انتخابات شفاف زمینه ساز امنیت است
تامین شفافیت انتخابات و عدم مخالفت هیچ جناحی با نتایج آن ایجاب می کند که نظارت و اشراف احزاب و ایتلاف های انتخاباتی به پروسه انتخابات از ابتدا تا انتها تضمین گردد تا معایب و نقایص انتخابات قبلی تکرار نشود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۵    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149832 منبع: پرینت

یک روز پس از آغاز ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها، نمایندگان 28 حزب و جریان سیاسی در یک نشست خبری حاضر شدند و ضمن هشدار از تعلیق همکاری شان با کمیسیون انتخابات خواسته های احزاب را طی اعلامیه ای بوسیله رسانه ها با مردم همگانی ساختند.
در این نشست مشترک احزاب و جریان های سیاسی درباره انتخابات، نمایندگان 28 حزب در حضور رسانه ها خواسته های احزاب را در اعلامیه ای همگانی کردند.

در اعلامیه احزاب و جریان های سیاسی که توسط عبدو نماینده مجلس قرائت گردید آورده شده است که بدون شک انتخابات شفاف، سراسری و قابل قبول برای مردم افغانستان زمینه ساز امنیت، ثبات و اعتماد ملی خواهد بود و ما به نمایندگی از احزاب سیاسی متعهد می شویم که بعد از توشیح و صدور فرمان با تمام امکانات برای برگزاری انتخابات بموقع، شفاف و سراسری با کمیسیون انتخابات همکاری کنیم.

اعلامیه علاوه کرده است که بر انتخاباتی که منتج به تاسیس پارلمانی معتبر و مورد حمایت اکثریت مردم شود تاکید می ورزیم و مصمم هستیم که این انتخابات وسیله ای برای حل بحران باشد.

تامین شفافیت انتخابات و عدم مخالفت هیچ جناحی با نتایج آن ایجاب می کند که نظارت و اشراف احزاب و ایتلاف های انتخاباتی به پروسه انتخابات از ابتدا تا انتها تضمین گردد تا معایب و نقایص انتخابات قبلی تکرار نشود.

با توجه به این مطالب اکثریت احزاب و جریان های سیاسی تاکید می ورزند که:
انتخابات پارلمانی باید حداکثر تا اول میزان 1397 برگزار شود که فعلا تاریخ به 28 میزان موکول شده است و باید تعهد داده شده عملی شود.

بمنظور جلوگیری از هدر رفت آرای مردم به احزاب و ایتلاف ها این آرا باید به داخل فهرست نامزدانشان قابل انتقال باشد.

برای تمامی باشندگان افغانستان اعم از مهاجرین، بیجاشدگان داخلی و کسانیکه در مناطق ناامن بسر می برند زمینه استفاده از حق رای فراهم شود.

هر افغان واجد شرایط باید بتواند بگونه مستقل و یا از آدرس حزب و ایتلاف مورد پسندش نامزد شود.

از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی در ساختار کمیسیون مرکزی و کمیسیون های ولایتی انتخابات زمینه نظارت و اشراف تاثیر گذار احزاب سیاسی بر تمامی پروسه های انتخابات فراهم شود و هیچ تصمیم و اقدام کمیسیون های انتخاباتی بدور از نظارت و اشراف احزاب انجام نشود.

مراکز و محلات رای گیری باید بگونه عادلانه ساخته شود، مراکزی که در ولایت های مختلف بنابر دلایل امنیتی حذف شده اند مجددا بررسی دقیق شود و گزارش در اختیار احزاب سیاسی قرار گیرد.

نمایندگان احزاب در اخیر خوانش این اعلامیه درحضور رسانه ها تاکید کردند که این فیصله مزین به امضای رهبران احزاب سیاسی است تا ریاست جمهوری و در مجموع ارگان های دولت و کمیسیون ها متوجه حساسیت موضوع شوند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
عبدو
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   عبده!
امی شما وکیلا خو بخاطر خدا از شفافیت گپ نزنین!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است