پارلمان جایی برای خور و خواب و خشم و شهوت نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۷/۱/۳۰ کد خبر: 150042 منبع: پرینت

آگاهان و دانایان چشم و چراغ جامعه هستند.

آنان وظایف سنگین و رسالت بس خطیر را بر دوش دارند. این وظایف برگرفته از ذات آگاهی است یعنی نفس دانایی وظیفه آفرین و رسالت ساز است بدین سان هرکس از آگاهی و دانایی بیشتری بهره مند است وظیفه اش سنگین تر و خطیرتر است چنانچه هرکس بامش بیش برفش بیشتر.

رسالت عظیم دانایان، روشنگری و چون شمع زندگی کردن و سوختن است. مشخص کردن راه از چاه، آب از سراب، صواب از خطا، حق از باطل و سره از ناسره کوله باری است که بر دوش یکایک دانایان جامعه سنگینی می کند. این وظیفه در مواقع حساس و سرنوشت ساز مثل انتخابات که با عدالت، امنیت، حقوق، توسعه و رفاه و در یک کلام با بهسازی زندگی جمعی مردم در آمیخته است مضاعف می گردد.

در انتخابات پیش رو آگاهان بایستی در مسیر انتخابات نور بیفشانند چشم و گوش مردم را باز کنند و اندیشه تولید کنند به مردم بفهمانند که پارلمان جای خور و خواب و خشم و شهوت نیست. نماینده خوب در چوکی پارلمان خمیازه نمی کشد، نماینده علی الاطلاق پارلمان را دکان معاملات ملکی تلقی نمی کند، نماینده اصلح با سرنوشت و مقدرات مردم در جهت تامین مطامع شخصی یا اربابان زر و زور و تزویر دست و پنجره نرم نمی کند و نماینده دانا و آگاه حضور منفعلانه و یا صرفا حضور فیزیکی و سمبولیک ندارد.

دانایان جامعه بایستی در جریانات انتخابات تشعشع خلق کنند در این پرتوافکنی به مردم نشان دهند که پارلمان بستر مناسب برای طرح اندیشه های ناب، افکار ژرف و انظار دقیق علمی، سیاسی و حقوقی است تا از مسیر آن سعادت و رفاه را به مردم پیشکش نمایند.

آگاهان باید به مردم یادآور شوند که فلسفه وجودی تفکیک قوا، تاسیس نهاد نمایندگی و یا در اصطلاح جدید پارلمانتاریسم، قانونگذاری، تامین عدالت اجتماعی و مهار زدن بر اسب چموش قدرت و جلوگیری از استبداد و فاشیسم است. تجربه نشان داده است که نظام های پارلمانی از مسیر پارلمان، نهاد نمایندگی و انتخاب آگاهانه و درست مردم به دموکراسی، توسعه و صلح رهنمون شده اند و زندگی مسالمت آمیز ادیان و اقوام را در جامعه متکثر تجربه کرده اند.

نتیجه: آگاهان بایستی سقف فرسوده رویه های قبلی انتخابات را درهم بشکنند و طرح نو دراندازند. طرح نو حمایت جدی از کاندیداهای اصلح، دلسوز و دارای دغدغه خدمت رسانی به مردم با داشتن سویه های تحصیلات عالی است.

با این طرح انتخاب اصلح صورت می گیرد، شایسته سالاری مشق می گردد، به دانایی و آگاهی احترام گذاشته می شود، منطقه گرایی و منطق تباری منسوخ اعلام می شود. در این طرح آگاهان و چیز فهم ها دیگر دنباله رو افراد عوام در زدوبندهای منطقه ای، تباری و پوپولیستی نیستند بلکه خود رهبر و قافله سالارند.

پیش به سوی دانایی و آگاهی، زندگی نو و اندیشه های نو.

محمد عارف دولتشاهی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولتشاهی
پارلمان
زدوبندهای سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   وکلا ر ای را از شرای شهزاده ودبطی خریداری میکنند ضرورت به رایدادن کسی ندارند آنهابا دالر وکیل میشوند

>>>   با انتخاب این فیل های آرد خور مخالف هستیم موجودیت این جاسوسان با عثتخریب نظام میگردد

>>>   جناب دولت شاهی!
شما اول ثابت بسازید که درین ویرانسرا کشوری است وحکومت وجود دارد وپارلمان به معنی کلمه موجود است انگاه در پی نصیحت وتوصیه براید وتوقعات خود از یک پارلمان سالم ونماینده ای واقعی ملت وارای سالم وانتخابات حقیقی اظهار نماید مگر تازه از کدام زندان وتاریکستان بیرون شده اید تا از اوضاع واحوال جهان وکشور خود اطلاع ندارید؟مگر نمیدانید که وطن عزیز ما بعد از سقوط محمد داودخان وبصورت نسبی هم بعد ازبیرون کردن ربانی از ریاست جمهوری به زور بی پنجاودودیگر ازادی کشور وملت سلب گردیده وما تحت اشغال ومحکوم هستیم حتما نمی دانید که دربن المان مجلسی تقلبی ساخته شد ودرانجا پنجشیری ها در راس قانونی و عبدالله این مملکت را برای خارجی ها ارزان فروختند وبعد کسی ووطن فروشی را باسم کرزی اوردند وکشور را تحت غطای سازمان ملل اشغال کردند اگر حرف مر ا نمی پذیری از ان کسی که از طیاره ای خارجی ها پایان شد وتقریبا یک ونیم دهه با زور وسر نیزه ای خارجی ها بر گرده های ملت سوار بود سوال نما وبپرس که عین گفته های مرا میگوید ویا خیر؟
برادر محترم!دیگر ملت عزیز اگاه اند وبه این سرپوش گذاری های شما بالای استعمار فریب نمیخورند ومیدانند که نماینده ای فرهنگی متجاوزین میکوشند تا به اشغال رنگ ورخ دیگری بدهند ولی به زبان حال میگویند که !
به هر رنگی که خواهی جامه میپوش
من از طرز خرامت می شناسم
لالی از ننگرهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است