ایوب سالنگی، نستوه نادری را در زندان معتاد کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149815 منبع: پرینت

در افغانستان از سه تا سه و نیم میلیون انسان معتاد به مواد مخدر اند.

این سه و نیم میلیون معتاد دست کم با دو خانواده پیوند خونی دارند هر خانواده پنج تن اند و این می شود سی میلیون تا سی و پنج میلیون انسان پس می‌ توان گفت در افغانستان هر شهروند با یک معتاد پیوند خونی دارد، بگذریم از پیوند سببی!

در پشتو یک مثل است که می گوید: « له تورو شپو تول بریژی؛ خو زینی حال وایی او زنی نه وایی». من حال خود در دو سال گذشته به کس نگفتم، نستوه گفت با برنامه ای که برایش ساخته بودند و با موادی که برایش داده بودند. نستوه در سی سالگی در زندان معتاد شد بهتر است بگویم معتادش ساختند اینکه چرا زندانی شد باید از همان دزد تفنگ دار ایوب سالنگی پرسید و آنگونه که سوگند خورده بود همانگونه نستوه را جزا داد!

بحث های دیگر را می گذارم به زمان دیگر، پس از نشر آن ویدیوی برنامه ریزی شده نستوه بود که هزاران تن به داوری پرداختند انبوهی باعقده های بزرگ آمدند و دشنام هایی در پیامخانه من نوشتند و تبصره هایی که همگان می دیدند. گاهی این پیام‌ ها آنقدر زننده بودنند که مرا نیز به دشنام گویی برمی انگیختند. من از کودکی یاد گرفته ام که چگونه بسوی سگ های هار سنگ اندازم اما گاهی دشنام ها ظریفانه بودند، گاهی طعن آمیز و طنزآلود گاهی هم ناجوانمردانه و خوش حال بودند که چنین شده است!

ما از سرزمینی هستیم که وقتی کسی اشتباهی کند تو می شوی عیسی، زردشت، بودا و کانفسیوس و مادر تریزا ... من متوجه همه چیز بودم باید یگویم شاید این هم گونه ای از جامعه شناسی اخلاقی جامعه‌ باشد. نخستین کسانیکه لب به دشنام گویی باز کردند و آمدند و بدون هیچ گونه هم دردی نستوه را دشنام دادند مرا دشنام دادند و خانواداه ام را دشنام داند تاجیکان بودند.

فرزند من معتاد شده است، بهتر است بگویم او را معتاد ساخته اند مگر تو حق داری دشنام بدهی؛ مگر تو خود معتاد نیستی هزار گونه معتادی! خطرناکترین اعتیاد، اعتیاد حقارت است.
پس از تاجیکان این هزاره ها بودند که به من بسیار دشنام داند هیچ نمی دانم چرا؟! چند تن آنان چنان با حمیت و انتقام جو بودند که رفتند و در پای تمام نوشته های من دشنام نوشتند من آن شب تا بامداد بیدار بودم و دشنام ها را حذف می کردم و دشنام دهندگان را نیز!

دوست من اگر نستوه چند سال پیش گزارش داده بوده بود که عیسویت در میان هزاره های افغانستان بیشتر از اقوام دیگر گسترش دارد اگر کس گفت: بینی ترا پشک برد، تو به به بینی خود ست می زنی که سر جایش هست یا به دنبال پشک می دوی؟ آیا با دشنام دادن کدام واقعیتی را می توان تغییر داد؟

یکی چند تن از ازبکان نیز زبان به دشنام گشودند که حذف شدند پشتوها کمترین دشنام و سخنان اهانت آمیز را نوشتند برایم جالب بود وقتی خواندم یک جوان پشتون نوشته بود «من بسیار متاثرم و می خواهم تمام هزینه تداوی این جوان را بپردازم، حس عجیبی برایم دست داد. استادی از اکادمی علوم با تخلض منگل برایم زنگ زد که من از سوی انجمن مدنی جوانان خوست یا پتکتیا زنگ می زنم آنان گفته اند هر گونه کمکی که از ما ساخته باشد ما در خدمتیم چه دولتی، چه معنوی و چه مادی!

باری که بحث پارسی و دری در رسانه های اجتماعی داغ بود و من چیزهایی نوشته بودم که به دماغ فاشیستان تاجیک خوش نمی خورد یکی از یاوه پردازان آنان برای من چنین نوشته بود: «ما فکر می کردیم که این هیولای یال کشال از تاجیکان بدخشان است اما نمی فهیدیم که این موجود کثیف از ناقلین بدخشان است و از بقایای حانواده نادر غدار و از این سبب نادری تخلص می کند».

این کس تخلص خراسانی داشت. نفرین خراسان بر تو باد! باری نوشته بودم: من پیش از آن که یک تاجیک باشم یک انسانم که به زبان پارسی دری می نویسم هر حادثه چه تلخ چه شیرین درسی است برای انسان. این حادثه برای من نیز درسی بود دست کم وقتی دشمن تان افسرده است و ناامید مرد باشید و برایش طعن ندهید.

می توانم که اگر کسی دشنامی دهد یک میلیون واژه سنگین پارسی را در فلاخن دشنام گذارم و چنان بر فرق او بکوبم که خونش بر آسمان فواره کند و دشنام هایم به ضرب المثل‌‍ های عامیانه بدل شوند!

سخن آخر اینکه اگر خردی داریم عاطفی و انسانی بیایید با هم فکری کنیم که این سونامی وحشتناک را چگونه می ‌توانیم از میان برداریم! تو امروز بر من می خندی اما فردا فرزند تو نیز معتاد می شود. کاری کنیم که همگان را نجات دهیم.

بدانید که هیج دولتی بدون همکاری مردم در این پیوند نمی تواند کاری را به جایی برساند!

پرتو نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نادری
نستوه
اعتیاد
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   جناب پرتو نادری را سلام تقدیم است.
انشاالله که عزیزمان هرچه زودتر صحت یاب شود.
تا جاییکه من حدس میزنم معتاد ساختن جوان های ما عمدی و سیستماتیک است.
اگر ممکن باشد یک سروی ابتدایی صورت بگیرد تا دیده شود که بیشتر معتادین به کدام گروپ قومی تعلق دارد.

>>>   نستوه یک جوان آگاه و با استعداد بود سخت متاثرگردیدم وقتی که شنیدم نستوه معتاد شده ....
پتنگ شاه (درمل)

>>>   جنا ب پر تو نا دری صیب
صحت و سلامت شما و پسر شما را تمنا داریم .
شما مرد قلم کشور ما استید و پسر شما یک بچی لایق بود دعا های ما در حق پسر شما دوام دارد اگرچی مدرکی بسیار کمی معا ش دارم اما حا ضرم با شما کومک کنم به یک ده پنج یا ده هزار افغا نی روزگار ما خراب نمیشود با انهم از خدا استدعا داریم پسر شما را دوباره از نعمت صحت و سلامت برخه مند کند
با احترام
یو سفز ی

>>>   نستوه یک جوان آگاه و با استعداد بود سخت متاثرگردیدم وقتی که شنیدم نستوه معتاد شده ....
پتنگ شاه (درمل) کنر

>>>   اقای عزیز استاد پرتو نادری !
پسر شما فرزند معنوی ما است . بسیار متآسفم و اندوه گین . این از
مصایب روز و روز گار است و شرح حال کشور معلوم است و نمیخواهم
زیادبنویسم.فعلآ بیرون از وطنم .
ایمیل من در پایان ذکر میشود
به کمک مالی حاضرم و از هموطان با درد میخواهم در علاج این جوان
سهم بگیرند. شما عمری را در خدمت فرهنگ کشور به سر برده اید . ما
پاس میداریم .
م. ش . فروغ
shfrgh54@yahoo.com

>>>   دوست عزیزم پرتو نادری
تمام وسعت غم واندوهت را درک می کنم.این روزگار سفله پرور ارمغانی جز این نمی تواند برایت بیاورد.جسمت در رهگذار بادهای تند حوادث گزند های فراوان دیده است.روح آزاده ات رااز گزند های ویرانگر این زمانه ریاکار وبی مروت مصئون نگهدار.به آنچه که پیش می آید از همان اوج نگاه کن از جاییکه در شعر هایت همیشه آنجا بوده یی. کم نیستند کسانی که عصبانیت می کنند تاازان اوج فرود آیی ودر کنار ان هاباشی واز چشم آنها دنیاراببینی.نشانه های فرود از آن اوج باشکوه را درهمین نوشته ات می توان دید.مطمئن باش درد تو ودرد من ودردهمۀآنهاییکه به جهان با چشمان بازتری نگاه می کنند وچیز هایی رامی بینند که دیگران نمی توانند یا نمی خواهند بینند،یکی است
دوست هموطنت

>>>   پسر شماوضعیت موجود را نقد نمی کرد بلکه عملا اختلافات فرقه ای را دامن می زد.
بهرحال، نه کار پسر شما درست بود و نه کاری که در حق شان شده درست است.

>>>   ایوب سالنگی همان دزد تفنگ بدست چپه شاخ که ملیون ها دالر تنها تیل وزارت داخله را فروخت اینکه چقدر چوکی فروشی کرد پرسان نکو !!!

>>>   اقای نادری از خداوند آرزو میکنم که پسر شما را با همه جوانان معتاد کشورم شفای عاجل دهد. اگر کدام حساب بانکی تانرا درین سایت نشر کنید، امکان دارد که انسان های خیرخواه هرکدام برابر توان خود، کمک مادی کنند. از جمله خودم.
در ضمن می خواهم یادآور شوم، حتماّ حالا درک می کنید، که هموطنان پشتون ما چقدر رنج می برند، ازینکه از صبح تا شام بنام فاشیست، قبیله گرا و چی الفاظ ناشایست توهین می شوند.
یک هموطن پشتون شما!

>>>   ايرانى ها جوانان مانرا معتاد هيروين ميسازند پاكستانيها چرسى و اسلاميست و بعداء به دامان اعراب وهابى ميندازند و اينجاست كه استعمار جديد به پلانها ونقشه هاى خود ميرسد و به نوع از أشكال از بيسوادها و معتادين در همه إرثه ها استفاده كرده و توسط چند نفر دالر پرست معادن را تاراج و دو باره اسلميست ها را به دامان تروريسم تحويل و به مرحلهء ديگر استفاده گرفته ميشوند.
ح ع

>>>   .... بر تمام حكام حكومت فعلي، و سابق خلق و پرچم ، از اثر خيانت همين حرامي هاي بيشرم ، ملت دربدر شده ، و فعلاً هم همين حكومتي ها در عقب تجارت مواد مخدر قرار دارند، هم در صادرات ترياك، هيروين و چرس، و هم در واردات مخدرات مروج غرب كه از بقاياي شوروي سابق وارد ميكنند و همه جوانان شهرنشين را معتاد و ديوانه و قاتل ميسازند، خداوند همه شان را مجازات نمايد، و انشاءالله كه چاه كن در چاه است. من هم دعاء مينمايم كه تمام معتادين را خداوند هدايت نموده و شفاي كامل نصيب شان نمايد.

>>>   حالا اوغانهاي فاشيست از متن شما استفاده كرده شعله تفرقه را پكه ميكنند در حاليكه عامل تعصب ، قوم گرايي و بدبختي كشور نا اول اوغانهاست ,اگر همين اوغان بدبختر از ما زرع مواد مخدرا با افتخار و سربلندي آغاز نميكردند امروز اين همه معتاد از كجا ميشد ؟ درست است ايوب سالنگي پسر شمارا معتاد ساخت اما ٣ ميليون ديگر نفوس كشور را كي معتاد ساخت؟ با اين چاپلوسي به اوغانها شما نميتوانيد خداوندرا فريب دهيد خداوند پادشاه هست و بهتر ميداند .

>>>   محترم نادری صاحب من از پشتون های سیاه گردغوربند ولایت پروان میباشم خودت اهل قلم میباشیدکسیکه مخالف تو میباشد آنها صاحب قلم نمیباشد. باید ضد شما باشد.
نادری صاحب خداوند پسر شما را هرچی زودتر صحت یاپ کند.
هموطن شمااز غوربند

>>>   محترم نادری صاحب !
این جانب شخص هستم که چشم دید خود را برایتان به بیان میگیرم در ابتدا باید گفت که حالت فعلی نستو نادی جوان برومند و شایسته مقام والاترنسبت به کسانی که در بین هزاران انسان با سواد و جوان خودرا منفجر میسازد و کسانی که چنین عمل را مدیریت میکند دارد نستوه نادری مرد بود که اندیشه اش جهانی بود و هزاران معتاد را کمک میکرد تا از فقر نجات پیدا کند اینکه که و چرا و چه قسم نستو را به این مرض دچار کرد همه میداند اول اینکه جنایت پشیه های که هر دقیقه هراس داشتن که به دام قانون گیر نمانند و همیشه از این ناحیه رنج میبردند که نستوه نادری از ایشان نام میبرد . دوم اینکه میدانستند که از این طریق کرامت و عقلانیت انسانی را ضربه میزنند و به خانواده اش درد و بی حرمتی ایجاد میکنند و صد ها مسایل دگر من شخص را میشناسم که خود توانست فرزندش را به دستان خودش تداوی نماید یک مادر قهرمان که قرزند جوان که هشت سال به این درد جانسوز مبتلا گردیده بود تداوی کرد آنهم بدون داکتر. اگر این نامه را خواندید باز به قلم خود تان جواب دادید میتوانم برای تان معرفی نمایم تا با این خانواده ارتباط گرفته و از ایشان کمک بخواهید پسر جوان شان فعلا در مزرعه کار مینماید و از صحت کامل بر خوردار است
و در اخیر از بارگاه عزت تعالی برای نستوه نادری صحت کامل و توانایی مقابله با این پدیده مهلک و مرگ بار را از بارگاه عزت تعالی خواهانیم و برای زمین داران که این کشت مرگبار و خون آلود درا در مزرعه هایشان میکارند صد هزار بار نفرین خدارا میفرستیم و از خداوند گار تعالی برای شان تباهی و رو سیاهی در هر دو جهان میخواهیم و به حمایت کنندگان و فروشندگان و به هر آنکس که با این پدیده نفرت و قاتل بشریت کار میکنند
به امید محو و نابودی این پدیده تباه کننده در سر تا سر جهان .
از غزنی

>>>   افرین به حوصله پرتوی صاحب، اما مردم ما خیلی از فرهنگ پوچ برخوردار هستند

>>>   من به نادری صاحب تحترام دارم او یک سرمایه ملی ما است!!!!!!!!!!
خداوند فرزندش را صحت کامل دهد!!!
سپین ګل
جلال اباد

>>>   سوال جرا جوانان آگاه دیگر معتاد نمیشوند تنها نفر شما بود معتاد شده او آگاهانه

>>>   پرتونادری مرد قلم نویسنده پرنبوغ کشور مااولا"به شما سلام تقدیم میدارم بعدا" از بارگاه ایزد متعال استدعا میدارم که نستوه نادری را باری دیگر خداوند صحت کامل اعطا بداریدما خود را درغم اندوه شما شریک میدانیم این جنایت نابخشودنی را هرکسی انجام داده است انشاالله به سخت ترین مجازات الهی روبروشدنی است گفته اند در سخت ترین لحظات ذندگی صبر ایوب رافراموش نکنید .
بازهم در اخیر برای فرزند شما باردیگر سلامتی کامل از خداند لایزال استدعا میدارم ملول نباشید خداوند بزرگ است .
بااحترام
هموطن شما

>>>   جناب آقای نادری سلام ! شما از یاوه سرایی که هموطنان ما در حق شما نموده اند متاثر نشوید چون از گذشته ها تا کنون شنیدن حقایق تلخ است جامعه ما آماده پزیرفتن خلا های شان نیستند وقتی حقایق بر ملا میشود فرقی نمیکند که مربوط کدام قشر است باید برای اصلاح آن همگی دست به کار شویم نه اینکه با دیدن حقایق خود را کور احساس نمائیم و با کسیکه بر ملا میسازد سر دشمنی بگیریم همین اکنون جوانان به عیسویت دعوت میشوند همین اکنون کابل مرکز فساد و فحشا گردیده که در طول تاریخ زندگی چنین حالتی به این کشور نیامده بود بنا از افراد کور و کر نباید گله کرد چون آنها نه چیزی را می بینند و نه میشنوند - خداوند حق المبین است عزیزان کسیکه عزیز شما را به این حال آورده بد تر ازین حال دچار سازد آنطوریکه چشم دید خاص و عام گردد تا از دل مادران و پدران آگاه شوند و اینرا هم همگی میدانند که وی را معتاد کردند خداوند به جزای اعمال شان برساند چوب خداوند چوب عدالت است از بارگاه الله متعال استدعا مینمایم تا هر چه زود تر عدالت بر قرار گردد .
خواهر تان از هرات

>>>   آقای نادری عزیز:
درود بر شماو فرزند عزیز تان. رها یی کامل از موریانه اعتیاد برای نستوه خواهانم.

>>>   مردم ما یک عادت بدی که دارند اینست که هیچگاه خود پذیری مسولیت از کار بد شان ندارند همیشه کار بدی را که انجام داده اند کوشش میکنند که بطرف کسی بیندازند که با وی روی هر مسایلی که است خواه شخصی و خواه سیاسی بیندازند این بچه هم طفل نبود مثل این شخص صد ها تن دیگر که بالاتر از دانش و عم ان بر خوردار اند به مواد مخدر مبتلا گردیده و امروز در گوشه گوشه کشور ما اواره و در بدر میگردند انها را کی به این عمل مواد مخدر مبتلا کرده است کدام شخص یا روزگار بد زندگی و یا هم نشینی با رفقای بد بنظر من هیچکدام نادانی و تحت تاثیر قرار گرفتن افکار نادرست خودش سبب چنین خطا شده است این طور فکر نشود که من از جمله طرفدران و یا دوستان ایوب سالنگی هستم سوگند یاد میکنم که ایوب سالنگی رابجز از تصویر اش در رسانه ها انرا شناخت ندارم و هرگز هم کلام نشده سخن من طوری عمومی بوده نه شخص خاص مورد نظر .

>>>   محترم نادرى صاحب : براى ارجمندى با استعداد شما سلامتى تمنا دارم البته كه اعتياد انقدر مرض قابل تشويش نيست كه ديگران شما مورد طعن قرار بدهند كه جاى تاسف است ؟ در حاليكه ما وجامعه ما مصاب به امراض مختلف استيم كه تداوى انها زمان طولانى را دربر مى گيرد بدين ملحوظ بايد همه ما مورد طعن قرار بگيريم. در زنده گى انسانها با سختى ها ونا ملايمت هاى گوناگون مواجه مى گردد كه با همت بلند و اراده قوى ميتوان با مشكلات وامراض گوناگون مبارزه و پيروز شد. به اميد صحت يابى هر چه زود تر نستوه نادرى.

>>>   هر وقت که عقل فرار و جهالت غلبه کند دشنام کفته ميشود اما در نوشته و حکایت های مضمون نويسان هر کسى دشنام می فرستد با خود با علم و نوشته نويسان سخت جفا می کنند. آقای نادری من پشتون هستم اما باور کن وقتيکه يک تکليف يک نفر يا افراد کدام قوم ديګر را مى بينم و يا مى خوانم اصلا به فکر من به اين نيست که کدام قوم است بلکه دفعتا فکر مى کنم که بيچاره هموطن خداوند از اين مشکل خلاص کند و اګر کدام کمک از دستم شود پشت قوم، قواره، مذهب، منطقه اش هم نميکردم و صرف به اينکه هم وطن و برادر ويا خواهر هموطن و مسلمان من است در دفع مشگلش وي را يارى ميکنم. اين نظر من است نه سا خته کارى. خداکند که روزى بيايد که مردم ملک ما از هم وطنى ومسلمانى کار بگیرند نسبت به دیگر خرافات و جهالت.
وهابزاده

>>>   استادگرامی جناب پرتو نادری میدانم که همت والای شما زیر بار حوادث خم ناشدنی است جای دارد که به یادت این سروده بیدل ( ع ) را به یاد آورم : مقام ظالم آخر برضیفان است ارزانی که چون آتش زپا افتد به خاکسر دهد جای را ناامید مباش پرتوعزیر وصبر بکن .
برادروهم وطن شما به یادشما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است