پشتون های ما نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۷/۱/۲۱ کد خبر: 149609 منبع: پرینت

در حدود چند هفته می شود كه مظاهرات و گردهمايی گسترده قوم پشتون در سرتاسر جهان بشمول شهرهای مهم افغانستان و پاكستان عليه دولت ظالم و ستمگر پنجابی اسلام آباد در جريان است.

در بسياری از كشورهای غربی گردهمايی ها تحت بيرق افغانستان صورت گرفته است و همه به اين باورند كه گويا سرزمين های پشتون نشين پاكستان هرچه زودتر آزاد شوند و به خاك افغانستان ملحق شوند و بالاخره "لوي افغانستان" دوباره تشكيل شود.

اما در تظاهرات میليونی دو روز گذشته پاكستان در شهرهای پشاور و كراچی هيچ اثر و نشانی از بيرق افغانستان ديده نمی شد و همه شعار می دادند كه بايست حقوق پشتون ها برآورده شود و هيچكسی از استقلال و يا الحاق شان با افغانستان صحبت نمی كرد.

به هرحال در ميان همه مردم يک فضای مغشوش ايجاد شده است كه بالاخره پشتون های داخل پاكستان چه هدف كلی دارند و چه می خواهند؟ آيا می خواهند كه سرزمين شان منحيث يک كشور مستقل به اسم "پشتونستان" باشد و يا جزو خاک افغانستان و از قانون اساسی آن پيروي كنند و يا اينكه هنوز هم جزو پاكستان باشند و از قانون اساسي آن كشور پيروی كنند.

در حال حاضر همه در يک حالت مخشوش و گيج كننده روبرو شده اند كه هدف كلی و دورنمای اين خيزش و حركت چه خواهد شد. بايد گفت كه جنبش عدالتخواهی پشتون های پاكستان تاثير مستقيم بالای تمام اقوام افغانستان دارد و پشتون های افغانستان در هر تصميم و گردهمايی شان بايد باقی اقوام كشور را شريک سازند.

نادر صیقل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صیقل
پاکستان
قوم پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   چرا برادران افغانی ما به شمول قلم بدستان از ازادی پشتونها هراس دارند اګر موضوع اکثریت واقلیت باشد پشتونها در افغانستان همین اکنون اکثریت مطلق است ولی در ساختار دولتی ۲۰٪ هم سهم نه دارد تاجیکها به ۱۲٪ نفوس شان بیشترا از ۶۰٪قدرت دولتی را در اختیار دارد چرا غمګین است اګر پشتونها ازادشوند باید پشتونها ازادی خود را از پنجابی دال خور بدست بیاورند واین حق بشری شان است پس لازم است که افغان های دیکری ما اعم از تاجیک هزاره وازبیک وسایر اقوام از این حرکت پشتونها حمایت کنند که پاکستان تجزیه وحق به حقدار برسد بی خبر

>>>   پشتونها به تنهائی تصمیم نگرفته ونه میگیرد توناحق ترسیدی

>>>   راه نجات انفجار وانتحار است.
جوانان هزاره در افغانستان برادری معنی ندارد .انسانیت از این خاک رخت بربسته .مردانگی وراستی مرده .
در این خاک اگر میخواهی به حساب ایی فقط بد ماشی ولوچکی وخیانت ودزدی ونیرنگ وانتحار وانفجار راه نجات است.
برای اعتراض نباید تظاهرات ارام داشت باید راه و سرک رابند کرد، وطن پرستی جواب نمیدهد همچون پشتون ها مزدور خارجی باید باشی، برای کسب امتیاز بیشتر باید انفجار وانتحار راه انداخت .انگاه میبینی از همه وطن پرست تر، قدرت مند تر وثروت مند تر میشوی ، هرچه دزد باشی مقام بالاتری میگیری .بجای زراعت نباتات مواد مخدره باید بکاری، بجای پاکی دستار وریش پر شپش باید داشته باشی هرچی غول تر ووحشی تر باشی بیشتر ترا به حساب میاورند اما برای رسیدن به قدرت یک نکته کلیدی را فراموش نکن باید وطن فروش شوی تا با کمک اربابان خارجی به قدرت برسی.

>>>   باید حمله کننده کان به دشت ارچی بدلیل اینکه تروریست های طالب را مورد اماج قرار دادند باز خواست شوند .
اردو حق ندارد به طالبان عزیز حمله کنند .اینها اگرکسی ویا اطفال وزنان بیگناه را میکشند ویا انتحار میکنند از جانب خدا امر دارند تا انان که لیاقت دارن را به بهشت روانه کنند .دست خط هم پیش مولا هیبت الله است.
هرکس ریش ودستار بلند نداشته باشد خلاف اسلام عملکرده وچه بهتر که برای اینکه حقوق حیوانات وحشرات نیز رعایت شود چند عدد شپش وحشره نیز در دستار وریش خود رها کرده و همزیستی مسالمت آمیز با دیگر جانداران را نیز داشته باشید.
فکرتان باشد برای اینکه مدتی است زمین گرم شده وخشکسالی
منطقه را فراگرفته برای صرفه جویی سالی یکبار حمام بروید.
دهانتان باید از بوی دلنشین نسوار عطرآگین باشد.
واز چند متری باید بوی سادگی وساده زیستی بدهید.همه ساختمان ها باید تخریب وبه جایش غیژدی برپا شود.بجای سوار شدن به موتر باید از چهاپایان استفاده نمود .
زیارت اهل قبور وساختن زیارت و توسل شرک است .بعد از اطاعت خدا اطاعت از پاکستان واجب است.
فقط یک جا میشود به غیر خدا توسل که شرک محسوب نمی شود.
وان اگر تحت فشار بودید میتوان به روسیه توسل کرده وکمک بخواهید.

>>>   همان رفراندمی را که پاکستان در سال1956 برای پشتون های پاکستان زیر نظر ملل متحد برگزار کرد و در آن خواست که پشتون ها چی میخواهند که جز پاکستان باشند یا افغانستان را ملاحظه کنید سوال ها خود بخود حل میشوند
حداد

>>>   این ازغفلت اقوام بزرگ کشور چون تاجک، هزاره و ازبک است که اقلیت پشتون در کشور حکومت می‌کند. این قوم عقب مانده هیچ چیز برای اینکشور غیر از انتحار، انفجار و کشت کوکنار ندارد.

>>>   ّپشتون همیشه تصمیم گیر بوده و خواهد بود!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است