رییس جمهور تمرکز گرایی قدرت را مدیریت می کند
ارگ آنقدر به تمرکز قدرت باور دارد که با هیچ جریان سیاسی که از او انتقاد می کند همسویی نشان نمی دهد به جایی که تعامل کند تقابل می کند، به جایی که مسامحه کند تعارض می کند 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۷    ۱۳۹۷/۱/۱۰ کد خبر: 149146 منبع: پرینت

تمرکز گرایی در افغانستان پیشینه درازی دارد. جریان های سیاسی و تمرکزگرایی یکی از عواملی است که روند رشد و توسعه سیاسی را کند ساخته و سبب سرنگونی جریان های سیاسی اصلاح طلب در داخل نظام می شود. اما شماری از سیاست گران هستند که از متمرکز بودن قدرت پشتیبانی می کنند و این اقدام را به سود دموکراسی نوپای افغانستان می دانند. عوامل تمرکزگرایی قدرت در افغانستان چه چیزهایی است و به چه منظوری انجام می شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)معین معین رییس دارالانشای حزب محور افغانستان در برنامه «دیدگاه» گفت: حکومت افغانستان هیچ وقعی به هیچ نوع انتقادی نمی گذارد. دقیقا هم ساختار سیاسی را متمرکز ساخته است و هم ساختار اداری را. هر کسی هم که در ساختار اداری باید به چوکی و مقام برسد. باید از این فیلتر سیاسی که رییس جمهور برای خود درست کرده است بگذرد. این نشان می دهد که به لحاظ کارکردی حکومت وحدت ملی و در راس، ارگ ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور آنقدر شخصیت متمرکزگرا دارد که هم عرصه سیاست را می خواهند تنگ بسازند و هم عرصه اداری را.

وی، در خصوص جدال بر سر قدرت در حکومت می گوید: مردم افغانستان باید در یک هویت ملی جمع شوند. نیازی به درس اخلاق نیست که کسی به ما بدهد. دوسال از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد، در واقع دو سال جدال ارگ و سپیدار بر سر تمرکز قدرت. یعنی همواره دیدیم که سپیدار علیه تمرکز قدرت و آنچه را که ارگ از آن خود می دانست ایستادگی می کرد یعنی ارگ و حکومت وحدت ملی هم در درون به خاطر تمرکز قدرت در جدال و جنگ است و هم در بیرون.

معین، در خصوص مثال های تمرکزگرایی رییس جمهور و ارگ بیان داشت: به طور نمونه چیزی که تمام مردم در جریان آن هستند. وضعیتی که بر سر معاون اول ریاست جمهوری به خاطر تمرکز قدرت می آید و ایشان تبعید است. وضعیتی که بر سر احمدضیاد مسعود به عنوان نماینده خاص رییس جمهور می آید تمرکز گرایی برای قدرت است. فشاری که بر سر رحمت الله نبیل می آید تا وی را مجبور به استعفا کنند و یا نگاه پاکستانی که درون ارگ است و همچنان مثال های دیگری که تا امروز وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنان ارگ آنقدر به تمرکز قدرت باور دارد که با هیچ جریان سیاسی که از او انتقاد می کند همسویی نشان نمی دهد به جایی که تعامل کند تقابل می کند. به جایی که مسامحه کند تعارض می کند. اینها به خاطر تمرکز قدرت است. یعنی هم ساختار سیاسی و هم ساختار اداری را غصب می کند و می خواهد هم کارکرد و عملکرد آنقدر تمرکزگرا باشد که فراقانونی عمل می کند.

معین، اظهار می دارد که رییس جمهور در همه زمینه ها و در قوای سه گانه هم دخالت دارد و آنها را در کنترل و سیطره خود گرفته است و گفت: می دانیم که در قانون اساسی افغانستان سه قوه کاملا مشخص ساخته و صلاحیت ها را کاملا مشخص و روشن کرده است. اما شما ببینید که همین فرمان تقنینی رییس جمهور بخاطر انتخابات نقض یک کار تقنینی مققنه ای است در حالیکه در 1394 قانون انتخابات پاس می شود هنوز اجرایی نشده، دوباره در همان سال در پانزده حوت فرمان تقنینی صادر می شود این وقع نگذاشتن به آرای قانونی در درون یک نهاد قانونی است. یعنی اینجا وقع نگذاشتن به قانون گذار است. یا بدون اینکه قوه قضاییه یک عمل مستقل داشته باشد زندانیان را از زندان ها رها می کنند و در امور قوه قضاییه دخالت دارند. صلاح الدین ربانی به عنون وزیر خارجه افغانستان است اما در پست خود هیچ صلاحیتی ندارد. هنوز میان صلاح الدین ربانی و ارگ تنش است. در تمامی برنامه هایی که مربوط به سیاست خارجی افغانستان و مربوط به دستگاه دیپلماسی افغانستان بود دخالت ها به شدت جریان دارد.

رییس دارالانشا حزب محور، معتقد است رییس جمهور این تمرکزگرایی را مدیریت می کند و افزود: تمامی صلاحیت های نماینده ارشد حکومت به عنوان نماینده دستگاه دیپلماسی را منحصر کردند و هیچ وقعی به هیچ کارگزار سیاسی نمی گذارند. رییس جمهور اینها را رهبری می کند و می سازد. رییس جمهور فراقانونی عمل می کند و این صحیح نیست. این به خاطر توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی در افغانستان نیست. این کارها مانع توسعه اقتصادی نیست. مانع توسعه فرهنگی و مانع توسعه اقتصادی در افغانستان است. بحث تذکره جدال بسیار بحران آفرینی که حکومت چنان بحران هویت را دامن زده است که سبب تجزیه افغانستان، سبب جنگ روانی و سبب جنگ و گسست اجتماعی درون افغانستان می شود. این اوضاع وضعیت کنونی است که مردم افغانستان به آن دچار می باشند و اگر ادامه پیدا کند به ناکجا آباد سوق داده خواهیم شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس جمهور
تمرکز گرایی
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس جمهور دور کردن دزدان را مدیریت میکند این کارنیک رامعین خان نباید تمرکزگرائی بگوید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است