نشست صلح ازبکستان برای صلح نیست
نشست امروز صلح افغانستان در ازبکستان حاشیه هایی خواهد داشت که در پناه این نشست به انجام می رسد که بطور یقین حساسیت روسیه را نسبت به افغانستان بیشتر خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۷/۱/۶ کد خبر: 149011 منبع: پرینت

طرح اصلی نشست امروز صلح افغانستان در ازبکستان در 45 روز پیش با پیشنهاد مستقیم دولت افغانستان و واگذاری امتیازاتی به این کشور ریخته شده بود.
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در راس یک هیات دولتی روز جمعه 20 دلو 96 به ازبکستان سفر کرده بود. خبرگزاری ملی ازبکستان نوشت که در این سفر محمد حنیف اتمر با وزیر خارجه و مقام های دولتی ازبکستان دیدار و گفتگو کرده و دو طرف روی جنبه های عملی و آمادگی ها برای برگزاری نشست بین المللی درباره صلح و همکاری های منطقه ای در زمینه تامین امنیت گفتگو کردند.


از آنجایی که تا کنون هیچ نشستی با نام صلح افغانستان برای صلح نبوده و هدف امتیاز گیری کشورهای میزبان از افغانستان بوده است، این نشست نیز چنین وضعیتی را داشته و برای بررسی راه های ایجاد صلح برای افغانستان دایر نشده است.

در سفری که رییس جمهور غنی در تاریخ پانزدهم قوس سال گذشته به ازبکستان داشت، 20 توافقنامه و قرارداد بین دوکشور به امضا رسید که از جمله آن جلوگیری افغانستان از نفوذ طالبان و داعش به ازبکستان بوده و در مقابل ازبکستان در موقاع مختلف از افغانستان حمایت و پشتیبانی کند.

سیاست اقتصادمحور ازبکستان و دیپلماسی افغانستان به همراه تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور عامل این نزدیکی گفته شد اما واقعیت قضیه چیز دیگری بود.


در پناه سفر جناب غنی به ازبکستان، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان با ویکتور ویلادیمیرویچ مشاور امنیت ملی ازبکستان چندین نشست و گفتگو داشت که هرگز کسی از محتوای این گفتگوها اطلاعی بدست نیاورد اما پیامد آن مشخص کننده این بود که غرب از طریق ازبکستان بتواند به آسیای میانه نزدیک شود و افغانستان در این میان نقش واسطه را بازی کند.

هرچند آمریکا توانسته بود بعد از یازدهم سپتامبر 2011 چندین موافقتنامه کوتاه مدت نظامی با ازبکستان ببندد اما حساس شدن روسیه در این میان باعث اختلال در این قراردادها شده بود و حنیف اتمر در این میان نقش تنظیم کننده مجدد این قراردادها بود و از سفر اشرف غنی در به عنوان پوشش استفاده شد.

آمریکا به بهانه مدرنیزه کردن ارتش ازبکستان وارد این کشور شده و اقدام به ایجاد پایگاه نظامی در ازبکستان کرده بود اما تمرکز بیشتر پوتین بر روسیه و برخی از کشور های آسیای میانه، توسعه حضور آمریکایی ها را در منطقه کمرنگ ساخته بود.

آمریکا با تجهیز و تحریک حزب حرکت اسلامی ازبکستان توانست دولت ازبکستان را تحت فشار قرار دهد تا از نزدیکی به روسیه پرهیز نموده از واسطه گری افغانستان برای حضور بیشتر آمریکا جوار روسیه استفاده کند.

نشست امروز صلح افغانستان در ازبکستان حاشیه هایی خواهد داشت که در پناه این نشست به انجام می رسد که بطور یقین حساسیت روسیه را نسبت به افغانستان بیشتر خواهد کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست ازبکستان
صلح افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همو نشست علمای اندونیزیا چی شد؟ ملا های ترورست پاکستانی آنرا اخلال کردند؟؟

>>>   امریکائی ها اعراب را صرف برای نفت وپوبل های شان می خواهند:
ترامپ در کاخ سفید محمد بن سلمان را تحقیر کرد
59 دقیقه قبل
یک عضو خاندان سعودی به سی‌ان‌ان گفته است که ولیعهد عربستان از نمایش کاتالوگ خریدهای تسلیحاتی عربستان توسط ترامپ رنجیده خاطر شده و احساس حقارت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از سی‌ان‌ان، سفر چند ماه پیش ترامپ به ریاض بود جاییکه رییس جمهوری آمریکا از امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان خبر داد و ضمن افتخار کردن به این قراردادها آن را به شعارهای انتخاباتی خود برای ایجاد اشتغال در آمریکا و بهبود اقتصاد کشورش گره زد.

سی ان ان در ادامه نوشت؛ این هفته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سفر ترامپ به ریاض پاسخ داد و به واشنگتن سفر کرد. بن سلمان در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد؛ جاییکه رییس جمهوری آمریکا یک بار دیگر لیست خریدهای عربستان و توافقهایی که بین دو طرف به امضا رسیده را به صورت علنی به رخ کشید.

سی ان ان نوشت؛ درحالیکه بن سلمان در کنار ترامپ نشسته بود وی یک کاتالوگ بزرگ از لیست خریدهای تسلیحاتی عربستان را به خبرنگاران، دوربینها و حضار نشان داد و با خواندن تک تک رقمهای قراردادهای امضا شده به طعنه به محمد بن سلمان گفت این پولها برای شما رقمی نیست، بیشتر بخرید!
این شبکه آمریکایی می‌نویسد؛ درحالیکه ترامپ مشغول ارائه توضیحات درباره جزئیات این قراردادها بود چهره بن سلمان نشان میداد که وی خیلی راحت به نظر نمی‌رسد.
این در حالیست که محمد بن سلمان انتظار نداشته که ترامپ جزئیات قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری را جلوی چشمان او به نمایش عمومی بگذارد.
- عرب های مُفسد وشیخ های تنبل ونفس پرست شان با استفاده از مصیبت مردم عراق سوریه لیبیا دختران وزنان جوان را خریداری وبرای خود نکارح یا کنیز می ساختند شیخ های هفتاد ساله دختران مظلوم سوری عراقی ولیبی را در بدل پول کم به اختیار خود میگرفتند
اینست مسلمانی عربل درمقابل برادر عرب خودش !حتی گرگ ها این کار را نمیکنند بجز عرب ترورست !
ر

>>>   این نشست برای صلح است اینکه بعدش چی میشود خداوندج میداند ما این نشست رابه فال نیک می بینیم

>>>   صلح با کی؟
طالب یک ابزار است و با ابزار صلح نمیشود.
مشکل را با پاکستان حل کنید

>>>   حکومت دست نشانده افغانستان با این کته لیستی یا میانجگری شیطانی اوضاع افغانستان را بد تر میکند . این حکومت قبل ازینکه متوجه تأمین منافع افغانستان باشد بیشتر برای تأمین منافع امریکا و غرب فعایت میکند . نا این حکوکت دست نشانده و قوای خارجی غرب در افغانستان باشند این کشور روی آرامی را نمیبیند

>>>   گپ های سایس است . ازبیکستان از نفری خودش که دوستم بود دفاع کرده نتوانیست و چگونه از صلح افغانستان دفاع می کند .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است