اندر باب جدال توحش و مدنیت در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۷/۱/۴ کد خبر: 148946 منبع: پرینت

جنگ و خشونت جاری در کشور عوامل و ابعاد پیچیده‌ای دارد.

از منازعه خونین و تاریخی قدرت شروع تا مافیایی مواد مخدر، تجارت جنگ و صلح و تقابل منافع کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در میدانی به نام افغانستان همه به گونه‌ای سر به سر شده و این وحشت انسان خوار را به وجود آورده است.

ولی با این همه عامل اصلی و اساسی این همه خون و خشونت عقب‌ ماندگی تاریخی یا در بدویت جاماندگی یک جامعه است. جامعه‌ای که قربانیان تاریخی حاکیمان خودکامه و بدوی شده اند. جامعه ای که از گذشته‌ های دور تا هنوز در فقر، بدروزی و محرومیت از تعلیم و تربیت قرار دارند. جامعه ای که بیش از 80 درصد اعضای آن به احتمال زیاد بی سواد اند و هنوز حق و مجال دسترسی به تعلیم و تربیت را ندارند.

واقعیت تلخ و درد آور این است که مردم بی‌گناه و بی‌دفاع پشتون اولین قربانی حاکمان جور و ستم هستند. این حاکمان جور ستم بوده اند، سال‌ های سال مردم پشتون افغانستان را با این دروغ و فریب که چون شما پشتون هستید و هم تبار شاه و سلطان حق دارید از امتیازهای ویژه برخوردار باشید. امتیاز معافیت از مالیه دهی، معافیت از عسکری، معافیت از تعلیم و تربیت.

حالا وقتی یک جامعه انسانی با دروغ و حقه‌ی شاه مستبد و خاین سال‌ های سال از حق دسترسی به تعلیم و تربیت محروم باشد چگونه انتظار داشته باشیم که چنین جامعه‌ای، بستر اجتماعی برای تساهل و مدارا شود. چگونه انتظار داشته باشیم که چنین جامعه‌ای، بستر پرورش مفاهیم بدوی چون غیرت و ننگ و ناموس نباشد. چگونه ممکن است یک جامعه محروم از آموزش و جامعه پرورده نشده‌ای بدوی مانده، بستر و ماشین باز تولید خشونت و افراطیت نباشد و همینگونه و "خدای په جات" جامعه‌ای خشونت پرهیز شود و پاسدار صلح، حقوق بشر و ارزش های شهروندی؟

وحشت جاری در کشور نتیجه بهره‌ گیری حاکمان جور و خودکامگی از عقب‌ ماندگی تاریخی یک جامعه است ادامه چنین وضعیتی و ادامه بهره‌ گیری حاکمان جور و ستم از عقب‌ ماندگی یک جامعه برای سرکوب و کشتار مخالفان سیاسی شان چشم انداز به آینده افغانستان واحد و یکپارچه را به شدت تهدید می‌ کند.

برای قربانیان حمله اخیر متاسفم و برای خودم و جامعه ام که هر روز قربانی توحش و بدویت می‌ شویم متاسف تر هستم.

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آشنا
جامعه انسانی
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   اشنا محترم غم هزارههای بی چاره را بخورید که هروز به عیسویت روی می اورد غم ان بی چاره را بخورید که تحت نام فاطمیون خون هزارها انسان سوری را خوردند غم ان عده هزارها را داشته باشید که نام فرزندان شان را دونالد ترامپ او باما می مانند پشتونها میدانند ومبارزه ازادی کشور شان به شما وامثال وطن فروش دیګران ضرورت نیست
بی خبر

>>>   پشتون ها قوم مهاجر هستند .پس هیچ گونه دلبستگی به این کشور ندارند وجز خدمت به وطن اصلی خود یعنی پاکستان دیگر به چیزی نمی اندیشند.
ضمنا کوچی را چی به فرهنگ و مدنیت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است