در باب درخواست علما برای خروج نیروهای خارجی
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۶    ۱۳۹۷/۱/۲۹ کد خبر: 150005 منبع: پرینت

دوشنبه و سه‌شنبه، همایشی با حضور نزدیک به 500 تن از علمای افغانستان در هرات برگزار شد.
خلاصه و نتیجه نشست هرات که دیروز به کارش پایان داد، این بود که نظامیان خارجی، افغانستان را ترک کنند.

پافشاری به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هم موجه و هم غیرموجه است.
موجه از این بابت که هیچ ملتی در جهان نیست که به حضور بیگانگان در کشورش راضی باشد. آیا ملت آمریکا یا ملت‌های سایر کشورهای غربی، راضی هستند که روزی نظامیان یک کشور دیگر مثل نیروهای امنیتی افغانستان در کشورشان حضور داشته باشند و زمین و آسمان‌ آنان را در اختیار بگیرند؟ قطعاً پاسخ منفی است. اگر امروز نظامیان آمریکایی در بیش از 30 کشور جهان حضور دارند، این حضور در یک چارچوب نظام‌مند تعریف شده است که آزادی و استقلال کشور میزبان را زیر سؤال نبرده است. اما حضور نظامیان خارجی در افغانستان اینگونه نبوده بلکه در حال حاضر، زمین و هوای افغانستان در اختیار نظامیان خارجی است که این امر، به استقلال افغانستان خدشه جدی وارد کرده است. این موضوع چنان محسوس است که به توضیح بیشتری نیاز ندارد.

از طرف دیگر، تأکید بر خروج زودهنگام و بدون قید و شرط نظامیان خارجی از افغانستان نیز غیرموجه بوده و از کوتاه‌نظری درخواست‌کنندگان آن حکایت دارد. سؤال این است: کسانیکه خواستار خروج نظامیان خارجی از افغانستان هستند، چه طرح و برنامه‌ای برای جایگزین کردن خارجی‌ها و منابع مالی آنان دارند؟
پاسخ این است؛ همان‌طور که من و شما طرح جایگزین برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان و منابع مالی آنان نداریم، درخواست‌کنندگان خروج نظامیان خارجی نیز طرح جایگزین ندارند. بنابراین، درخواست خروج خارجی‌ها در شرایط فعلی افغانستان، نه عقلی و نه منطقی است. به رغم آنکه خارجی‌ها دوست صدیق ملت افغانستان نیستند اما بازهم از تروریست‌ها که دشمن این ملت هستند، بهترند.
درست است که خارجی‌ها یکی از اضلاع ناامنی در کشورها از جمله افغانستان هستند اما اگر کشور به تروریست‌ها واگذار شود، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.

سخن آخر این که امروز ملت افغانستان بین بد و بدتر گیر کرده است. حضور نیروهای خارجی در افغانستان بد است. برای بدی خارجی‌ها در افغانستان همین کافی است که آنان دیگر به دنبال بهبود اوضاع و دولت‌سازی در افغانستان نیستند اما خروج آنان نیز، باعث هرج‌ومرج بیشتر در کشور خواهد شد که این از بد، بدتر است. با این حساب، باید از سر ناچاری بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کرد.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظامیان خارجی
مرادی
نظرات بینندگان:

>>>   این کدام علما !! است ؟؟ علمای فزیک هستند علمای نجوم هستند علمای تکنالوژی هستند علمای بخش های اتمی ، بیولوژی ویا کدام علم دیگر ؟؟
شاید مقصد شما ملا هاباشد ،اگربه نظر وانتخاب ملا هاباشد به استثنای خود شان وکسانیکه باعث تامین ملا ها میشوند هیچ کس دیگر نباید درینکشور باشد تنها آنها باشند تابجای داکتر تعویض بدهند وبجای معلم خود شان مدرسه بسازند بجای سارنوال وقاضی خود شان فتوا بدهند وفیصله کنند
اگر به تعداد باشد اشرار میتوانند ده هزار ملا در یک روز جمع کنند وچیزی بخواهند سالها مدارس پاکستانی ومدارس داخلی ملا تولید کرده اند
ر

>>>   علمای کرام واقعاً نقطه اساسی دوام جنگ متوجه شده اند واميدوارم كه تمام مردم به صداي اين علما لبيك بگويند و بگذاريد كه خارجيان نزد فاميل هاي خود برگردند كه هم ما و هم انها زنده گي ارام را به پيش ببريم اينكه چند تا دزد و جاسوس ناارام ميشوند مشكل خود شان ميباشد.

>>>   آغای مرادی!
یک مسلمان باید توکل خود را به خدا کند،همه چیز جور میشود.
داود با توکل به خدا و کمک خلق و پرچم ،برعلیه پسر کاکای خود کودتا کرد،رییس جمهور شد.
کمونست با توکل به خدا و کمک شوروی ،برضد داود خان کودتا کردند،پیروز شدند.
مجاهدین با توکل به خدا و کمک غرب و عرب ها و پاکستان ،بر ضد کمونست ها جهاد کردند،پیروز شدند.
طالبان با توکل به خدا و کمک پاکستان برضد مجاهدین قیام کردند،پیروز شدند.
جنبش سمت شمال با توکل به خدا و کمک امریکا برضد طالبان قیام کردند،پیروز شدند.
حالا اگر قوای خارجی باز بر آید،باز طالبان توکل به خدا کرده و به کمک پاکستان می آیند و دولت را میگیرند.
خدا هم از افغانستان لابراتوار رژیم ها جور کرده است و هرچه میکند،جور نمی آید.
مردم افغانستان در قرون وسطی ماندند و جهان در قرن بیست و یک.
نه جهان قرن بیست و یک با مردم افغانستان سازگاری دارد و نه مردم افغانستان با جهان قرن بیست و یک.
در دیگر دنیا در تعیین رژیم ها و رهبران از عقل کار میگیرند و در افغانستان از توکل به خدا.

>>>   همین که حکومت دم از صلح می زند باید اول مشکل خروج نیروهای خارجی را برای مخالفین که خواسته اساسی آنها و هم از عموم مردم و همه همسایه های دور و نزدیک است روشن سازد و عملن اعلان کند که در صورت صلح این مهمانان ناخوانده کی می برایند . انوقت دوست و دشمن معلوم میشود . حکومت دست نشانده هیچګاه از خروج نیرو های خارجی دم نمیزند . این معلوم است که این حکومت دست نشانده شاه شجاع گونه میخواهد زیر شمشی اینها ادامه حیات ننگین کند .

>>>   انهاى كه طرفدار أشغال افغانستان اند مزدوران اشغالكران اند و دالر براى شان مى رسد ورنه هيج إنسان و حتى .....خوش ندارند خانه شان را ديكران أشغال نمايند و انهاى كه مى كويند خارجى ها آمنيت ما را كرفته اند كدام آمنيت أيا وضعيت از اين بد تر مى شود ؟ در حقيقت باعث تماماً نا امنى ها همين اشغالكران اند .

>>>   این علمای فرمایشی باید در لویه جرگۀ فرمایشی کرزی این سخنان را می گفتند. اما آن زمان همه از یک گلو چیغ میزدند، قرارداد ها باید با امریکا امضأ شود. حالا که وطن را دودسته به امریکا بخشیدید، پدر کسی نیرو های خارجی را از افغانستان بیرون کرده نمی تواند.
چرا عاقل کند کاری، که باز آرد پشیمان!

>>>   500 نفر عالم در دوروز خوردند و نوشیدند و کرایه و سفریه اخذ نکردند و نه پرسیدند که منبع این پول ها از کجا است؟
500 نفر عالم اگر از علم شان استفاده میکردند باید از طرفین دعوا این درخواست ها را میکردند.
1- آتش بس فوری
2-تعین رسمی هییت های مذاکره کننده
3-آغاز مذاکره اصلی و رد و بدل کردن شرایط صلح به همدیگر
4-شریک ساختن شرایط طرفین با مردم
5-دست یابی به نقاط نظر مشترک
6-رسیدن به یک توافق و تعین اجندای صلح
7-امظای تفاهم نامه صلح و تظمین اجرایی آن توسط تمام همسایه ها و روس و امریکا و ناتو
8-آخرین بند تفاهم نامه صلح خروج تمامی نیرو های خارجی از افغانستان باید باشد و فقط زمانیکه تمام مواد توافق نامه صلح پیاده شد بعد خروج نیرو ها آغاز گردد.
در غیر آن کی تظمین میکند که با خروج نیرو ها نظام سقوط نکند.
امیدوارم که 500 عالم محترم فهمیده باشند که چه نوشته ام.

>>>   حالا دیگه لب را زیر دندان بگیر !

>>>   حوصله کنید حواله تان زیر اجراست
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است