متن سخنرانی رییس جمهوردر افتتاح سال تعلیمی 97
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 148977 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر عزیز استاد دانش، بانوی اول کشور، فضیلتمآب جناب مسلمیار صاحب، جناب کشاف صاحب، اعضای محترم کابینه، منسوبین محترم وزارت معارف، جناب داکتر صاحب شینواری، معین صاحبان، از همه کرده زیادتر استادان محترم و هم مسلکان عزیز، شاگردان گرامی، اعضای محترم سارندوی و اطفال عزیز کشور،
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته!

در ابتدا به روح پاک تمام شهدای اول حمل و دیروز سوم حمل در کابل و لشکرگاه اتحاف دعا می کنم. دیروز صبح جلسه اساسی ما از سرقومندانی اعلی سر تقویه امنیت کشور بود و امنیت کشور مورد توجه سرتاسری قرار خواهد گرفت. در عین حال باید بدانیم که اجماع ملی کشور در قسمت صلح عملی می‌شود. افرادی که فکر می‌کنند اراده ملی این ملت عظیم را خدشه دار کرده می‌تواند، دوباره فکر کنند. راهی را که این ملت سر آن به اجماع برسد به تمام قوت انشاالله تعالی تعقیب خواهد شد تا صلح پایدار به دست ما بیاید. صلح از خاطر کیست؟ صلح از خاطر طفل است، صلح از خاطر زن افغان است، صلح از خاطر عالم دین است، صلح از خاطر تمام اقشار این ملت است. بنابر این ما باید بدانیم که این بحران‌های چهل سال گذشته قابل دوام و قابل قبول نیست. دې ته به انشا الله تعالی د ختم ټکی ږدو.

قسمی‌که قاری صاحب محترم در آیات شریف ذکر کردند، ما به دین مبین تعلق داریم که اولین کلمات وحی اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ(سوره العلق۱) است. دانش در طول تاریخ اسلام جایگاه نهایت بزرگ داشته و تعقیب دانش نه تنها وظیفه فردی و ملی ماست، وجیبه اسلامی ماست و فراموش نکنید که پیغمبر بزرگ اسلام فرمودند: "مکارم الاخلاق" را تکمیل می‌کنم به حیث یک معلم. این معارف مسلک مقدس است، من از تمام معلم صاحبان، از تمام اراکین معارف از صمیم قلب تشکر می‌کنم و از زحمات دوام‌دار تان همیشه مدیون و قدردان تان هستم.

در سال‌های گذشته در عرصۀ دسترسی به تعلیم و تربیه پیشرفت‌های شده ، این ارقام شاهد اش است، شمار استادان و متعلمین زیاد شده اند، اما با تأسف کیفیت تعلیم و تربیه بسیار پائین است، این واقعیت تلخی است که تا هنوز ۵۰ فیصد مکاتب ما تعمیر ندارند، نیم معلمین معیارهای پائین تدریس را پوره نمی‌توانند و متعلمین ما آنچنان تعلیم نمی آموزند که آنها را به داشتن یک زندگی موفق؛ به دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های کافی آماده کند. سه و نیم میلیون کودکان واجد شرایط ما که سن شان مطابق به شمولیت در مکتب است از تعلیم به دور هستند و در حدود یکهزار مکتب در سراسر کشور متاسفانه مسدود می‌باشند. این وضع قابل قبول ما نیست، اما از طرف دیگر امروز در نمایشگاه من اثار آینده را دیدم. طفل ۹ ساله که پشت برق فکر می‌کند و دستگاه ایجاد می کند. دختر یازده ساله و دوازده ساله در تمام معارف یک استعداد عظیم است، ضرورت این است که نظام تدریسی، این استعداد عظیم اطفال ما را تقویه کند و عرایض که خدمت تان دارم صرفاً برای تقویه این استعداد خدا دادی اطفال و تقویه معلمین ما است.

د یو معلم په حیث باندې ما خپل ډېر عمر د وطن اولادونو او د نورو هېوادونو له بچیانو سره تېر کړی دی. نو معارف همېشه زما په زړه کې لومړیتوب درلود. ولې متاسفانه باید ووایم زه په هغو شرایطو کې ولسمشر شوم چې ما ته هغه شی چې زما په زړه کې و، نه شو کېدای چې زما لومړیتوب وي، ځکه زما اول مسوولیت د ولسمشر او سرقومندان د اعلی په حیث باندې دا و چې د دې خاورې بقا وساتم، د دې خاورې حیثیت وساتم، دا بیرغ وساتم! انشا الله تعالی د لوی خدای، د علمای کرامو، د ټولو اقشارو، د مشرانو، د معلیمنو او د ولسي مشرانو په برکت نن درته اطمینان درکوم چې د افغانستان بقا نوره د سوال لاندې نه ده. این ملت عظیم دوام خواهد داشت و ما انشا الله تعالی به آرزو های خود خواهد رسیدیم. در عین حال من مجبور بودم که بعد از خروج زیاده از صد هزار عسکر بین‌المللی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان را شهامت شان، عزت شان را برای دنیا تثبیت کنم و ما امروز افتخار دارم که قوای امنیتی و دفاعی ما در تمام سنگرها از عزت این خاک دفاع می‌کنند. مننه جنرال صاحب بارکزی او ټول جنرال صاحبان، مننه! اکثریت مردم به این فکر بودند که اردو، پولیس و امنیت ملی افغانستان شش ماه دوام نخواهند کرد، به حیث یک شاگرد تاریخ این کشور نظر من دیگر بود و فضل خداوند نظر ما ثابت شد افغان همیشه از افغانستان دفاع می کند!

اما امروز مهم‌ترین وظیفۀ ما بعد از اینکه اقتصاد را هم به حرکت آوردیم، پروژه های بزرگ در حال عملی شدن است، مناسبات بین المللی و منطقوی در حال پیشرفت است، سر یک افغانستان باثبات و مرفه انشاالله تعالی اجماع منطقوی، جهانی و ملی وجود دارد و از همه کرده بیشتر، اجماع ملی کشور در ایجاد صلح امکان این را می‌دهد که ما سر اولویت اساسی که آینده نه تنها نسل فعلی ما بلکه نسل های آینده ماست که تعلیم و تربیه است توجه کنیم.

منحیث رییس‌جمهور افغانستان و خادم اول تان می‌خواهم ابتکارات جدید را در خصوص حمایت از معارف کشور با ملت محترم، استادان گرامی و شاگردان عزیز، شریک سازم.
نخست، سال نو ۱۳۹۷ را سال حمایت از معارف کشور اعلام می‌کنم و بخاطر حمایت از معارف در این سال، پیام‌های مهم دارم:

در چهار ماه گذشته حد اقل ۱۰ جلسه تحت ریاست شخص من صورت گرفته و قسمی‌که جناب شینواری صاحب گفتند پلان را کلمه به کلمه ما خواندیم، در هر ماه سال ۱۳۹۷ یک جلسۀ اساسی رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان تحت زعامت من راجع به مسایل معارف تمرکز خواهد داشت که از یک طرف پیشرفت‌ها را اندازه کنیم و از طرف دیگر مشکلات را بزودی حل کنیم.

۱- هدایت من به تمام وزارت خانه ها این است که با معارف همکاری همه‌جانبه نمایند و معارف را در رأس هر برنامۀ خویش قرار دهند. مسأله معارف تنها به وزارت معارف تعلق ندارد، امسال تمام دوایر دولت و امید است دوایر غیر دولتی ممد معارف باشند و این سلسله کار دوام کند.

۲- در سال جدید به تعداد ۶ هزار ساختمان مکاتب در ظرف دو سال آینده اعمار خواهد شد. پیشتر وقتی‌که من همرای ولایات صحبت می‌کردم هم از ننگرهار، هم از جوزجان شکایت اول شان از عدم موجودیت مکاتب بود، ۶ هزار مکتب کمبود را انشاالله تعالی تکمیل می کنیم . به وزیر انکشاف دهات محترم کریمی صاحب در این خصوص هدایت داده ام و۲۰۰ میلیون دالر برای آن تخصیص داده شده است. همچنان به وزارت محترم شهرسازی هدایت دادیم که به تعداد ۱۰۰ مکتب که یک قسمت زیاد از این ها لیسه ها خواهد بود توسط سیستم پیش ساخت، آماده نماید. معنی این چیست؟ مکتب‌ها در کابل، در فابریکه تولید میشود، انتقال داده میشود، در ظرف یک هفته تا دو هفته در ساحه یک مکتب هشت صنفه مطلق آماده استعمال می‌شود و این از خاطر مناطق نا امن ماست. مناطق نا امن افغانستان محور توجه خواهد بود.

۳- طبق دستور کابینه، وزارت معارف کشور طرزالعمل رتب و معاشات معلمین را ترتیب کرده است و با نشر آن در جریدۀ رسمی نافذ می‌شود و تا ۲۷ اسد سال ۱۳۹۷تعداد زیادی از معلمین با تکمیل نمودن میعاد قانونی، از این امتیاز که تقاضای اش داشتید، استفاده خواهد کردید.
من خو می‌فهمم که هیچ وعده من یاد تان نمی‌رود، از آن خاطر در وعده ای که کم هستیم، می‌آیم.

من به معلمین وعده نموده بودم به اساس پشنهاد جناب وردک صاحب که مسکن و سرپناه قابل استطاعت برای آنان فراهم می‌سازم. تا اکنون در این خصوص موفقیت‌های لازم نداشته ایم، اما به وزارت شهرسازی و ادارۀ اراضی هدایت داده ام که برای حل این مساله یک طرح عملی را ترتیب نمایند که معلمین و مهاجرین عودت کننده، بیجا شدکان داخلی و ورثۀ شهدا نه تنها برای معلمین بلکه برای مهاجرین عودت کننده، بیجاشدگان داخلی و ورثه شهدا دارای سرپناه و مسکن خواهند بود. در این بخش برایتان گزارش می دهیم، در ضمن از این جلسات یک ماهه، حتماً از پیشرفت این موضوع که مورد علاقه همه تان است، انشالله تعالی خبر خواهد داشتید.

۴- به وزارت مخابرات هدایتی صاحب تشریف دارند و ادارۀ اترا دستور داده ام که باید مکاتب مرکز را به شمول ولایات با اینترنت وصل نماید که امروز در مرکز آغاز می‌گردد و بعداً به ولایات گسترش می‌یابد و با این کار به کمک کمپیوتر و تکنالوژی، نتیجۀ تعلیم شاگردان بالا می‌رود. طفل ما باید دسترسی به تکنالوژی معاصر داشته باشد و معنی اش اینست که اداره اترا پول دارد و وزارت مخابرات اولویت اش اینست که از سیستم‌های که استفاده نمی‌کردند، این را در اختیار معارف قرار دهد. په دې وسیله که هر چېرې موږ درجه اول معلم نه شو رسولی، درجه اول نصاب او د معلمینو غږ ورته رسولی شو او هیله ده چې دا به د وطن د بچیانو لپاره لوی پرمختګ وي.

۶- جامعه مدنی نیز فعال شده است و برای آنان سهولت‌های قانونی فراهم شده است تا در تربیه بعید و مستقیم به وزارت محترم معارف همکاری کنند.

۷- به وزارت صحت عامه هدایت می‌دهم تا در زمینۀ برنامه های صحی مکاتب، شاگردان و متعلمین با وزارت معارف از نزدیک کار کند:

الف- در ایجاد برنامۀ جامع صحی مکاتب همکاری می‌کنند؛

ب-پروگرام توزیع تابلیت‌های آهن و فولیک اسید به دختران را عملی می‌سازند، این برای زندگی آینده دختران ما، وزیر صاحب محترم زنان و دیگر خواهران! یک نقش حیاتی دارد و ضروریست که راجع به این، تعبیر های غلط صورت نگیرد، این ممد قوت شان است و ضروری است که هر دختر جوان توانمند باشد و دارای صحت لازم باشد.

ج-واکسین اطفال بخصوص واکسین تیتانوس به صورت عمومی تطبیق می‌شود، این از صدها امراض جلوگیری می‌کند و طفل‌های مرد و هم طفل‌های زن از این استفاده خواهد کرد.

د- برای شاگردان جدید الشمول پروگرام صحی را ترتیب نمایند که برای همه از این‌ها انشا الله تعالی توجه خواهد شد. و مخصوصاً در پروگرام محترم وزارت انکشاف دهات، تهیه آب آشامیدنی صحی و حفظ الصحه اولویت دارد و وزارت محترم انکشاف دهات و وزارت محترم صحت عامه در این بخش همکاری خواهند کرد.

۸- صندوق قرضه برای معلمین: به وزارت مالیه هدایت دادیم که دراین زمینه همکاری دوامدار کند. بالای تمام تاجران و سرمایه‌داران صدا می‌کنم که به کمک این صندوق اقدامات کنند. تاجران ما وعده کردند انشاالله نتیجه این را خواهد دیدید و همۀ ما به شمول بانوی اول و من، در این بخش کمک خواهد کردیم.

ارگان‌های امنیتی، برای همه شان هدایت است که در زمینۀ تأمین امنیت مکاتب، معلمین و متعلمین از روی مکلفیت همکاری نمایند. مخصوصاً از ابتکار شینواری صاحب در قسمت څارندوی استقبال می‌کنم. څارندوی باید وسیله این شود که در مکاتب ما امنیت کامل وجود داشته باشد و استادان محترم و اطفال عزیز ما در فضای مصئون زندگی کنند. این را متوجه شود که هیچ نوعه تهدید به اطفال و معلم‌های ما مخصوصاً معلم های زنان ما قابل قبول ما نیست و شدیدترین جزای امنیتی برای اشخاص داده خواهد شد.

از بزرگان و علمای عزیز می‌خواهم تا از تعلیم و تربیه حمایت معنوی نمایند. و همرای اتاق تجارت و صنایع در حال بحث هستیم، این ها در مراحل آخر هستند مثل که به سره میاشت یک و نیم فیصد کمک می‌کند، در حال بحث هستند که یک فیصدی واردات را خاصتاً برای تقویه معارف انشا الله تعالی اختصاص خواهد داد و از جامعۀ مدنی کمک می‌خواهم تا کودکان واجد شرایط را که از تعلیم به دور هستند، شامل مکتب بسازند.

۹ـ د پوهنې د اصلاحاتو د پلان د عملي کېدو رهبري زه، استاد دانش، ډاکتر صاحب عبدالله او د ملي وحدت حکومت اول درجه مسولین به کوو. دلیل یې دا دی چې پروسږکال زموږ لوی ترین خجالت په داخل او خارج د افغانستان کې یو ګزارش ؤ چې د معارف په وزارت کې یې ډير پراخ فساد وښود، دا رقم فساد که له اوبو نه څوک غلا وکړي، خو لږ څه به حاصل کم شي، که له وارداتو نه څوک غلا کوي، لږ څه به عواید کم شي، اما زموږ ماشوم او معلم نه چې څوک غلا کوي دا کفر دی، دا د منلو وړ نه دی او په دې برخه کې زه غواړم د جناب ډاکتر صاحب شینواری نه خاصه مننه وکړم، تاسې او هغه استادان او مسوولین چې شپه او ورځ مو په دې څلورو میاشتو کې کار کړی، موږ ټول مو منندوی یوو.

د معارف وزارت به کوچنی شي او د معارف وزارت به مسوول وي. یکی از تصامیم من این است که یک مقرری معلم بعد از این بدون کمیسیون اصلاحات اداری صورت نمی‌گیرد، هر پوست معلم رقابتی خواهد بود و به رقابت آزاد تعیین خواهد شد، دیگر فرهنگ اینکه یک معلم رشوت بدهد، پنجاه هزار و یا هم یک لک، قطعاً قابل قبول نیست، قابل جزا است.

د ښوونکو لپاره د منطقوی معاش طرحه به د بشري منابعو په شورا کې تر بحث لاندې ونیسو او معقول حل به ورته پیدا کړو. هغو سیمو چې لږ پرمختګ کړی دی هلته به تحصیل یافته او با مهارته معلمین ولیږو. خبره دا نه ده چې فیصلې تازه نه وې، خبره یواځې دا ده چې معیارونه واضح واوسي چې سبا بیا پکې پام نه وي. هغو سیمو چې لږ پرمختګ یې کړی دی هلته د تعلیمي خدماتو د ځانګړې بستې د تطبیق لپاره زما حمایت له تاسو سره دی او پوهنې وزارت ته مې لارښوونه دا ده چې د افغانستان ټول ماشومان د خپلو اولادونو په شان وګڼي او ټولو ته عادلانه او با کیفیته زده کړې برابرې کړي.

خویندو ، وروڼو او ګرانو وطنوالو!
دا د منلو وړ نه ده چې ۱۷ ولایته د افغانستان د پوهنې له نظره په یو حرکت کې وي او ۱۷ یې ښکته لاړشي، ټول افغانستان د ټولو ماشومانو ګډ کور دی او هر ماشوم د افغانستان باید په عین صورت مخکې لاړ شي.

۱۰: د معارف د مبتکرو ځوانو کدرونو، زده کوونکو، ښوونکو او مرستندویانو د تشویق او ستایلو په سلسله کې نن اول اقدام بولي. من از همه پیشتازان، از مکاتبی که ابتکار دارند، از استادان که ابتکاردارند، مگرمخصوصاً از استادان و مؤسسین مکاتب و شاگردان ابراز امتنان می‌کنم. ابتکار رمز ترقی آینده ما است، اگر طفل ما تحرک مغزی نداشته باشد به زودی به پیری می‌رسد.

شما مرا همیشه افتخار دادید که ۳۰ سال را که در بیرون زنده گی کردیم در عمرم شمار نکردیم، از اینرو، د ځوانانو په حیث مې شمیری، اما دا ځکه ده چې په ما باندې پانګه واچول شوه، زه څه غواړم، هر افغان ته هغه شرایط غواړم چې اشرف غنی ته مساعد ؤ.
از این جهت که ابتکار نهادینه شود به جناب شینواری صاحب وزیر محترم معارف هدایت من این است که یک صندق را برای ابتکارات ایجاد کنند تا هر مبتکر تقویه شود و تسهیلات لازمه برای شان برابر شود.

د پوهني وزارت به راته د معلم په ورځ د هغو محترمو معلمینو د تقدیر بل پیشنهاد هم وکړي چې له نویو او ابتکاري لارو چارو یې کار اخیستې وي او شاګردانو ته یې د زده کړې په تسهیل کې بریالیتوب ترلاسه کړی وي.

معلمان مبتکر ما ضرورت به تشویق دارند و هرچه ابتکار تان زیادتر باشد، انشالله و تعالی فضای تشویق بهتر خواهد شد. در خصوص پیدا کردن زمین به مکاتب بدون زمین، اول تکان دهنده بود برای من که جناب کریمی صاحب ارقام را آوردند که چند هزار مکتب هنوز برایش زمین داده نشده بود.

هدایت من به بیک صاحب رییس محترم ارگان‌های محل، ادارۀ محترم اراضی، تمام والیان، شاروالان، ولسوالان این است که در ظرف شش هفته، برای تمام مکاتبی که امروز زمین ندارند، زمین پیدا کنند.

این اولویت ما است که طفل ما باید دیگر از مکاتب برای من نگویند که ما مکتب نداریم. بزرگان قومی و دینی هم‌واره در این خصوص آماده همکاری اند واز آنان تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم به کمک و حمایت هایشان، بیشتر ادامه دهند. وزارت معارف در دو سال گذشته ۱۳۳۰ جریب زمین حمایتی را از سوی مردم جلب کرده است که معادل۴۲۵ میلیون افغانی می‌شود. من به خاطر این همکاری بی‌شایبه از ملت محترم و عزیز خویش ابراز امتنان می‌کنم.

آرزوی من این است که این چنین همکاری دولت و ملت ادامه یافته و تقویت گردد. در مجموع، از این گونه تلاش‌های وزارت معارف تشکر می‌کنم. این وزارت در دو سال گذشته برعلاوه زمین، معادل یک و نیم میلیارد افغانی کمک را جلب کرده است، هدایت من به آنان اینست که این کار را بیشتر منظم نمایند، یک سیستم شفاف و میکانیزم تقدیر را ایجاد کنند تا حق آنعده مردم ادأ گردد که برای دولت و وزارت معارف خویش کمک می‌کنند. من بالای ملت صدا می‌کنم، در قسمت اعمار مساجد این ملت عظیم معجزه کرده، زیاده از ۱۶۰ هزار مسجد از طرف مردم در این ۱۷ سال آباد شد، چون مردم عقیده دارند.

زمین، تعمیر و معاش قسمت زیادی علمای کرام از طرف خود مردم تهیه شد، این فریضه دینی را مردم ما به بهترین وجه انجام دادند. صدا و خواهش من اینست که مردم ما عین حشر ملی را برای تقویۀ معارف انجام بدهند، و مخصوصاً علمای کرام، جناب کشاف صاحب تاسې او علماوو شورا باندې غږ کوم چې ټول افغانستان په یو جهت راوړئ چې مکاتبو ته هم ولس د خدای کور په حیث وګوري، ځکه دلته د کلمه الله درس ورکول کېږي او زموږ ټول معارف فضل خدای مطلق اسلامي ده.

در زمینۀ نصاب جدید تعلیمی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است که جناب شینواری صاحب برای شما تشریح داده، مخصوصاْ تشکر می‌کنم که یک بار عظیم را بالای اطفال و یک ظلم بزرگی را که بالای اطفال ما وجود داشت کم کردید، یعنی کدام جای دنیا است بالای یک طفل صنف دوم ۷ مضمون می‌خواندید و بالای یک شاگرد صنف ده، ۱۶ مضمون. این کم شده و هنوز هم باید بهتر شود.

امید واضح دارم که کتاب هایی‌که نشر شده با یک کیفیت خوب نشر شده و در اختیار تمام محصلین و معلمین گذاشته شده. تکنالوژی را قبلاْ ذکر کردم و خواهر مان نیز ذکر کرد، وزارت محترم مخابرات و اداره اترا تمام امکانات خود را برای انتقال نصاب از راه تکنالوژی در اختیار وزارت محترم معارف قرار خواهد داد.

کتاب‌ها یک مشکل عظیم دیگر بود که در سال‌های گذشته برای ۳۰ درصد شاگردان چاپ می‌گردید و سال گذشته اتفاقی من اطلاع گرفتم که در انتقالات این، یک مشکل عظیم وجود داشت که و ماه ها به عقب می‌آمد، انشاالله تعالی امسال ۱۰۰ درصد کتاب‌ها چاپ خواهد شد و سیستم توزیع آن هم به صورت شفاف ایجاد شده و بودیجۀ مورد نیاز پنج‌ساله آن نیز آماده شده، طفل ما باید دیگر شکایت نداشته باشد و معلم ما باید دیگر شکایت نداشته باشد که کتاب برایشان نمی‌رسد و تمام نهادهای دولتی برای انتقال شینواری صاحب له تاسو سره مرسته کوي.

برای نخستین بار افتخار داریم که کتاب‌های مدارس اسلامی و دارالعلوم‌ها به بهترین قطع و صحافت به چاپ رسیده او علمای کرام دا به د ټولو په اختیار کې کېښودل شي. کتاب های سوادآموزی هم بر اساس قابلیت‌ها نوشته و به چاپ رسیده.

معارف وزارت به یو مسلکي او غیر سیاسي ادارې باندې بدلوو. غیر مسلکي افراد چې د ارتباطاتو په اساس باندې، د روابطو په اساس باندې دلته راځي په دې وزارت کې ځای نه لري او دا وزارت د نفاق سیاست لپاره او د تفرقې د سیاست لپاره او د وړو سیاستونو لپاره ځای نه لري. ماشوم د افغانستان معصوم ده او دا ماشوم باید د مسلمان او افغان په حیث باندې وروزل شي او منځ کې باید د افغانستان د ټولو اقوامو او اقشارو اتحاد، یوالی او مساوات وي. تفرقه در معارف ما جای ندارد. تمام اقوام افغانستان برادر و برابر هستند. هیچ افغان از افغان دیگر کم نیست و هیچ افغان از افغان دیگر برتر نیست. بنابرین، هر نوع ایجاد تفرقه یا خدای ناخواسته فضای توهین و تحقیر در معارف ما جای ندارد. هر نقطۀ افغانستان را ببینید مهد یک امپراتوری و یا دولت بوده، افتخارات عظیم ما، افتخارات مشترک تمام افغانها است و آیندۀ افغانستان آینده مشترک تمام افغان هاست، درد های ما مشترک است. دردها را باید مرهم بگذاریم، نه اینکه دردها را زیاد کنیم. از این جهت وزارت محترم معارف باید کود اخلاقی واضح و اسلامی داشته باشد و در اینجا سیاست‌های کوچک وغیره جای ندارد.

په تېرو کلونو کې له بده مرغه د ښوونکو په استخدام کې ژور فساد موجود و. اته زره بسته سږ کال په ډېر شفاف ټوګه، امتحان یې نیول شوی او امتحان یې په ولایاتو کې نیول شوی و جای واضح افتخار است که یک تعداد زیادی از زن‌های افغان درین اشتراک کردند و موفقیت شان را من تبریک میګویم، همچنین ۱۸ هزار بست دیګر معلمین امسال از عین طریقه استخدام خواهد شد.

تېر کال مې د پوهنې وزارت ته دښځینه ښوونکو د تشویق په خاطر ۳۰۰۰ قراردادي بستونه منظور کړي و چې ۲۵۰۰ یې استخدام شوي و، د دې لپاره چې د نجونو په ښوونځیو کې د ښځینه ښوونکو شتون زښت زیات ضروری دی، زه دغه شمېر سږ کال دوه چنده یا سل فیصده زیاتوم یعنې ۶۰۰۰ بسته به خاص ښځینه استادانو ته اختصاص ورکړل شي. د پوهنې وزارت د ښځينه قراردادي ښوونکو شمېر ۵۰۰۰ ته ورسوي.

نقطۀ که هنوز شکایت دارم، کمبود زنان در سطوح رهبری وزارت محترم معارف است، تمام اراکین وزارت محترم معارف، این قابل قبول نیست که تمام معینان تان مرد است. ۹۰ فیصد رئیسان تان مرد است. در یک وزارتی که اکثریت یا مساوی خانم‌ها حصه دارند، این وضع قابل قبول نیست، تغییرش بدهید، بصورت اساسی و همه جانبه تغییرش بدهید. چه پیغام است برای دختران جوان ما؟ اگر خود را در سطح رهبری نبینند، چرا درس بخوانند؟ از این خاطر باید یقین داشته باشید که تقویۀ زنان در تمام سطوح رهبری دولت افغانستان جز پروگرام صلح ماست. حقوق زنان افغانستان تنها زیاد شده می‌تواند و به هیچ صورت کم نمی‌شود. از جوانان مبتکر و با استعداد هم در مکاتب و هم در پوهنتون‌ها یک تقاضا دارم و تقاضایم این است که بصورت رضاکارانه در تعلیم و تربیه اطفال ما کمک کنند. در کوچۀ تان، در محلۀ تان، در ولسوالی تان، در جاهای مختلف کمک کنید. هم‌چنین از مردم و خانواده های گرامی تقاضا دارم تا در نظارت از مکاتب و حاضری معلمین ومدیر صاحبان و غیر همکاری کنید تا نظارت مردمی وجود نداشته باشد، نظارت دولتی کفایت نمی‌کند و مخصوصاً از پروگرام همبستگی ملی تقاضا دارم، جناب کریمی صاحب که شوراهای محل هم در گذرها و هم در ولایات باید بتوانند در بخش نظارت معارف، موجودیت مکاتب، حاضری و این‌ها یک نقش اساسی را ایفا کنند.

دو نقطۀ آخر دارم ببخشید زیاد! آموزش های حرفوی، کمبودی‌های زیادی در این بخش داشتیم، اما در این دو سال تحقیقات اساسی صورت گرفته و مخصوصاً از جناب داکتر صاحب همایون قیومی ابراز امتنان می‌کنم، در دو سال آینده انشأالله تعالی شما شاهد عملی شدن پروگرامی خواهد بودید که در هر ولسوالی افغانستان یک مکتب مسلکی تخنیکی به‌وجود بیاید و فعال باشد. این یک پیغام عظیم است که شاگردان ما بیسواد نمی‌برایند و می‌توانند در بازار کار بصورت اساسی سهم بگیرند و بعد از اینکه کارهای تخنیکی خود را انجام دادند، می‌توانند کارهای مسلکی دیگر خود را انجام بدهند.

په آخر کې یوه غوښتنه لرم، غوښتنه مې دا ده چې موږ سږ کال له دوه ډېرو لویو ملي پروسو سره مخامخ یوو، اول د افغانستان انتخابات دي؛ په ۱۳۹۷ کال کې به د ملي شورا او د ولسوالیو د شوراګانو انتخابات کېږي د انتخاباتو د قانون په اساس چې جناب استاد دانش نه مننه کوم، معلم صاحبان او استادانو ته یوه ډېره خاصه ونډه ورکړ شوې ده.

خواهش من از تمام استادان و اراکین وزارت محترم معارف این است که نقش تان را در انتخابات به صورت اساسی ایفا کنید. هم مردم را قناعت بدهید که رأی بدهند، هم حقوق و وجایب مردم را برای شان تشریح بدهید و در مراکز رأی گیری عمده ترین نقش نظارت کننده را شما دارید و ممد هستید. امید است در این بخش صدای کمیسیون محترم انتخابات را جواب بگویید.

زموږ بله پروسه سوله ده، څلوېښت کاله جنګ زموږ کلتور یې بدل کړې، د افغانستان عظیم کلتور د یو بل د منلو کلتور و، هغه د پښتو متل مو اورېدلی چې وایي: که زه وایم چې زه یم او ته وایې چې زه یم، نه به زه یم نه به ته یې، که زه وایم چې ته یې او ته وایې چې ته یې، هم به زه یم هم به ته یې. راشئ چې زه او ته نه تېر شو د یو عظیم ملت غوندې و وایو چې موږ یوو، موږ افغانان یوو، موږ سوله کوو، موږ ثبات راوړو، موږ امنیت راوړو او موږ ترقي راوړو.

و در این بخش نقش استادان محترم ما و نقش شاگردان ما در هم‌پذیری، در فرهنگ صلح، در فرهنگ بحث و استدلال، نه فرهنگ زور. استدلال جز فرهنگ اسلامی و ملی ماست، یکی دیگر را قبول کردن، به یکدیگر ارج و احترام گذاشتن، احترام بین زن و مرد، طفل و بزرگ، پیر و جوان، تمام اقشار و اقوام افغانستان ضرورت حیاتی ماست و معارف ما انشأالله و تعالی در این سال با این اجندای مهمی که پیشرو داریم ،شاهد موفقیت‌ها خواهد بود.

یشه سن افغانستان
زنده باد افغانستان
تل دې وي افغانستان
پاینده باد معلمین و متعلمین ما.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس جمهور
سال تعلیمی
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی باز در "پاده" ری. زد!! او گفت که با اتاقهای تجارت توافق کرده که فیصدی کوچکی از قیمت واردات خود را به معارف جدا کنند!! هیچ تاجری احمق نیست که حاصل کار و زحمات خود را مفت و رایگان به معارف اختصاص دهد. اگر اختصاص دهد آنرا به قیمت اجناس خود میافزاید و این مستهلکین هستند که بهای آنرا میپردازند!!! متفکر بی فکر همینقدر گپه نمی فهمد و در هنگام سخنرانی هم چنان مکث میکند که گویا نو آوری کلان نموده است. و در پایان این یاوه گوییهایش تقریبا تنها بی بی گل بیچاره "چک چک" میکند!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است