انتخابات در زمان اعلام شده برگزار نمی شود
در موضوع انتخابات اگر دقت کنیم هر اندازه ای که ما خوشبینانه تر بحث کنیم که بالاخره انتخابات در ماه سرطان سال آینده برگزار می شود نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۸    ۱۳۹۷/۱/۱۴ کد خبر: 149277 منبع: پرینت

قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها در کشور به تاریخ ۲۸ ماه میزان امسال، برگزار شود.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت: بررسی آمار واجدان شرایط رأی دهی در کشور حصول اطمینان از تأمین بودجه و امنیت در پروسۀ انتخابات تمام این‎ها سبب شدند تاریخ انتخابات که پیش از این ۱۶ سرطان اعلان شده بود، کمی به تأخیر بیافتند.
رییس کمیسیون انتخابات، افزود که قرار است به تاریخ ۲۵ ماه حمل، روند ثبت نام رأی دهندگان آغاز شود و پس از ختم روند ثبت نام رأی دهندگان، ثبت نام نامزدان پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها آغاز خواهد شد.

کمیسیون انتخابات می گوید که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات به موقع آماده است اما مشروط بر اینکه حکومت به وعده هایی که به این کمیسیون داده است عمل کند. این کمیسیون حکومت را به عدم همکاری در خصوص برگزاری انتخابات آینده متهم نموده و تاکید می کند که حکومت هیچگاه به خواسته های این کمیسیون توجه نکرده است. تامین امنیت مراکز رای دهی، توزیع شناسنامه های برقی و افراد واجد شرایط و سپردن به موقع بودجه به این کمیسیون از تعهدات حکومت شمرده می شود. اما بحث تعهد حکومت به کنار. آیا کمیسیون انتخابات از لحاظ تکنیکی آماده برگزاری انتخابات می باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یوسف رشید رییس اجرایی انتخابات آزاد و عادلانه در برنامه «خط کابل» در قسمت ارایه پیام ها از جانب کمیسیون انتخابات گفت: ما در قاموس انتخابات چیزی به نام مهر و محبت و لطف و کاربرد عباراتی مانند حملات نداریم. این می تواند تاثیرگزاری بسیار جدی را بر روی اوتوریته و صلابت کمیسیون داشته باشد. درست است که کمیسیون تحت انتقاد جریان ها و افراد مختلف است. اما زبانی که یک کمیسیون به کار می برد باید زبانی باشد که بسیار واضح و و روشن وتکینیکی باشد. مثلا امروز سخنگوی کمیسیون می گوید که ما مورد حملات قرار داریم. فقط در یک مورد بحث شد که آن هم اخذ امضای کمیشنرها در یک کاغذ سفید. یعنی ما هم شاهد هستیم که کمیسیون تحت انتقاد است. اما حملات را ما نمی توانیم بگوییم. این عبارتی که برای حملات به کار برده می شود منطقی و درست نیست. من به دوستان می گویم که جانب احتیاط را در کاربرد کلمات و اصطلاحات رعایت کنند.

وی، برای عدم برگزاری انتخابات یا تاخیر در آن هم کمیسیون هم حکومت را مقصر می داند و می گوید: در قسمت حوزه های انتخاباتی شخصا با رییس جمهور مطرح کرده ام که چرا به این مورد پاسخ داده نمی شود؟ رییس جمهور گفت که در این مورد ما مشکلات زیادی را از آدرس های مختلفی داریم که با آنها مشورت نشده است و با آنها صحبت و رایزنی نشده است. چیزی است که بسیار محدود و بر اساس قانون نیست. این موضوعی است که ما از رییس جمهور شنیده ایم. حالا اگر ما به حکومت بگوییم بی اراده است بی هدف و انگیزه برای انتخابات است این از یک طرف به کمیسیون هم بر می گردد. که نتوانسته است حکومت را پاسخگو بسازد.

رشید، در خصوص عدم هماهنگی میان کمیسیون انتخابات و حکومت می گوید: در گذشته ها همیشه یک نوع همسویی میان کمیسیون و حکومت موجود بود و آنها می گفتند همه چیز آماده است و حکومت با ما همکار است اما امروز واقعیت هایی از درون صحبت ها واضح بود که عدم همکاری و عدم هماهنگی در این بین موجود است و این می تواند آهسته آهسته تر به نقش کمیسیون هرچند که یک نهاد مستقل است قوت ببخشد. وظیفه رسانه ها است که مردم را با چنین واقعیت هایی آگاه بسازد و این می تواند که نمونه بارزی از استقلالیت کمیسیون انتخابات و همچنین دیدگاه های معطوف به نهاد از طرف اینها ابراز شود.

رییس اجرایی انتخابات آزاد و عادلانه درباره زمان انتخابات بیان داشت: در موضوع انتخابات اگر دقت کنیم هر اندازه ای که ما خوشبینانه تر بحث کنیم که بالاخره انتخابات در ماه سرطان سال آینده برگزار می شود نمی شود. کمیسیون قرار است که در ماه حمل سال آینده پروسه ثبت نام کنندگان را آغاز کند، یک پروسه ای که از بغرنجی پیچیدگی و از دشواری های سیاسی و حقوقی برخوردار است و نمی شود که تمام صلاحیت و اختیارات پیش کمیسیون انتخابات باشد. اداره ثبت احوال و نفوس در آن دخیل است. مردم در آن دخیل است. نهادهای مختلفی که به مردم آگاهی دهند و سیاسیون ما را رشد و نمو شان را بیشتر کنند با مشکلات و جوانب مختلفی روبرو هستند. اما پروسه از صفر آغاز می شود. پروسه از جایی آغاز می شود که کمسیون از نو تصمیم می گیرد و لیست را تعقیب می کند. دوماه برای این موضوع وقت در نظر گرفته اند. حال با توجه به پیچیدگی اوضاع از لحاظ امنیتی و از لحاظ سیاسی از لحاظ اینکه کمیسیون ساختاری است که تقریبا حالا دوباره شکل خود را قوت می بخشد پروسه را اعلام کرده اند. مسوولان را دوباره استخدام کرده اند. یعنی کارهای زیادی هست که پیش اینها قرار دارد. این خودش باعث می شود که پروسه انتخابات به تعلیق بیفتد.

وی افزود: گرچه حکومت شاید مصمم باشد که انتخابات به وقت باشد اما وقتی که وارد مرحله عملیاتی می شوند اینها آنوقت درک می کنند که نیاز دارند برای پروسه ثبت نام رای دهندگان آنها وقت دهند. اگر وقت کافی نباشد مردم مشارکت شان محدود می شود. در هفت هزار مرکز قرار است که بروند و پروسه ثبت نام را آغاز کنند. از زمانی که اینها تصمیم گرفتند روی مراکزی که ارزیابی کرده بودند هنوز سی درصد از مکان های ارزیابی آنها به علت دشواری های امنیتی باقی مانده است و تا رسیدن فصل بهار این دشواری ها بیشتر می شود و گسترش پیدا می کند. بنابراین ما از لحاظ تکنیکی و اجتماعی و لوجیستگی با پیچیدگی هایی مواجه هستیم و من باورمند نیستم که انتخابات را به موقع داشته باشیم و این تعویق ممکن است سه ماه، پنج ماه و یا بیشتر باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
یوسف رشید
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات بمعنی واقعی کلمه تا وقتی غنی دهن گنده و گلمرجان زنده باشند هیچ وقت برگزار نمیشود!!! هر سه قوه غیر مشروع پارلمان، حکومت و قضائیه هم درین حالت خوشحال هستند.

>>>   انتخابات بمعنی واقعی کلمه تا وقتی غنی دهن گنده و گلمرجان زنده باشند هیچ وقت برگزار نمیشود!!! هر سه قوه غیر مشروع پارلمان، حکومت و قضائیه هم درین حالت خوشحال هستند.

>>>   هرگز نشود بلا در پسش

>>>   غنی خودش نامشروع است ، پارلمان نا مشروع است ، قوه قضاییه نامشروع است. بالاخر قاضی در سطح ولسوالی نا مشروع است و همه فیصله ها
نامشروع و خلاف قانون . وزرا نامشروع اند
در چنین یک نظام که از الف تا ( ی ) نامشروعیت جریان دارد ما زندگی داریم . بهتر است به جای این دموکراسی و جمهوریت ریشخند یک
نظام شاهی مشروط داشته باشیم
م . زمین بوس کابل

>>>   همچنان حقوق متقاعدین درزمان اعلام شده تادیه نشده تشویش نکو برادر

>>>   خدامهربان است که برگزارشود تشویش نکو

>>>   انشا الله که هیچ وقت برگذار نشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است