گزارش ارگ از دیدار شاهد خاقان با اشرف غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۲    ۱۳۹۷/۱/۱۹ کد خبر: 149526 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهور، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان را که در راس هیات عالی رتبۀ آن کشور بنابر دعوت رسمی وی و آغاز مذاکرات دولت با دولت به کابل آمده بود، در ارگ مورد استقبال قرار داد.

رییس جمهور غنی در آغاز ملاقات با صدراعظم پاکستان و هیات همراه اش که در قصر گلخانه انجام شد، بخاطر اینکه دعوت رسمی را جهت سفر به کابل پذیرفته بود، تشکر کرد.

در این دیدار رییس جمهور غنی و صدراعظم پاکستان در مورد روابط دو جانبه، مبارزه با تروریزم، اتصال منطقوی، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان ها، تخطی ها در امتداد خط دیورند، عودت باعزت مهاجرین، پروژه های سرک سازی و خط آهن، تبادلۀ زندانیان و نهایی سازی "پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی"، بحث و تبادل نظر نمودند.

رییس جمهور غنی، موضوع تخطی‌ها از آن سوی خط دیورند را بگونه جدی با صدراعظم پاکستان مطرح کرد و با تاکید گفت که وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل گردد.

به همین ترتیب هر دو جانب روی اتصال منطقوی به ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط آهن کویته-قندهار-هرات و پشاور-جلال آباد و همچنان شاهراه پشاور-جلال آباد-کابل صحبت کردند.

همچنان رییس جمهور غنی و صدراعظم پاکستان موافقت نمودند که برای عودت باعزت مهاجرین افغان، جدول زمانی و میکانیزم واضح را هیات های دو کشور ترتیب نمایند.

در این دیدار هر دوجانب یک هیاتی را از دو کشور بخاطر انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، نیز موظف کردند.

هر دو جانب، ضمن اینکه روی آماده سازی یک سند بخاطر تبادلۀ زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، فیصله نمودند تا مشاورین امنیت ملی و وزارت های خارجۀ دو کشور سند پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند.

رییس جمهور غنی، افغانستان را کلید صلح و ثبات منطقه دانسته، افزود: ما در یک شرایط حساس قرار داریم که تصامیم سران دو کشور، رفاه و آسایش نسل های آینده را تضمین می‌کند.

همچنان رییس جمهور کشور و صدراعظم پاکستان در رابطه به کنفرانس قریب‌الوقوع علمای دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان که در کشور اندونیزیا در پیوند به صلح برگزار می گردد، بحث کردند.

در این دیدار شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان، از پیشنهاد صلح رییس جمهور غنی به طالبان، استقبال کرد و ضمن اینکه صلح را به رهبری و مالکیت افغانستان، یگانه راه حل دانست، از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داد.

در اخیر این دیدار صدراعظم پاکستان از رییس جمهور محمد اشرف غنی برای سفر رسمی به آن کشور، دعوت کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خاقان عباسی
اشرف غنی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است