افغانستان و انقلاب فرهنگی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۳۹۷/۱/۲۱ کد خبر: 149626 منبع: پرینت

قانون اساسی 1343 همانند قانون اساسی امروز ما آموزش ابتدایی را رایگان و اجباری ساخته بود.

بیشتر هموطنان روستایی و حتی شهری ما پول می‌ پرداختند تا فرزندانشان از مکتب معاف گردند. در جنوب کشور فرمانی از "دربار" گرفتند تا فرزندانشان از تحصیل و خدمت عسکری معاف باشند حتی در این فرمانِ "ضد پیشرفت و عقلانیت" درج شده بود که "بی‌ سوادان از عسکری معاف و باسوادان مکلف به اتمام خدمت عسکری اند".

اما امروز روستاییان و غریبکاران سراسر کشور بیشترین پول را برای تحصیل اولادهایشان می‌ پردازند. بیشترین متخصصین امروزی از خانواده‌ های غریب و نادار کشورند که در سخت‌ ترین شرایط اجتماعی چون جنگ و مهاجرت به آموزش پرداخته اند.

بزرگترین مراکز آموزشی در مناطق غریب نشین شهرها اند و مردم پول می‌ پردازند تا اولادهایشان بیاموزند در جنوب نود سال پس از فرمان "درباری" مردم فیصله می‌ کنند "هر که فرزندش را به مکتب نفرستاد باید غرامت بدهد".

این تحول را انقلاب می‌ نامند انقلاب یعنی همان حرکت خودجوش و مردمیِ که همه پندارهای فکری و فرهنگی جامعه را دگرگون می‌ کند. اگر این حرکت دگرگون کننده با ساختارهای مناسب همگام شود جامعه را بسوی بهروزی و پیروزی رهنمون می‌ شود از این انقلاب باید بالاترین استفاده را کرد و ساختارهای مناسب با زمینه‌ های رشد هرچه بیشتر آگاهی را ساخت.

دیده شود چه می شود!

عزیز رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رفیعی
انقلاب فرهنگی
سوادآموزی
نظرات بینندگان:

>>>   هر زمانی در ارزگان هلمند زابل دختران شانرا به مکتب وپوهنتون فرستادند آنزمان انقلاب فرهنگی واقع شده

>>>   انقلاب فرهنگی در ننگرهار :
مقام‌های محلی ننگرهار از به آتش کشیدن یک مکتب در ولایت ننگرهار خبر داد و گفت که افراد گروه تروریستی طالبان صبح امروز (۲۱ حمل) یک مکتب را در این ولایت آتش زده‌اند.
در خبرنامه دفتر رسانه ای والی ننگرهار آمده است که جنگ‌جویان طالبان لیسه «هزار ناو» در روستای هزار ناو ولسوالی مومند دره‌ این ولایت را آتش زدند

>>>   هرکه مکتب رفت آدم میشود // نور چشم خاق عالم میشو
......... . . ..............................................................
اما در مدرسه ای بنام دینی // یا درخلوت حجره مسجد که بینی
اغوا وتجاوز و مغز شویی ها // جز بمب و ترور زین ویرانه نه چینی
شاعر نا شناس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است