دشنام از دانش آموز تا رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۷/۱/۲۸ کد خبر: 149919 منبع: پرینت

ریيس جمهور اشرف غنی: بچی خَر باشم اگر...!

وقتی ریيس جمهور يک كشور چنين جمله بی ادبانه ای را بكار می برد از مردم عادی آن كشور چه انتظار بايد داشت؟ يک روز دشنام دادن در جامعه افغانستان از يک سال فحاشی تمام كشورهای جهان بيشتر است.

هيچ مردمی، هيچ كشوری و هيچ سرزمينی به وسعت افغانستان در فرهنگ فحاشی پيشگام نيست چرا اين همه در جامعه فرهنگ بی ادبی و فحاشی اوج گرفته است؟ متاسفانه فرهنگ فحاشی در همه اقوام است اوغان و غير اوغان ندارد.

سلام كردن با دشنام شروع می شود خداحافظی با دشنام ختم می شود، انتقاد ما دشنام دادن و... عجيب تر آن همه از قرآن و شعایر اسلام و مسلمانی حرف می زنند اما نه از قرآن می دانند نه از اخلاق اسلامی. قرآن چنين می فرمايد: دشنام ندهيد و به نام های ناشايست همديگر را صدا نزنيد.

سخنان ركيک ما با كدام اصول اسلامی و اخلاقی سازگاری دارد؟ شايد تعصب، بی سوادی، فقر فرهنگی و جهالت نقش در افزايش دشنام در اجتماع داشته باشد اما نقش بيشتر را خانواده دارد و می تواند به فرزندان بياموزد كه مراقب زبان، گفتار و رفتار خود باشند.

خانواده ها بهترين مكتب و بهترين آموزشگاه هستند بعد خانواده دوستان هستند که در زندگی نقش دارند و در مرحله سوم مكتب نقش دارد اما متاسفانه فرهنگ دشنام دادن در خانه و مكتب و در ميان دوستان نهادينه شده است.

پدر به فرزند خود بچی سگ، بچی خَر، حرامی و... می گويد در مكتب همچنان در ميان رفيق ها دشنام دادن عادی است حالا اين فرهنگ وارد فضای ادبی و مجازی هم شده است. دوستان نوشتار و گفتار ما نشان از شخصيت ما دارد از اخلاق و رفتار ما از انديشه و باورمان به دين و ارزش های اسلامی ما به فرهنگ و تاريخ مان. بياییم از دشنام دادن و نوشته های ركيك از زخم زبان و قلم بر هم نوع خود كه انسان باشد اجتناب كنيم.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
دشنام
جامعه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   یک آدم اگه زیاد فهمیده باشد، مثلآ مثل خودت، همه تعریف میکنند و میگویند که: او بر پدرش لعنت! ایتو فهمیده است که در دنیا جوره نداره.
یک نفر دیگر که نا فهم باشد، مثل اشرف غنی، باز میگویند: برو بیادر، ایتو نا فام است که گو ره نمی فهمد.
یک آدم متوسط که نه زیاد بفهمد و نه زیاد نا فهم باشد، مثل من،بیغم است، زیرا مردم میگویند:
خوب است دیگه، تف کرده اسپ خوده ده گل و لای می اندازد و می کشد.

>>>   أين است اخلاق بد مردم ما.

>>>   امی نفر اولی خوبست تف کرده اسپ خوده ده گل و لای می اندازد و می کشد.
دومی هم بد نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است