مردم می توانند به روند انتخابات اعتماد کنند
تهیه فهرست رای دهندگان یکی از گام هایی است که نسبت به گذشته می تواند شفافیت انتخابات را تامین کند. بدون ثبت نام اشتراک در ثبت نام ممکن نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149882 منبع: پرینت

روند ثبت نام رای دهندگان در کابل و مراکز تمامی ولایت ها آغاز شد. رییس جمهور و رییس اجرایی از نخستین کسانی بوده اند که در این روند ثبت نام کرده اند. کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که روند ثبت نام رای دهندگان نخست در 1300 مرکز در مراکز ولایت ها آغاز شده است و کسانی که شناسنامه دارند می توانند ثبت نام کنند. اما آیا افراد واجد شرایط رای دهی علاقه و انگیزه ای برای ثبت نام و اشتراک در انتخابات آینده را دارند و آیا ثبت نام رای دهندگان در جلوگیری از تقلب در انتخابات پارلمانی کمک خواهد کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معاذالله دولتی معاون کمیسیون انتخابات در برنامه «فراخبر» گفت: طبیعی هست که انتخابات یک پروسه ملی است و مالک اصلی پروسه مردم هستند. بنابراین جایگاه مردم در قانون انتخابات روشن است که کسی که تبعه افغانستان باشد و سن هجده سالگی را طی کرده باشد باید در انتخابات شرکت کند و رای خود را استفاده کند.

وی ادامه داد: می خواهم بگویم این رای دادن نه تنها یک حق است. حتی در برخی از کشورها به عنوان یک تکلیف است. بنابراین خواهش ما از مردم این است کسانی که واجد شرایط رای دهی هستند حضور پیدا کنند و ثبت نام کنند.

دولتی، در خصوص روند ثبت نام برای رای دادن بیان داشت: در مورد اینکه مردم چطور ثبت نام کنند روند مشخص شده و در برنامه های آگاهی عامه به اطلاع مردم می رسد. شرایط رای دادن هم این است که مردم با خودتذکره تابعیت داشته باشند و سن هیجده سالگی را تمام کرده باشند. وقتی به مرکز ثبت نام مراجعه می کنند همکاران ما از آنها استقبال می کنند. کتابی قبلا از طرف کمیسیون انتخابات تهیه شده و استیکرهایی در آن وجود دارد. بعد از اینکه فرد ثبت نام می کند معلوماتش داخل این کتاب می شود و یک قسمت از معلومات داخل آن استیکر می شود و آن استیکر در پشت تذکره چسبانده می شود که در روز رای دهی کسی که با تذکره خود مراجعه می کند باید آن استیکر را داشته باشد.

وی افزود: در صورت طی کردن این روند فرد حق پیدا می کند که پای صندوق راهی دهی برود و رای خود را بدهد. بدون ثبت نام اشتراک در ثبت نام ممکن نیست. هر رای دهنده هم در جایی که ثبت نام می کند فقط در همان مرکز می تواند رای دهد.

دولتی، در خصوص تبلیغات از انتخابات بیان داشت: یکی از برنامه های مهم کمیسیون انتخابات برنامه های آگاهی عامه است. تعداد زیادی ازکانال های تلویزیونی و رادیو و بردها و پوستر هایی که تهیه شده و با این شبکه های اطلاع رسانی از طرف کمیسیون قرارداد امضا شده و قرار است که یک کمپاین وسیع به راه بیفتد و همچنان در مراحل بعدی تمام این بیلبوردها و پوسترها در مراکز ولسوالی ها و در شاهراه ها و همچنان در نواحی دیگر نصب شوند تا مردم بفهمند که واقعا چگونه حاضر شوند و چه چیزهایی برای ثبت نام ضرورت است.

معاون کمیسیون انتخابات، در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید به شما اعتماد کنند گفت: مردم اگر به اعضای کمیسیون اعتماد نمی کنند به روند شفاف ثبت نام اعتماد کنند. مثلا تهیه فهرست رای دهندگان یکی از گام هایی است که نسبت به گذشته می تواند این شفافیت را تامین کند. وقتی که آمار مشخص می شود و واجدین شرایط رای دهی که چه تعداد واجد شرایط در افغانستان وجود دارد درهر مرکز مشخص می شود، معلوم می شود چقدر ورق رای دهی در آنجا ضرورت است به همان میزان ورق در آن مرکز صادر می شود. پس این برنامه نسبت به برنامه گذشته بسیار بهتر است.

دولتی ادامه داد: به طور مثال در گذشته در یک مرکز رای دهی در وسط روز ورق رای دهی تمام می شد و نیاز به ورق های تازه بود. ورق های بی حساب فرستاده می شد و صندوق ها هم پر می شد و مشخص نبود که چه کسانی رای داده اند. اما با برنامه جدید می دانیم که در هر مرکز چه تعداد رای دهنده وجود دارد و برای هر مرکز چه تعداد ورق لازم است و این ضمانت خوبی برای شفافیت دارد. همچنین در دیتابیس ملی مکانیزم هایی داریم که نام های مشابه را بیرون می کشد و یک نفر نمی تواند دوبار در دو مرکز متفاوت رای دهد.

وی در خصوص تامین امنیت انتخابات می گوید: در بخش امنیت در این یک ماهی که ما ثبت نام را انجام می دهیم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت اما در بخش دوم که ولسوالی ها و قریه ها و قصبات است ما با نیروهای امنیتی در صحبت هستیم و جلسات متعدد داریم و به ما اطمینان داده اند که مشکلی وجود نخواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولتی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   در هفده سال گذشته مردم صدها هزار نفر کشته و زخمی دادند و صد ها هزار نفر آواره شدند و هیچ فامیلی در افغانستان نیست که با یک عضو خویش را و یا خویشاوند خویش را درین هفده سال جنگ از دست نداده باشد و صد ها ملیارد دلار کمک جهانی خورد و برد و حیف و میل و دزدی شد.
حالا بفرمایید چناب شما که مردم به کی رای بدهند؟
آیا مردم گاو هستند و با خر و با انسان؟
آیا مردم چشم ندارند و کور هستند و یا عقل ندارند و بی عقل هستند و هیچ چیز را نمی بینند و نمی فهمند،در انتخابات اشتراک کنند و باز به پشتیبان های قاتلین مردم چه ازین طرف باشند و چه از آن طرف،رای بدهند و راهی پارلمان کنند و جیب های شما را نیز از دزدی پول انتخابات پر کنند؟
آیا کسی است از مسؤلین کمیسیون انتخابات که مجرایی بدهد که در چندین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری گذشته،در هرکدام شان چقدر مصرف شده است و این پول ها در کجا مصرف شده است؟
همین حالا مصارف انتخابات پارلمانی امسال چقدر است و از گذشته چقدر بوده است و تفاوت اش چقدر است؟
مردم نه کور هستند و نه بی عقل.همه چیز را هم میبینند و هم میفهمند.

>>>   بانظردهند بالاموفق هستم کاملادرست وبجافرموده اند

>>>   حیف به اداره ملی که سرنوشتش بدست اقایی دولتی افتاده بخبر از دنیا و سیاست همه روزه دنبال توطعه و تخریب میګردد اعضای محترم کمیسیون لطفا بیدار شوید لطفا ایا ا زعملکرد ناسالم اقا اګاه هستید یا دست دارید
افغانزی

>>>   یکبار ری دادیم برای هفتادپشت مابس است که از گو
خوردن ماره پشیمان کرد اگر ری ندهیم حداقل به خود
خیانت نکرده ایم وعذاب وجدان نمیکشیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است