طرح کاهش قیمت اینترنت تصویب گردید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۳۹۷/۱/۷ کد خبر: 149046 منبع: پرینت

شورای عالی اقتصادی پس از بحث‌های ‌مفصل، طرح‌ برق‌رسانی در ولسوالی‌های سرحدی، طرح کاهش قیمت اینترنت و طرح احداث فابریکات سمنت را مورد تصویب قرار داد.

در این جلسه که به ریاست رییس‌ جمهور در قصر چهارچنار ارگ ریاست‌ جمهوری دایر گردید، بر علاوه بحث و تصویب طرح‌های متذکره، روی گزارش وزارت مالیه پیرامون صندوق بین‌المللی پول، طرح عمومی سمنت، پروژۀ سمنت ولایت هرات، معدن مس شیدا و فابریکه سمنت سمنگان بحث شد.

در بخش نخست، طرح برق‌رسانی در ولسوالی‌های سرحدی که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات ارایه گردید و پس از بحث‌های همه‌جانبه در پرنسیپ مورد تأیید قرار گرفت.

رییس‌ جمهور غنی دراین خصوص گفت که هدف اول پالیسی ما این است تا انرژی از منابع داخلی تولید گردد و بیان‌داشت که اتاق تجارت و صنایع طرح واضح را این زمینه ترتیب و ارایه کند که چطور سرمایه‌گذاری ممکن می‌باشد.

در طرح مذکور آمده‌است که ۵۵ ولسوالی سرحدی و ۳۸۰ هزار خانواده از انرژی برق مستفید خواهند شد که برای تطبیق این پروژه ۱۸ ماه نیاز می‌باشد.

در بخش دوم، طرح کاهش قیمت اینترنت و دارک فایبر نوری پس از بحث‌های مفصل مورد تصویب قرار گرفت. رییس‌جمهورغنی تأکید کرد که در بخش فایبر نوری نیاز به جلسات بیشتر می‌باشد و گفت که باید شرکت افغان‌تلکام از روند کاری خود به شورای عالی اقتصادی گزارش دهد.

در ادامه، وزارت مالیه پیرامون جلسات همکاری با صندوق بین‌المللی پول به جلسه گزارش داد. رییس‌ جمهور غنی دراین مورد گفت که باید روی برنامه سه‌ساله با صندوق بین‌المللی پول کار شود و بر نیاز همکاری بیشتر با این صندوق تأکید کرد.

در این گزارش تصریح ‌یافته که این صندوق بخاطر نوآوری‌ها در بودجه ۱۳۹۷ از وزارت مالیه قدردانی نموده و همچنان از تعهد دافغانستان بانک بخاطر محافظت ذخایر خارجی و مهار ساختن خطرات متوجه بانک‌های ضعیف تقدیر کرده‌است.

به‌همین ترتیب در گزارش آمده‌است که صندوق بین‌المللی پول از دولت افغانستان بخاطر تقویت چارچوب قانونی برای جرم‌شناسی، ثبت و اشاعه دارای‌های مقامات دولتی تقدیر نمود.

رییس‌ جمهور غنی گزارش‌دهی در این مورد را مهم‌خوانده گفت که باید طرز واضح دراین مورد وجود داشته‌باشد و بر بلانس واردات و صادرات تأکید ورزید. وی بر آوردن اصلاحات و مرکزی شدن گمرکات نیز تأکید کرد.

سپس، طرح عمومی سمنت که از سوی مسوولین وزارت معادن و پترولیم به جلسه ارایه گردیده بود مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت. رییس‌ جمهور غنی گفت که ظرفیت حقوقی، تخنیکی و تدارکاتی دراین بخش در گذشته وجود نداشته و اکنون ظرفیت مناسب ایجاد شده‌است.

وی دراین خصوص هدایت داد که کمیتۀ مشترک از وزارت معادن و پترولیم، ادارۀ تدارکات ملی و دفتر مشاوریت ارشد رییس‌ جمهور در امور زیربناها طرح متذکره را مورد بررسی قرار دهند.

همچنان طرح احداث فابریکات سمنت در ولایت سمنگان که توسط مسوولین وزارت معادن و پترولیم ارایه گردیده‌بود، مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد. رییس‌جمهورغنی این طرح را گام بزرگ در بخش تولید سمنت دانست و در خصوص زمین مورد نیاز فابریکات متذکره گفت که باید مذاکره بیشتر صورت گیرد.
وی افزود که در بخش واردات ماشینری تخفیف درنظر گرفته‌شود و تصریح داشت که شرکت برشنا در بخش برق‌رسانی روی یک فرمول واضح باید به‌نتیجه برسد.

در طرح احداث سمنت تصریح گردیده‌است که در فاز اول و دوم این فابریکه به‌گونۀ مستقیم و غیر مستقیم برای ۳۰۰۰ تن زمینۀ کار و اشتغال فراهم خواهدشد و کار اکمال آن در مدت یک‌سال به انجام خواهد رسید.

در اخیر، پیرامون جزییات پروژۀ سمنت ولایت هرات بگونۀ مفصل بحث گردید و جلسه فیصله کرد که تا یک‌ماه دیگر همه طرح‌های پیشنهادی دراین خصوص مورد بررسی قرار گیرد و نهایی شود.
رییس‌جمهور غنی گفت که حکومت علاقمند سرمایه‌گذاری در بخش معادن است و سرمایه‌گذاری داخلی در اولویت کار قرار دارد. وی افزود که پس از بررسی طرح‌های متذکره، در زمینه تصامیم اتخاذ می‌گردد.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انیترنت
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر پشتون
بيشك غنى جان.
انشالله در 7 سال أينده افغانستان را از فقر نجات ميدهى.
ازافغانها خواهش ميكنم از غنى حمايت كنند و تبليغات بجاى عليه او نكنند. كه خدا بار ديكر سرما قهر خواهد شد. مثل كه در زمان امان الله خان, سردار داود و نجيب شد. كتمان نعمت نكنيد.

>>>   برق رسانی به ولسوالی های سرحدی؟
فکر میکنم که همین حالا با چپه شدن پایه های برق در بغلان، مردم پایتخت یعنی کال برق ندارند.
کدام نفر را در شهر راه نمیدادند، میگفت که خر من را در خانه حاکم شهر بسته کنید و برایش کاه و جو بدهید.

>>>   قیمت انطرنت در افغانستان نسبت به کشور های همسایه ما بسیار بالا و سرعتش هم ضعیف است. انطرنت را این ظالمان ارزان نمیکنند. امیدواریم مسعولین دولتی یک فکری به حالش بکنند. قبلا شایعه شده بود که بزودی انطرنت ماهواره یی رایگان به افغانستان می آید چی شد این خبر راست بود یا دروغ. خیلی از مردم زوق زده شده بودند.
دور اندیش افغان

>>>   ازافغانها خواهش ميكنم از غنى حمايت كنند و تبليغات بجاى عليه او نكنند. كه خدا بار ديكر سرما قهر خواهد شد. مثل كه در زمان امان الله خان, سردار داود و نجيب شد. كتمان نعمت نكنيد.
عمرخیل صافی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است