در مورد حملات هوایی دشت ارچی چه می‌دانیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۹    ۱۳۹۷/۱/۱۵ کد خبر: 149345 منبع: پرینت

از مدتی تصمیم گرفته‌ام در فضای مجازی به ویژه فیسبوک کم‌تر حضور داشته باشم اما در بسا موارد خاموشی به مصلحت نیست و آدمی اگر ادای مسؤولیت نکند عذاب وجدان خواهد کشید. حملات هوایی در قندوز یکی از همان موارد است که نباید خاموش بمانیم. به چند دلیل:

یکم، طالبان در طول سیزده سال زمامداری حامد کرزی از کارت «تلفات غیر نظامیان» بسیار به خوبی استفاده کردند. ما همه می‌دانیم که در جنگ افغانستان تفکیک میان طالب و غیر طالب به دلیل همرنگ بودن لباس و سنت‌ها و عنعنات بسیار دشوار است. از همین رو، طالبان همواره قربانی‌های شان را به نام غیر نظامی جا زده‌اند و از احساسات پاک مردم افغانستان استفاده کرده‌اند. تاریخ انقضاء کارت «تلفات ملکی» چه وقت می‌رسد؟ چه زمانی مردم خواهان پالیسی یکسان دولت و ملت در برابر طالب و آنهایی که به طالبان پناهگاه فراهم می‌کنند و از طالب حمایت می‌کنند، خواهند شد؟

دوم، ویدیوی که پس از حادثه از سوی طالبان بسیار به سرعت پخش شد، نه تاریخ دارد و نه مکان عملیات در آن مشخص است و اما عکس‌های سه قربانی کودک را که خود عامل آنها اند در آن ویدیو جابجا کرده‌اند و با آن ویدیو توانستند تعدادی از همفکران شان را با خود شان همسو کنند. به دولت و ملت افغانستان است تا افرادی را که به هرنحوی از طالب و تبلیغات طالب حمایت می‌کنند، شناسایی و با آنها برخورد قانونی کنند.

سوم، ویدیوی که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان پخش شد هم تاریخ دارد، هم مکان عملیات در آن مشخص است و هم چهره، لباس و حتی موتر و موترسایکل مخالفان مسلح در آن بسیار به خوبی شناسائی می‌شود. پیلوتانی که وظیفهء کشف و استخبارات را در این عملیات به عهده داشتند به حق که وظیفه شان را با کمال دقت و بسیار مسلکی انجام داده‌اند. در آن ویدیو باربار بالای افرادی که سلاح ناریه و جاریه دارند تمرکز می‌کنند و افراد را با سلاح شان از نزدیک بررسی می‌کنند. سپس اطراف تجمع طالبان را وارسی می‌کنند. به اصطلاح نظامی چهار ضلع نقطه را بسیار به دقت و از نزدیک می‌بینند تا به افراد ملکی آسیب نرسانند. سپس روی بیرق طالبان تمرکز می‌کنند تا نشان دهند که تجمع مربوط طالبان است. سپس به احتمال زیاد با مرکز در تماس شده و اجازهء آتش گرفته باشند. چنین ویدیوی مسلکی را شما در کمتر از عملیات‌های نیروهای خارجی شاهد خواهید بود. دست این پیلوتان از بوسیدن است و از مردم افغانستان انتظار می‌رود تا نگذارند نیروهای امنیتی و به ویژه پیلوتان کشفی و استخباراتی و آن پیلوتانی که بالای تجمع دشمن شلیک کردند، به سارنوالی معرفی و یا محاکمه شوند. اگر این پیلوتان مورد بازپرس قرار گرفتند، مورال سایر نیروهای امنیتی صدمه خواهد دید و طالبان در جنگ تبلیغاتی شان علیه دولت و ملت کامیاب خواهند شد.

چهارم، به احتمال زیاد، پیلوتان کشفی و استخباراتی از پیامد استفاده از «کارت تلفات ملکی» از سوی طالبان و حامیان شان از قبل آگاهی و مطالعه داشته‌اند و از همین رو، خوب دقت لازم را به خرج داده‌اند تا نزد ملت و دولت افغانستان ملامت نباشند. مردم افغانستان و به ویژه آنهائی که ضد طالب و مفکورهء طالبانی‌اند به شدت برای این پیلوتان کمپاین کنند تا از سوی دولت مورد تشویق و ترغیب قرار بگیرند و برای شان مدال شجاعت داده شود. حتی اگر دولت این کار را نمی‌کند، از جامعهء مدنی افغانستان و جامعهء روشنفکری انتظار می‌رود تا طی محافل ویژه از این پیلوتان تقدیر کنند. این یگانه راه پیروزی علیه تبلیغات طالبان و حامیان طالبان است.

و من الله توفیق
نگارنده:عبدالرحمان رحمانی خلبان چرخبال هایی تهاجمی ارتش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دشت ارچی
حملات هوایی
نظرات بینندگان:

>>>   زنده وپیروز باد پیلوت های قهرمان ما
کسانیکه با طالب در یک کاسه نان می خورد با طالب مزدور پاکستان همدردی دارند خوبست که همراه طالب یکجا به دوزخ برود

>>>   هيچ كس نمي گويد دوغم ترش است، خداوند اين ملت را نجات دهد

>>>   از این به بعد
تاجیک از تاجیک های تاجیکستان وازبک از ازبکهای ازبکستان قرقیزها از قرقیزستان، بلوچها از بلوچهای ایران پاکستان، عرب ها از عربهای خلیج، ، هزارها از هزاره های پاکستان وایران ، قزلباشها وبیاتها از بیاتهای خارجی وترکمن ها از ترکمنستانیها، ودیگر اقوام از دیگر اقوامی که از قومشان هستند حمایت کنند....

>>>   سوال
ان مردم به اصطلاح غیر نظامی بین رهبران طالب پی میکردند؟
یا اینکه رهبران طالبان چطور در بین مردم راه پیدا کرده بودند؟
اگر از دیگر اقوام وولایات که همه روزه توسط طالبان کشته میشوند وشده اند شکایتی شود یا شده ایا کسی رسیدگی کرده ومیکند؟

>>>   یک عقل ناقص هم میداند که در محلی که رهبران طالب هستند مردمی که در کنار انها بوده هم طالب هستند.این رئیس جمهور یا عقل ندارد یا خود را به نادانی زده.

>>>   آفرین بر قهرمانان اردوی ملی.
واقعا با این عمل دل هزاران یتیم و بیوه زن را که توسط طالبان کافر کشته شدن را شاد کردید افرین بر شما
تبریک باد

>>>   اشرف غنی باید به این قهرمانان مدال شجاعت اعطا کند احسنت بر این قهرمانان اردوی ملی

>>>   تقدیر الهی بود.

>>>   خواست خدا بوده.ومشیت الهی بوده زیاد ناراحت نشوید

>>>   مردم قندوز کافر شده اند؟
چرا در مقابل تقدیر الهی ومشیت خدا اعتراض میکنند؟ ؟؟؟؟!!!

>>>   مردم قندوز برای چه به دشمنان وطن ومزدوران پاکستان جا ومکان داده اند
هرکس به طالبان کافر جا ومکان دهد او هم طالب است. پس چرا بخاطر چند طالب مزدور جاروجنجال می کند
به جای شرم ، ، اعتراض میکنند؟ .
بشرمید واقعا حیا هم چیزی خوبی است.

>>>   اگر به خاطر چند طالب کافر سربازان وقهرمان واین مجاهدان راستین ماخذه شوند .
ننگ بر سربازی که دیگر لباس اردو وپلیس را بر تن کند.

>>>   ای کاش با همان سکوت و خاموشی ات ادامه میدادی
چون بگفته خودت خلبان چرحبال بودی گله یی نیست بخاطریکه خدا میداند بدستور و فرمان خورد ضابطان ناتو چه گل هایی را به آب داده و به چه تعداد هموطنان بیگناه را به خا‌ک و خون کشانده یی
به ارتباط جنایت نابخشودنی نظامیان مزدور باید گفت؛
اگر ویدیوی طالبان تاریخ ندارد و نظامیان عملیات دقیق و با سنجش انجام داده اند و ....( بگفته شما)
لطفآ یکبار راپور شفاخانه ساحوی ولایت کندز را بخوان و لطف کرده یکبار ویدیو و مصاحبه والدین و اقارب حافظان گلگون کفن را تماشا کن.
راستی که مزدور و غلام در هر حالت بادار خود را برآت داده و حق نان و نمک را بجا میکند
خلبان صاحب فراموش نکن که یک روز به نزد الله حشر شدنی هستیم و به مصداق ایه کریمه ؛ ومن یعمل مثقال ذره خیرآ یره ومن یعمل مثقال ذره شرآ یره.
سیدعبدالغفور

>>>   دولت باید باقدرت بیشتربکوبد لانه های تروریستان راکه دیگرجرت نکنندانتحاری کنندراه گیری وگروگانگیری کنند
مردم راسرببرند باید بمب های بیشتر را درهمه جای که
طالب وداعش است بندازد تروریست خورد وکلان ندارد
همگیش ادمکش است باید بدانند وقتی که انتحاری میکنند خانواده های که عزیزان خودرا ازدست میدهند چی میکشند باید بدانند وقتی بچه های مردم را در مساجد میکشند چی حالی دارند این کوچکترین مرحمی بودبرزخمهای مردمی که عزیزان خودرادرحملات وحشیهای زمان ازدست دادن این کوچکترین انتقامی بودکه همیشه ع وغ برمردم بعد ازسربریده شدن جیگرگوشه هایشان وعده میداداگرچند منطقه داعش هاوطالبان یهودی رابه همین شکل سرکوب کند دیگر به همه قوانین دولت سرتعظیم فرودمیاورند وقانون رامیپذیرند ودست یاغیگری
میکشند.
وطن دار

>>>   بهدازسالایک زربه مکم خورد طالب یک مثل اس که میگود طالبه بزن که داعش بترسه بایدکه این پلوت هره
مدال شجات بدهد که خانه طالب ره ویران کد که حتا
سروسدای شان برامد

>>>   شما بازم سکوت کنید پسر خاله ام طالب است همیشه از طرف فامیل ما رانده میشد به خدا قسم از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد و بزودی به صفوص شان می پیوندم و انتقام خون پاک این کودکان را از مزدوران امریکایی میگیرم
دنبال ادرس من هستین هرات
ولسوالی انجیل قریه کبرزان عبدالاحمد تاجیک ببینم کدام نوکر امریکایی مرد هست و میایید دنبال ما

>>>   شما بيلوت هاى وطن فروش هميشه در خدمت اشغالكران بوده ايد وهستيد .جز كشتار وبمبارتمان خانه ها ومردم بى دفاع ما كارى نداريد . زور تان كه به طالب ها وداعشى هاى أمريكايى نمى رسد بخاطر خوشنودى بإداران تان مردم عام را مى كشيد ونام طالب را بالايش مى كذاريد .

>>>   از طالبان سوال کنید وقتیکه هزاران کودک، پیر و جوانان افغانستان را قتل عام میکنند و انتحاری را در میان جمع کثیر مردم انفجار میدهند چرا ویدیو پخش نمیکنند. دولت چرا سران طالبان را که در دولت فعال اند محاکمه نمیکند. طالب در کنار غنی و گلبدین نشسته است و حمایت میشود. قتل عام مردم اسلامی است و کشتن ترورستان طالب ضداسلامی است مرگ بر این تفکر طالبی.

>>>   زنده باد قواي مسلح و قواي هوائي افغان

>>>   اگر همانند این حمله مسلکی پیلوت ورزیده چند باردیگر تکرارشود ستون پنجم سراحتاٌافشأ میشود وکاخ های اسلام آباد وریاض به لرزه درمی آید واقعاٌ دست این مردان فداکاری وهمقطاران شان قابل بوسیدن است مردم عزیز افغانستان بادرک سیاسی که دارند میدانند این هیاهوی علیه این حمله کی ها هستند .
اقبال کابل

>>>   قاتلين اند براى كسيكه وجدان دارند!!! براى به وجدان و مزدور مثلى رحمانى اين قاتلين قهرمانان هستند!! خير!! از خداوند مى خواهيمٌكه همرايشان حساب كند در اخرت!!

>>>   پیلوتان قهرمان ما دلاوران میدان رزم اند.
از تبلیغات دشمن و نوکران پاکستان بیم نداشته باشید.
دولت و رسانه ها باید به مردمان مناطق تحت سیطره طالب اعلام کنند تا در تجمعات و جلسات طالبان شرکت نکنند در غیر آن مسوولیت عواقب آن به دوش خودشان است.

>>>   حلقاتی در داخل دولت است که به نفع طالبان تبلیغ می کنند. دولت به جای اینکه از پیلوتهای فداکار تقدیر کند آنان را زیر سوال می برد که چرا طالبان را کشته اند. دولت تحت تأثیر تبلیغات طالبان قرار گرفته و از دیدگاه طالبان قضاوت می کند. این یعنی شکست! این یعنی طالب گرایی!این یعنی دشمن دوستی! این یعنی شکستن کمر اردوی ملی!

>>>   زنده باد نیروی هوای با تمام وجود ازشماحمایت میکنیم

>>>   زنده باد نیروی هوای با تمام وجود ازشماحمایت میکنیم
طالبان ازاحساسات مردم استفاده میکنن وازاعتقاد یه عده بی سواد غیرنظامیان دربین طالبان چه میکردن ومردم فک میکنن نیروهای هوای بدون هماهنگی بمب پرتاب میکنن نمیدانن که پیلوتها باتمام وجودوفیلم گرفتن ازدشمن بعدبه انهابمب پرتاب میکند

>>>   زنده باد نیروی هوای با تمام وجود ازشماحمایت میکنیم
طالبان ازاحساسات مردم استفاده میکنن وازاعتقاد یه عده بی سواد غیرنظامیان دربین طالبان چه میکردن ومردم فک میکنن نیروهای هوای بدون هماهنگی بمب پرتاب میکنن نمیدانن که پیلوتها باتمام وجودوفیلم گرفتن ازدشمن بعدبه انهابمب پرتاب میکند. طالبان هزاران نفربیگناه راکشت چراهیچ وقت محاکمه نشدن ؟؟؟؟؟؟؟

>>>   درود بر حافظان وطن یعنی اردوی ملی زنده باد اردوی ملی دلم خنک شد،چه قدر دقیق لانه هراس افکنان، انتحاریون و انفجاریون را تارومار کرده اند. از صمیمی دل دست بوس این قهرمانان وکسانیکه این عملیات را مدیریت کردند هستم و آرزوی توفیق دارم برای شان.
احمد

>>>   عبدالرحمان تو هم بايد محاكمه شوى كه از كشتار اطفال حمايت ميكنى. بخاطريكه تو وارى مجرمين در بست هاى نظامى بالا براى اطفال وطن خيلى خطرناك است.
با ديدن يك بيرق و تعدادى محدودى از طالبان مسلح نميشود 150 طفل را كشت.
ٍسيد تقى

>>>   تعجب است که طالبان هر روز صدهانفر ازمردم ملکی را به کام مرگ می فرستد، هرازگاهی درمساجد واماکن عمومی مردم را قتل عام ومانند گندم درو میکنند تظاهرات واعتراض نمیشود، حالا که چند تا تروریست را درمرکز تربیت تروریستی بادلیل وسند معتبر نابود کرده اند، بعضی اعتراض ومظاهره میکنند، پیلوت های قهرمان کشور در کندوز درس عبرت خوبی به تروریستان داد که جنگ وکشتن راه حل نیست، تروریستان باید ازگذشته های پلید وتباهی وروسیاهی شان توبه کرده وهرچه سریعتر به دامن ملت ودولت منتخب ملت برگردند.
خون تروریستان ازخون افراد ملکی رنگین ترنیست، زنده باد پیلوت های غیور کشورمان که ذره ای دردهای دل بستگان شهدای انتحاری را التیام بخشیدند.
دعای ملت همراه تمام مبارزین کشور.
ناصح

>>>   زنده باد زنده باد و زنده باد. مردم غیر نظامی توسط خود طالبان به رگبار یسته شده است. طالبان با انفجار بم کشته شده اند و پیلوتها با تفنگ کسی را نکشته و کسانی که با تفنگ کشته شده اند از سوی طالبان بوده و تا اردوی ملی را بدنام کنند.

>>>   عجيب وقتى شده أطفال بى كناه را بنام طالب بكش قهرمان مى شوى .

>>>   دوردسلام خدابرنیرومسلح افغانستان سلام برنیروهوایی افغانستان.خواب راازچشمان گناه الودتروریستان حرام کردی آفرین آفرین برشما ازخداوند منان میخواهم همیشه پیروزباشی.
محاجر

>>>   کسیکه پیلوت های کشوررا وطن فروش گفته است، پس حتما تروریستان که هرروز افراد ملکی را درمساجد وشفاخانه ها در بازار وسرک مانند گندم در مزرعه درو وقتل عام میکنند مدافعین کشور است؟ لعنت بر وجدان های... لعنت برکسانی که حتی بازبان وقلم شان ازتروریستان حمایت میکنند.

>>>   سلام ودرود برارتیش شجاع ودلیروخلبانان کم نظیر افغانستان که ضربه ای محکم برپیکر مزدوران خارجی زدن هرکسی که انتقاد میکند ومگوید تلفات برافراد ملکی وارید شده غلد کرده طالبان افراد ملکی درجلسات خود نمیذاره آنها که به عنوان ملکی قلمداد شده وباعیس انتقاد ازمحافظین شجاع وطن شده سربازان جدید طالبان بودند که همراه باداراشان به درک واصل شدند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است