نه شرقی نه غربی، روایت سوری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149795 منبع: پرینت

از نخستين روزهايی كه احتمال حمله نظامی آمريكا بر سوريه مطرح شد تا اكنون كه اين حمله انجام شده است می بينم كه دوستان من در شبكه های مجازی به دو گروه طرفدار روسيه و آمريكا تبديل شده و رويدادهای سوريه را با نگاه هاي روسی و آمريكايی تحليل می كنند.

يكی از راكت های اس 300 و اس 400 روسيه با تجليل ياد می كند و ديگری از موشک های هوشمند آمريكا ستايش می نمايد. در اين ميان اما آنچه جايش خالی است نگريستن به رويدادهای سوريه از منظر قربانيان سوری است.

نگريستن از منظر انسان های بی دفاعی كه روسيه و آمريكا زرادخانه های تسليحاتی خود را بر سر آنها آزمايش مي كنند. نگريستن از منظر كسانيكه كشورشان به محل جنگ های نيابتی كشورها قدرتمند تبديل شده است. هيچ كسی از درد و رنج قربانيان سوری سخن نمی گويد هيچ كسی مظلوميت شهروندان سوريه را فرياد نمی كند انگار كه آمريكا و روسيه در قلمرو خود دارند به همديگر چنگ و دندان نشان می دهند.

اين در حالی است كه ما افغانستانی ها نيز در درازای تاريخ قربانی جنگ های نيابتی، لشكركشی ها و حملات كشورهای بيروني بوده ايم و به همين خاطر بايد بهتر از ديگران درد و رنج شهروندان سوريه را درک كنيم، بايد بيشتر از ديگران با قربانيان جنگ سوريه همذات پنداری نماييم بايد روايت ما از جنگ سوريه روايت قربانيان سوری باشد نه روايت آمريكا و روسيه.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثاقب
روسیه
آمریکا
سوریه
نظرات بینندگان:

>>>   من میگویم که خود کرده را درد است اما درمان نه.
اصلا حق ما مردم افغانستان ، لیبیا، عراق و سوریه است که به همین حال و روز گرفتار شویم و امید است که مردم سایر کشور های اسلامی از حماقتهای ما ها درس و عبرت بگیرند و فریب..... مرتجع را نخورند و بر علیه حکومت های مستقل و بدون تعصبات مذهبی شان قیام نکنند. مانند تاجکستانی ها این مرتجعین و دکانداران دین را از خود برانند و منزوی شان بسازند .

>>>   روايت ما از جنگ سوريه روايت قربانيان سوری باشد نه روايت آمريكا و روسيه و ایران.

>>>   محترم نظر دهنده اول//این چه برداشت وتحلیلی است؟که اخرش به محکوم کردن دین ومحکوم کردن کشورهای ضعیف نگهداشته شده می شود؟؟یعنی دین اسلام عاملی بوده که ابر قدرتها به ما حمله کنند؟یعنی اگر امریکای جنایتکار در میدل ایست)خاورمیانه به سوریه وعراق حمله میکند وموردتجاوز وقتل وغارت قرار میدهد به علت مسلمان بودنشان است؟یا حضور امریکای جنایتکار در کشور ما به علت مسلمان بودن ما است؟نی برادر دلیلش تنها اسلام نیست شاید یک دلیلش همین باشد ولی دلایل مهمتر 1-غارت کشورهای مسلمان؛ بیش از 80 درصد ذخایر سوختی دنیا در دست کشورهای اسلامی است2-امریکا باپندار خود بعنوان تنها ابر قدرت می خواهد بر سایر قدرتها به شمول روسیه چین وهند مقابله کند وتنها خودرا ابر قدرت بداند.3-بیشترین مناطق استراتجیک جهان در همین جئوگرافی کشورهای مسلمان است بشمول تنگه هرمز؛ تنگه باب المندب ؛کانال سویز؛یا همین موقعیت کشور ما که پلی است وشمال اسیا را به جنوب اسیا وصل میکند وکشورهای تازه استقلا یافته شوروی سابق را به جنوب غرب اسیا وهند وصل میکند وبسار موقعیتهای مهم دیگر4-عدم اتحاد وچند دستگی مسلمانان که اگر مسلمانان جهان متحد بودند امریکا وسایر قدرتها جرات نداشتند به انها چپ نگاه کنند ولی تفرقه های مذهبی وقومیتی پای امریکا وابر قدرتها را به کشورهایشان باز کرده ودر این میان عوامل نوکر صفت ومزدوران داخلی بخاطر رسیدن به چوکی وقدرت وثروت با امریکا همکاری کرده اند ونوکری خود راپذیرفته اند.من چند کشور نام میبرم که نوکری امریکا کردند ولی رهبرانشان یا کشته شدند یا در زندان بودند یا تبعید شدند یعنی امریکا حتا به نوکرانش هم رحم نمی کند زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس الان تبعید در عربستان است قذافی لیبی کشته شد صدام عراق اعدام شد علی عبدلله صالح رئیس جمهور سابق یمن کشته شد...بخش بعد ادامه دارد
(داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   در دین اسلام عیب نیست اما ترورییستان در جامه اسلام نام دین را با تروریسم گره زده اند. حالا چه سوریه، افغانستان، لیبی یا عراق. منظور از نویسنده اول این بوده که رژیم های مانند اسد، قذافی ، داکتر نجیب و حتی صدام برای مردم و دین اسلام به مراتب از این اسلحه بدستان تروریست صفت به اصطلاح مسلمان بهتر است و بهتر بودند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است