تاکید سران افغانستان و ازبکستان، بر گسترش همکاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۷/۱/۷ کد خبر: 149050 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس ‌جمهور افغانستان در نخستین روز سفر رسمی اش به ازبکستان، شام روز گذشته با شوکت میرضیایف رییس‌ جمهور ازبکستان در کوک سرای قصر ریاست جمهوری آن کشور دیدار کرد.

در این دیدار روسای جمهور دو کشور در خصوص کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد پروسه صلح، همکاری در عرصۀ امنیتی و اتصال منطقوی و همچنان گسترش روابط دو جانبه در عرصه های مختلف و پروژه های منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

همچنان سران دو کشور در رابطه به پیشرفت کار پروژۀ خط آهن مزارشریف- هرات و اهمیت اقتصادی آن برای افغانستان، ازبکستان و سایر کشورهای منطقه، برق پلخمری، صادرات میوه جات، سبزیجات و سنگ مرمر افغانستان از طریق ازبکستان به قزاقستان صحبت نمودند و به مسئولین مربوطۀ دو کشور هدایت دادند تا در خصوص آغاز کار پروژۀ فایبر نوری که هر دو کشور روی آن قبلاً توافق کرده اند، اقدام نمایند.

شوکت میرضیایف رییس‌ جمهور ازبکستان به رییس جمهور غنی و هیات همراه اش خوش آمدید گفت و افزود که ما به اتفاق همدیگر ابتکار برگزاری کنفرانس راجع به افغانستان را در تاشکند روی دست گرفتیم و امید است فردا به برگزاری آن دستآوردهای خوبی داشته باشیم.

وی با تاکید گفت که یک افغانستان با ثبات و مرفه به نفع ازبکستان است و خاطرنشان نموده که در خصوص تطبیق توافقات انجام شده میان دو کشور و نظارت و تسریع آن، به مسوولین مربوطه هدایت لازم صادر کرده است.

در مقابل رییس جمهور غنی ضمن ابراز امتنان از میزبانی ازبکستان بخاطر کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد افغانستان و مهمان نوازی گرم حکومت و مردم آن کشور از هیات افغانستان، بر گسترش همکاری ها میان دو کشور بخصوص همکاری های تجارتی و ترانزیتی تاکید کرد.

رییس جمهور گفت: هر بار که من به ازبکستان سفر می کنم و هیات های ازبکستان به افغانستان سفر می نمایند، مناسبات میان دو کشور تعمیق می یابد و منافع مشترک ما بیشتر می گردد.

رییس جمهور غنی، اجماع منطقوی را در راستای رشد اقتصادی کشورهای منطقه مهم دانست و از تلاش های حکومت ازبکستان بخصوص رییس جمهور میرضیایوف در زمینۀ همکاری های منطقوی و اتصال کشورهای منطقه، ستایش نمود.

رییس جمهور کشور گفت که فردا با برگزاری کنفرانس تاشکند در مورد افغانستان که به ابتکار شما، حکومت و ملت ازبکستان تدویر می یابد، یک روز تاریخی خواهد بود و امید دارم این ابتکار ازبکستان، زمینۀ صلح پایدار و اجماع منطقوی را برای ایجاد شرایط ثبات فراهم کند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ازبکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بلفرض که صلح شود .
ایا به نظرتان آرامش به این وطن بر میگردد. متاسفانه باید بگویم که خیر .
چونکه مشکل وطن ما فرهنگی است .وتا فرهنگ اصلاح نشود ارامش به وجود نخواهد امد.
به نظر من تنها راه نجات دولتی سکولار وکاملا لائیک است
که قانون فصل الخطاب باشد ودیگر هیچ.
دولت سکولار به معنای بی دینی نیست وتنها سیاست دولت بر مبنای قوانین ملی شود .ومردم با حفظ دین وشریعت خود مطابق قانون اساسی با ارامش زندگی کنند
نمونه اش کشور ترکیه ، مالزی و.....
هر جا که دین ومذهب با سیاست یکجاشد سلیقه ودو دستگی ونظرات دوگانه وتعریف های مختلف از دین وقانون پیش می اید وانجاست که اختلاف ونزاع بالا میگیرد.و...........

>>>   افغانستان تا زمان به صلح و رفاه دست نمی یابد که ما افراد ملی نداشته باشیم که جامعه را به سوی وفاق و خیر ورفاه رهبری نماید. متاسفانه طی چند ده اخیر شیرازه حیات اجتماعی ، فرهنگی و مدنی ما کاملاٌ از هم گسخته است بنابر مداخلات اجنبی در کشور ، شخصیت های ملی یا از میان بر داشته شدند و یا دست شان بنا بر اینکه به بیگانه ها مزدوری نمی کنند بسته شده است و هر گز هم برای شان فرصت داده نمی شود. حا لا بازار چلی و چلوس است که خود را قافله سالار میدانند و هر عمل ناشایسته خیانت خود را برای مردم خدمت معنی میکنند.
من دیشب مصاحبه گلبدین را از رادیو صدای امریکا شنیدم ژورنالیست از وی پرسان کرد که تصویر خانم برمکی در مقابل خانه شما نقاشی شده بود و گفته می شود که بنا بر ادعای قبلی شما در قتل وی دست داشته ایید و بنابر همین حساسیت تصویر وی را نیز از دیوار مقابل خانه تان پاک نمودید. گلبدین با بسیار پر روی می گوید من وی را به قتل نرسانیده ام و نه من تصویر وی را از دیوار پاک کردم این کار امریکایی ها است چون ان تصویر در مقابل در وازه دانشگاه امریکا نقاشی شده بود آنها آن را پاک کردند.
و در همین مصاحبه گلبدین به ژورنالست می گوید که کشتن یک انسان بیگناه در نزد خداوند گناه عظیم و نابخشودنی است در صورتیکه خودش ۶۰ هزار انسان بیگناه را توسط راکت های کور خود در کابل به شهادت رسانیده است و خم به ابرو نمی آورد .
پس شما قضاوت کنید که افغانستان با داشتن چنین افراد که البته گلبدین یکی از نمونه های ان است روی صلح و ارامی و خوشبختی را خواهد دید؟ من باور ندارم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است