حکایتی تلخ از تراژدی کابل بانک
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149351 منبع: پرینت

امروز با عبدالقدیر فطرت رییس اسبق بانک مرکزی افغانستان و نویسنده کتاب "تراژدی کابل بانک" صحبت مفصلی داشتم.

در جریان صحبتمان حکایت های تلخی از دزدی ها و چپاولگری های حاکمان و سردمداران باندهای مافیایی افغانستان را شنیدم که کوچکترین مورد آن تلاش های سناتور زلمی زابلی بود که با همکاری دادستانی کل کشور می خواستند حدودا صد میلیون دالر پول بیت المال افغانستان را به تاراج ببرند اما نه تنها که با مقاومت و ایستادگی فطرت مواجه شده اند بلکه رسیدن به اهداف شوم ایشان نیز بعنوان یک رویای تحقق ناپذیر برای ابد یادگار و ماندگار می شود.

فشرده این حکایت تلخ قرار ذیل است:
سناتور زلمی زابلی به همکاری یک شهروند ایرانی الاصل چکسلواکی به نام اندری رحیمیان در تلاش اختلاس حدودا صد میلیون دالر پول بیت المال افغانستان بودند. بانک مرکزی افغانستان چندین میلیون دالر قرضدار بانک مرکزی کشور چکسلواکی بوده اما گذشت زمان و سودی که بالای آن چند میلیون افزوده شده بود مبلغ مجموعی آن حدودا به صد میلیون دالر می رسید.

اندری رحیمیان با اسناد دست داشته اش به افغانستان می رود و طی دیدار با فطرت خواهان حصول صد میلیون دالر می شود اما فطرت جواب رد می دهد سپس اندری رحیمیان زلمی زابلی را به دبی دعوت می کند و با فراهم نمودن امکانات همه جانبه به زابلی از او می خواهد تا در قسمت حصول صد میلیون دالر اندری رحیمیان را همکاری کند.

زلمی زابلی بعد از برگشت اش به کابل نزد معاون فطرت می رود و با همکاری نظری معاون دادستانی کل در آنوقت از چندین طریق همکاران فطرت را تهدید می کند که در قسمت پرداخت پول همکاری کنند در غیرآن به زندان فرستاده خواهند شد. فطرت ضمن مقاومت و ایستادگی در مقابل رحیمیان و زابلی موضوع را در جلسه کابینه آنوقت با حامد کرزی شریک می سازد اما هیچگونه همکاری و حمایت از طرف کرزی صورت نمی گیرد چون برادر کرزی یکی از اعضای کلیدی باند مافیا و یکی از عاملین بحران کابل بانک می باشد.

در عین حال فطرت یک مکتوب از کشور آلمان بدست می آورد که در آن از منجمد شدن حدودا 27 میلیون دالر پول دولت افغانستان خبر می دهد. در مکتوب ذکر شده بود که اگر تا 20 روز بانک مرکزی افغانستان در مورد ادعای موجوده دفاع نکند یک حساب دیگری که حدودا 70 میلیون دالر پول افغانستان در آن بوده نیز منجمد و به اندری رحیمیان سپرده خواهد شد.

در آن زمان زلمی رسول یک خانم حقوقدان مقیم آلمان را به فطرت معرفی می کند. فطرت بعد از 18 روز با همکاری دوستان مقیم آلمان و با هزینه یک میلیون دالر موفق می شود که ادعای رحیمیان را خنثی و حدودا صد میلیون دالر پول افغانستان را حفظ کند.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحیمی
کابل بانک
اختلاس
نظرات بینندگان:

>>>   نگفت که این یک میلیون دالر پول هزینه وکیل را در آلمان فطرت از کدام مدرک داد؟
آیا از پول شخصی خودش بود و یا از پول بانک مرکزی؟
گذشته از آن در آلمان هیچوقت یک وکیل این مقدار پول از موکل خود بدست نمی آورد.
زیرا در کشور آلمان تعرفه های معین برای حق الزحمه وکلای دعوی وجود دارد که حق الزحمه آنها از آن تجاوز کرده نمیتواند.
در آلمان مثل امریکا نیست که وکلای دعوی نظر به ارزش قضیه، حق الزحمه خویش را اخذ کنند.

>>>   این که در افغانستان مافیاهای زیادی کابل بانک را چور کردند به همه مشل روز هویدا است. اما اقای فطرت خودت چند میلیون دالر را دزدی و به امریکا و دبی انتقال دادی؟

>>>   ادعا های فطرت انطوری که بیان داشته وطندوستانه ومخلصانه هم نبوده است او بایاند مافیای کابل بانک چون محمود کرزی وحسین فهیم وداوی وطاهر ظاهر که از مسببین اصلی کابل بان میباشد تبانی وهمکاری داشته وبه اصرار انها وکرزی شیرخان غرنوت را بدون موجب وغیر قانونی به زندان انداخته وکابل بانک را که حالش از عزیزی بانک وسایر بانک های مافیای خیلی بهتر بود بست وصدها ملیون دالر دولت وملت را به دهان آزدها های چونداوی وطاهر وگلبهار وحسین وفیروزی انداخت این چپاولگران از خداهمین را میخواستند که بانک مسدود وحسابهای بانک مجهول بماند اودرین عملکرد خود که شیرخان را به زندان اندازد وبانک را ورشکسته اعلان نماید از دستورات کرزی ومعاون اول وقت تبیعیت مینمود که انها خود شامل ماجراوشریک جرم بودند وتا مجبور نشد از کشور فرار نکرد واز فرامین معاون اول ریاست ارگ وکرزی پیروی مینمود هنوز هم یگانه راه حصول پولهای به سرقت رفته توسط حسین ومحمود وگلبهار وداوی وطاهر رهای شیرخان وصلاحیت دادن به او جهت حصول قرضه های به باد رفته وسرقت شده ای کابل بانک است فطرت که بی اراده وبی صلاحیت وفاقد هرنوع حمایت وپشتیبانی سیاسی است این همه پولهارا در برابر امنیت شخصی اش از دست داد وظاهرا ازین مهلکه جان بسلامت برد اگر زابلی .کابلی یک صدملیون را می دزدیدند فطرت وزاخیل وال وکرزی حدود ششصد ملیون دالر کابل بانک را به حلقوم داوی وگلبهار وحسین ومحمود وطاهر دزد وکلاه بردار معروف انداخت ومسولیت مستقیم این همه نابسامانی ها به شخص فطرت برمیخورد او باید به زندان میرفت واز انجا حقایق پشت پرده را بیان مینمود به این که یکصد ملیون دالر بانک وملت را نجات داده انهم معلوم نیست اصل قضیه از چه قرار است از ندانم کاری ها ودهن جوال گرفتن فطرت با دزدهای مشهور نمی کاهداوسبب شده تا هزار ها ملیون دیگر را کرزی وزاخیل وال وشرکای جرمشان ربوده اند فطرت را از مسولیت نجات نمیدهد
بیطار فریدون ریس ...

>>>   از اینکه اقای فطرت به نوشتن این کتاب اقدام کرده در جای خودش قابل قدردانی است، اما از نوشته ها طوری استنباط می شود که آقای فطرت دچار عذاب وجدان شده و خواسته تا با این کار روان مشوش خود را کمی تسکین بخشد زیرا که خودش را بیگناه جلوه داده است. هیچ امکان ندارد که شخص ایشان نیز در این قضایا دست نداشته باشد و یا اگر دست داشته کوشش شده آنقدر بزرگ نباشد که به چشم همگان اید، نمونه آن هزینه های وکیلی که در بالا ذکر شد. و اگر ایشان شاهد این همه خیانت به بیت المال بوده چرا از سالهای دور تا آن زمان با خاموش گرفته و چرا حال اقدام کرده زمانیکه مسائل بانکی قمر در عقرب می شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است