پايان هر مناقشه، مفاهمه و تفاهم است.
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 148978 منبع: پرینت

در معادلات سياسي، بده و بستان يك امر طبيعي است.
زمانيكه آمر صاحب در حكومت اسلامي از وزارت دفاع به نفع آقاي سباوون از حزب اسلامي كنار رفتند، عين انتقاد كه بالاي استاد عطامحمد نور می شود، به قهرمان ملي كشور نيز می شد.
شما چه گمان مي كنيد؟ مردی كه سي سال مبازره كرده است، داغ هاي زيادي در بدن دارد، گرمي و سردي روزگار زياد ديده است، نيك مي داند كه چگونه بازي هاي سياسي را انجام بدهد.

مليشه هاي فرهنگي داكتر عبدالله به اين فكر اند كه با اين بازي، آقاي نور از ميدان سياسي كه رقيب اصلي داكتر عبدالله در انتخابات پيش رو هستند، بيرون مي شود.
اما اينكه مقصر اصلي این وضعيت كيست، به كسي پوشيده نيست. داكتر عبدالله است!

استاد عطامحمد نور يكي از حاميان سرسخت داكتر عبدالله بود، كسانيكه امروز سنگ حمايت از داكتر عبدالله را به سينه مي زنند، مامور او هستند و معاش مي گيرند. اما آقاي نور در دو دور انتخابات با هزينه هاي گزاف در كنار داكتر عبدالله ايستاده شد. تا بتوانند داكتر عبدالله را به منبع توزيع قدرت برساند.
اما كاري را كه داكتر عبدالله به استاد عطا كرده چه بود؟

در مدت دو و نيم سال داكتر عبدالله نتوانست منظور آقاي نور را بگيرد، در جلسه ای که در رياست اجرائيه برگزار شده بود، گفت: دو ماه مي شود ریيس جمهور من را به حضور نپذيرفته است.
تمامي متحدين تيم اصلاحات و همگرايي كه به ضمانت آقاي نور كنار داكتر عبدالله آمده بودند، از بي كفايتي او، گريبان آقاي نور را گرفته بودند.
از جمله داكتر رحمان اوغلي و قيوم ملكزاد كه بعدها سفير تعيين شدند.

داكترعبدالله اراده اي براي كار ندارد؛ زمانيكه حادثه چهار راهي زنبق و بادام باغ اتفاق افتاد؛ استاد عطا مذاكرات با ارگ را به حالت تعليق در آورد.
وزير معارف بخاطر فشار بيشتر به آقاي نور با هماهنگي داكتر عبدالله بركنار شد، در مدت سه ماه داكتر عبدالله نتوانست وزير معارف را كه سهم عبدالله بود، معرفي كند، مكتوب هاي رياست اجرایی در مدت سرپرستي آقاي شينواري برابر توت هم ارزش نداشت.
زمانيكه ارگ تصميم به بركناري استاد عطا مي گيرد، سطح تهديد را مي سنجند؛ سفارت آمريكا از پي آمد آن ابراز نگراني مي كند، اما داكتر عبدالله مي گويد، آب از آب تكان نمي خورد، بركنارش كنيد.
حتی داوود را داكتر عبدالله به ارگ معرفي می کند!

پس از بركناري آقاي نور، حواريون عبدالله مي گفتند كه جنرال جان نيكلسون و سفارت آمريكا به عبدالله گفته: ديگر تحمل آقاي نور را نداريم!
داكتر عبدالله واضح در جلسه شوراي وزرا گفتند: زمين به آسمان نمي خورد. استاد كنار برود!
مقاومت و ايستادگي استاد عطامحمد نور و حمايت بي دريغ مردم در تاريخ نظير نداشت؛ آقاي نور به فرمان ارگ ارزش قايل نشد، به فرمان ارگ را پشت پا زد.

استاد عطا محمد نور هميشه در سخنراني ها شان مي گفتند: دروازه گفتگو باز است.
پس آمدن نماينده هاي ارگ به بلخ، جز يك مورد از بسته پيشنهادي جمعيت اسلامي در ساير موارد به توافق رسيدند.
چيز های زيادي كه در اين مدت سه ماه گذشت را در اينجا قابل ذكر نمي دانم!

شما فراموش نكنيد، جنرال دوستم معاون اول رياست جمهوري در تبعيد به سر مي برد.
اما يك والي و ریيس اجرایی جمعيت اسلامي با تمام قوت از فرمان خود سرانه ارگ سر پيچي كرد.
اين تدبر سياسي و ايستاده گي استاد عطا و حضور مردم ما در صحنه سياسي است كه از اين بازي موفقانه پيروز بدر آمديم.

اين تدبير سياسي آقاي نور است كه نه تنها ولايت بلخ بلكه از بركت اين بازي واليان پروان و فراه نيز تعيين شدند.
هيچگونه معامله پشت پرده وجود ندارد، استاد عطایی را كه مي شناسم، سر خود را به سنگ جنگ مي دهد و هيچگونه تهديد هم در ميان نيست.
آقاي نور در حال وارد شدن به فاز جديدی از سياست است. برای انتخابات پيش رو آماده گي مي گيرد و در تفاهم با جمعيت اسلامي، ائتلاف ملي نجات و ساير گروه هاي مجاهدين به انتخابات پيش رو می رود.

مهمتر از هم اينكه گروهي در تلاش بودند كه چهره جمعيت اسلامي را نزد جامعه جهاني مزاحم در امور اصلاحات معرفي كنند كه اين تير شان به خاك خورد؛ پس از موافقت ارگ با استاد عطامحمد نور ریيس سيا در تماس تلفني موفقيت را به آقاي نور تبريك گفتند، نقش او در در آيند سياسي افغانستان تعيين كنند توصيف كردند.

حامدرهگذر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
عبدالله
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   خوب جوک گفتی بیادر، رییس سیاه برای اقای نور زنگ زده است. سیاه بری فعلن دوتا رییس داره میشه بگویند کدامش؟

>>>   ریس سیاه از موفقیت نور به نور تبریک ګفت ای خاینین ووطن فروشان تا چه وقت غلامی ووطن فروسی میکنند
بی خبر

>>>   اقای حامد رهگذر من کاملا با شما موافق هستم مفاهمه و تفاهم کار نیک وپسندیده و خرد مندانه است در مذاکرات چنینی نباید توقع انرا داشت که تمام خواست ها یک جانب مورد قبول جانب دیگری مذاکره کننده باشد این معمول است که در مذاکرات خواست های زیادی از هردو جانب مطرحه میگردد اماهمه انها قبول و عملی نمیگردد در مورد مذاکره ارگ با جمعیت هم همین طور شد و سر انجام با بدست اوردن اکثریت خواسهای حزب جمعیت به توافق کلی رسیدند که باید انرا فال نیک گرفت .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است