این روزها در غزنی چه می گذرد؟
حکومت مرکزی، حکومت محلی غزنی و طالبان این ولایت باید درک کنند که خویشتنداری و صبوری هزاره‌ ها در برابر شرارت دیگران از روی ترس و ضعف نیست بلکه بخاطر ایجاد آرامش و همپذیری است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۷/۱/۲۸ کد خبر: 149918 منبع: پرینت

بیش از نیمی از جمعیت ولایت غزنی را هزاره‌ ها تشکیل می‌ دهند اما حکومت محلی کاملا در اختیار پشتون‌ ها قرار دارد.

در غزنی حکومتی‌ های پشتون و طالبان پشتون همه از اعضای سابق و لاحق حزب اسلامی حکمتیار و بعضا حرکت انقلاب مولوی محمد نبی محمد هستند بنابراین بین طالبان و حکومت محلی در غزنی تبانی کامل وجود دارد تا هم قدرت را بصورت انحصاری قبضه کنند و هم برای هزاره‌ ها ایجاد مشکل نمایند. تمام مناطق پشتون‌ نشین ولایت غزنی حتی مرکز ولایت در اختیار طالبان قرار دارند و طالبان آشکارا از کسبه‌ کاران و نهادهای غزنی مالیات می‌ گیرند.

مراکز ولسوالی‌ های پشتون‌ نشین و مرکز ولایت با توافق حکومت محلی و طالبان ظاهرا در اختیار حکومت باقی مانده است تا امکانات دولتی را تصاحب و جذب نمایند با اینکه تمام ولسوالی‌ های پشتون‌ نشین در اختیار و کنترل طالبان قرار دارد و پشتون‌ های این ولایت نه تنها با حکومت همکاری نکرده اند بلکه صدها افسر و سرباز حکومتی را کشته‌ اند اما تمام بودجه ولایت غزنی در این ولسوالی‌ ها مصرف شده است و همه این ولسوالی‌ ها دارای سرک پخته، ساختمان مکتب پخته‌ کاری، شفاخانه پخته‌ کاری و... هستند.

اما هزاره‌ های این ولایت با اینکه قوی‌ ترین حامی حکومت بوده و صدها جوان شان در قالب نیروهای امنیتی در ولسوالی‌ های پشتون‌ نشین بویژه ولسوالی اندر برای دفاع از حکومت جان شان را از دست داده‌ اند ولی ولسوالی‌ های هزاره‌ نشین حتی یک متر سرک پخته هم ندارد حکومت محلی غزنی و طالبان این ولسوالی که از اعضای سابق و لاحق حزب اسلامی هستند با تبانی یکدیگر این ولایت را دربست قبضه کرده‌اند و از یکسو ده‌ها نفر هزاره را در مسیرهای مواصلاتی کشته و یا گروگان گرفته‌ اند و یا اموال آنها را غارت نموده‌اند و از سوی دیگر مانع بازسازی ولسوالی‌ های هزاره‌ نشین شده اند و هرگاه پروژه‌ای برای این مناطق منظور شده است آنها با ایجاد ناامنی و کشتن مجریان و کارگران پروژه مانع اجرای پروژه‌ها شده‌اند.

امسال اما اوضاع کاملا متفاوت است حکومت محلی و طالبان غزنی به ناامن‌ سازی مسیرهای مواصلاتی ولسوالی‌ های هزاره‌نشین و آزار و اذیت مسافرین هزاره بسنده نمی‌ کنند بلکه تلاش دارند تا جنگ و ناامنی را در ولسوالی‌ های هزاره‌نشین بکشانند منازعه قره باغ سپس حمله به ولسوالی خواجه‌ عمری و تیرباران کردن همه پرسنل این ولسوالی و سپس حمله به پوسته‌ های مسیر غزنی _ جغتو نشان می‌ دهد که ملامتین والی غزنی با همکاری ملاکیبل‌ ها و طالبان در صدد کشاندن جنگ در مناطق هزاره‌ نشین ولایت غزنی هستند.

بعد از پیوستن حکمتیار به پروسه صلح اوضاع غزنی بشدت وخیم شده است زیرا همانگونه که عرض شد مقامات حکومت محلی و طالبان این ولایت از اعضای حزب اسلامی هستند و حکمتیار با نفوذی که بر آنها دارد تلاش دارد که جنگ را در ولسوالی‌ های هزاره‌ نشین بکشاند. اگر نمایندگان ما در حکومت و وکلای ما در پارلمان جلوی این توطیه را که حکومت محلی غزنی و طالبان مشترکا چیده‌اند نگیرند ما شاهد فاجعه‌ های ویرانگر در غزنی خواهیم بود.

حکومت مرکزی نیز باید در مهار این توطیه کوشش کند و نگذارد که حکومت محلی غزنی در تبانی با طالبان هزاره‌ های این ولایت را که سلاح بر زمین گذاشته و قلم و کتاب برداشته و از حکومت و مدنیت دفاع و برای سازندگی کشور تلاش می‌ کنند از روی مجبور به گرفتن دوباره سلاح بنمایند.

حکومت مرکزی، حکومت محلی غزنی و طالبان این ولایت باید این نکته را درک کنند که خویشتنداری و صبوری هزاره‌ های این ولایت در برابر شرارت دیگران از روی ترس و ضعف نیست بلکه بخاطر ایجاد آرامش، همزیستی مسالمت‌ آمیز و همپذیری است وگرنه تجربه‌ی دوران جهاد نشان داده است که اگر هزاره‌ ها سلاح بدست بگیرند از لوله تفنگ آنها نیز تیر و آتش می براید نه آب و خاکستر.

از مشاورین محترم استاد دانش و استاد محقق تقاضا می‌ شود که به این بزرگواران تذکر دهند که همان طرح جامع امنیتی مناطق مرکزی را از زیر میز به روی میز بیاورند و نسبت به استقرار نیروهای امنیتی در این مناطق اقدام کنند که توطیه بسیار جدی است.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جعفری
غزنی
مشکلات
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه طالبان در ارگان های شهر غزنی نفوذ کرده اند.
ووالی غزنی خود حامی طالب است

>>>   پشتون هیچ گاه ملی فکر نمی کند.
پشتون اگر رئیس جمهور باشد ویا وزیر ووکیل مامور باشد یا پلیس ویا معبم واستاد، کاسب کار باشد یا دکاندار جوالی باشد یا هر منصبی داشته باشد .قومی فکر میکند.
ولو ان دشمن تروریست باشد ، طالب باشد داعش باشد .
اگر پشتون باشد .هیچ گاه به خاطر منافع ملی وکشوری
با او مشکلی ندارد .
ولی ما اقوام غیر پشتون هستیم که منافع ملی، برادری و...را مطرح می کنیم .بخصوص هزاره ها.واین فعلا در این کشور جواب نمیدهد.

>>>   ازیک طرف میکویند که صدها جوان شان در صفوف نیروهای دولتی در ولسوالیها پشتون نشین ازبین رفته از طرفی میګویند که تمام قدرت دولتی دراختیار بشتونها است این هزاره که حامی دولت هستند طالبان هم به همین مردم کار دارد وانها را میکوشند روز صدها هزاره ازمسیر ولسوالیها پشتون نشین به کابل وغزنی وقندها رفت امد میکنند ولی به ایشان ضرر نه میرسند پشتون وهزاره برادر یک دیګر اند هیچ نیرو جاسوس به شمول محقق این ها ازهم جدا کرده نه میتوانند وقتی در داخل نظام مسلح هستید با طالبان حساب دارید وطالبان به هزارهای مسلح
ګیلانی

>>>   او هزاره های گوسفندی.
وقتکه ما خوب میدانیم که دولت طالب داعش یکی است و هزاره ها را میخواهند نابود کنند پس چرا ارام نشسته اید و خود را مسلح نمکنید. هزاره ها باید هرکدام شان مشل شجاعی پشی باشد در مقابل این قوم فاشیست.

>>>   مردوم هزاره تاوان چوکیهای سیاسیون بی غیرت مثل خلیلی،
محقق وسروردانش را باخون خودمیپردازند که در طی مدتی که به
قدرت رسیده اند بجزاینکه همدست بادشمنان قسم خورده مردم هزاره وبه فرمان انهابرعلیه
مردوم هزاره عمل کروه اند وهمیشه مردوم هزاره درهمه
نقاط افغانستان کشته وگردن زده شدند وسیاسیون فقط
سیل بین بودند ویاهم اعمال دشمنان رافقط محکوم کردن وهیچ وقت نتوانستد
از اختیارت واقعی خود درمقابل قاتلین مردوم هزاره استفاده معاصر بکنند پس ازبودن
همچون اشخاص کرده نبودن انهاخیلی به نفع مردوم هزاره است.
ع ح

>>>   مردم هزاره باید نیروی های مسلح واماده دفاع داشته باشند

>>>   چشم در مقابل چشم تنها شعار و عنل کرد بازدارنده است و بس!

>>>   مردم جاغوری از پول همین وکلای ما و شما اگر به کدام محصل دختر یا پسر؛به خانواده های شهیدان ؛به خانواده های بی یضاعت ؛ به مریضان بی کس ؛ به شاگردان لیسه ها ؛ به بیوه ها. به مهاجرین ؛عودت کنندگان؛ به معلمین؛ به دهاقین؛به روزمزدان ؛به بیخانه ها و مسکینان ؛ به معتادین جوان؛معلولین ؛ یتیم خانه ها و بااگر کدام مکتب ؛کلینیک ؛ سالن ورزشی برای دختران وپسران ساخته شده باشد لطف نموده شریک سازید. شما میدانید که در عوض گرفتن باج از پروژه های انکشافی و مقررر نمودن اعغای خانواده های شان در ادارات دولتی غضب نمودن زمین های شخصی و عامه رشوت ستانی ار گرفتن تذکره گه حق قانونی و مسلم مردم است معتاد نمودن فرزندان جوان مردم به اعتیاد ( الکول و تریاک ) وطیفه شان است و در راس پلان های شان قرار دارد نگذارید دگر این دست های بخون آلوده و کثیف مسیر زندگی فرزندان تان را به بی راهه ها بکشاند .
از جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است