جهان در پرتگاه جنگ سوم جهانی
ادامه زور آزمایی ها در خاور میانه از یکسو امریکا ، فرانسه بریتانیا و از سوی دیگر روسیه ایران و سوریه می تواند آتشی را شعله ور سازد که نامش را باید جنگ سوم جهانی گذاشت 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۰    ۱۳۹۷/۱/۲۵ کد خبر: 149764 منبع: پرینت

به نقل از بانگاه خبر گزاری های بین المللی آمریکا همراه با بریتانیا و فرانسه به اهدافی در سوریه حمله کرده اند. شام‌گاه جمعه به وقت واشنگتن، و صبح امروز به وقت دمشق، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها حاضر شد و با آواز گرفته ولی مغرور اعلام کرد حمله‌های هوایی آمریکا، با همکاری و هم یاری بریتانیا و فرانسه، اهدافی را در سوریه نشانه گرفته اند که با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه در آنجا ذخیره شده بودند. به نقل از کاخ سفید این حمله‌ها در واکنش به حمله شیمیایی در شهر دوما سوریه که نظامیان حکومت بشار اسد به آن متهم گردیده بودند صورت گرفته است به گفته سازمان جهانی محیط زیست در حمله دوما در سوریه در حدود ۷۰ نفر کشته و به تعداد 500 نفر آسیب دیده اند گرچه روسیه و ایران که هم پیمانان سوریه گفته میشوند حملات شیمیایی را از طرف سوریه رد نموده نیروهای مخالف بشار اسد را متهم کرده‌اند که مسوول حمله شیمیایی آنها اند نه نظامیان سوریه همزمان بعد از نطق رییس‌جمهور آمریکا، خانم ترازمی نخست وزیر بریتانیا امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز به نیروهای نظامی‌شان دستور حمله به سوریه را داده اند.

بعد از حملات همزمان این سه کشور صدای انفجارهای متعددی در دمشق مرکز سوریه شنیده شده و از شرق پایتخت سوریه دود به آسمان بلند شده بود. گفته می شود بعد از صدور اخطاریه روسیه که به مقامات امریکایی گفته است با ادامه این حملات روسیه خود را مکلف میداند تا منافع امریکا را در کشور های مختلف زیر ضربه بگیرد. در حال حاضر پنتاگون می‌گوید این دور از حملات تمام شده است و در حال حاضر ادامه ندارد به گفته جنرال ژورف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سه نقطه در این حمله‌ها هدف قرار گرفته بودند:
1- تاسیسات تحقیقاتی در دمشق، که به گفته جنرال دانفورد "با تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک مرتبط بوده"
2- انبار تسلیحات شیمیایی در غرب شهر حمص
3- انبار تجهیزات تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم، در نزدیکی شهر حمص.

از سوی دیگر در واکنش به این حمله‌های مشترک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است هشدارهای ما ناشنیده ماند. یکبار دیگر ما و هم پیمانان ما تهدید می‌شویم. هشدارداده بودیم چنین اقدام‌هایی بدون تبعات نخواهد ماند. همه مسئولیت این تبعات با دوش واشنگتن، لندن و پاریس است و روسیه ادامه این حملات را بی پاسخ نخواهد گذاشت از سوی دیگر مقامات امریکایی میگویند هدف این حملات یک مانع بازدارنده علیه تولید، گسترش و استفاده از تسلیحات شیمیایی بوده است اما برعکس روسیه کل این ماجرا را صحنه‌سازی خوانده و مجدداً هشدار داده است که ادامه این حملات می‌تواند به آغاز یک جنگ بزرگ جهانی منجر شود. از سوی دیگر لحظات پیش ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و همین‌طور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از حمله مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمایت خود را اعلان کرده اند.

ادامه زور آزمایی ها در خاور میانه از یکسو امریکا ، فرانسه بریتانیا و از سوی دیگر روسیه ایران و سوریه می تواند آتشی را شعله ور سازد که نامش را باید جنگ سوم جهانی گذاشت. ادامه این جنگ و زور آزمایی ها عواقب خطرناکی را در دنبال خواهد داشت هر یک از این کشور ها فرصت را مناسب دیده منافع و پایگاه نظامی طرف مقابل را در نقاط مختلف دنیا زیر آتش خواهند گرفت در حال حاضر راه دسترسی نظامی بخاطر ادامه جنگ برای آمریکا و هم‌پیمانان‌اش به سوریه، دریای مدیترانه است که سوریه در شرق آن قرار دارد.
ایالات متحده ناو دونالد کوک را در دریای مدیترانه دارد. موشک‌های کروز روی این ناو می‌توانند اهدافی را در سوریه هر زمان که بخواهند ضربه بزنند.
جنگنده‌های بریتانیایی مستقر در قبرس نیز می‌توانند از چنین حمله‌ای پشتیبانی کنند.فرانسه هم کشتی نظامی آکیتن را در شرق مدیترانه دارد و همین‌طور جنگنده‌های رافائل که در اردن مستقر اند.زیردریایی‌های آمریکا و بریتانیا هم که به موشک‌های هدایت‌پذیر کروز مجهز اند، در منطقه هستند.در همین حال ابرناو جنگی ترومن آمریکا هم دو روز پیش از این حمله از بندری در شرق آمریکا راهی خلیج فارس شده است.

اما فدراتیف روسیه :
فدراتیف روسیه از چندی بدینسو در سوریه پایگاه های نظامی دارد حضور قوت های از ایران و حزب الله لبنان نیز در سوریه فعال اند کشتی های جنگی و ناو های آن کشور در مدیترانه حضور فعال دارند.
یکی از تسلیحات مهمی که طی سال های اخیر بدسترس روسیه قرار دارد و ساخت خود آن کشور است تسلیحات دفاع هوایی آن کشور از انواع مختلف اس 300، اس 400 و اس 500 است. این تسلیحات که برای نابودی اهداف مهم و استراتژیک به کار گرفته می‌شود، برای انهدام هواپیماهای مدرن از توانایی های بالایی برخوردار است. کارشناسان مسائل نظامی هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک، جت‌های مافوق صوت، اهداف ثابت و متحرک روی زمین و چندین قابلیت دیگر را ازجمله توانایی‌های این سیستم معرفی‌ کرده اند. بر اساس دیدگاه این کارشناسان، تسلیحات اس 400 سیستم یکپارچه پیشرفته ای است که به‌طور هم‌زمان می‌تواند 300 هدف را ردیابی کند و آن‌ها را تا 250 مایل از هدف دور کند.
در هر حال کارایی این تسلیحات و سامان آلات دیگر روسی که در مقایسه با نمونه های مشابه غربی از توان بالاتر برخوردار است که روسیه میتواند منافع امریکا را در هر نقطه که بخواهد ضربه بزند.

بعد از حملات امریکا فرانسه و بریتانیا به سوریه و واکنش روسیه و ایران علیه این حملات به عقیده من در شرایط موجود خاورميانه بخصوص سوریه با گستره وسیعی از بحران‌های سیاسی و امنیتی مواجه است و در کوتاه مدت ترسیم آینده ای روشن برای آن خیلی دشوار است، تشدید اختلافات واشنگتن و مسکو در سوریه بویژه پس از حملات روز گذشته آمریکا نیز به بحرانی تر شدن اوضاع دامن زده است، علاوه بر آنکه بسترهای تصاعد بحران بین دو کشور در دیگر مناطق همچون یمن، عراق،افغانستان و حتی در حوزه انرژی نیز وجود دارد. به باور من با در نظرداشت حملات هماهنگ امریکا فرانسه و بریتانیا و عکس العمل روسیه اقدامات نظامی و سیاسی برای حل بحران سوریه، هر احتمالی از جمله جنگ نظامی بین روسیه و این سه کشور در خاک سوریه محتمل بنظر می رسد با در نظرداشت درگیری های لفظی، بعد از این حملات به دمشق صدور بیانیه و حتی گسیل ناوهای جنگی طرفین به سمت منطقه بحرانی سوریه تشدید شده است. مضاف براین، انباشت و تجمیع بحران های زیر خاکستر میان قدرت های منطقه ای از جمله ایران و عربستان نیز زمینه های سرایت جنگ احتمالی ابرقدرت ها به این قدرت ها را محتمل کرده است. با توجه به همین موضوع، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی هرگونه رویارویی نظامی احتمالی آمریکا با روسیه در سوریه را موجب شکل گیری يك جنگ گسترده بين‌المللي و آغاز جنگ جهاني دیگر عنوان می کنند.
اما به جزء دلایلی همچون روی کار آمدن ترامپ و جمهوری خواهان جنگ طلب در آمریکا که به بحرانی تر شدن روابط دو کشور علی رغم وعده های اولیه وی برای بهبود روابط با روسیه منجر شده است، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وضعیت روابط واشتکتن و مسکو در طی سال های اخیر به این مرحله دشوار و غیرقابل بازگشت رسیده است؟ پرسشی که پاسخ آن را باید در نوع و ماهیت راهبردها و سیاست های دو طرف جستجو کرد.

سیاست خارجي آمریکا در یک دهه اخیر، بویژه در دوره دوم ریاست جمهوری بارک اوباما سیاستی یکپارچه و با اصول ثابت در خاورمیانه نبوده است و در حوزه های مختلف بویژه در عراق و سوریه، افغانستان دارای فراز و نشیب های بسیاری بوده است، موضوعی که در دوره ترامپ نیز ادامه میابد، همچنانکه که حتی متحدان اصلی این کشور در منطقه همچون عربستان و ترکیه نیز در قبال رویکردها و سیاست های آمریکا دچار سردر گمی شده‌ و همین امر باعث بروز اختلافاتی نیز میان آنها و آمریکا در زمینه های مختلف شده است.

از جمله اصلی ترین سیاست های متناقض آمریکا در روند تحولات منطقه ای می توان به رویکرد این کشور در موضوع مبارزه با تروریسم در خاورمیانه اشاره کرد. در طی دوره پس از ظهور و بروز داعش در منطقه بویژه در عراق و سوریه، در حالی که کاخ سفید نشانه های در ظاهر از مقابله با این گروه های تروریستی حمایت می کنند، اما در واقع از اقدامات حمایتی عربستان سعودی، قطر ، پاکستان و برخی از کشورهای دیگر در پشتیبانی از تروریست ها هیچ ممانعتی صورت نداده اند. پیگیری چنین سیاست هایی که تنها تحقق منافع ملی آمریکا را مدنظر قرار داده اند روند مبارزه با تروریسم را با چالش های اساسی مواجه کرده و به تبع آن نیز تلاش آمریکا و روسیه برای رسیدن به یک راه حل مشترک در مناطق مختلف از جمله در سوریه را دشوار کرده است.

اما در طرف دیگر نیز، با توجه به آنکه مهمترین ویژگی سياست خارجی مسکو در دوران زمامداری پوتین را مقابله با نفوذ غرب و به ویژه آمریکا در حوزه پیرامونی روسیه و احياي قدرت این کشور بخصوص در افغانستان اوکراین ، سوریه تشکیل داده است، مسکو به هیچ وجه حاضر نیست در برابر اقدامات یک جانبه واشنگتن در حیات خلوت روسیه کوتاه بیاد. این مساله که تا حد زیادی حاصل نگرش و تجربه شخصي ولادیمیر پوتين رییس جمهور روسیه از تعامل با آمريكاست سبب شده است، تا مسکو نتواند به سیاست های آمریکا در منطقه اعتماد نماید. همچنانکه در مورد سوریه علاوه بر اين ملاحظات، نگرانی‌های مسکو در خصوص گسترش افراط گرایی به داخل روسيه و کشورهای آسياي ميانه و قفقاز، افغانستان باعث شده است تا اولين مداخله جدي نظامي روسيه در دهه هاي اخير در خارج از قلمرو شوروي سابق بعد از جنگ افغانستان صورت بگیرد آن هم علیه حضور داعش در سوریه بنابراین وجود شکاف عمیق در سیاست های مسکو – واشنگتن در افغانستان و خاورمیانه که به تقابل جدی دو کشور بویژه در سوریه در حال حاضر منجر شده است، وضعيت كاملا جديدي است که علاوه بر وارد ساختن آسیب های جدی بر منافع دو کشور می تواند بر بسیاری از ترتیبات آینده منطقه ای بشمول افغانستان نیز تاثیرگذار باشد. در این میان آنچه که با اطمینان می‌توان بیان کرد این است که این وضعیت در کوتاه مدت یا میان مدت تغییر نخواهد کرد و شاید سوریه مقدمه ای برای تغییر ساختارهای قدرت در نظام بین الملل در افغانستان و منطقه باشد. ادامه این زور آزمایی ها برای افغانستان آسیب و خسارات جبران نا پذیری را بوجود می آورد که پیش بینی آن اگر تحقق یابد خیلی پر مخاطره و هولناک است امیدوارم زمامداران افغانستان حساسیت های رویا رویی امریکا و روسیه را عمیقاً درک نموده بیطرفی مثبت و فعال خویش را با این زور آزمایی ها حفظ نماید.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ جهانی
سعیدی
سوریه
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ جهانی نمیشه علتشم اینه که امریکا و چین و روس ها برای چنین جنگی خسارت اقتصادی فراوانی می بینند و انها به چنین چیزی تن نمی دهند.
بخش زیادی از عملکرد امریکا و سرو صدا های رسانه ای که می بینید فقط برای راضی کردن عرب هاست.امریکا از انها پول مفت فراوان میگیرد و برای راضی کردن انها تبلیغات بزرگ رسانه ای به راه می اندازد که انها خوش باشند وگرنه در عمل حتی همین حمله هم انچنان تاثیرگذار نبود.عربستانی ها دلشان به امریکا خوش است و امریکا هم به انها فقط به چشم منبع درآمد نگاه میکند.
جنگ سوریه ماه های اخر خود را می گذراند و درگیری ها به مرور کاهش خواهد یافت.
اگر تروریست های داعش و جبهه النصره ارتش سوریه را از بین نبرده بودند امروز سوریه در کنترل دولتشان بود.

>>>   آقای سعیدی چه فکر میکند، در رابطه به پیشنهاد شان به زمام داران کشور؟ ایا واقعاْ این پیشنهاد قابل فکر کردن است، چه رسد به پذیرفتن وقتی آگاهان سیاسی ما در روز روشن سخنان خوابی میزنند از از مردم بی چاره که در غم لقمه نان جهت ادامه حیات شان جوینده و سرگرم اند چی توقوع داشته میتواند؟
چطور امکان دارد، وقتی دو همسایه با هم درگیر جنگ و تشنه خون یک دیگر باشد، سایر اعضای فامیل بی طرفی شانرا حفظ کنند و یا به مثال سادتر دیگر، وقتی اقای سعیدی را در کوچه و یا بازار یک شخص و یا مردم زیر لت و کوب قراردهد، پسر یا پسران اقای سعیدی در این میان بی طرفی حفظ خواهند کرد؟ اگر جواب اقای سعیدی بلی باشد باز امکان پذیرفتن شان وجود خواهد داشت.
شریف

>>>   جنگ سوم جهانی رخ نمیدهد.
فقط بخاطر انتقام از یکدیگر، یگان حملات کوچک بالای منافع یکدیگر در بعضی مناطق جهان انجام میدهند.
در زمان جورج بوش بعد از حمله روسیه به گرجستان، جورج بوش به پوتین اخطار داد که این عمل روسیه بی پاسخ نخواهند ماند، در نتیجه جنگ اوکراین و جدایی اوکراین از تحت قیمومیت روسیه انجام شد.
روسیه نیز پیش خود فکر کرد که اگر در مسایل بین المللی دخالت نکند، بمرور زمان خودش محاصره خواهد شد.
همان بود که در مسایل سوریه ماخله کرد تا پایگاهی در شرق میانه داشته باشد.
همانطوری که بعد از حمله امریکا به افغانستان، طالبان دستگیر نشدند و همه شان به پاکستان ارسال شدند تا از آنجا وقت و نا وقت به افغانستان حمله کنند و دلیلی برای موجودیت شان در افغانستان و ادامه جنگ در افغانستان و تخصیص بودجه نظامی برای افغانستان باشد.
همینطور روسیه نیز هر منطقه یی را که در سوریه توسط قوای سوریه و ایران از تحت کنترول مخالفین رژیم اسد آزاد میکنند، مخالفین رژیم اسد را دستگیر و یا اعدام و حبس نمی کنند، بلکه موتر های سرویس را در اختیار آنها قرار میدهند و از یک منطقه به منطقه دیگر آنها را جابجا میکنند.
زیرا روسیه و ایران در فکر آن نیستند که سوریه آرامی شود و قوای آنها از سوریه اخراج شوند.
دولت جدید امریکا نیز به رهبری دونالد ترامپ در فکر به قدرت رسیدن مخالفین رژیم اسد نیستند.
زیرا دونالد ترامپ از روز اول اعلام کرد که این گروپ های مخالف رژیم اسد نیز کمتر از داعش نیستند و همه شان گروپ های اسلامی بنیاد گرا هستند، مثل گروپ های مجاهدین افغانستان که کابل را اشغال کرده بودند، اگر این گروپ ها نیز سوریه را اشغال کنند،سوریه به سرنوشت افغانستان دوران مجاهدین مبتلا خواهد شد.
بنأ موضوع جنگ سوریه عبارت از یک موضوع قدرت نمایی بین قدرت های منطقوی و جهانی است، نه کدام چیز دیگر.
امریکا همانطوری که از توده یی ها که کمونست میشمارند، برضد رژیم ایران استفاده نمی کنند، منبعد از گروپ های اسلامی نیز برضد رژیم های باقیمانده از دوران کمونستی استفاده نمی کنند، هرچند فکر میکنم که بعد از مصر زمان جمال عبدالناصر و افغانستان و یمن وعراق و لیبیا، سوریه آخرین بقایای باقیمانده از کشور های اقمار شوروی وقت در شرق میانه و سرزمین مسلمان نشین ها است.
مرحله بعدی عبارت از پاک کردن امریکای لاتین از وجود کمونست ها است که در آنجا گروپ های بنیاد گرا وجود ندارد، فقط مخالفین دولت ها که طرفدار دموکراسی و اقتصاد بازار آزاد و سیستم کاپالستی هستند.
امریکای لاتین کار خیلی ساده است. قیمت نفت را پایین می آورند، عواید کشور های امریکای لاتین کم میشود، مردم به پروبلم اقتصادی مواجه میشوند، در خیابان ها مظاهرات میکنند، دولت از قوا کار میگیرد، مردم تلف میشوند، مردم مسلح میشوند، جنگ در میگیرد، رهبر کاتولیک ها که خودش لاتین تبار است، غرض جلوگیری از نفوذ ایران در امریکای لاتین منحیث پاپ برگزیده شد، مثلی که ایوان پاول پولندی در زمان موجودیت رژیم کمونستی در پولند منحیث پاپ انتخاب شده بود، غرض مذاکرات صلح و انتخابات در امریکان لاتین، وساطت میکند و در نتیجه در کشور های باقیمانده از رژیم کمونسی در امریکای لاتین، تغیرات سیاسی و تغیرات رژیم ها صورت میگیرد.
در زمان فعلی کشور های غرب نه از کمونیزم و نه هم از بنیادگرایی در هراس اند.
بلکه ترس شان زیادتر از مسابقات تسلیحاتی بین روسیه و غرب و رشد سریع اقتصادی چین و در نتیجه دومیناند چین در مسایل اقتصادی و در نتیجه سیاسی و نظامی در مرحله اول در منطقه آسیا و بعدآ در باقی جهان هستند.

>>>   سعیدی صاحب!
جنگ جهانی خو شاخ و دم ندارد!! همین اکنون تلفات انسانی و مادی در جهان برابر بانوع تلفاف جنگ دوم جهانیست. منتها شکل ان با جنگ دوم جهانی فرق دارد امپریالیسم امریکا یکجا با امپریایستهای اروپا در مقابله با نیوامپریالیسم روس دندانهای خود را تیز کرده میروند. و فکر میکنم یکی از ویژگیهای امپریالیستهای امروزی درین است که دهه هاست که گودیهای کوکی خود را در کشورهای کوچک مانند افغانستان در تمام سطوح جابجا ساخته یا میسازند .در چنین کشورها به بهانه پیشرفت اثری از تمدن را باقی نمیگذارند تا فرداها با شروع واقعی جنگ مواد خام و منابع بشری را فراوان در دسترس داشته باشند.

>>>   امریکا، انگیس و فرانسه شاید ۵۰ راکت به سوریه فیر کرده باشد اما قیمت ۱۱۰ راکیت را با صد چند از کشور های مرتجع عرب مانند سعودی می گیرند. چنانچه قبلاٌ ترامپ اعلان کرد که ما از سوریه قوای خود را خارج می کنیم اما اگر سعودی مصرف آن را میدهد روی آن غور مجدد می کنیم . ترامپ خوب گاو های شیری پیدا کرده است . همان گفته راست می آید که تا احمق در جهان است مفلس در نمی ماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است