انتخابات سازوکار دموکراتیک برای سیاسی ساختن مردم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۵    ۱۳۹۷/۱/۲۹ کد خبر: 150003 منبع: پرینت

انتخابات بعنوان یکی از مهمترين عناصر و مولفه هاي دموکراسي بیشترین تاثیر را در سرنوشت سیاسی هر شهروند دارد. دقیقاً انتخابات یک سازوکار دموکراتیک برای سیاسی ساختن مردم و اجتماعی ساختن قدرت و سیاست است و تمامی شهروندان از طریق انتخابات، مجال حضور یافتن در صحنۀ سیاست را به دست می‌آورند و در عرصه به وجود آوردن حکومت دموکراتیک، نقش تعیین کننده پیدا می‌کنند.

بستر اصلی انتخابات، مردم است؛ یعنی مردم باید با اشتراک فعالانۀ شان در انتخابات، تصمیم بگیرند که قدرت چگونه و در مسیر تحقق کدام خواست‏ها اِعمال شود و نماینده‌گان و ممثلین خواست و رضایت مردم در رهبری قدرت، برای یک دورۀ معین مورد نظر، چه کسانی باشند و به صورت مشخص‏تر، کدام یک از کاندیداها می‏تواند در تحقق خواسته‏های مردم در حکومت آینده، موفق‏تر عمل کند.

انتخابات، در صورتی می‏تواند نقش شایسته و مؤثر خود را در روند اجتماعی و دموکراتیک ساختن سیاست، بازی کند، که مردم از آگاهی و شعور سیاسی بالایی برخوردار باشند و نسبت به حقوق و نقش شان در معادلات سیاسی و سرنوشت سیاسی شان حساس باشند. حساسیت سیاسی، آن‏ها را به صحنۀ سیاست خواهد کشاند و آگاهی و شعور سیاسی، به آن‏ها کمک خواهد کرد که در انتخاب خود هوشیارانه‏تر و دقیق‏تر عمل کنند و فارغ از گرایشات طایفه‏یی، منطقه‏یی، و… به شایسته‏ترین فرد در انتخابات رأی دهند، تا باشد که بتوانیم موثرترین و کارا ترین افراد را در این انتخابات برگزینیم.

روشن است که مردمی که نتوانند از این امکان، هوشیارانه و آگاهانه استفاده کنند، دموکراسی به معنای واقعی آن تحقق نخواهد یافت و آن‏ها اولین بازنده‌گان انتخابات خواهند بود.

بنا براین بخاطر سهیم بودن در قدرت و تاثیر گذار بودن روی سرنوشت خود باید که به هر نحو ممکن از پروسه انتخابات حمایت کرده و نهایت تلاش مان را بخرچ دهیم تا این پروسه به نحو احسن برگزار گردد و گر نه بیخردان بر ما حکمرانی خواهند کرد.

مهدی راسخ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
راسخ
نظرات بینندگان:

>>>   مردم فوق العاده سیاسی است بلکه سیاستمداران پذیرفته نمیتانند که فعلاً نوبت امریکاست

>>>   بله ولی مردم شروع کردند از تفکر ، و ممکن از بسیار کند یاد بگیرند و در فرصتهای بعدی آماده تر شوند
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است