بیچارگی خلیلی برای حفظ چوکی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۷/۱/۱۸ کد خبر: 149455 منبع: پرینت

وقتی بیچارگی استاد خلیلی را در تلفظ واژگان پشتو می بینید قصه استاد سیاف یادآوری می شود که «نفر قرآن را اشتباه می خواند، نفر دیگر که در کنارش نشسته بود می پرسد: این قرآن را بخاطر کی می خوانید؟ گفت بخاطر خدا گفت اگر بخاطر خدا هم می خوانید لطفاً دیگه نخوان».

شاید مخاطبان زیادی آنجا برای خلیلی این عبارت را زمزمه کرده باشند که اگر این فشار توام با عرق پیشانی از بهر عوام فریبی برادران پشتو و مردمان قندهار هم باشد لطفا بس کن. برای من جالبی کار در این است که 98 سال پیش وقتی امان الله خان برای بررسی وضعیت قندهار به آنجا سفر می کند و تا مدتی که آنجا می ماند سخنرانی های زیادی در بخش های مختلف انجام می دهد و بیشتر از سخنرانی هایش را به زبان فارسی بیان می کند و هدف آن را هم چنین می گوید:

"عزیزان من می دانید که مقصد از خطابت رسانیدن احکام خدا و رسول است برای سامعین پس می باید که خطبه به زبانی گفته شود که به فهم قریب و شنونده از آن استفاده کرده بتواند. خطبه به زبانی خوانده شود که به فهم و ادراک مسلمانان نزدیک باشد و از آن استفاده کرده بتواند نه اینکه الفاظ را بخوانند که ابدا سامعین آن به معانی و مطالب آن ندانند و به امر و نهی و تکلیفی را بر آنها از شنیدن آیات و احادیث لازم می آید اطلاع حاصل نکنند. خودم بسیار آرزو داشتم که امروز به زبان افغانی (پشتو) خطبه می گفتم مگر بنابر دو لحاظ به فارسی به شما خطابت می کنم:
1- چون در خطبه اکثریت مطالب و معانی آیات قرآنی و احادیث نبوی ترجمه می شوند و افغانی (پشتو) من آنقدر بلند نیست که بخوبی از عهده ی ترجمانی آن طوری برآید که من گناهکار نشوم و شما را خاطرخواه خویش به مطلب دانانده بتوانم.

2- اکثریت شما حضار به فارسی می دانید و عموم تان می توانید از آن بخوبی استفاده کنید (منبع: حاکمیت قانون در افغانستان به قلم امان الله خان)".

امان الله خان هدف را که از کاربرد زبان دنبال می کرد افهام و تفهیم و ایجاد رابطه میان متکلم و مخاطب بود بنابراین ترجیح می داد به زبان تکلم کند که خودش به آن تسلط دارد اینجا نه حرفی از تعصب وجود داشت و نه هم از رفتارهای پوپولیستی این چنینی!

وقتی یک قرن پیش مردم قندهار به گفت و شنود زبان فارسی آشنایی دارند و می فهمند که امان الله خان چی می گوید پس امروز خلیلی چگونه راضی است عرق بر جبین اش جاری شود.

اگر فرض بر این باشد که معیار راضی ساختن مردم تکلم به زبان خودشان باشد پس خلیلی در راس نهادی که است و مقصد آن راضی ساختن مخالفین دولت و آوردن صلح در افغانستان است در این صورت هیچ گاهی به مقصد نخواهید رسید. صلح در این صورت از شورای صلح بیرون نخواهد شد.

اینجا هرکس به سهم خویش رفتارهای عوام فریبانه را یاد دارد یادش بخیر یک چند سال پیش اشرف غنی هم در کمپاین های انتخاباتی ازبکی حرف می زد؟!

عصمت الله راغب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راغب
خلیلی
پشتو
قندهار
سخنرانی
نظرات بینندگان:

>>>   امان الله خان از سفر قندهار خویش گذارشی آرده بود که درانجا ختی هم صنفی های دوره مکتبش رابه نسبت تخلف مجازات کرده بود

>>>   میگویند رئیس صاحب جمهور خیلی از خلیلی صاحب خوشحال شده است وگفته خلیلی صاحب از خود است باید متوجه اش باشیم

>>>   خلیلی برای حفظ موقعیت حاضر به هر کاری است.

>>>   برای حفظ چوکی حاضر است جان دهد.

>>>   حالا کسانیکه تظاهر میکنند و اما عقیده به وحدت ملی ندارند معمولا در جریان صحبت های رسمی گاهی به فارس و گاهی به پشتو صحبت می کنند این آنکه من تعصب ندارم و تعصب خود را به اینگونه پنهان می کند. در صورتیکه بهتر است به هر لسان که خوبتر مسلط هستند به همان لسان صحبت نمایند. و برداشت شنوندگان خود را در نظر داشته باشد. زیرا زبان وسیله افهام و تفهیم است نه وسیله خدعه و نیرنگ !

>>>   این خلیلی از اول بیچاره بود بخاطر معاونیت دوم همه چیز را قربانی میداد و به گفته سپنتا از هیچ چیز خبر نبود. حالا بخاطر چوکی قریب است چرندیات بگوید
آخر این خلیلی سر پیاز یا بیخ پیاز هیچگاهی صاحب صلاحیت نبوده است.

>>>   جاي شرم است، يك قومندان جنگي ، رهبر قومي قادر بخواندن پشتو از روي ورق نيست، در حاليكه سفير چين چندي قبل متن پشتو را بسيار خوب خواند

>>>   این در اصل یک تقلب است اگر درکشورهای اروپائی باشد پولیس اورا ولچک زده به توقیف میبرد

>>>   زمانی که در پشاور درس میدادم، روزی داخل صنف دوازدهم شدم و دیدم که شاگردان از یکدیگر آزرده خاطر معلوم میشوند. جویای احوال شدم زیرا تدریس فزیک و ریاضی تنها برای مغز متمرکز قابل تفهیم است تا پریشان خاطر و بالاخره دریافتم که در دفاع از ربانی و راکتیار با هم مشاجره داشته اند. بعد ازین که چند دشنام تابناک نثار هردو جنایتکار نمودم برایشان توضیح دادم که وقت گرانبها و دوستی شان را قربان این مضران جامعه نکنند. و همچنان از ایشان پرسیدم که منفعت حکومت پارسی زبان ربانی برای من (پارسی زبان) و نفع حکومت پشتون تبار برای مردم عادی پشتون چه دست آوردی داشته و خواهد داشت. هردو باید برای یک لقمه نان حلال جان بکنیم.
در طول تاریخ این به ا صطلاح رهبران!!! پشتون، تاجیک، هزاره و....با هم در یک غوری پلو می خوردند و می خورند مگربرای حفظ منافع شان مردم بیچاره را بنام ملیتی به جنگ می کشاندند و هنوز هم می کشانند. تا ملت اختیار خودش را بدست نگیرد و هنوز هم بدنبال این خردجالان روان باشند همین دیگ است و همین چمچه.
آزاده

>>>   خلیلی شرمت باد
ذلت از این بیشتر نمیشود
مثل دوستم مردانه میگفتی که ما پشتو مشتو نمی پامیم
یکی و خلاص

>>>   در مدینه منوره در داخل مسجد نبوی در بالای جایی که حضرت پیغمبر دفن است به عربی نوشته شده است: ای آن کسانی که ایمان آوردید، صدای خود را از صدای پیغمبر بلند تر نکنید( یعنی کاملآ چپ باشید).
پیش خود فکر کردم که خوب است نوشته نکردند که: ای آن کسانی که ایمان آوردید، از پیغمبر کرده تیز تر حرکت نکنید. در غیر آنصورت بیچاره ها مجبور بودند تا آخر زنده گی در همانجا ایستاد شده خشک میشدند و یا این که از پیغمبر کرده زیادتر نفس نکشید و امثالهم.
جالب است که عین قانون در مقبره لنین نیز وجود دارد و کسانی که از مقابل جسد او تیر میشوند، باید خاموش باشند.
اما در هندوستان در سر قبور موسیقی قوالی مینوازند.

>>>   خلیلی کم کم خود را باخته و سرمایه شان هم !
اگر خودکشی نکند ، غنی جواب تمام خیانتهایش به هزاره ها را خواهد داد بعد از رئیس جمهور شدن دور بعدی!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است