تنها شرط پاکستان به قدرت نرسیدن جبهه متحد بود
یگانه کشوری که با براندازی طالبان مخالفت داشت، پاکستان بود چرا که فکر می کرد با از دست دادن طالبان دیگر ابزاری در افغانستان نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۳    ۱۳۹۷/۱/۳۰ کد خبر: 150066 منبع: پرینت

در آستانه نزدیک شدن به سالروز قدرت رسیدن مجاهدین، معاون رییس جمهور پیشین در نشستی خبری در کابل درخصوص دلایل به قدرت نرسیدن جبهه مقاومت پس از براندازی طالبان سخنرانی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد یونس قانونی معاون رییس جمهور پیشین امروز پنجشنبه 30 حمل 97 در مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان در کابل گفت: آمریکا مصادف با حمله 11 سپتامبر که وارد جنگ با تروریزم شد در ابتدا فاقد یک استراتژی مدون و روشن بود که آیا به فکر عدالت، انتقام گیری و براندازی باشند یا برای دولت سازی بعد از براندازی برنامه داشته باشند.

قانونی بیان کرد: برای این مهم، کمیته توسط وزارت خارجه آمریکا توظیف شد تا استراتژی آمریکا در چوکات مبارزه با القاعده و طالبان در افغانستان را مشخص سازد؛ یکی از چهره های این کمیته داکتر اشرف غنی احمد زی رییس جمهور کنونی کشور بود که در کنار بقیه شخصیت ها وجود داشت و سرانجام پیشنهاد این کمیته این شد که آمریکا هم برای براندازی طالبان و القاعده اقدام کند و هم برای دولت سازی پس از طالبان؛ اما همه این حرکت ها از طریق سازمان ملل و طی یک کنفرانس صورت بگیرد.

معاون رییس جمهور پیشین با بیان اینکه سوال اساسی آن زمان این بود که در مرحله دولت سازی بدیل طالبان در افغانستان کدام جریان، چه شخصیتی و کدام مجموعه باشد؟ اظهار کرد: با تلخی تمام و قربانیان زیادی که مجاهدین به نام جبهه متحد انجام دادند در سطح بین الملل و در مناسبات بین المللی متاسفانه اجماع و حرف سیاسی این بود که جبهه متحد بدیل طالبان نیست.

وی با بیان اینکه دلایل مهمی برای بدیل طالبان نبودن جبهه متحد وجود داشت گفت: یگانه کشوری که با براندازی طالبان مخالفت داشت، پاکستان بود چراکه فکر می کرد با از دست دادن طالبان دیگر در افغانستان ابزاری در اختیار نخواهد داشت و تاکید می کرد که تیغ آمریکا متوجه القاعده باشد و طالبان در یک گوشه مصون باشند.

عضو رهبری جمعیت علاوه کرد: موضع جورج بوش رییس جمهور وقت آمریکا این بود که پاکستان یا باید با آنها باشند یا در برابر آنها؛ و پاکستان فهمید که اگر در برابر تصمیم دنیا بایستند برایشان مشکل خلق می شود تصمیم گرفتند از براندازی طالبان حمایت کنند اما با چهار شرط مهم.

قانونی درخصوص شروط پاکستان برای براندازی طالبان تصریح کرد: اولین شرط پاکستان این بود که جبهه متحد نباید بدیل طالبان باشد چراکه ورود جبهه متحد به کابل به معنای ورود هندوستان به کابل است و آنان به هیچ وجه چنین چیزی را قبول نمی کنند.

این آگاه سیاسی کشور علاوه کرد: شرط بعدی این بود که باید از ورود جبهه متحد به کابل با قاطعیت جلوگیری شود و برای بدیل طالبان در جنوب افغانستان یک جبهه جدید تشکیل شود و تا زمان ورود این جبهه به کابل از ورود جبهه متحد به کابل و بمباردمان خطوط اول شهر کابل جلوگیری شود؛ اگر تشکیل این جبهه در جنوب زمان گیر است نیروهای بین المللی وارد کابل شوند امنیت کابل را بگیرند تا زمانیکه یک دولت بدیل در بیرون افغانستان شکل بگیرد و وارد کابل شود.

وی اضافه کرد: در هر چهار فرمول، موضع پاکستان این بود که جبهه متحد نباید وارد کابل و بدیل طالب باشد.

قانونی تصریح کرد: آمریکایی ها بدلیل نیازمندی به پاکستان و اینکه باید از خاک پاکستان وارد افغانستان شوند و ده ها عامل دیگر، هر چهار پیشنهاد پاکستان را پذیرفتند.

عضو جمعیت اسلامی گفت: همزمان با پذیرفته شدن این پیشنهادات مطرح شد که در راس دولت انتقالی آینده چه کسی باید قرار بگیرد؛ اکثریت دوستان تبصره کردند که قانونی به کنفرانس بن رفت و دولت را دو دسته تسلیم کرد، کرزی را آورد و چنان کرد و چنین شد و تصور شد که کرزی یک شبه در کنفرانس بن متولد شد اما چنین نیست و پیش از کنفرانس بن در مورد بدیل طالبان و جناب کرزی در راس دولت انتقالی اجماع بین المللی وجود داشت.

وی علاوه کرد: کوتاهی ما در این بود که تاحال در این مورد صحبت نکرده ایم، روشن است که در کنفرانس ها قضایای کلان تصمیم گرفته نمی شود و پیش از کنفرانس این تصمیم ها گرفته می شود.

قانونی گفت: نماینده آمریکا در کنفرانس بن که مهندسی این کنفرانس با وی بود به پاکستان سفر کرد و مقام های پاکستانی مطرح کردند که بدیل طالبان جبهه متحد نیست و باید یک جبهه اپوزیسون محور پشتون بوجود بیاید و احسان الحق رییس آی اس آی پاکستان نیز مطرح کرد که جناب کرزی از نظر آنها برای راس حکومت آینده چهره مناسبی است؛ آنها نفع خود را در این می دیدند که چهره ای را که معرفی می کنند از جبهه متحد نباشد.

معاون رییس جمهور پیشین با بیان اینکه تمامی کشورهایی که از جبهه مقاومت حمایت داشتند درمورد کرزی اتفاق نظر داشتند گفت: بشمول ایران، هندوستان، روسیه، پاکستان و جمع اتحادیه اروپا درخصوص جناب کرزی اجماع نظر وجود داشت و بعد از این اجماع نظر، نماینده آمریکا با جبهه متحد وارد بحث شد و داکتر عبدالله به نمایندگی از جبهه متحد برای گفتگو دراینباره به تاشکند رفت.

وی افزود: در این نشست روی تشکیل دولت فراگیر ملی، تغییر در رهبری دولت که همه اقوام او را بپذیرند و تدویر کنفرانس بین المللی برای شکل دادن به این تصامیم فیصله صورت گرفت و سرانجام داکتر عبدالله نیز نام می گیرد که کرزی یک چهره مناسب برای دولت انتقالی است؛ این یک واقعیت تاریخی است نه انتقاد و از آن پس نام کرزی در جلقات جبهه متحد مطرح شد.

قانونی گفت: بهترین راهکار برای پاکستان این شد که مثلت طالب، القاعده و آی اس آی را تجدید کند و به کابل بفرستد؛ روشن است که طالب در افغانستان محو و نابود نشد و تنها متواری و از کابل بیرون شد.

معاون رییس جمهور پیشین در آستانه فرارسیدن سالروز هشتم ثور تصریح کرد: برنامه پاکستان این بود که با سازماندهی به جنگ در کابل دامن بزند و مانند دهه 90 جنگ قومی و تنظیمی فراگیر راه بیاندازد و جبهه متحد را با آمریکا و جامعه بین المللی مواجه کند و برای این کار تلاش های ماهرانه ای کرد که اگر جبهه متحد از گذشت، تدبیر و دقت کار نمی گرفت و بر موضع گذشته خود تاکید می کرد در گام اول بزرگترین فرصتی که برای مردم مساعد شده بود از دست می رفت و بعد از آن در هفته اول جنگ داخلی در کابل شروع می شد.

وی افزود: پاکستان تنها بدنبال این بود که چطور یک جنگ ولو برای ده روز را میان شهروندان عادی یا بین دو قوم راه بیاندازد اما ابزار این برنامه مهیا نشد و زمانیکه مقاومت گران که همان مجاهدین دهه 90 بودند وارد کابل شدند از بینی کسی خون نیامد و کوچکترین حادثه ای رخ نداد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
پیروزی مجاهدین
نظرات بینندگان:

>>>   قانونی صاحب!
حرف های هوایی نزن.
شما خودتان در کنفرانس بن شرکت داشتید و خودتان بخاطر این که پشتون ها فکر نکنند که جنگ شما در افغانستان علیه پشتون ها است، یک پشتونی را که پدرش را طالبان در پاکستان به قتل رسانده بودند و مخالف طالبان بود و در دوران خودتان با خودتان یکجا در دولت بود و در وزارت خارجه تان کار میکرد، منحیث یک سمبول به ریاست جمهوری انتخاب کردید و چوکی های مهم دولتی که عبارت از وزارت دفاع و وارت داخله و وزارت خارجه و امنیت ملی بود، در اختیار خود گرفتید و فکر کردید که حامد کرزی فقط یک سمبول است و باقی قدرت همه در دست خود شما است و همینطور هم بود.
مارشال فهیم منحیث وزیر دفاع فکر کرد که طالبان رفتند و خلاص شد و جنگ راما بردیم، بدون آن که یک سرباز امریکایی در جنگ سهم گرفته باشند و امریکایی ها فقط با طیاره های بی پنجاه و دو مواضع طالبان را مورد حمله قرار دادند و قهرمان جنگ افغانستان در مقابل طالبان شما هستید، همینطور هم بود.
آنچه که شما همه غافل بودید عبارت از سیاست جورج بوش در مورد حیثیت او در برابر جنگ در برابر طالبان و القاعده بود که آیا تمام امتیاز موفقعیت جنگ را به شما بدهند؟
حالا طالبان از افغانستان برآمدند،آیا همه قوای امریکا از افغانستان خارج شوند؟
آیا آنها صرف بخاطر خارج کردن چهار طالب پای لچ از افغانستان آمده بودند و یا بخاطر بود و باش دایم در منطقه؟
این هما موضوعاتی بودند که شما حتی بویی از آنها نمیبردید.
علاوه برآن جورج بوش به یک جنگ تمام عیار در افغانستان بخاطر تخصیص بودجه صد ها ملیارد دالری ضرورت داشت که از کنگرس امریکا میگرفت.
گذشته از آن پدر جورج بوش نیز در زمان معاونیت رییس جمهوری اش از جمله لابی های کمپنی های نفت و گاز و کمپنی های سلاح سازی امریکا بود که پسرش نیز همان راه پدر را یعنی جنگ و سلاح و نفت و بودجه جنگی از کنگره را تعقیب میکرد.
بنأ اگر یاد شما باشد با دادن پنجاه میلیون دالر رشوه به مارشال فهیم، اولین کاری که شد عبارت از گرفتن چوکی وزارت دفاع از مارشال فهیم و سپردن آن به رحیم وردک بود. زیرا مارشال فهیم مخالف ادامه جنگ بود.
اگر یادتان باشد، زمانی که بارک اوباما سیاست مصالحه ملی را با طالبان اعلان کرد، کرزی مارشال فهیم را که مخالف ادامه جنگ در مقابل طالبان بود، در دور دوم انتخابات خود منحیث معاون مقرر کرد.
بهر صورت خودت نیز از وزارت داخله به معارف و از آنجا منحیث رییس پارلمان، اما آهسته،آهسته قدرت از دست شما گرفته شد، خصوصآ بعد از قصد کودتا رحیم وردک و امرالله صالح و اتمر در مقابل کرزی و همچنان بعد از رییس جمهور شدن اوباما و تغیر سیاست اوباما در جنگ افغانستان.
در هنگام انتخابات، اوبا ما نیز باید برای پیروزی در انتخابات، سیاستی را پیش رو میگرفت که هم دل بدست آید و هم یار نرنجد، یعنی هم رای مردم امریکا را که مخالف جنگ افغانستان و عراق بودند بدست آورد و هم کمک مالی و رای لابی های فابریکه های سلاح سازی امریکا را از دست ندهد.
در نتیجه اعلان کرد که ما قوای خویش را از عراق میکشیم و در عوض قوای خویش را در افغانستان بطور موقت اضافه میکنیم تا در مقابل تروریزم پیروز شویم و بعدآ قوای خویش را از افغانستان نیز با در نظر داشت شرایط امنیتی، خارج خواهیم کرد.
در نتیجه اوباما رییس جمهور شد و سیاست جنگ و صلح را در افغانستان پیش گرفت و کرزی نیز چندان روابط خوب با بارک اوباما نداشت و بارک اوباما بنا برعدم یافتن الترناتیف او او را در چوکی ریاست جمهوری گذاشت و کرزی نیز که دید بارک اوباما الترناتیف او را پیدا نکرد، غر زدن او زیاد شد و از بمباردمان های اوباما در افغانستان انتقاد کرد و خود را مدافع مردم و پشتون ها قرار داد. ورنه همین بمارد ها در زمان جورج بوش بمراتب زیاد تر بود، اما کرزی همیش میگفت که ما تروریست ها را در هر جایی که باشد از بین میبریم، و لو که در پاکستان باشد.
نا گفته نباید گذاشت که دست داشتن کرزی و قوای خارجی بشمول امریکایی ها و انگلیس ها در تجارت مواد مخدره نیز، یکی از دلایل ابقا کرزی در چوکی ریاست جمهوری بود.
شاید پاکستان هم در تحولات افغانستان تا اندازه یی دست داشته باشد.
اما آنچه مسلم است پاکستان همیش از سیاست امریکا در مورد افغانستان پشتیبانی کرده است، چه در دوران جنگ مجاهدین در مقابل روس ها در دوران ریاست جمهوری کارتر و رونالد ریگن و جورج بوش پدر و چه درمورد تشکیل گروپ طالبان در زمان ریاست جمهوری کلینتن، در مقابل حکومت ربانی که که با روس ها روابط نزدیک پیدا کردند و زمینه صلح را توسط مذاکرات گروپ های متخاصم در تاجکستان، فراهم کردند، زیرا در آن زمان روابط کشور های اروپایی نیز با روسیه خوب شده بود و امریکا در طول تاریخ مخالف روابط و دوستی کشور های اروپایی با روسیه بود، زیرا این را برای خود یک خطر تلقی میکرد.
بنأ گروپ طالبان به درخواست بیل کلینتن، توسط پاکستان ایجاد شد.
و چه در زمان جورج بوش پسر که جورج بوش به پرویز مشرف دستور داد که طالبان را عاجل از افغانستان بیرون کن که ما می آییم.
چه در زمان بارک اوباما که طور نمایشی ، بخاطر وعده های انتخاباتی اش در مورد افغانستان به مردم امریکا که بطور نمایشی مناطق قبایلی بمبارد میشد و بطور نمایشی نیز اسامه بن لادن را دستگیر کردند و چه هم در زمان فعلی.
آیا یاد تان رفته است که دونالد ترامپ در اولین تماس تیلفونی اش با پرویز مشرف از او بخوبی یاد آوری کرد و گفت که او در کار های خویش موفق است؟
بنأ در تحولات افغانستان به جز از خود امریکا، هیچ کشور دیگری نه تصمیم گیرنده است و نه هم اجرأ کننده تصامیم، بشمول خود افغانستان.
امید وارم نشر شود.

>>>   میبخشی آقای ....شما مردمان شکست خورده بودید شما باید شکر گذار بادارتان امریکا باشید که دوباره به .... روح داد و درمقابل شما از ایمان و اسلام و ناموس تیر شدین و با امریکا یکدست شده کابل را تصرف کردید اگر بادارتان امریکا نمیبودشما همه قومندانان گروه .....شلغم فروش و کچالو فروش میبودیددر پنج وقت نماز به بادراتان امریکا دعاکنید که شماها را دوباره زنده ساختند و حال بابایی گفته میروید لعنت به شما مزدوران غرب>
فهیم از کارته نو کابل

>>>   زنده باد محاهدین افغانستان ما میدانیم که محاهدین جقدر زحمت کشیده اند برای این مملکت و از انها میخواهیم که بین خود جور بیایند همین حالا هم قدرت از مجاهدین است داکتر عبدالله قانونی صلاح الدین ربانی استاد عطا اسماعیل خان ولی مسعود استاد سیاف استاد معقق دوستم ادیب فهیم احمد مسعود همه با هم باشید کسی با شما توان مقابله را ندارد

>>>   دشمن دانا به از دوست نادان !
کاش همان نظر پاکستان عملی میشد تا اینقدر ....چور و غصب وغارت چوکی فروشی و قانون شکنی واختلاس نمیکردند

>>>   جبهه شمال بیش از ۱۵ سال در قدرت بود که از خوده قانونی گرفته تا فهیم ، بسم الله خان ، عبدالله ، اسماعیل خان ، برهان الدین ، استاد عطا ، سالنگی ، خلیلی ، محقق ، و سایر قومندان و قومندانچه های شان در شمال و شمالشرق و شمالغرب فقط بیت المال را به جیب زدند و خویش خوری کردند و هنوز هم هیچ جواب و پیامی برای مردم شان و دولت سازی ندارند. منظور یونس غیرقانونی تشدید پشتون و غیرپشتون است که نفع آن باز به جیب احزاب خائن برود و ضعف استعداد فساد پیشگی سران جبهه شمال در مقابل عزم و سرسختی طالبان جان فدای پشتون را منحیث دلیل خواسته پاکستان و انگلیس یا جامعه سنتی اطراف دیورند ، بیان نمیکند

>>>   ضرب المثل است که میګویند اګر قافله بر ګردد خر لنګ اول میشود فعلا یونس قانونی لنګ سخن از اول بودن میزند باید یاد اور شد که پیش از یازده سپتمبر این جبهه متحد دزدان و راهزنان را خوب میشناخت و این ها کسانی نبود.قدرت یک مملکت را باید اداره میکرد اینه صرف چور چپاول در سر داشت نه خدمت به مردم و پاکستان این قدر هم نبود که چند نفر لنګ و لاش را مخالفت کند که به قدرت نرسد در افغانستان مانند قانونی و جبهه چور و چپاول صدهای ایشان در زیر پل سوخته خواب هستند.

>>>   دیروز گذشت و بد گذشت.
مگر امروز و فردا هنوز آبستن حوادث است.
با استفاده از تجارب دیروز امروز و فردا را باید مدیریت کرد.
در قدم اول همه شاخه ها با حفظ استقلالیت خود زیر چتر کلان جمعیت به یک تصمیم واحد برسند و کاندید های پارلمان را در همه افغانستان تثبیت کنند و پروگرام حمایت شان را آغاز کنند.
با جریان ها و احزاب همسو به توافق برسند و برای هر دو انتخابات آمادگی بگیرند.
از بازی های فردی اجتناب کنند.

>>>   این این خواست پاکستان را خودت برآورده ساختی
بدخشانی

>>>   بلبل مقاومت فکر کنم باز کاندید میکنی که به خواندن زدی؟ چند جنرال دارین؟ چند قوماندان دارین؟ یک استاد ربانی بود چشم تان دیدن اش نتوانست. همرای کرزی شما جور امدین. همرای احمدزی شما جور امدین. در بن خودت خطا کردی. اگر کرزی و غنی هم شامل بین بودن نماینده با صلاحیت خودت بودی. برو یکجای بشین و این ننگ تاریخ ره همرای خودت دفن کن. حیف نام تاجیک که سری شما بی وزن ها گزاشتن به دول هر کس و ناکس می رقصید و نامتان شیر. هچ چیزی نیستن
شمالشرق

>>>   اگر از اقای قانونی پرسان شود که این همه پول وثروت را ازکجاکردید موتر فروشی که در لندن دارید وحدود ۲۰۰ میلیون سرمایه ګذاری کردید از کجا کردید چه جواب دارد در حصه اول خیر حانه تعمیرات اطراف خانه ات به زور غصب کردید در سالهای ۷۰ـ۷۵ چه جنایات چور وچپاول نه بود که درشهر کابل توسط شما وطن فروشان تان به انجام نرسیده باشد اردو را ازبین بردید نهادهای دولتی منهدم شد شیرازه وحددت ملی ازهم پاشید مردم هواره شد انسان افغان نابودشد به عزت وناموس مردم تجاوز شد رقص مرده زای مان زن ودها مورد دیګری در حکومت شما وطن فروشان رخ داد بعدا غلامی دیګری از امریکا را صاحب شدید قدرت دولتی را غصب کردید همه دار ونه دار این ملک راباردوم به یغما بردید مرګ به شما وامثال ...دیګر
ګیلانی

>>>   بسیار نا وقت جنبندی ،فکر کنم تا جای ایکه در باره این موضوع درست نوشتند شما به اصطلاع سران شما بودیدکه بخاطر قد ت از همه چیز گزشتید تا بتوانید در چوکی های دولتی به خاطر مقام وجا وقدرت ،و. دور زدن رقیبان تان مانند گلبدین وامثال او که در قدرت نباشد کرزی را به شکلی سمبول روی کار اوردید اما در حقییقت همه قدرت در دست شما ها بود وپول و. زر جمع کردید اولاد اولاد تان سیر شد گمنام بودید بد نام شدید نامدار شدید رسوا شدید ودر اخرت چه ج اب دارید در مقابل خالق یکتا
عبدالله ریحان

>>>   گفته آقاي قانوني درست نيست. زيرا جبهه متحد به قدرت رسيد. وزارت خانه هاي كليدي بدست جبهه متحد افتيد. اينها چون ميدانستند كه ظرفيت رهبر شدن را ندارند ، بناء استاد رباني را قرباني ساختند و خودرا وزير. اگر امكان رهبري دولت به يكي از اينها داده ميشد، باز هم رباني قرباني بود.، زيرا در سرشت اينها خيانت است.

>>>   شرط پاکستان منحل کردن اردو بود توسط شما
نه جبه متحد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است