برای مردم چاره‌ای جز عبور از خط معامله وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 148969 منبع: پرینت

در شرایط کنونی مردم افغانستان حیثیت برده را به خود اختیار نموده اند و معامله گران حیثیت برده دار را ، جای تأسف در اینجا است که تمام معامله گران معامله شخصی و یا گروه ای خود را زیر عنوان رهبران قومی و مذهبی انجام می دهند ، در حال که در اصل معامله نه منافع قومی درنظر گرفته می شود و نه هم منافع مذهبی ، بلکه برخلاف همواره منافع قومی و مذهبی فدای منافع شخصی و یا گروه ای معامله گران می گردد.

معامله گران در این زمینه بسیار ماهر شده اند و خیلی هم موفقانه عمل می نمایند تا جایی که پشتبانی لایه های ناخبر جامعه را نیز با خود ها همراه دارند و البته تعدادی از روشنفکران کرای هم در خدمت آن ها قرار دارند و به نفع آنها قلم می زنند و در تلویزیون ها یاوه سرایی می نمایند.

معامله بلخ ثابت نمود که نه آقای نور برای تاجیک ها کدام دست آوردی را به ارمغان آورد جز چهار و یا پنج نفر که شاید به زودی به کلوپ میلیونران اضافه شوند که این موضوع نه به حق تاجیکان ارتباط دارد و نه هم به جایگاه ای تاجیکان ، در جانب مقابل ارگ هم با راندن اقوام کشور از اداره های دولتی کدام کار و یا شاهکار را برای نجات اکثریت مردم پشتون از فقر و تنگدستی انجام نداده اند ، بلکه آگاهانه و یا غیر آگاهانه مردم پشتون را در مقابل دگر اقوام کشور قرار داده اند که نتیجه‌ی آن نمی تواند برد برای پشتون ها باشد.

اگر قرار باشد این وطن، وطن شود باید این وطن خانه ای مشترک تمام اقوام کشور باشد، این امر تحقق پیدا نمی کند تا اینکه آگاه هان و نخبه گان تمام اقوام کشور که آلوده در فساد نیستند دست به دست هم دهند تا ذهنیت جامعه را بسوی گذار از یک قشر فاسد و معامله گر که سرنوشت تمام اقوام کشور را به معامله گرفته اند آماده نمایند.

نخبگان تمام اقوام کشور وجدانا وظیفه دارند که در قدم اول معامله گران قوم خود را افشا نمایند و از دزدی، جمع آوری ثروت، قصر های مجلل، حسابات بانکی و بالاخره تقسیم پست های دولتی به وابستگان آن ها تحت عنوان قوم و مذهب پرده بردارند تا باشد که ذهنیت مردم برای تغییر و همگرایی آماده گردد و مردم باید بدانند که هرکسی که مال دولت و ملت را دزدیده اند نمی توانند نمایندگی از کدام قوم و یا مذهب کنند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسن علی
معامله بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   حسن و علی ! تا دیروز بالای هزاره لکچر میدادی حالی چطور دلت از عطا و روشنفکران کرایی اش مینالد ؟ منافقت کرایی را بس کنید و منتظر حرکات نسبی دولت و نظام غربی باشید و مثل این مقاله ت مردم را روشن بسازید و هزاره و پشتون را ایلا کنید
استاد پوهنتون هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است