سیاست چندگانه ترکیه در افغانستان
مهاجرانی که به بهانه تهدید قربانی می شوند؟
در حالیکه اخراج مهاجرانی به بهانه های امنیتی از سوی ترکیه قابل توجیه نیست می تواند ریشه آن را در قربانی شدن دگرباره مهاجران در ضعف حکومتی غنی دانست تا تفاهم اردوغان با اروپا اجرایی شود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۲    ۱۳۹۷/۱/۲۱ کد خبر: 149594 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،روابط افغانستان و ترکیه با وجود عدم مرز مشترک در طول تاریخ همچون همسایه بوده و هست اما در دوره ای که خاورمیانه سخت ترین روزگار را به تلخی تجربه می کند و پس از حکومت تاریک طالبان در افغانستان و باقی ماندن این گروه تروریستی، داعش سوریه و عراق را به خاک و خون کشاند و نیروهای قابل توجه ای از آنان به کشور انتقال یافت چرا آنکارا به جای کمک، راه اخراج مهاجران را در پیش گرفته است؟

همزمان با سفر نخست وزیر ترکیه به کشور، صدها مهاجر افغانستانی که با عبور از مرزها و به صورت غیرقانونی قصد سفر پرمخاطره به اروپا از ترکیه را داشته اند توسط هواپیماهای این کشور از ارزوروم به کابل منتقل می شوند.

این در حالی می باشد که در تاریخ پرتلاطم معاصر، هیچ گاه روابط کابل و آنکارا به تیرگی نرفت اما اخراج مهاجران افغانستان از ترکیه که نسبت به مهاجران کشورهای سوریه و عراق در اقلیت به سر می برند برای چیست؟ آیا بهانه نگرانی از مسایل امنیتی می تواند توجیه مناسب به این رویکرد باشد؟

ترکیه که در پرورش داعش در کنار عربستان نقش پررنگی را ایفا کرد و پایگاهی برای انتقال نیروهای افراط گر به سوریه نیز بوده است با جنگ علیه کردها در خاک این کشور و کشتار غیرنظامیان از خود چهره ای تاریک در جهان به نمایش گذاشت.

از جانب دیگر، مهاجرانی که به دلیل جنگ و وضعیت اسفبار معیشت مجبور به ترک افغانستان و گذر از مرزها با وجود خطرات جانی می شوند هدف رسیدن به اروپا از دروازه ترکیه را دارند و کمتر مهاجری خواهان ماندن در این کشور می باشد که اکنون حکومت اردوغان به بهانه امنیتی دست به اخراج گسترده آنان زده است.

در همین راستا، وضعیت ترکیه به گونه ای می باشد که کمترین فضای ماندن غیرقانونی برای مهاجران افغانستانی در طولانی مدت را می دهد و به عبارتی، سکنی شدن برای چند سال به دلیل عدم تامین هزینه های رفتن از راه دریا به یونان سبب معرفی به سازمان ملل می شود زیرا ترک کنندگان وطن نمی توانند همچون کشورهای ایران و پاکستان غیرقانونی در ترکیه ماندگار شوند.

حکومت آنکارا که از بازارهای اقتصادی افغانستان سودهای کلانی به دست می آورد و برای تضمین منافع زیر نام نیروهای ناتو حضور هرچند کم رنگ نظامی دارد، هیچ گاه به میزان قابل توجه به روند سازندگی داخلی کشور کمک نکرد و بیشتر بر قومیت ازبک به دلیل نزدیکی زبانی و فرهنگی سرمایه گذاری صورت می دهد.

کشوری که با وجود مشکلات مختلف افغانستان بدون سرمایه گذاری گسترده در بخش های اقتصادی خواستار توسطه روابط اقتصادی است اکنون خواهان آزمون و خطا در سیاست گذاری بر کشور می باشد تا به نفوذ در آسیای میانه برسد حال با حمایت های نهان از نیروهای افراط گر همچون داعش.

اینکه این کشور با وجود کشورگشایی در گذشته قدرتی بزرگ با نام امپراطوری عثمانی بوده افغانستان را اشغال نکرد در همان تاریخ باقی می ماند زیرا قدرت ها دیگر چندان نیازی به لشکر ندارند بلکه روزگار جنگ نیابتی و سلاح تروریسم می باشد حداقل در خاورمیانه.

افغانستان با حکومتی ضعیف که برای بقا چشم به کمک های خارجی دارد چنان در سیاست خارجی ضعیف است که از سوی همسایه های خود مورد بی اعتنایی قرار می گیرد و قدرت های آن سوی مرزها نیز بنا به منافع هر اقدامی را در خاک کشور عملی می کنند به مانند تلاش عربستان برای گسترش وهابیت و براندازی جنگ مذهبی، تروریست پروری پاکستان، تجاوز امریکا و حال تلاش های ترکیه برای پل قرار دادن کشور در رسیدن به آسیای مرکزی.

و اگر سیاست حکومت اردوغان در خاورمیانه حول و حوش کشتار مخالفان در تجاوز به کشور همسایه می باشد و از سوی دیگر به دنبال نقش فعال در صلح و جنگ افغانستان در سیاست ابهام برانگیز است نمی تواند هم غول بازارهای اقتصادی کشور باقی بماند و هم با اعمال فشار مهاجران را مجبور به ترک ترکیه و بازگشت کند.

تجربه حضور تروریستان با هر نامی که توسط قدرت های منطقه ای و جهان ظهور و به قدرت رسیده اند در سوریه و عراق نشان داد که هیچ کشوری از گزند شومی افراط گری در امان نیست حتی تامین کنندگان آنان.

و در حالی که اخراج مهاجرانی مملو از کودکان و زنان با بهانه نگرانی های امنیتی قابل توجیه از سوی ترکیه نیست تنها دلیل این عملکرد، قربانی کردن دگرباره مهاجران افغانستان در این کشور به دلیل وجود ضعف حکومت وحدت ملی می باشد و راهی که حکومت اردوغان بتواند تفاهم با اروپا در جهت کنترل مهاجرت و مرزها را اجرایی کند در حالی که بخش اعظم مهاجران ترکیه از کشورهای سوریه و عراق است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجر
ترکیه
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ترکیه کشور اسلامی است از مسلمان ازین بیشتر توقع نداشته باشید همینکه آنهارا به بحر غرق نکرده اند خیلی عطوفت اسلامی بخرچ داده اند ، هر فامیل پانزده طفل تولد کند روزی اش را خارجی ها میدهند وزنش را زمینبرمیدارد

>>>   اینها در کودتای گولن برضد اردوغان سهم داشته اند باید محبوس وزندانی میشدند اما صرف بخاطر اینکه مسلمان هستند معاف شدند

>>>   معاون سخنگوی وزارت داخله در مصابه با رادیوی خارجی گفت:
بلی به موافقه وزارت داخله اینها برگشتانده شدند چون اینها مجرمین هستند !

>>>   واقعا خیانت دولت از حد گذشته.
مسئولین فقط یک دقیقه فکر کنند ایا با وجود قوم ...پشتون که هیچ اراده برای فرهنگ پذیری ندارند میشود در افغانستان زندگی کرد؟؟؟؟
اگر میشود چرا نود فیصد دولتی خانواده هایشان در خارج کشور هستند؟ ؟؟

>>>   باید حمله کننده کان به دشت ارچی بدلیل اینکه تروریست های طالب را مورد اماج قرار دادند باز خواست شوند .
اردو حق ندارد به طالبان عزیز حمله کنند .اینها اگرکسی ویا اطفال وزنان بیگناه را میکشند ویا انتحار میکنند از جانب خدا امر دارند تا انان که لیاقت دارن را به بهشت روانه کنند .دست خط هم پیش مولا هیبت الله است.
هرکس ریش ودستار بلند نداشته باشد خلاف اسلام عملکرده وچه بهتر که برای اینکه حقوق حیوانات وحشرات نیز رعایت شود چند عدد شپش وحشره نیز در دستار وریش خود رها کرده و همزیستی مسالمت آمیز با دیگر جانداران را نیز داشته باشید.
فکرتان باشد برای اینکه مدتی است زمین گرم شده وخشکسالی
منطقه را فراگرفته برای صرفه جویی سالی یکبار حمام بروید.
دهانتان باید از بوی دلنشین نسوار عطرآگین باشد.
واز چند متری باید بوی سادگی وساده زیستی بدهید.همه ساختمان ها باید تخریب وبه جایش غیژدی برپا شود.بجای سوار شدن به موتر باید از چهاپایان استفاده نمود .
زیارت اهل قبور وساختن زیارت و توسل شرک است .بعد از اطاعت خدا اطاعت از پاکستان واجب است.
فقط یک جا میشود به غیر خدا توسل که شرک محسوب نمی شود.
وان اگر تحت فشار بودید میتوان به روسیه توسل کرده وکمک بخواهید.

>>>   واقعا بسیاریک تحلیل منتقی وبجا درشرایط فعلی کشور
ترکیه نباید همچون خیانت را درحق مردم مسلمان افغانستان میکرد چون افغانستان فعلا یک کشور جنگزده است مردم ازفقر وبیکاری وازترور وانتحارفرارمیکنندنه ازبرای دلخوشی بازهم خانه ایرانیها ابادکه بیشتر از۳۰سال
است که افغانهارادرخودجای داده وهمیشه کمک کرده انهم
چی کمکی که ۳میلیون انسان بی پناه را پناه داده وهیچ وقت دل تنگی نکرده چون مسلمان باید در روز بد به مسلمان هم دین خودکمک کند من وقتی خیانت کشورهای دیگررا درمقابل مردم سردرگم افغانستان میبینم ازته دل ازکشورواقعا دلسوز ومسلمان ایران ابرازتشکری وسپاس میکنم وازخداوند ارزومیکنم که همیشه روی دشمنان ایران سیاه باشد وکور شودچشمی که بطرفش بدنگاه کند.
فرید ح

>>>   فرید جان معلوم میشود که خوب اجنت معلوم الحال دولت ایران هستی و از ایرانی دفاع میکنی که روزانه صدها افغان را ردمرز میکند، اینکه چی جفاهایی که دولت ایران درمقابل مردم بیچاره افغانستان کرده اند تو و تمام مردم خبر دارند، آفتاب با دو انگشت پت نمیشود، ازکمنتت معلوم میشود که زن ایرانی داری واز افغانیت در وجودت هیچ دیده نمیشود، حتما درخارج هستی و از شکمی سیرت گپ و لاف میزنی.
داکتر اشرف از ناروی

>>>   کشورهای دیگر نمیتوانند تاوان طویله ای بنام افغانستان را دهند هر کشوری منافع و اتباع خودش برایش مهم است هیچ کشوری تعهدی در قبال مهاجرت و پناهندگی اتباع یک کشور دیگر را ندارد - ترکیه - آلمان - فرانسه - انگلیس - سویدن - ناروی - همه اینها اخراج میکند شماها هم بجای فرار جنگ و جدال را کنار بزارید کشور خویش را آباد کنند تا اینکه برید در کشورهای همسایه - اروپایی مهاجرت کنید
بلخی

>>>   داکتر اشرف از ناروی:
تو که در ناروی هستی از اروپایی ها بخواه همان چند هزار نفری را که به اروپا مهاجرت کردند را بپذیرد و همچون شهروند عادی در دل خود نگاه دارد.
چطور است که فرانسه که این همه دم از حقوق بشر میزند نمیتواند چند هزار نفر را قبول کند و شهروند خود به حساب آورد و آنها را در جنگل نگه داری میکند؟این ست انسانیت؟
همین ترکیه که مسلمان ست چرا نمیتواند چند هزار نفر را پذیرایی کند؟؟
چند کشور نام ببرم که دم از مسلمانی و حقوق بشر زدند اما در عمل کدم یک مهاجرین را پذیرفتند؟؟؟

ایران چه دولتش خوب چه بد باشد 30 سال ست بالای 3 میلیون مهاجر چه قانونی و چه غیر قانونی را در خود و در کنار بقیه مردم خویش جای داده ست.در تهران یزد اصفهان ورامین و ما بقی.بعضی شان تجاوز کردند و این شد که مردم ایران گفتند برای چه باید به غیر قانونی ها اجازه ماندن داد.جز این بود که اینها بقیه را هم با جرم و جنایات و تجاوزشان بد نام کردند؟!

این چه بی انصافی ست که میکنی؟؟ایران هزاران مشکل دارد.هر روز یک مشکل به مشکلات این کشور اضافه میشود.
اروپایی هایی که توافق کرده بودند با ایران حال دارند زیر مسائل اقتصادی با این کشور میزدند.این کشور کم مشکلات ندارد که هرکس دم مرز اراده کند را بگوید چشم داخل ایران شوید.
کسانی هستند در ایران که دکتری در رشته های تحصیلی گرفته اند اما همچنان بیکار مانده اند آن وقت چه انتظاری داری؟!

ایران هر چه کند دستش نمک ندارد.و مهاجرینی که به اروپا رفتند و طرز برخورد اروپایی ها را دیدند فهمیدند حکومت ایران کم یا زیاد به هر حال باهم زندگی میکردند مانند مابقی ایرانی ها.

در ایران ایرانی هایی زیادی هستند که نان شب ندارند بخورند.بچه های ایرانی در روستاهای کرمان و سیستان و جاهای دیگر بجای مدرسه در چادر درس میخوانند.و گاها به دلیل نبود امکانات اصلا فرصتی برای درس خواندن پیدا نمیکنند.

بجای انگ زدن بهتر است کمی انسانیت خرج دهی و واقعیات را ببینی و بپذیری.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است