فارسی زبانان جنوب را بیدار کنید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۷/۱/۱۲ کد خبر: 149199 منبع: پرینت

در جنوب و غرب آریانا آمار فارسی زبانان چقدر است؟

چرا هیچ وقت صدای عدالتخواهی در جلال آباد، پکتیا، هلمند، قندهار، فراه و نیمروز بلند نمی شود؟ آیا فاشیست ها فضا را بر آنها تنگ یا صدای آنها را سرکوب کرده اند؟ آیا می دانستند تمام این ولایت ها روزگاری جزو حوزه زبان و تمدن فارسی بوده است؟

آیا می دانستند بسیاری از همین پشتون های امروز جنوب نسل همان فارسی زبانان قدیم هستند که به مرور زمان در جامعه قبیله پشتون ذوب شده اند؟! چه بسا برخی از پشتونیست های افراطی ریشه در زبان فارسی داشته باشند پس بیاییم به مردمان عدالت طلب آن ولایت ها کمک کنیم تا از خواب بیدار شوند و سهم فعالتری در برنامه های بزرگتری بگیرند.

انی مشکل جدی است و باید حل شود اگر در آن ولایت ها یکبار این ایده در وجودشان به وجود بیاید که آنها در قبال تاریخ و فرهنگ خود مسوولیت دارند حتما یک موفقیت بزرگ بدست خواهیم آورد.

اگر یکبار حتی مدت کوتاهی رهبران ما شجاعانه ایستادگی کنند و قدرت را در دست گیرند زوال اکثریت بودن این هیولای دروغین پشتونیست شروع خواهد شد و ما غیرپشتون های مردمان اصیل فارسی زبانان آن ولایت های جنوبی را دست کم نگیریم. از آن شهرها در مراسم ها و جشن ها دعوت کنید و رابطه ها را گسترش دهید تا آنها از خواب بیدار شوند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
فارسی زبانان
جنوب
نظرات بینندگان:

>>>   شما دیگر هیچ کار وو ظیفه ندارید جز از فتنه گیری انشاالله عذاب این فتنه گیری هایت را خواهد چشیدی .
عمر

>>>   شمالت چی کرد که جنوبش کند بیغم باش گل امیری
زدیگ پختگان ناید صدائی
خروش ازمردمان خام خیزد

>>>   گل امیری : ما فاراسی زبانان ولایت ننگرهار نه تنها هیچ مشکلی با پشتون ها نه داریم بلکه همیشه با ما دست دوستی و محبت دراز کرده اند. باما به فارسی صحبت می کنند ، زبان خودارا بالای تحمیل نمی کنند.نمی دانم پشتون های شمال جراَت دارند با شما پشتو صحبت کنند؟ ما دشمن خود جنایت سالارن از قبیل حاجی ضاهر،گلبدین، سیاف، مسعود، عطا، عبدالله ، غنی، حضرت علی ، میرویس یاسین ... را میدانیم که پشتون هم همین ها را دشمن می دانند.آیا مگر شما جنایت سالران چون عظا ، دوستم، محقق، خلیلی.. را دشمن می شمارید؟

>>>   تال نتین زود بیدارکنین که حیات این جناب درخطر است

>>>   طاهر پشتون
فارسى زبانانى كه بين پشتونها زيست دارند كدام مشكلى ندارند چون پشتونها با أنها برخورد بدون تعصب ميكنند. اين شما تاجكهاى كله خام پنخشير و شمالى استيد كه به تعصب دامن ميزنيد.

>>>   موافقم جناب گلممد
تابحال به این فکر کردین که ولسوالی پشتون زرغون شیندند ادرسکن گذره کوهسان غوریان تورغندی ولایت هرات همه شان پشتون هستن به زبان فارسی گپ میزنند
شما هیچ در بسته ای نگزاشتین به همه راها خودرا زدین اما فاییده ای نداشته است

>>>   در دور اول انتخابات کرزی برای فارسی زبانان قندهار حق رأی دهی داده نشد

>>>   پیشنهاد خوب است .

>>>   استاد عطا برای کرزی صاحب گفته بود مادرم پشتون است ،داکتر عبدالله عبدالله میگوید پدرم پشتون است ، بسم الله خان گفته پدرکلانم در السوالی پنجوائی قندهار زندگی میکردهد ما زمان نادر خان به پنشیر آمدیم!
جنرال دین محمد تذکره اش را اصلاح نموده ودرتذکره جدید خودرا از قوم صاپی معرفی کرده واقبال صاپی هم آنرا تصدیق کرده

>>>   یکی از دلایل خاموشی فارسی زبانان جنوب شهرت بد فارسی زبانان ذون مرکز است که بیشترین دزدی اختلاس غصب ازینها بود

>>>   تشکری می نمایم جناب محترم گل امیری ! بسیار روی موضدعات دقیق و تاریخی اشاره نمودید که بیش از این حد فارسی زبان آن محل ها تحت ستم فاشییست ها قرار نگیرند و به بکار و به آگاهی دهی نیازمند میباشند . در این راه مبارزه جدی - علمی ضرورت است و جناب شما اید نبیشته ها را دایم تکرار و برای بیدار سازی این دری زبانان سرتاسر افغانستان مثمیر بوده و نتایج خوب به بار خواهد آورد .
زره

>>>   .....به هر کسیکه یک لسان را بر لسان دیگر و یا یک قوم را بر قوم دیگر ترجیح میدهد.
خوبی هر انسان در میزان اوصاف نیک و سجایای عالی انسانی اوست، مهم نیست که از کدام قوم است.
تاجک خوب و پشتون خوب و هزاره خوب و هر انسان خوب دیگر، به مثابه تن وجود من است و دوست اش دارم.
تاجک خراب و پشتون خراب و هزاره خراب و هر انسان خراب دیگر، به مثابه دشمن سر من هستند و ازیشان نفرت دارم.
تاجک بودن و پشتون بودن هرگز معیار افتخار یا معیار شرم بوده نمی تواند.
معیار افتخار و معیار شرم هر انسان فقط شخصیت اوست، نه لسان و قوم اش!
(سباوون)

>>>   تا جای که من می فهمم هیچ کس قدرت را به زور از این فارسی زبانان قبضه نه کرده بلکه بی لیاقتی عده محدودی بوده که ملت با عظمت فارسی زبانها ازقافله عقب بمانند یک تعداد ادم های بیسواد که هیچ فهم از سیاست و حکومت در کله نداشتند باعث شدندکه مردم ما به این سرنوشت دچارشوند هیچ کسی ملامت نیست فقد بی کفایتی نخبگان فارسی زبانها است وگرنه ان کسانیکه فعلا در قدرت هستند آدمها کله شق قلدر نیستند فقد به استان بوسی به مقامرسیدند نه با غیرت ومردانه گی تشکر.
بابه از بغلان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است