آيا عمليات انتحارى با استشهادى يكی است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۷/۱/۹ کد خبر: 149115 منبع: پرینت

ممكن است در موارد خاص و در صورت تعرض دشمن جنايتكار و خطر سقوط كشور و ملت در دست دشمنى كه به هيچ چيز مردم رحم نمى کند براى دفع آن دشمن و حفظ دين و ارزش هاى ملى و اعتقادى كسى حاضر شود در ميان دشمن رفته خود را منفجر كند اين عمل را استشهادى يعنى شهادت طلبى ناميد آنهم در صورتیكه اين عمل موجب شكست دشمن و حيات دين و استقلال گردد.

اما اگر كسى با جليقه انفجارى در ميان انسان هاى بى گناه خود را منفجر كند و عده اى را به ناحق بكشد يک عمل انتحارى و از منظر دين اسلام بدون شک حرام و گناه عظيم است. من سخنان حكمتيار را از طريق تلويزيون شنيدم و متاسف شدم كه ايشان عمليات انتحارى را به خودكشى تعبير نموده است.

كسى كه ادعاى نوشتن بيش از صد جلد كتاب را دارد بايد اين مطلب واضح را درک مى كرد و انتحار را خودكشى تفسير نمى نمود. همه مى دانند كه خودكشى مربوط به فردى مى شود كه روى دلايلى مى خواهد خود را بكشد و ضرر خودكشى جز خود آن فرد به هيچ كسى نمى رسد و در ادبيات معمول جهان براى خودكشى هيچگاه واژه ى انتحارى اطلاق نمى شود بلكه انتحارى آن است كه واسكت قابل انفجار را مى پوشد و در ميان مردم و حتى در مراكز و اماكن مقدس رفته خود را منفجر مى سازد و ده ها انسان بى گناه را به كام مرگ مى فرستد.

بلى تفاوت انتحارى و استشهادى تنها در تعبير است و به عبارت روشن تر حكومت و مردم متضرر، آن را عمليات انتحارى تعبير مى كنند و طالبان و داعش بعنوان عمليات استشهادى ياد مى نمايند.

كاش حكمتيار يک مورد از عمليات انتحارى و يک مورد از عمليات استشهادى ياد كرده تفاوت آنها را برجسته مى ساخت تا ما بى خبران و نادانان هم مى فهميديم.

سید محمد علی جاوید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جاوید
حکمتیار
استشهادی
انتحاری
نظرات بینندگان:

>>>   اگر کسی به هر قصدی دیده و دانسته خود را می کشد انتحاری است .
هرکسی اگر به قصد شکست دادن دشمن به جنگ میپردازد و یا در حمله
و صحنه جنگ کشته میشود شهید است . استشهادی کلمه انتزاعی از جانب
سیاستمدار ذینفع است . ببینید و قضاوت کنید چرا راس سیاسی پسران واولاد
و اقارب خود را به استشهاد نمی فرستند . و یا خود هم یگان یک به استشهاد
نمی پردازند که دیگران را تشویق و استعمال میکنند .
عبدالحلیم معلم

>>>   کسی که عملیات استشهادی را براه می اندازد، در حقیقت بدون اجازه خدا، یک موجود زنده را از بین میبرد و در روز قیامت خداوند(ج) چوب را در ..... میزند که مه خودم تمام موجودات زنده را خلق کرده ام و خودم هر وقتی که شد، به هر رقمی که شد، دوباره آنها را از بین میبرم و نابود میکنم. دلم ، بایسکل ام.
تو چه کاره ملک که بدون اجازه من این همه مردم را به قتل رساندی؟
صاحب: گلبدین به من فتوا داده بود!
گلبدین کیست؟ او را احظار کنید!
اینه صایب! گلبدین را آوردیم!
همی ریش سفید؟ با ای ریش سفید و اینقدر جرأت؟
صاحب، طرف ریش سفید او نبینید، او در جوانی نیز در روی دختر های مکتب تیزاب پاش میداد و در جنگ های کابل نیز مردم را به راکت بسته کرده بود.
برای گلبدین خوب یک چوب کته را تراشیده بیاورید، مه همرایش کار دارم.

>>>   از گلبدین هیچ گیله ایی نیست وی را همه می شناسند هر حرف گلبدین ار روی عقده و تنفر و کینه است روان بیمار دارد . تا دیروز می گفت امت محمد نباشم که زیر حاکمیت امریکا زندگی کنم تا امریکایی ها در افغانستان است جهاد می کنم . امروز امده دیوار به دیوار امریکایی ها زندگی می کند و حتی یگان کار بدی خودراهم به گردن امریکایی ها ی می اندازد چنانچه پاک کردن تصویر خانم شهید حمیده برمکی که در مقابل خانه اش در سرک دارالمان نقاشی شده بود.
حرف جالب اینکه دیشب نقاش این تصویر در تلویزیون می گوید که قاتلین وجنایتکاران باید بدانند که روزی فرا خواهد رسید که این تصویر ها به دیوار خانه هایشان نصب خواهد شد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است