در جلسه شورای اقتصادی چه گذشت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149837 منبع: پرینت

جلسۀ شورای اقتصادی تحت ریاست محمداشرف غنی رییس‌ جمهور، روی سرمایه‌گذاری کمپنی نسلی سوییس و حبیب‌گلزار، مسودۀ قانون خط آهن و گزارش سفر هیئت افغانستان به جمهوری ازبیکستان بحث نمود.

ابتدا، موضوع سرمایه‌گذاری کمپنی حبیب‌گلزار مورد بحث قرار گرفت. در گزارش کمپنی متذکره تصریح‌شده‌است که در سال ۲۰۱۵ این کمپنی در توافق با شرکت نسلی، توافق کرده‌بود تا طی پنج‌سال آینده برای محصولات نسلی در داخل کشور، مبلغ ۶۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کند.

همچنان اضافه گردیده‌است که در سال ۲۰۱۷ اولین پروژۀ این شرکت با سرمایه ابتدایی ۳۰ میلیون دالر جهت تولید شیرخشک، شیر مایع و قیماق شروع به فعالیت نمود. اما در ماه دسامبر ۲۰۱۷ گزارش های تأیید ناشدۀ مبنی بر زهری بودن مواد تولیدی کمپنی متذکره از جانب برخی نهادهای دولتی به نشر رسید که به اعتماد شرکت یادشده ضربۀ جدی وارد نمود.

مسوولین کمپنی متذکره از حکومت می خواهند تا با مسوولین که غیر مسوولانه و بدون کنترل، شایعاتی را نشر نموده اند برخورد قانونی صورت گیرد و نیز برای این شرکت، اعاده حیثیت گردد.
جلسه، پس از بحث های همه جانبه فیصله کرد که موضوع کمپنی نسلی سوییس و حبیب گلزار به گونۀ جدی مورد بررسی قرار گیرد و نیز برای کمپنی یاد شده اعاده حیثیت شود.
رییس جمهور محمداشرف غنی دراین زمینه گفت که حکومت از سرمایه گذاری سکتور خصوصی در همه بخش ها حمایت و تقویت همه جانبه می نماید.

همچنان فیصله گردید که باید میکانیزم مشخص تصمیم گیری وجود داشته باشد تا افراد، ادارات و گروه ها بگونۀ خودسرانه در مورد فعالیت شرکت ها، قضاوت و تصمیم گیری نکنند و هر تصمیم باید در مطابقت با قانون اجراآت باشد.
در بخش دوم آجندا، مسوده قانون خط آهن افغانستان از سوی اداره خط آهن کشور به جلسه مطرح گردید و پس از بحث های همه جانبه، فیصله به عمل آمد که مسوده جهت نهایی شدن به کابینه ارجاع گردد.

در ادامه، شورای اقتصادی روی گزارش سفر هیات مختلط افغانستان به ازبکستان بحث نمود. شهزاد آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی، محمدحمید طهماسی وزیر ترانسپورت و امان الله غالب رییس دافغانستان برشنا شرکت، حین ارایه جزییات گزارش متذکره، سفر هیات افغانستان را به ازبکستان با دستاورد خواندند.

جلسه تأکید کرد که کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان برای افغانستان اهمیت ویژه دارد و در هر زمینۀ که نیاز به همکاری و حمایت دولت افغانستان باشد، اقدامات اساسی روی دست گرفته شود و نیز همکاری های اقتصادی، تجارتی و اتصال منطقه یی در اولویت کار حکومت افغانستان قرار دارد.

در جزییات این گزارش آمده است که در چارچوب کمیسیون های دوجانبه اقتصادی و تجاری میان دو کشور، هیئت دولت افغانستان در سفر به ازبکستان روی موضوعات، پروژۀ خط آهن مزار-هرات، انرژی برق و ترانزیت برق ازبیکستان به جنوب آسیا، جلب سرمایه گذاری در بخش صنایع نساجی و خریداری اقلام عمده دولتی از ازبکستان و همکاری های فرهنگی و گمرکی با مقامات عالی رتبۀ آن کشور بحث و توافقاتی به دست آمده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اقتصاد
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   آقای اشرف غنی باید در 24 ساعت 12 ساعت خویشرا روی موضوع چگونگی آوردن امنیت سپری نماید. شورای اقتصادی و تدارکاتی از جمله موضوعاتی است لابی گیریهای پاکستان و ایران وی را مصروف اینگونه موضوعات می سازد تا موضوع اصلی که امنیت است از ذهن وی دور بماند.و در حقیقت دزدان اصلی کشور که در وزارت مالیه نشسته است از هرج و مرج استفاده و سرمایه کشور ار به تاراج ببرد.
قیام الدین

>>>   تا جایی که من مشاهده میکنم در طی هفده سال گذشته در افغانستان در قسمت ساخت و ساز خط آهن تقریبآ هیچ اقدامی صورت نگرفته است و دولت نیز توانایی اقتصادی آن را ندارد.
بنأ من پیشنهاد میکنم که ساخت و ساز خط آهن را به بخش خصوصی بسپارد تا بخش خصوصی از خود شهر کابل که هم مرکز افغانستان است و هم یک شهر پر جمعیت است، به چهار سمت شهر کابل و ولایات با در نظر داشت بازدهی اقتصادی آن، شروع کنند و در صورت بازدهی اقتصادی آن، به تمدید این خطوط آهن تا سرحدات افغانستان ادامه دهند.
زیرا شرکت های خصوصی با تجارب کاری که در بازدهی سرمایه گزاری هایشان دارند، میتوانند هم در سرمایه گزاری از حد اقل مصارف استفاده کنند و هم در فروش تولیدات و فرآورد های سرمایه گزاری شان، حد اکثر مفاد از قیمت فروش آن بدست برآورند و در نتیجه صاحب سرمایه زیاد تر ، برای سرمایه گزاری در بخش های دیگر اقتصادی شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است