ماجرای طرح تقسیم افغانستان با طالبان
کشورهای غربی، از ابتدا حکمتیار را برای پیاده کردن برنامه‌های خود به کابل آوردند. در تقسیم افغانستان، کشورهای غربی تنها نیستند بلکه پاکستان و عربستان نیز در این پروژه حضور فعال دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۷/۱/۶ کد خبر: 149013 منبع: پرینت

پس از آنکه آمریکا و متحدان آن نتوانستند و یا نخواستند به وعده‌های خود در قبال تأمین امنیت و دولتداری خوب در افغانستان، جامه عمل بپوشانند، موضوع تقسیم این کشور را با طالبان مطرح کردند.

قدمت طرح تقسیم افغانستان با طالبان، از طرح مذاکرات صلح این کشور، بیشتر است. به نظر می‌رسد که برای اولین‌بار، «رابرت بلک‌ویل» دیپلمات و سفیر سابق آمریکا در هند، این طرح را پیشنهاد کرد و به زودی مورد توجه و استقبال سران کشورهای غربی قرار گرفت. وی در جولای 2010 بیان داشت: "آمریکا به خاطر برنده شدن جنگ و حفظ تمامیت خود باید افغانستان را به دو بخش تقسیم نموده و جنوب را به طالبان واگذار کند تا آنان مطابق خواست خود حکومت کنند." تلویزیون‌یک/1389/4/20

در آن زمان اظهارات این مقام آمریکایی، با واکنش دولت وقت افغانستان روبرو شد و کابل، این پیشنهاد را غیرقابل قبول عنوان کرد.
اندکی بعد یعنی در سال 2012، طرح تقسیم افغانستان با طالبان، توسط «توبیاس ایلوود» عضو محافظه‌کار پارلمان بریتانیا و همکارانش، علناً رسانه‌ای شد. این طرح که «برنامه سی» یا «plan-C» نام‌گذاری شده بود، طرحی متفاوتی را برای آینده افغانستان ترسیم می‌کرد. براساس این طرح، افغانستان به هشت زون یا هشت منطقه تقسیم می‌شد که چند زون آن باید در اختیار طالبان قرار می‌گرفت.

برنامه سی، محدود به یک ایده نماند، بلکه در سال ۲۰۱۲ مقامات ارشد دولت بریتانیا و کاخ سفید نیز در مورد آن بحث کردند. توبیاس ایلوود در همان زمان گفت:
"این طرح را به مقامات دولت پاکستان نیز ارائه کرده است." بی.بی.سی/ 2 ژوئیه 2013

پس از آنکه طرح تقسیم افغانستان با طالبان علنی شد، «ارشاد احمدی» معاون سابق سیاسی وزارت خارجه افغانستان در ژوئن 2013 در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز، گفت که «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی پاکستان این برنامه را با «عمر داوودزی»، سفیر وقت افغانستان در اسلام‌آباد مطرح کرده است.
در آن زمان، موضوع واگذاری بخش‌هایی از افغانستان به طالبان، به یک دغدغه جدی برای دولت افغانستان تبدیل شده بود تا جایی که حامد کرزی رئیس‌جمهور وقت افغانستان، مسئله را با رسانه‌ها و مردم درمیان گذاشت.
او در هشتم سرطان 1392 در نشست خبری مشترک با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق انگلیس در کابل، گفت: "می‌بینم کوشش‌هایی در جریان است که ملوک‌الطوایفی را از طریق طالبان بر مردم افغانستان تحمیل کنند."

واکنش شدید دولت افغانستان به تقسیم این کشور با طالبان ازیک‌طرف و نبود یک مجری داخلی برای پیاده کردن طرح تقسیم افغانستان با طالبان از طرف دیگر، سران آمریکا و انگلیس را واداشت تا موقتاً و عجالتاً «برنامه سی» را کنار بگذارند و برنامه مذاکرات صلح را روی دست بگیرند. دقیقاً پس از فروکش کردن طرح سی، موضوع مذاکرات صلح به میان آمد و آلمان اولین کشوری بود که موضوع صلح افغانستان در آنجا طرح شد و سپس دفتر طالبان در سال 2013 در قطر گشایش یافت. البته مذاکرات صلح به این معنا نبود تا انگلیس و آمریکا از طرح سی دست بردارند بلکه آنان منتظر فرصتی بودند تا با فراهم شدن شرایط و پیدا کردن مجری داخلی، دوباره این برنامه را مطرح کنند.

اکنون که مذاکرات صلح به معنای واقعی، شکست خورده و دیگر قابل اجرا نیست، غربی‌ها دوباره به فکر عملی کردن طرح تقسیم افغانستان با طالبان، افتادند. اگر بعضی از خوانندگان حضور ذهن داشته باشند، یک‌ونیم سال پیش، همزمان با امضای توافقنامه صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی، باردیگر موضوع سهیم کردن طالبان در ساختار سیاسی دولت افغانستان و واگذاری بخش‌هایی از این کشور به طالبان مطرح شد. البته در روزهای نخست ورود گلبدین حکمتیار به کابل، طرح واگذاری ولایت‌های جنوبی افغانستان فقط در حلقات خاصی با حضور حکمتیار مطرح می‌گردید اما در سه ماه اخیر این طرح علناً توسط حکمتیار در سطح رسانه‌ها بیان می‌شود.

به نظر می‌رسد که غربی‌ها، با داشتن شخصی مثل حکمتیار، مجری داخلی برای برنامه سی را پیدا کرده‌اند. البته با این تفاوت که «طرح سی/ توبیاس ایلوود»، به مناطق و اقوام دیگر نیز تا حدودی خودمختاری می‌داد اما «طرح سی جدید» که مجری آن حکمتیار است، این امتیاز فقط شامل حال طالبان می‌شود.

حقیقت این است که کشورهای غربی، از ابتدا حکمتیار را برای پیاده کردن برنامه‌های خود به کابل آوردند. البته در تقسیم افغانستان، کشورهای غربی تنها نیستند بلکه پاکستان و عربستان نیز در این پروژه حضور فعال داشته و دید و بازدیدهای اخیر سران حزب اسلامی با مقامات عربستان در کابل از جمله دیدار حکمتیار با سفیر عربستان از یکطرف و سفر چهار ماه پیش حکمتیار به پاکستان از طرف دیگر، حاکی از همراهی ریاض و اسلام‌آباد با کشورهای غربی، برای تجزیه و تقسیم افغانستان است.

به رغم آن که برنامه سی، با هدف حل بحران افغانستان، پیشنهاد شده اما عملی شدن این طرح، افغانستان را در یک بحران دیگر فروخواهد برد و این هم بعید نیست که طرح سی جدید، افغانستان را کاملاً تجزیه کند.

مرادی دوشنبه 97/1/6


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
مرادی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   گلبیدین می خواهد با این طرح امریکا وانگلیس برایش بگویند جانا سخن از زبان ما میگوئی !!
آن وقت نان گلو در روغن است وامریکائی ها وانگریزها اورا پادشاه افغانستلان تعیین میکنند
ص : کرنکار

>>>   برادرعزیزاین کاراینقدرکه فکرمیکنی ساده هم نیست پدرکس چی داخلی باشد چی خارجی افغانستان را تقسیم کرده نمیتواند درغیرآن شعارهای فدرالیزم ، تجزیه ، خود مختاری ، ما افغان نیستیم وازقبیل این قسم گپها را قبل ازحکمتیارهم زیاد شنیدیم که به دستورباداران شان هرلحظه میخواهند افغانستان تجزیه شود مگرتا الحال کس نتوانسته که افغانستان راتجزیه کند وهرگزنمیتواند
څوچی پاته یوافغان وی
تل به داافغانستان وی

>>>   به نظر احمد سعیدی در افغانستان حالا همه سیاسیون شده وگاو پگاه اذان میدهند ومانند ....میکنند ،این برادر ما همانند بعضی شروع کرده به دادخواهی وتخریش اذهان عامه در مقابل صلح ،صلح وخودگزری وامتیاز دادن به مخالفین به مانند دادن بدنه یک ملت به مخالفین نیست بلکه راه حل پیدا کردن بخاطر عدم خونریزی وجامعه در امن زندگی کردن است ، حضرت رسول اکرم صلی الله وسلم برای بدترین دشمنان سرسخت اسلام زمینه صلع وصفا را مساعد ساخت تا بتواند یک دولت مقتدر در شبه جزیره عربستان به وجود. بیاورد مگر سیاسیون افغانستان نمیتوانند که این زمین امن را در نقاط مختلف افغانستان با کمک خارجیان مساعد سازد و این وطن از این بدبختی ونیکونساری نجات دهد ،روزانه هزاران جوان وطن از بین میرود وپیروزی در میدان نبرد به چشم نمیخورد مگر ممیشود دست به صلح سراسری زد وبیوه زنان افغانستان را کودکان افغانستان را و خلاصه همه مردم ما را از هر نوع ملیت که هستند بدون درنظرداشت امتیاز دهی به قوم واقوامی زمینه را به براپری وهمدلی مساعد ساخت ،باید واقعآ در پی این ارزش باشیم ورنه همیشه خوار وزار وذلیل دیگران هستیم
عبدالله ریحان

>>>   پشتونستان را به طالب ها بدهید هرچه خواستند انتحار و انفجار کنند خراسان هم از ما شمالی ها باشد تا آسوده کنار هم پیشرفت کنیم
آرزو

>>>   پشتونستان را به طالب ها بدهید هرچه خواستند انتحار و انفجار کنند خراسان هم از ما شمالی ها باشد تا آسوده کنار هم پیشرفت کنیم
آرزو

>>>   حالا ديگر توپ در ميدان مردم باايمان، با وجدان و وطندوست اين مرز و بوم است كه نگذارند حلقه خاص انگشت شمار كه جزء جاسوسي، نوكري،نفاق افگني ، دين و خاكفروشي كاري ندارند ،به سرنوشت اين وطن بازي كند. بايد مردم را از شر اين حلقه خبيثه نجات داد.

>>>   نیازی به تقشیم نیست طالبان بزودی تمام افغانستان رامتصرف میشوند
جامی

>>>   از همین حکومت تگ قومی و تگ قدرتی بهتر است که حکومت فدرالی در افغانستان راه اندازی گردد بایک حکومت قوی مرکزی در کابل اما در مورد هدفگلبدین باید گفت که گلبدین خواهان صوبه پینجم به پاکستان است که بیشتر از چهل سال است بحیث جاسوس پاکستان به نفع پاکستان کارمیکند و یک حلقه خاین وطنفروش را بدور خود جمع و جور کرده است .

>>>   من برای جلوگیری از تجزیه و تقسیم شدن افغانستان طرح اتحادیه افغانستان را پیشکش میکنم.
این طرح شامل موارد زیر میشود:
1_ هرقومی که دارایی یک ارتش بیست هزار نفره و امکانات و بودجه آن را دارد یک ساحه مشخص را رهبری کرده و برایشان پایتخت جدا بسازند.
2_ اتحادیه افغانستان دارایی یک پایتخت مرکزی بوده که ارتش بیست هزار نفره با بودجه همراه با سه تا بازرس و فرمانده ارتش در آن حضور دارند.
3_ هرقوم بزرگ در داخل خودش دارایی ارتش، پولیس و استخبارات داخلی داشته و یک دولت کامل و مشروط را تشکیل بدهند. شروط: به متحدین ضرر نرساند، اجازه ندهد از خاکش به متحد دیگر آسیب برسد، اگر به فکر تجزیه کامل یا الحاق به کشوری دیگری شود دولتش شرط را نقض کرده و توسط بازرسین و ارتش پایتخت اداره موقت شود...
این طرح جامع و کامل نزدیک به دوازده صفحه است
Www.eqbalkamal505@yahoo.com
میتواند نسخه پی دی اف را دریافت کند.

>>>   گلبیدین سال ها است که از خیانت و طنفروشی و جاسوسی نان خورده اگر هر قدر خوراک و پوشاک برایش داده شود که همین اکنون دولت افغانستان برایش ماهوار میدهد لذت از ان نمیبرد تا از دست مزد وطنفروشیو جاسوسی و خیانت خرچ و خوراک نکند اینکار کار پست و رزالت مانند نصواری و چلمی برایش عمل شده خداوند چهره سیاه گلبدین را سیاه وسیاه تر کند کشور ما هرزگاهی از جانب گلبدین خبیث بی شرم ضربه خورده و پسرک اش حبیبارحمن را هم به همین کار جنایت و خیانت تربیه کرده تا بعد از خودش عمل خاینانه ضد اسلامی و انسانی را انجام دهد .

>>>   به درک تجزیه بهترازانتحاری است پشتونهافقط انتحاری میکنن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است