تجاوز مرزی و مردمی که ایستاده می میرند
خوست در کمتر از ده روز از سفر غنی و وعده های بسیار مورد حمله مرزی نظامیان پاکستان قرار گرفت و در حالیکه ارگ سرگرم تبلیغات انتخاباتی است، باشندگان و نظامیان محلی با جان خود در برابر تجاوزها ایستادگی می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۲    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149876 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نظامیان پاکستان با گذر از مرز در ولسوالی زاری میدان ولایت خوست با حمله متقابل باشندگان محلی و اردوی ملی مواجه شد که در درگیری طولانی، دو مرزبان این کشور کشته و سه تن دیگر زخمی شدند در حالی که ده روز پیش، پاکستان و افغانستان تعهد سپردند که از نقض حریم فضایی و ارضی همدیگر اجتناب می کنند.

افغانستان چنان درگیر با سیاست سلطه طلبانه و ناامنی گروه های متعدد تروریستی تحت حمایت اسلام آباد است که نه توان و نه خواهان نقض حریم مرزی این کشور می باشد اما نظامیان پاکستان بارها با تعرض به خاک کشور از راکت پراکنی های کور گرفته تا ایجاد پایگاه های فراتر از خط دیورند دست به حمله می زنند که در حرکتی کم سابقه این بار در خوست نظامیان اقدام به حمله متقابل کردند.

افغانستان به دلیل موضع ضعیفی که در قبال حکومت اسلام آباد دارد همواره مورد تهدید و تجاوز از سوی این کشور قرار گرفته و همچنان که معضل خط دیورند با فرافکنی های راس قدرت بدل به حیثیتی برای رهبران پشتون شده است، پاکستان هم از مرز عبور می کند و هم مناطق مسکونی را در راکت پراکنی های کور زیر آتش قرار می دهد.

هرچند خوست به دلیل هم مرز بودن با ولایت های پکتیا و پکتیکا در کنار مرز مشترک با کشور پاکستان، ولایتی ناامن می باشد و تحت نفوذ شبکه حقانی اما در ابتدای سال، میزبان رییس جمهور با وعده های بیشمار بود از امنیت گرفته تا شکوفایی اقتصاد.

این در حالی می باشد که با وجود تجاوزهای مرزی پاکستان و درگیری های به تکرار میان مرزبانان دو کشور، حکومت هیچ گاه سیاست مقتدرانه ای در برابر اسلام آباد اتخاد نکرد و چشم بر کشتار و زخمی های حمله های راکتی آن سوی مرز بست.

اینکه چرا و به چه دلیل نظامیان این کشور اقدام به نقض حریم مرزی افغانستان می کنند بنا به سیاست قلدرانه اسلام آباد است که هیچ اعتنایی به حکومت از هم گسسته وحدت ملی ندارد و از مرزها برای انتقال نیرو به طالبان و ارتباط با شبکه حقانی استفاده می کند و به خوبی آگاه می باشد که این حکومت، توان مقابله در ولایت های همواره ناامن مرزی را ندارد.

در همین راستا، جدای از نظامیان محلی که در بیشتر مواقع یا تهی از اختیار و یا بی اراده برای مقابله با حمله گروه های تروریستی و نظامیان پاکستانی می باشند، باشندگان محلی تنها سد در برابر این گونه تجاوز ها هستند.

در پیش روی ها و ایجاد حصار مرزی توسط حکومت اسلام آباد، رییس جمهور و رهبران پشتونی که تاب تحمل هیچ صدایی برای پایان دادن به معضل دیورند را نداشتند، سکوت اختیار کردند و در مقابل، مردم محلی ایستادند و جان دادند.

اگر خط دیورند، حیثیت ارگ و رهبران پشتون است چرا در برابر نقص حریم مرزی و حصارکشی پاکستان هیچ واکنشی نشان نداده و سرگرم از میان بردن موانع قومی داخلی می باشند؟ مگر مردمی که بی دفاع در تجاوز مرزی، حمله های نظامیان و گروه های تحت امر اسلام آباد کشته و زخمی می شوند از آن این قومیت نیست؟

ولایت های مرزی باشندگان پشتون همواره مورد هجوم پاکستان به هر بهانه ای قرار می گیرد که نشان می دهد، رهبران این قومیت با قربانی کردن مردم خود تنها به فکر رسیدن به منافع از راه خیانت و همراه شدن با تروریستان هستند.

در این میان، اختلاف های دیرینه بر سر مرز دو هزار و 400 کیلومتری در کنار ناامنی ولایت های مرزی سبب شده است که گروه های تروریستی از طریق پاکستان وارد کشور شوند و رهبران آنان در حال رفت و آمد باشند، بماند که ارتباط تنگاتنگی میان نظامیان این کشور و طالب، داعش و شبکه حقانی در جریان است.

و حال با وجود جابه جایی اردوی ملی در منطقه مرزی درگیر با نظامیان پاکستان که چنین مقابله ای از سوی حکومت بی سابقه می باشد باید گفت که اشرف غنی با وجود هزینه مالی و معنوی که خرج سفر به ولایت خوست و دیگر مناطق پشتون نشین برای تبلیغات انتخاباتی می کند برای رسیدن به رای مردم حداقل امنیت را تا زمان انتخابات برقرار کند.

اگر حکومت و رهبران امنیتی تنها گوشه ای از دلیری باشندگان بی سلاح محلی را در برابر تجاوز پاکستان و حمله تروریستان داشتند، اکنون مرزها امن و پاکستان جرات نقص حریم مرزی را نداشت، چه برسد به ایجاد ناامنی در ولایت ها و انتحاری در پایتخت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خوست
تجاوز مرزی
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   دراین حمله ابتدا خود مردم عمل کردند بعدا نظامیان ، کسانیکه درین جنگ جان شانرا از دست میدهند براستی شهید استند واین ها به حکم خداوند شهید واقعی ومستحق جنت فردوس هستند وبرعکس متجاوزین پاکستانی مرتد واهل دوزخ هستند
ر

>>>   ملت فریب خورده افغانستان دربرابر سیاست کسیف غربیها تجاوزی پاکستانی ها نیست این سیاست غربی ها و عرب های شیطان صفت است این را باید بدانید که پاکستان یک کشور نیست یک استمار است که توسط انگلستان به وجود آمده است به نام اسلام چون مسلمان گرا هستند سیاست گذارهای پاکستان همه انگلیسی و آمریکایی هستند توسط اینها افغانستان انتهار و انفجارمیشه اینها به فکر نابودی افغانستان است نه فکر آرامی آبادی افغانستان اگر چه امروز افغانستان باحذب ناتو پیمان امنیتی امضاء کرده چرا مااین قدر ناامنی داریم انگلیسیها بارها آمدن به این سرزمین ها حکومت کردند وملت ها دربرابرشان قیام کردن وحاکمیت شان را درهم شکستن مجبوربه فرار ازاین سرزمین ها شدند رفتند به فکر یک برنامه سیاسی شده تا پاکستان را به وجود آورده با هر فریب و نیرنگ وارد بازی می شود وکوشش این است که افغانستان نابود شود توسط پاکستانی ها وراه هموار شود برای انگلیسیها وامریکایی ها سیاست ضعیف و ناتوان افغانستان دربرابر این قدرت شیطانی جهان چیست پناه طلب کردن از الله یکتا وپیروی از قرآن محمد و اونیکه افغان ومسلمان است نفاق را کنار گذاشته دریک صف واحد تجهیز شده مثل شیرکه سلطان جنگل است ازمرزهای خود محافظت کنید تا ناموس ودشمنهای دخلی شما درامان باشد

>>>   امریکا یک تریلیون دالر در جنگ افغانستان در هفده سال گذشته مصرف کرده است.
فکر میکنم ساختن یک کیلومتر دیوار مرزی بین افغانستان و پاکستان شاید صد هزار دلار مصرف داشته باشد.
یعنی با دوصد و چهل میلیون دلار و یا نهایتاً با پنجصد میلیون دلار،میشود بین افغانستان و پاکستان دیوار مرزی ساخت و از شر تروریزم هم افغانستان خلاص شود و هم پاکستان و هم امریکا.
اما دولت امریکا بشمول کنگره امریکا که نمایندگان مردم امریکا هستند،در چشم مردم خاک میزنند و از هفده سال بدینسو جنگ افغانستان را ادامه داده اند و تریلیون دالر از پول مالیه مردم بودجه گرفتند و در جیب های خود زدند،اما یک نفر از سیصد و بیست میلیون نفر امریکا صدای خود را نمی کشد که همین جنگ را در عوض تریلیون دالر مصرف،تنها با مصرف پنجصد میلیون دلار و ساخت یک دیوار مرزی بین افغانستان و پاکستان و کنترول سرحد از هردوجانب میشود ختم کرد.
زیرا در دنیا دموکراسی مستقیم که در آن تمام مردم کشور ،روی مسایل مهم کشور شان مستقیماً توسط ریفراندوم ابراز نظر کنند،کمتر وجود ندارد و فقط در یگان مورد خاص و نه چندان مهم،دولت توسط ریغراندوم از مردم نظر خواهی میکنند،اما باقی موضوعات مهم را خود شان و نمایندگان پارلمان،بدون در نظر داشت رای مردم،تصویب میکنند و تریلیون ها دالر مردمان بیچاره مالیه دهنده را به هدر میدهند.

>>>   حکم خان حبیبی، والی خوست صبح امروز، دوشنبه ۲۷ حمل، در یک نشست خبری در این ولایت گفت: "صبح امروز جسد ۵ نظامی پاکستان در تابودت‌ها جا به جا شد و نظر به قانون بین‌المللی به آن کشور تسلیم داده شد".
آقای حبیبی افزود که یک اسیر پاکستانی نیز به این کشور تسلیم داده شد.
از سوی دیگر، وزارت دفاع ملی کشور اعلام کرد که در ۲۴ گذشته در نتیجه‌ی درگیری نظامیان افغانستان با ملیشه‌های پاکستان در ولسوالی جاجی میدان خوست، ۱۴ نظامی پاکستان کشته و ۱۷ تن شان زخمی شدند

>>>   امریکا پول برای دیوار ساختن سرحد خود با مکسیک پول ندارد چگونه 2500 کیومتر بین افغانستان واسرائیلستان را دیوار کند اگر دیوار هم باشد مزدورانش توسط طیاره می ایند رسما با پاسپورت وویزه رفت و آمد میکنند درچوکی پارلمان نشسته است ، ایا امریکا میتواند دروازه خانه گیلانی را مسدود سازد ؟ گلاو چطور میشه ؟ مزدوران پاکستان در بین حکومت حتی در ارگ نشسته اند

>>>   كدام مرز ؟ در انجا امتعه به كلدار خريد وفروش ميشود.

>>>   من یک شهروند افغان هستم ودرتهران زندگی میکونم خیلی وخته زنگ میزنم صفارت افغانستان ولی کسی جواب نمی دهدامروز یک خانم جواب تلفونم داد یک سوال ازاوپرسیدم درباری ویزا به من گفت که برو ازپولیس سوال کن....امیدوارم که به گوش مسعولین برسد
ممنونم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است