علت حملات پاکستان به خوست دیورند است
پیام پاکستانی ها این است، تا زمانیکه شما این خط را به رسمیت نشناختید ما به خود اجازه می دهیم که در دو طرف این خط عملیات انجام دهیم. پذیرفتن این خط هم در توانمندی حکومت فعلی نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۳    ۱۳۹۷/۱/۲۸ کد خبر: 149941 منبع: پرینت

یک روز پس از درگیری نظامیان پاکستانی با نیروهای امنیتی افغانستان مقام های امنیتی کشور هشدار می دهند که اگر نیروهای پاکستانی بار دیگر بر بخش های مرزی افغانستان حمله کنند نتایج بدی برای پاکستان خواهد آورد. جنگ زمانی آغاز خواهد شد که نظامیان پاکستانی بر یکی از پاسگاه های نیروهای مرزی در ولسوالی جاجی خوست حمله کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی و مردم محل روبرو شدند. هرچند اکنون این درگیری ها در نتیجه گفتگوهای نظامیان دو کشور پایان یافته اما راه حل بنیادین تنش مرزی میان افغانستان و پاکستان در چیست؟ جنگ نیروهای مرزی پاکستان با نیروهای امنیتی افغانستان چه علتی دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هارون میر آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: در گذشته رفت و آمد به پاکستان آزاد بود و اقتصاد ما هم کاملا وابسته به پاکستان بود.پس پاکستانی ها فکر می کردند که با گذاشتن سرحد آزاد برای ورود افغان ها بدون هیچ ممانعتی، به این فکر بودند که افغانستان را آهسته آهسته به شعبه پنجم پاکستان تبدیل کنند و کشور را وابسته به پاکستان کنند. اما این استراتژی ناکام ماند و بعد از سقوط طالبان و ایجاد حکومت مرکزی در افغانستان و بخصوص در چند سال گذشته ایجاد نیروی امنیتی و خصوصا اردوی ملی افغانستان باعث شد که پاکستانی ها این بار تغییر استراتژی دهند و این مرتبه کوشش شان برای تثبیت خط دیورند به عنوان سرحد بین المللی میان افغانستان و پاکستان باشد.

وی، در خصوص اقدامات پاکستان برای فشار آوردن بر حکومت افغانستان برای پذیرفتن خط مرزی بیان داشت: تمام تلاش های پاکستانی ها حداقل در سه چهار سال گذشته همین است که خط دیورند سرحد بین المللی میان افغانستان و پاکستان است و در این راستا بعضی از تصامیم خاصی را اتخاد کردند. یکی از کارهای اولی که کردند داشتن ویزا برای رفتن به پاکستان بود. دوم فشار آوردن بر مهاجرین افغانستان در داخل پاکستان بود که آنجا را ترک کنند.سومین کار ایجاد تاسیسات نظامی در خط صفری دیورند است.

میر ادامه داد: پاکستانی ها در قبال افغانستان می خواهند هم از نگاه سیاسی و هم از نگاه اقتصادی و هم نظامی فشار بیاورند که تا ما خط دیورند را به عنوان سرحد بپذیریم. پیام آنها این است که تا زمانیکه شما این خط را به رسمیت نشناختید ما به خود اجازه می دهیم که در دو طرف این خط ما عملیات انجام دهیم. پذیرفتن این خط هم در توانمندی حکومت فعلی افغانستان نیست. این یک موضوع ملی است و باید برای آن یک اجماع ملی صورت بگیرد.

این آگاه سیاسی در خصوص اینکه چرا پاکستان بر این سرحد تاکید دارد و می جنگد بیان داشت: این سرحد برای پاکستان یک موضوع حیاتی است. به این معنا که از بعد تاسیس پاکستان مشکلات این کشور از نگاه تمامیت ارضی بسیار زیاد بوده است. آنها بنگلادش را از دست دادند. حالا تشویش پاکستان این است که مبادا پشتونستان و بلوچستان را هم از دست بدهند. اما می دانیم که اختلافات در داخل پاکستان در این اواخر شدت پیدا کرده و جریان پشتون ها که به خاطر حقوق خود در پاکستان مبارزه می کنند یکی از جریان های زیاد بالای پاکستان است. در حال حاضر در بلوچستان نوعی شورش علیه حاکمیت پنجابی ها در پاکستان جریان دارد. پس آنها می خواهند هر طور شده این سرحد را حفظ کنند.

میر در خصوص روابط دیپلماتیک میان افغانستان و پاکستان و نتیجه آن می گوید: حمله به خوست بعد از نشست میان افغانستان و پاکستان در کابل انجام شد. تجربه در سال های گذشته نشان داده است که ملاقات هایی که میان مقام های پاکستان و افغانستان انجام می گیرد نتیجه نمی دهد. بر پاکستان باید فشار جدی وارد شود اما علی رغم شعارهای جامعه بین المللی هیچ فشاری بر این کشور وارد نمی شود و پاکستان آزادانه این گونه حمله ها را انجام می دهد و قربانی آن مردم مظلوم این مرز خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میر
پاکستان
دیورند
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   پشتونهای پاکستان عملا زیر بیرق پاکستان با خیزیزش مردمی نشان داد که پاکستانی است و به خط دیورند هم پابند است/این فاشیستان وقبیله گرایان پشتون افغانستان است که لر وبر میگوید تانا امنی راتا پل اتک پیش ببرد
اواره

>>>   نه ديورند نيست بلکه کل افغانستان است ديورند خو حال هم سرحد است اغفال نکنيد اهداف ايشان بالاتر ازآن است که فکر ميکنيد

>>>   ازین معلوم میشود که پشتنو لر و بر یو نه دی و دولت افغانستان خودش خط دیورند را به رسمیت میشناسد و به عساکر پاکستانی اخطار میدهد که پا از خط دیورند اینطرف نگذارند و داخل خاک افغانستان نشوند.
پس موجودیت وزارت اقوام و قبایل نیز دیگر صرور نیست و این وزارت دیگر به پشتون های پاکستانی نباید پول دولت و بودجه و مردم افغانستان را تحفه بدهد و این وزارت باید لغو شود و گل آغا شیرزوی وزیر مبارزه علیه بچه بازی و مواد مخدره در افغانستان مقرر شود.

>>>   پشتونستیزان!
دیدید که پاکستان بجزایش رسید!
ما در زمان بحران انفجار میکنیم و دشمن را از بین می بریم!
اما افسوس به حال تاجیک که روسی ګشتند!
ما هستیم و به چفیدن سګها کاروان مان توقف نمیکند
پشتون

>>>   پاکستان‌کی‌باشد‌ که‌بخواهد‌برای‌ ما‌‌هار‌ هور‌کند‌ مثل‌ ... یتیم‌هستند.

>>>   زور گویی بالای پادشاه خیل و اکثریت ها است. دیورند سخن اش حل شده امان غازی فرخته اش
قلندر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است