روز جهانی آب؛ و کمبود آب کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 148992 منبع: پرینت

افغانستان یکی از کشور هایی است که در حال حاضر با بحران آب از نظر کمی و کیفی مواجه است. این بحران در شهر های بزرگ به ویژه کابل مشهود است.
افغانستان بر خلاف آنچه تبلیغات می‌شود یک کشوار کم آب است و این مشکل در حال تشدید شدن است. حتی گفته می‌شود که تبلیغات غنی بودن افغانستان از ناحیه داشتن منابع سرشار آبی از سوی کشور های همسایه به ویژه انهای که در آبریزه افغانستان قرار دارند صورت می‌گیرد. گزارش های نیز وجود دارد که سالانه ملیون ها دالر از سوی همسایه‌گان برای جلوگیری از اعمار بند ها به سیاسیون و مقام های حکومتی پرداخته می‌شود.

به این آمار توجه کنید:-
- از سی هزار یخچال های آبی فقط ۲۵۰۰ یخچال باقی مانده است و آن هم در حال از بین رفتن است.
- ظرفیت آب های زیر زمینی کابل در سال ۲۹.۳ ملیون متر مکعب آب است اما نیاز حد اقل باشنده های شهر کابل ۳۲ ملیون متر مکعب آب می‌باشد.
- تنها ۳۱ درصد از باشنده های شهر کابل به شبکه های آب رسانی دسترسی دارند و متباقی به شکل سنتی با واتر پمپ و دیگر وسایل از زیر زمین به شکل غیر فنی آب می‌گیرند.
- نزدیک به ۲۵۰ فابریکه آب معدنی در شهر کابل فعالیت می‌کند که روزانه هزاران لیتر آب زیر زمین را به شکل غیر قانونی استفاده می‌کنند.
- هزاران موتر شویی که در کوچه و پس کوچه شهر کابل فعالیت می‌کنند روزانه نزدیک به یک هزار لیتر آب را برای شستن موتر ها استفاده می‌کنند و از این مدرک حتی یک روپیه هم به خزانه دولت پرداخت نمی‌کنند.
- هزاران حمام در شهر کابل روزانه هزاران لیتر آب را به شکل غیر قانونی استفاده می‌کنند.
- دها استخر در شهر کابل فعالیت دارد و از بابت خارج کردن آب از زیر زمین هیچ پولی به دولت نمی‌پردازند.
- نزدیک به ۲۵۰ فابریکه آب معدنی در شهر کابل فعالیت می‌کند که روزانه هزاران لیتر آب زیر زمین را به شکل غیر قانونی استفاده می‌کنند. است و این روند ادامه دارد.

همزمان با این همه چالش و بحران، گزینه های نیز برای برطرف کردن این بحران وجود دارد.
- اعمار بند شاه توت
- فعال سازی هر چه زودتر بند شاه و عروس
- اعمار بند بر سر دریای لوگر
- استفاده از ذخیره آب دریایی صیاد که در شمال بگرام وجود دارد
- انتقال آب دریای سالنگ به کابل
- انتقال آب دریای پنجشیر به کابل

اگر جلوی این بحران در یکی دو سال اینده گرفته نشود، کابل شاهد کوچ های دسته جمعی خواهد بود. در طول تاریخ بشریت این آب است که در دور دست ترین نقاط سبب ایجاد اجتماعات شده است و این نبود آب خواهد بود که شهر ها را خالی از سکنه کند.

فرهاد میهن پور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
روز آب
نظرات بینندگان:

>>>   میهن پور عزیز بسیار نوشته خوب و علمی ارایه کردی . کجا گوش شنوا و کجا عزم راسخ در مورد حل این مشکل بنیادی؟ به غیر از اینکه جلسات نمایشی دایر کند و فقط خودرا برای مردم نشان بدهند . این کور خوانده ها نمیدانند که مردم به عمل نیاز دارند نه به جلسات نمایشی و دروغ پراگنی ! مردم انقدر دروغ شنیده که با شنیدن حرف راست هم نفرت نشان میدهند مانند همان حرف معروف چوپان که هر روز صدا میکردکه گرگ آمد و گرگ آمد..

>>>   دولت باید در اقصی نقاط لازم کشور که با کمترین مصرف ، امکان مهار و تغذیه آبهای زیرزمینی است ، اقدام کند

>>>   ساخت بند های زاغ اوی دان در گلبهار وبند باغ دره در کاپیسا بهترین گزینه ها جهت مهار آب های کشور ونزدیک ترین راه برای اب رسانی به کابل است
دست اندر کاران باید دسه بکار شوند
اریایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است