رفتن به پای صندوق های رای مسوولیت عمومی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۷/۱/۲۸ کد خبر: 149907 منبع: پرینت

رفتن به پای صندوق های رای دهی، مسوولیت عمومی و وجیبه ملی است

پس از فروپاشی رژیم طالبان و روی کار آمدن نظام جدید در کشور آنچه که در محراق توجه سیاسیون و بازیگران خارجی دخیل در قضایای افغانستان قرار نگرفته است کسب هویت ملی و مشروعیت قانونی بوده است.

هویت ملی و مشروعیت قانونی نه تنها که سبب تامین صلح، امنیت و نهادینه شدن ارزش های دموکراسی می شود بلکه باعث کاهش فاصله میان دولت و ملت نیز می گردد. این هویت ملی و مشروعیت قانونی است که ضمن ایجاد یک تحول مثبت در عرصه های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی باعث می شود تا رهبران کشور از منافع ملی افغانستان در سطوح ملی و بین المللی با قدرت و جرات پاسداری نمایند.

دست نیافتن به هویت ملی و عدم کسب مشروعیت قانونی برای نظام دو دلیل عمده داخلی و خارجی دارد. نخست؛ نبود ظرفیت و شایستگی در رهبران، فقدان احترام به اراده ملت و نبود یک دیدگاه و اندیشه وسیع فراقومی در سطح احزاب سیاسی و رهبری کشور می باشد که روند ملت سازی را فلج نموده و اقتدار حکومتی و سیاسی را منحصر به قوم و زبان ساخته است. دوم؛ ضمن مصارف هنگفت مالی و حضور گرم جامعه بین المللی بدون خواست و اراده ملت تنها داشتن تابعیت خارجی برای احراز پست های ملی و کلیدی به مثابه یک ضمانت قانونی پنداشته شده و پروسه های ملی و ارزش های مردم سالاری نیز قربانی خواسته های بازیگران خارجی شده است.

بنابراین بخاطر رهایی از چنگ رهبران خیالی و موقتی برای دست یافتن به یک هویت ملی و برای کسب مشروعیت قانونی و مردمی رفتنمان به پای صندوق های رای دهی نه تنها که یک ضرورت اساسی است بلکه یک وجیبه ملی و اسلامی نیز است.

این انتخابات است که روند دموکراسی را تقویت می کند و تنها رای و اراده ملت افراد و اشخاص شایسته و با ظرفیت را برای نمایندگی از ملت به نهادهای ملی راه می دهد. موجودیت اشخاص سالم و انتخابی در نهادهای ملی زمینه ساز ایجاد یک نظام مردم سالار می شود که به آسانی کاروان ملت سازی را در حرکت می آورد دیدگاه ها، اندیشه ها و برنامه ها را از دایره قومی و زبانی بیرون می کشد و کشور را بسوی تعالی و ترقی سوق می دهد.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحیمی
رای
انتخابات
مسوولیت عمومی
نظرات بینندگان:

>>>   كدام انتخاب ؟ بلى رفتن در انتخابات يك وظيفه ملى و اسلامى است انخابات كه رييس جمهور و و كيلش دروغ گو ، دغل ودزد باشد ايا رفتن به پاى همچون صندوق ها گناه نيست مردم كه رفتنش به پاى صندوق هاى رى ناقص العضو شد رييس دولت وحدت ملى و رييس إجرائه چه جواب دارند اشرف غنى كمك هاى جهانى را نزد خود گرفته تا به خانمش رولا غنى كليسا در ارگ بسازد وبراى تيم و باندش مصرف نمايد و ازين پول كمپاين انتخاباتى خود نمايد و ياوكيلى كه هر روز وزارت به وزارت ميگردد شايد بگويند كه به خاطر كار مردم ميگرديم نه اين خاك زدن به چشم مردم است به خاطر معرفى اقوام نزديك خود در ادارات دولتى و پول كلان گرفتن از اشخاص كه پول دزدى كردند ويا از مواد مخدر بدست اوردند جايى معرفى نمايد كه خود وكيل شريك باشد ازمنبع درامد ان شخص را كه معرفى مى نمايد تا ان وكيل بتواند عيال محترم را در سفر هاى خارج از كشور به گردش ببرند به استثنائى چند وكيل انگشت شماركه انهم به مردم معلوم است وكيلى است كه دررسانه ها داد ميزنند تا خود
را مطرح نمايد ه‍يچ كار از دستش نمى ايد ومردم هيچ نوع عايد ندارنددرگرما و سرما در صف ايستاده شوندبراى همچون اشخاص به صندوق راى بروند.
عبدالله گوهرى از بلجيم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است