ماجرای حمله بر قندوز و دیدگاه های متفاوت
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149398 منبع: پرینت

مردم افغانستان مصداق واقعى سخن معروف سيد جمال الدين افغانى است كه گفته: اتفاق نظر داريم كه هيچگاهى اتفاق نظر نداشته باشيم.

با حمله هوايى دولت افغانستان بر تجمعى در قندوز و كشته شدن تعدادى در آنجا بعضى به تجليل از آن برخاسته و برخى هم آن را تقبيح مى نمايند. موافقان استدلال مى كنند كه اين حمله به تجمعى از رهبران طالبان صورت گرفته است و كشته شدگان هم تروريستان و مخالفان دولت اند و بايد سركوب شوند مخالفان از آن به حمله در مراسم دينى و كشتار طلبه هاى خردسال و مردم بيگناه ياد نموده و آن را جنايت به حساب مى آورند.

اين حمله ى دولت افغانستان و حملات انتحارى طالبان در مساجد به وضاحت نشان مى دهد كه دو طرف مكان هاى مذهبى و اجتماعات اين چنينى را به قصد ضربه زدن همديگر هدف قرار مى دهند. سوال اين است كه آيا انفجار و انتحار در مكان هايى كه احتمال كشته شدن مردم عام در آن متصور است موجه است يا نه؟

سوال من از تقبيح كنندگان رويداد خونين قندوز اين است كه چرا ماداميكه تروريستان در مساجد و يا نقاط مزدحم شهر حملات انتحارى را سازمان مى دهند اينها ساكت اند و آن را محكوم نمى كنند؟ مگر تفاوتى ميان كشتار غيرنظاميان در ساحات تحت سلطه دولت و طالبان وجود دارد؟

همينگونه از موافقان اين حمله مى پرسم كه وقتى كشتن غيرنظاميان قندوز را تایيد مى كنيد چرا از حملات طالبان در شهرها انتقاد مى كنيد؟ آنها هم عين كارى را مى كنند كه دولت انجام مى دهد.

لازم است قبل از محكوم نمودن دولت مبنى بر انجام چنين حملاتى از غنى و اتمر پرسيد كه چرا تروريستان چنان حضور آشكار و گسترده در مناطق شمال دارند؟ چرا عمدا مناطقى به آنها رها شده و يا هم بنابر توافق در اختيارشان گذاشته شده است؟

بدون شک گروه طالبان يک جريان تروريستى و خرابكارانه است و هيچ مسووليتى در قبال مردم ندارند اما دولت مكلفيت و تعهد چند جانبه دارد تا در حملات زمينى و هوايى اش بر مخالفان جانب مردم عام را رعايت كند.

بى اعتنايى به كشتار مردم بى دفاع و غيرنظامى نه تنها مشروعيت دولت را كاهش مى دهد بلكه صفوف دشمن را از ناراضيان و معترضان همچو حملاتى تحكيم و تقويت مى نمايد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
قندوز
دشت ارچی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تمام مدرسه های دینی باید نابود گردد

>>>   طالبان اگه تروریستند نامشان با خودشان است....تروریست... برایشان فرقی نمیکند مسجد یا بازار هرجا باشد ترور میکنند وخرابکاری میکنند ...اما‌دولت اگه دولت است برای امنیت‌ امده است روش مبارزه او با تروریستها باید فرق داشته باشد امنیت جان ملت حتی یک بیگناه برای او باید مهم باشد نه مثل یک تروریست گناه وبیگناه باهم قتل عام کند وبعد بگوید دولت ملی بایدگفت دولت تروریست زاده .....
افغان نیمروز

>>>   یک مورد از جنایات طالبان کشتن 150 سرباز در قل اردوی مزار بود ان هم در هنگام برگزاری نماز جمعه اقایانی که در پارلمان خود فروخته ای اس ای پاکستان و جنایتکاران طالب هستن چرا ان زمان علیه جنایت طالبان صدایشان در نیامد که امروز برای کشته شدن چن تروریست این همه بوق وکرنا گرفته اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است