که به افتخار وی در مر کز تجارتی افغانها تر تیب شده بود، وی از پاکستان بحیث برادر بزرگ یاد نمود.
در سالهای حکومت طالبان سید اسحق در دو جبهه مصروف بود یکی در جبهه حمایت از طالبان و دیگری در زیر تشکیلاتی موسوم به قبرس در تحت رهبری داماد گلبدین. در اجلاس بن سه نفر از خانواده گیلانی اشتراک نموده بود: سید اسحق گیلانی، فاطمه گیلانی و آقای احدی شوهر وی.
در رابطه به مسئله خط دیورند وی در گفتگویی در بی بی سی به نوعی مخالفت خود را با یکجا شدن دو پشتون خط دیورند ابراز نموده و گفت« مردم قبایل آنطرف خط دیورند هر چیز دارند، چه ضرورت دارند به ما یکجا شوند که همه چیز درینجا ویران شده». یکی از دوستان نیز در واکنش به آن در سایت ها به زبان پشتو نگاشته و عنوان آنرا تقریباً اینطور نامیده بود: « سید اسحق گیلانی د پاکستان د مدافع وکیل». اما بعد از شنیدن انتقاد ها وی ظاهراً تغییر موضع داده و نرمش در صحبت های خود نسبت به مسئله پشتونستان وارد نمود
به هر تر تیب، در کشور های که مردم بومی آن به حاشیه رانده شده باشند، سر نوشت آنها بدست جواسیس رقم می خورد. تاریخ بار ها به اثبات رسانیده که خانواده ها و گروه های که با انگیزه های جاسوسی در سر زمین های دیگران صادر شده اند، هرگز علاقه فطری به سرزمین که در آن زیست می کنند، ندارند و فقط ماموریت شان را به عنوان عمال خارجی تا حد امکان نسل در نسل ایفا می کنند. گیلانی ها از همین قماش خانواده ها اند، که نه تنها در عیاشی و شراب نوشی معروف اند بلکه در تحمیق ساختن مردمان بیسواد و مذهبی به عنوان پیر و روحانی استفاده اعظمی نموده اند.
تا زمانیکه دست این گونه خانواده ها از سر نوشت افغانستان قطع نگردد، افغانستان همواره آله دست استعمارگران خواهد ماند!
ر

>>>   استاد سیاف ظرفیت درک عید نوروز را ندارد، و در آینده هم نخواهد داشت اافغانستان قدیم قبل از اسلام دارای تمدن عالی بود بر عکس حضور اسلام باعث رکود در انکشاف تمدن قدیم منطقه گردید و باز هم اگر روی تمدن اسلامی تاکید کنیم ، باید گفت که همان تمدن اسلامی بر مبنای پایه های پیشرفت ها و بینش های فرهنگی قبل از اسلام بنیاد گذاشته شده است . افغانستان همچنان در آتش جنگ های مذهبی سو خته و همچنان میسوزد دعا و آرزوی ما در سال پیشرو و سا ل های بعدی آرامی ، و صلح برای افغانستان و شهروندان آن می‌باشد . ما قبل از آنکه افکار خود را با رویا های رومانتیک نام خراسان قدیم گره بزنیم ، بهتر خواهد بود تا توجه خود را به معضلات جدی اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی کشور مبذول داشته و در استحکام روابط برادرانه میان ملیت های ساکن کشور جد و جهد کنیم. اگر باز هم به فکر خراسان هستیم بهتر خواهد بود که به ارزش های خراسان قبل از اسلام بیاندیشیم. خراسان دوستان عاشق اسلام حنفی هستند و فرهنگ عربی . اما با دگر هموطنان که سده ها است با هم همزیست بوده اند و حتی ازدواج های بین القومی صورت گرفته در مجادله اند، افغانستان در شرایط خراب کنونی جنگ های قومی و زبانی را به هیچ وجه تحمل کرده نمیتواند. بقای ما در وحدت و همبستگی ما صرف نظر از زبان ملیت قوم و مذهب می‌باشد
قارن

>>>   Faqiri
در يك بحث يكى از دوستان برايم سر زنش كرد كه اگر همين احمد شاه درانى و ميرويس هوتك نبود فعلن هم هيچ وطنى نمى داشتم و متعلق به ايران ،تاجيكستان ،هند و پاكستان ميبوديم
همان ها بودن كه خدمت كردن و وطن ما را در تاريخ به اسم افغانستان ثبت كردن !!!
در جواب گفتم چه افتخارى است كه متعلق به اين وطن هستم ؟
كاش به هندى، ايرانى ، تاجيكى و پاكستانى محتاج نبوديم ،،،
برايم بهتر بود مربوط يكى از اين كشور ها ميبوديم تا مضحك ترين كشور جهان 😡
هندى ايرانى تاجيكى و باكستاني بودن بهتر حيف ما كه در چور در همين جغرافياى ننگين برابر شديم
معذرت ميخواهم اگر به نظر تان وطن فروش معلوم ميشوم
حرف دل !!

>>>   یکی ازدوستان برایم میگفت که
عطامحمد نور درزمان بعد ازسقوط مزارشریف مقاومت باسران طالبان یکجا به امارات رفته بود این آدم مشکوک است
حلا که این وضیعت را میبینم به حرفهای دوستم باورمند میشم که این عطا باتنش طالب است ظاهرش جمیعتی انسان شناسی خیلی مشکل است امید وارهستم ملت گوسفندی ازخواب غفلت بیدارشوند.

>>>   برادرعزیز تاجک ها قومی اندیشیده اند
وقتی بالای قدرت بودید شماکمی سربه گریبان خودپائین کنید دروقت قدرت خود با تاجک ها چه کردید وکدام خدمات راانجام دادید ایا شما ارتاجک ها یاد کردید ویا یک چوکی را به این طبقه محروم دادید بجزخودتان ایا دیگرتاجکان جهاد نکرده بودند مسلمان نبودند تنها شما مسلمان بودید
وقتی چوکی تان به خطر افتید نام ازتاجکان یاد اوری می کنید و


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است