انتخابات شگفتی ساز:
از بازگشت دوستم تا اتحاد ربانی و حکمتیار
شگفتی انتخابات معطوف اتحادهایی است که تا چندی قبل از آن ناممکن ترن این سرزمین بود. از تیم مملو از رهبران جهادی در کنار کرزی تا همراه شدن دوستم و مسعود با غنی و حال تلاش ها برای ایتلاف میان جمعیت و حکمتیار 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۷/۱/۲۹ کد خبر: 149992 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انتخابات در افغانستان پسا طالبان نماد دوران جدید و دمکراسی می باشد که حکومت ها با توسل به آن در تلاش برای نشان دادن نظامی مدرن برای جلب حمایت و کمک های هرچه بیشتر خارجی هستند، روندی که اگرچه در تعریف خود براساس رای مردم است اما بنا به تقلب و معامله، مقام ها و نمایندگان به کرسی قدرت تکیه می زنند.

هفت دوره انتخابات طی هفده سال گذشته تجربه ای تلخ از معامله قدرتمندان و به بازی گرفتن مردم بود، مردمی که با وجود چهاردهه جنگ و ناامنی، امید به صلح و ثبات را در حاکمیت جدید و محو تروریسم جستجو می کردند اما کرزی در سیزده سال حکومت به دنبال وصل برادری با طالبان بود و غنی، تاریک ترین دوران ناامنی و اختلاف های قومی را رقم زد.

هشتمین دور از انتخابات که در گسترده ناامنی ها، حضور گروه تروریستی دیگر با نام داعش، عدم اصلاحات و توزیع شناسنامه های الکترونیک و مهم تر از آن، اختلاف های قومی شدید و تهی شدن حکومت از هر مقامی غیرپشتون در نارضایتی عمیق رهبران قومی و سیاسی در یک قدمی برگزار شدن است.

این در حالی می باشد که انتخابات، همواره صحنه شگفت انگیزترین رویدادها در افغانستان بوده است، اولین انتخاباتی که کرزی گمنام را بدل به قدرتمندترین فرد کشور کرد، زورمندان و جنگسالاران را جز مقامات عالی رتبه و نماینده مردم و بی کفایت ترین مقام را از دل تقلب با تلاش کرزی بدل به رییس جمهور حکومت وحدت ملی.

اما شگفتی ها معطوف به ایتلاف و اتحادهای می شود که تا چندی قبل از آن ناممکن ترن ناممکن این سرزمین بود از تیم قدرتمند مملو از رهبران جهادی در کنار کرزی گرفته تا هم راه شدن جنرال دوستم و مسعود با اشرف غنی و حال زمزمه هایی از ایتلاف میان حزب جمعیت و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار.

در حالی که اگر تمامی اختلاف های گذشته و کینه های عمیق میان این دو حزب نیز حل و فصل شود اما چگونه قومیت و ایدیولوژی ها همسو خواهد شد زمانی که قومیت پشتون بخصوص حکمتیار حضور هیج تیاری دیگری را تاب نمی آورد چه برسد به اشتراک در رده های قدرت و جدای از آن، این ایتلاف بر مبنای کدام اعتماد و اشتراکی قرار است شکل بگیرد؟

گلبدین حکمتیار بیش از اینکه مقتدرترین رهبر چهاردهه اخیر افغانستان باشد نماد خیانت، نفاق و افراط گری است با حزبی یکپارچه که استعداد بی همتا در ادغام شدن با هر جریان افراطی و تروریستی دارد از طالب و داعش گرفته تا تامین کننده نیروهای تحت امر ریاض در جنگ یمن اما در نقطه مقابل آن، حزب جمعیت با وجود گستردگی هیچ گاه یک دست با رهبری بلامانع یک تن نبوده و بیشتر درگیر کشمکش قدرت در میان اعضا خود می باشد.

در همین راستا، خاموش شدن جریان بلخ در معامله ای که میان رییس جمهور و عطا محمد صورت گرفت لابی گری ها برای بازگرداندن جنرال دوستم به کشور اوج گرفته تا جایی که ربانی از یک سو در حال رایزنی با حکمتیار است و از جانب دیگر در سفر به ترکیه در تلاش برای جلب رضایت رهبر جنبش و قومیت ازبک.

تمامی این رویدادها ارتباط مستقیم با انتخاباتی دارد که از حکومت گرفته تا پارلمان و شورای ولسوالی ها را تعیین می کند، انتخاباتی که می تواند نقطه اتصال رهبران بزرگ باشد که دشمن تر از هر دشمنی برای یکدیگر هستند، انتخاباتی که ظرفیت رام کردن حکمتیار نفاق برانداز را دارد که به پای میز مذاکره با رهبر جمعیت بنشیند و خاموش کردن اعتراض های رهبران ترد شده همچون جنرال دوستم، عبدالله و محقق، اگرچه حضور دگرباره عطا محمد با سقوط اجتماعی و سیاسی کاری بس دشوار خواهد بود.

در حالیکه تجربه انتخابات ریاست جمهوری گذشته نشان داده است که هیچ امیدی به اتحادهای ناهمگون رهبران در تبلیغات انتخاباتی نیست، جنرال دوستمی که برای همراهی با غنی بدل به گاو شیردهی شد که پس از تاریخ مصرف با تهمت از کشور ترد و عطا محمد با وجود هزینه های هنفگت مالی و سیاسی در مواجه با خیانت عبدالله، بلخ را نیز از دست داد و همچون ریاست اجرایی روزهای انزوا در بی همراهی را تجربه می کند.

در این میان، اگرچه گلبدین حکمتیار همچون دوستم و عطا محمد به سادگی مغلوب توطیه ارگ نمی شود اما خود بزرگترین تهدید برای انتخابات پیش روی کشور است، رهبری که از ابتدای حضور در افغانستان با سفرهای ولایتی بیشمار در براندازی نفاق قومی و اختلاف مذهبی از سلطه بر پارلمان آینده گفت تا رسیدن به راس قدرت.

و اگر در راستای حزبی شدن انتخابات، توافقی میان حزب جمعیت و حزب اسلامی صورت بگیرد تنها بخشی از بزرگترین حزب افغانستان همراه با گلبدین می شود زیرا جمعیت از هم گسسته در خود بیشمار رهبر دارد که به هر سوی قدرت وابستگی دارد، همچون عده ای که در جریان بلخ از عطا حمایت می کرد و در مقابل، تعدادی از مقام ها در کنار ارگ قرار گرفتند.

این در حالی است که دوران حکومت اشرف غنی برای عده ای ارگ نشین سکوی پرتاب به قدرت و ثروت بود و برای رهبران سیاسی و قومی، مرگ تدریجی و زوال در قدرت، اگرچه رهبران جبهه مقاومت شمال نشان دادند که با وجود امتیاز حمایت های گسترده مردمی فراتر از قومیت، تشنه معامله و امتیاز هستند.

انتخابات گذشته اگر انتخابات گوسفندی در تقلب های گسترده نام گرفت، انتخابات پیش رو با همان میزان از تقلب، انتخابات ایتلاف هاست و دشمنانی که خنجر به دست بدل به دوستانی برای رسیدن به قدرت می شوند حال بماند که نتیجه از قبل تعیین شده و بازگشت دوستم تا ایتلاف میان جمعیت و گلبدین روندی از سازماندهی انتخابات ارگ می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
ربانی
جمعیت
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   رباني بچه تر از ايست كه در بازيهاى پيچيده موفق باشد.تا اكنون هم بسيار بازى خورده

>>>   درکله ربانی اگر برابر یک چامغز عقل موجود است هرگز با این گرگ نزدیک نشود ورهبری استاد سیاف را قبول کند

>>>   خبر بد !
اشرار به دستور پاکستان چنین جنایت کردند واینطور انتقام گرفتند:
جانان ماما، فرمانده پولیس سرحدی ولسوالی اسپین بولدک ولایت قندهار، در انفجار یک ماین مغناطیسی جاسازی شده در موترش در شهر قندهار کشته شده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری افغانستان از ولایت قندهار، خبر ها حاکی از آن است که در حوزه چهارم این شهر انفجاری رخ داده است.
گفته شده که این انفجار در منطقه خواجه حوزه چهارم رخ داده و هدف این انفجار موتر حامل فرمانده قطعه واکنش سریع پولیس سرحدی بوده است.
در مورد نوعیت و تلفات برخاسته از این رویداد چیزی گفته نشده، اما گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که در این رویداد، فرمانده قطعه واکنش سریع پولیس مرزی ولایت قندهار همراه با یک تن دیگر کشته شده اند.
منابع امنیتی در قندهار گفته‌اند که در این انفجار دو تن دیگر زخمی شده‌اند

>>>   همراه ګلبدین اېتلاف نکنید اګر کردید از بین میروید. تجربه نشان داده کسې که دست به این جانی داده است دستش از بیخ قطع شده ازینرو اګر ګلبدین پیشروی تان میامد فقط در... کنید و روی خود را ازو بګردانید. او پرچمی سابقه دار است در وقت جهاد در هر تنظیم جنګی یک طرف جنګ ګروه همین جنایتکار بود. علاوه ازآن این آدم در بچه خیلی اش در لیسه عسکر یک ....نامی بود. کسی که هم پرچمی باشد هم رقاص باشد هم قاتل باشد چرا با او ایتلاف شود.
کامران از هرات

>>>   هرجه بد بګویی حکمتیار بداست بد است اما همان مسعود همان ربانی و همان مزاری و ګوسفندان دیګر ګله جهاد بدتر اند! خدا یکی را هم خوب نکند!

>>>   دوست های نهایت ارجمند!
هر چیزی خالی از حکمت نیست یکی از خوبی های انتخابات توزیع نسبی سرمایه میباشد هرکه یک مشت پولی حرام را جمع نموده میخواهدبا داشته ها حال چه حلال ویا حرام وبه گمان اغلب همه هم پولهای باد اورده! بالمقابل تعدادی هم بی روزگار وپریشان ودر غم یک لقمه نان به اساس عدالت الهی همین ثرون توزیع میگردد وگر نه ریس ارگ ومعاونین ان بالنوبه از بیست سال قبل تعیین گردیده دیگر این همه درامه ونمایش است ولی مهم توزیع یک مقدار ثروت خود مردم برای مردم است انچه از خازجی ها باقی میماند سلسله به سلسله ربه مستحقسن برسد
تبنگ چی

>>>   کاش همه شان سرعقل بیان ومتحدشون وازاین بیشترمردم راواره وسرگردان نکنن

>>>   آیا هنوز هم نمی دانید، که اینها به خاطر رسیدن به قدرت و دالر حاضر اند، حتی مادر خود را به لیلام بگذارند؟

>>>   .... اشرار بی فرهنگ و پیروان ارواح خبیثه که همهٔ مقدسات را در پای بدست آوردن
(پول،قدرت،چوکی،مقام و منصب) فدا میکنند.

>>>   کاش همه شان سرعقل بیان ومتحدشون وازاین بیشترمردم راواره وسرگردان نکنن وقتی همه مامتحدباشیم دیگرنیازی به هیچ خارجی نخواهدبود

>>>   خداوند همه رهبران و كارمندان تنظيم هاي اسلامي و جهادي افغانستان را أولاً مسلمان ساخته و بعد متحد شان نمايد، در غير آن همه شان در شرف از بين رفتن هستند.

>>>   اگر صلاح الدین ربانی در انتخابات آینده به امید برنده شدن در انتخابات با گلب الدین حکمتیار متحد گردد، نه تنها اینکه برنده نخواهد شد، بلکه این اتحاد مرگ سیاسی صلاح الدین ربانی خواهد بود. خامی و بی تجربه گی هم اندازه دارد.

>>>   گلبدین حکمتیار خطاب به پسر ربانی من همیشه
با خدا بیا مرز پدرت در گیری داشتم تا روزی که تو
به پدر شدی اما حالا من جای پدرت هستم <<
پسر ربانی شما پدرم هستی
نبی جاغوری

>>>   حکمتیار که خود را یک سیاست متدار مجرب و شخص قوی فکر میکرد حالا دانسته است که راه حل اتفاق و اتحاد است نه نفاق افگنی. خوب بیاد دارم که یکی ازوکلای ولایت پکتیکا که از جمله خاین ترین وکیل است نزد وی رفت که بالای پشتونها ظلم صورتگرفته است در حالیکه خود وی یکی از ظالم شخصی است که بالای پشتون های خود ظلم میکند.یون خان و طاقت خان و نیز شاهنواز تنی خان نیز مانند تشنه به آب در قدوم حکمتیار آمدند تا اگر اینبار وی را در موضوع قومیت و زبان مورد سوء استفاده قرار دهند، که متاسفانه حکمتیار بدون اینکه فکر کند که چه میگوید و چه میکند گفت که 500 جنرال پنجشیر دارد و غیره اما اینرا نگفت که وزارت مالیه را سالهاست که چور کرده و سرمایه افغانستان را که چور کرده است؟ چرا هم رهبران طالب و هم رهبران حکومت پشتونها هستند؟ چرا بالای هزاره ظلم صورت میگیرد؟ چرا ازبکها مانند مورد استعمال و استفاده قرار میگیرند؟ بهر حال چانس خوب و فرصت خوب اتحاد و اتفاق با جمعیت یک عمل خیر است.
مسافر مسافر

>>>   میگقتند حکمت یار ناتوان شده وضعیف عمل مینماید باورم نمیشد فکر میردم حکمتیار هنوز یک طرف معامله است وپر طمطراق بلند پرواز اما نشستش با فرزند کسی که اورا به رقایت خود نمی پذیرفت و خودرا همیشه یک سروگردن از همه بلند میگرفت کنون به اندازه ای پاءین امده که ربانی وگیلانی وحضرت صبغت الله بجای خود با نواده های انها نیز حاضر است کنار اید واز در صلح پیش اید گرچه با این کار شاید منظورش اختلاف اندازی وبراندازی اتحاد سه گانه ای محقق ونور وجنبش باشد ولی تا انجا میر سد از قدر ومنزلت نیم بند وخامی همه که داشت بی اندازه کاسته میشود وشوکت وهیبت گذشته اش را که مبرکه وحمایت ای اس ای بود وبا نیش نیش پا قدم میگذاشت وخرامان وباکرشمه راه میرفت همه را یکسره از دست داده دیگر کسی به او با چشم حکمتیار نمی بیند وکنون او حکمتیار از انظار افتیده منهزیم ومعزل میباشد
وتعز من تشا وتذل من تشاء بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   ازحکومت ارگ تا صلح حکمتیار، ازصلح حکمتیار تا تبعید جنرال دوستم، ازحکومت ارگ تا ائتلاف جنبش نجات، از عطامحمد نور تا عبدالله، ازحاکمیت ارگ تا انزوای مجاهدین، ازآسمان تازمین، این نمونه های از عناوین مقالات برای کد 18 پیشنهاد میشود، این عنوان ها برای مقالات بسیار علمی ونو وجالب است، امیدوارم کمک تان کرده باشم.
ههههههه

>>>   من امروز بخشهایی از کتاب Mark Jems بنام Golden Yellow را که بزبان فارسی ترجمه شده و در Google قابل دسترسی میباشد مطالعه کردم. به تمام هموطنان مجاهد و غیرمجاهدم که به انترنیت دسترسی دارند مشوره میدهم که این کتاب را مطالعه کنند و از جاسوسی شیخ الحدیث عبدالرسول سیاف، شهید صلح؟؟ ربانی و گلبدین که نزدیک است دعوی پیغمبری کند، و بسیاری مجاهدین دیگر از سال 1353 هجری شمسی یعنی سه سال قبل از کودتای ثور، برای آی اس آی و سی آی ای آگاهی مستند حاصل کنند. میخواهم خاطر نشان سازم که Mark Jems با هر سه جاسوس دوستی نزدیک داشته و با هر یکی از انها مخصوصا گلبدین چندین مصاحبه انجام داده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است