سناریوی داعش در افغانستان
داعش این ظرفیت را دارد که با امریکایی ‌ها همه جانبه کنار آمده و به نوعی از کمک‌های غرب استفاده کند. زیرا افغانستان سکوی پرتابی برای داعش در کشور های آسیای مرکزی و ایالت سین‌کیانگ چین است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۳۹۷/۱/۱۹ کد خبر: 149516 منبع: پرینت

بنظر می رسد حامیان دیروز و دشمنان امروز داعش آهسته آهسته گلیم داعش را از عراق و سوریه جمع کرده میروند اما این هیولای کشتن ها و بستن ها دهن بسوی افغانستان باز کرده است روزانه بطور آشکار و پنهان صد ها جنگ جوی خارجی این گروه از خاور میانه به افغانستان انتقال می شوند.

از سوی دیگر ابر قدرت های نظامی و اقتصادی بخصوص روس‌ها و آمریکایی‌ها در اوکراین سوریه عراق و بعضی از نقاط دیگر دنیا با در نظر داشت رقابت های که داشته و دارند با هم در تقابل و شاخ به شاخ هستند. اما در مورد نوع خشونتی که گروه داعش به کار می‌گیرد کمتر حرفی به زبان می آورند متاسفانه گروه داعش طوریکه دیده می شود آهسته آهسته بخصوص در ولایات شمال افغانستان سرزمین‌های وسیعی را در سلطه خود گرفته و نظم جهانی که روسیه و آمریکا بر سر نفوذ در آن با هم رقابت می‌کنند را نیز بر هم زده است.

در حال حاضر امریکا روسیه را به حمایت از طالبان و روسیه امریکا را به حمایت از داعش در افغانستان متهم مینمایند با ضعف و ناتوانی های که در حاکمیت موجود افغانستان وجود دارد همه طرف‌های درگیر در کشور ما بشمول امریکا ، روسیه ، پاکستان ، هندوستان ، ایران و سعودی تمایل دارند که خودسری کنند، منافع را در سرزمین ما از دست دیگری بربایند و در نهایت بخاطر مبارزه علیه تروریزم همکاری صادقانه ننمایند.

سرا زیر شدن گروه تروریستی داعش به حمایت بعضی از کشور ها بر می گردد به سال 2015 در همان سال داعش اعلام کرد که برای تشکیل ولایت خراسان خود به افغانستان و پاکستان نیرو می‌فرستد و از آن زمان حمله‌های متعددی در این مناطق بخصوص در شهر های مختلف افغانستان انجام داده که کشته‌های زیادی بر جای گذاشته است.

در این راستا در سال 2017 نیز این نیروها با بمبگذار انتحاری در مساجد مکاتب بخصوص در مساجد و امکان شیعیان در کابل و هرات حملات خونین و مرگباری را انجام داده اند، متاسفانه مسوولین دولت افغانستان با حضور داعش در این کشور اطلاعات دقیق یا ندارند یا در اختیار مردم این اطلاعات را نمیگذارند حتی بعضی از مسوولین حضور نیرو های داعش را در افغانستان بعضی اوقات انکار می کنند از سوی دیگر به عقیده من داعش در افغانستان با داعش در خاورمیانه متفاوت است.

به این معنا که آنها عمدتاً گروه‌های بومی (یعنی کسانی که از گروه طالبان یا از شبکه حقانی یا حزب اسلامی حکمتیار ناراضی بودند و یا نسبت به سیاست‌های زمامداران افغانستان مخالفت داشته اند از گروه های خویش جدا و تغیر لباس و بیرق داده حالا به داعش پیوسته اند اطلاعاتی وجود دارد که تقریباً از 52 کشور اشخاص و افراد مختلف عضویت گروه داعش را دارند.

در حال حاضر گروه داعش در قدم اول در شمال افغانستان بخصوص در جوزجان سرپل و فاریاب و بعداً در مناطق از ولایت ننگرهار، کنر ، بدخشان ، نورستان خیلی فعال شده اند.

در حال حاضر وضعیت داعش در افغانستان چگونه است:
به بارو من داعش بعد از 2015 بطور مرموز در افغانستان حضور داشته اما در سال های 2016 - 2017 – 2018 بدینسو بعد از شکست در عراق و سوریه نیروهایش در افغانستان فعال‌تر گردیده اند.

به عقیده من واقعیت دیگری را نیز باید درنظر داشت که داعش ظرفیت‌هایی دارد. در واقع جنگ در افغانستان جنگ نیابتی است و همه‌ی گروه‌های امنیتی و استخباراتی کشورهای مختلف می‌توانند منافع خود را از طریق این گروه‌ ها بخصوص داعش و طالب پیگیری کنند، در این میان در این نوع گروه‌ها ظرفیت‌هایی وجود دارد که دستگاه‌های استخباراتی به راحتی می‌توانند کنار بیایند و منافع خود را از طریق این گروه‌ها دنبال کنند.

عوامل حضور و نفوذ داعش در افغانستان چیست:
داعش در حال حاضر در خاورمیانه شکست خورده است از آنجا به کمک بعضی از کشور ها نیروهایش را خارج و به افغانستان در حالت آوردن است چون بخشی از این نیروها در خاورمیانه مانند ازبک‌ یا تاجیک‌، یا وابسته به قومیت اویغور، حضور داشتنه اند. در این میان نهضت ترکستان شرقی، حزب التحریر، حرکت اسلامی ازبکستان گروه های تاجیکی و ارتش آزادی‌بخش چچن در خاورمیانه و همراه با داعش‌ جنگیده‌ و اکنون که آن منطقه را از دست داده اند به مناطق خود برمی‌گردند.

در این شرایط بهترین جا برای نفوذ آنها افغانستان است تا از افغانستان به سمت شمال بخصوص در ازبکستان به دره‌ی فرغانه بروند و بعد در حوزه امنیتی روسیه یا چین عملیات کنند.

در هر حال این بحث وجود دارد که با توجه به شکست درخاور میانه این گروه بعد از مرکز عملیات شان افغانستان خواهد بود به علاوه این که اینان گروه‌های کارکشته جنگی‌اند و تجربیات جنگی در خاور میانه به دست آورده‌اند و وقتی در کنار گروه‌های دیگری که از طالبان و حکمت‌یار یا از شبکه‌ی حقانی یا از القاعده جدا شده اند و به داعش پیوسته‌اند قرار گیرند، ترکیب این نیروها از قدرت عملیاتی بیشتری نیز برخوردار می‌شوند.

پلان آینده‌ی داعش در افغانستان:
در ظاهر امرافغانستان هدف اصلی داعش است اما به نظرم این سناریو خیلی با واقعیت مطابقت ندارد، اما اینکه افغانستان سکوی پرتابی برای داعش در کشور های آسیای مرکزی و ایالت سین‌کیانگ چین است. متاسفانه این یک حقیقت انکار نا پذیر است به باور من داعش افغانستان را به عنوان پایگاه آینده خود درنظر گرفته تا از این پایگاه عملیاتش را در مناطق انجام دهد (که شاید رقابت بین‌المللی بین امریکا و چین و روسیه مورد استفاده‌ قرار گیرد) و از کمک‌های امریکا استفاده کند. یعنی اگر مناسبات امریکا و روسیه و چین بدتر شود، داعش این ظرفیت را دارد که با امریکایی ‌ها همه جانبه کنار آمده و بگوید که ما در خاور میانه با شما در جنگ بودیم ولی دیگر در جنگ نیستیم و سعی کند که به نوعی از کمک‌های غرب استفاده کند.

در واقع امکان پذیری این سناریو از همه چیز قوی‌تر و محتمل تر است اما روسیه نیز دست بالای دست نخواهد نشست تلاش خواهد کرد تا با همکاری گروه طالبان برای نیرو های امریکایی و غربی که در افغانستان حضور دارند مشکلات زیادی را ایجاد نماید ادامه رقابت امریکا و روسیه جنگ در افغانستان را طولانی و امریکا را زمینگیر خواهد کرد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
سعیدی
نظرات بینندگان:

>>>   هدف آمریکا فروش سلاح های نظامی است و با روشن نگهداشتن جنگ در خاورمیانه میخواهد پول هنگفتی از راه فروش سلاح کسب کند؛ وگرنه مسلط شدن بر خاورمیانه از راه گروه های تروریستی مثل طالبان، داعش و.... یک تجربه ی شکست خورده است و هرگز به این هدفش نخواهد رسید.
حامد از جاغوری

>>>   با همه ارادتی که خدمت استاد معزز محترم جلالت ماب اقای سعیدی دارم. باید خدمتشان عرض کنم که ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم داعش یک نیروی خود ساخته؛مستقل وبناشده روی پای خوداست؛خیر داعش محصول اندیسکده های امریکایی وبا همکاری پنتاگون ؛ وزارت دفاع امریکا؛سازمانCIA;وتمویل دولتهای وهابیزم بمثل سعودی عربیا شیخ های کوچک خلیج فارس وموساد اسراییل است. وبه عنوان ابزاری برای تضعیف وتجزیه کشورهای اسلامی وتغییر شکل جئوپلوتیک این کشورها وهمچنین ابزاری برای مهار وکانترول چین روسیه وایران دیزاین گردیده.
اینکه گفتید در سوریه یا عراق امریکا در قلع وقمع این گروه تروریستی نقش داشت باید بگویم خیر درظاهر وبا عوامفریبی رفتاری از امریکاییها برای ازبین بردن داعش انجام میشد ولی تمام سلاحهای داعشی سلاحهای امریکایی اسراییلی بود که یا خودامریکا برابشان ارسال میکرد یا از عربستان وترکیه به انان میرسید .شفاخانه های اسراییل درخدمت تروریستهای داعش بود.جتهای جنگنده امریکایی بجای داعش نیروهای اردوی سوریه ومردم بیگناه سوریه رافیر میکردندو میکشتند.هواپیماهای کارگو ارتش امریکا داعشی های محاصره شده را ازمهلکه نجات میداند وحتی برایشان غذا وسلاح باپاراشوت میفرستادند.
بنآ"داعش طفل نامشروع خود هیلاری کلینتون است که درمناظرات انتخاباتی ترامپ خودش گفت هیلاری ودولت اوباما انهارا ایجاد کردند.
داعش بعنوان ابزاری دردست امریکاست که هرکجا ودر هرجا برای اهداف استراتجیک خود از ان استفاده میکند.طالبان تاریخ مصرفشان تیر شده وفعلا داعش است که برندی نو وتولید جدید دولت امریکاست .داعش درحال حاضر درافغانستان درحال عضوگیری وسازماندهی است وحتی ممکن است شبکه حقانی وباز ترور ویاازبین بردن گلبدین وانشعاب حزب اسلامی جناح وهابی وتندرو حزب اسلامی واطرافیان گلبدین وبخشی از طالبان پاکستانی ویا طالبان افراطی باتفکرتکفیری و وهابی افغانستان به اردوی داعش دزاینده اضافه شوند.
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   جریان داعش ازینقرار است که یک تعداد جوانان احساساتی وافراطی در اروپا وامریکا وکانادا اسباب ناراحتی دولت های انجا را فراهم کرده بودند ودر صدد حذف ونابودی انها برامدند ازینرو همه را در عراق وسوریه جمع اوری نموده قتل عام کردند چون انها را در کشور های خود نمیتوانستند از بین ببرند بهترین وسیله برایشان تشکیل داعش وگردهم اوری ان جوان ها از نقاط مختلف و کشتار بیرحمانه ای انها در سوریه وعراق بود
اما یک تعداد از داعشی های که زیر فرمان وتحت قومانده ای مستقیم انهاست در افغانستان اورده بجای طالب والقاعده وحکمتیار تعویض نموده علیه روس وچین میخواهند استعمال نمایند ویا حد اقل یک فشاری بالای این کشور ها باشند چنانچه با سازمان دادن حملات برج های امریکا صدها ملیارد دالر کشور های خلیج را مصادره وباز پس تدادند بر کسی پوشیده نیست طالب وداعش والقاعده راخود ساختند واز انها استفاده ای مطلوب را نمودند وانی که رنگش خلاص شد ودیگر کار ارای نداشت دور انداختند بهترین نمونه برای اثبات این مدعا حکمتیار است که هرکه فکر مینمود خارجی ها هرکه را ببخشد حکمتیار را هرگز نخواهد بخشید چون او در خفا در ارتباطبود ودر خدمت ایشان اورا باچنگ ودندان نگهداشته ولی معتدل ترین ومیانه رو ترین مجاهدین را چون ربانی ومسعود کشتند و حضرت شان که به ظاهر دو اتشه وافراطی وسازش ناپذیر بود نگهداشتند ودر اغوش گرفتند امید وارم جای اشتباه شده باشد مرا رهنمای وهدایت کنید
لالی از ننگرهار

>>>   محترم برادر نازنی وبافهم من لالی از ننگرهار....گپ شما تا حدی صحیح است ولی باید گفت این مفکوره وپلانی بنام داعش دیزاین شده کشورهایی است که به انها کمک سلاح اموزش وترینینگ وتمویل میکنند .درست است که جوانانی از کشورها دراین پلان شراکت کرده اند وهمفکر میباشند اما مفکوره ویک نقشه اولیه بوده که اینها را دور هم جمع کرده است .مثلا اینه تکفیر میکنند وخودرا دشمن خونخوار شیعیان میدانند ولی باید گفت درعراق وسوریه تعداد کشته شدگان اهل سنت بسیار بیشتر از شیعیان بود که این قتل وجنایتها مفکوره وهابیزم عربستان سعودی است.بلکل اینها باطرح ونقشه قبلی در سازمانهای استخباراتی واندیشکده های امریکا واسراییل نطفه شان جور شده هیلاری کلینتون خودش گفت ما انها را ایجلد کردیم.
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   جناب دکتر عبدالرب آچکزی با عرض ارادت بسیار عالی و روشنگر بود . ممنون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است