رییس جمهور بر توزیع عادلانۀ علوفه تأکید کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۸    ۱۳۹۷/۲/۲ کد خبر: 150150 منبع: پرینت

رییس‌ جمهور شام روز گذشته از طریق کنفرانس ویدیویی در مرکز ملی توحید، با والیان، قواماندان‌های امنیه و قول‌اردوها و سایر مسوولین محلی ولایات سرپل، جوزجان، فاریاب، هرات، بادغیس و غور پیرامون توزیع عادلانۀ علوفه صحبت کرد.

نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری پیرامون آماد‌گی آن وزارت در توزیع علوفه‌ برای ولایاتی که از خشک‌سالی آسیب دیده‌اند، گزارش داد.

رییس‌ جمهور غنی از وزارت زراعت به‌خاطر تدابیر در این زمینه تشکر کرد و بر توزیع عادلانه علوفه‌ به مستحقین آن تأکید کرد و به مسوولین امنیتی دستورداد تا از غصب علفچرها جلوگیری کنند و نیز علفچرهای غصب‌شده را بازپس گیرند.

وی به وزارت‌های داخله و دفاع ملی هدایت‌داد که در خریداری خویش به مواشی داخلی اولویت دهند تا از رسیدن آسیب جدی به مالداران جلوگیری شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
علوفه
نظرات بینندگان:

>>>   فکر کنم غنی دلش بر کوچی ها سوخته تا شتران و گوسفندان آنها تلف نشود. مناطق مرکزی باید علفهای شان را با گوچی ها تقسیم کنند.

>>>   علوفه برای ارگ هم ضرورت است

>>>   خفت وهشت غنی احمد زی بسیار دل رحم دارد که حتی در اوغانستان یک حیوان نمیرند
که روزی صد تاصدتا میرند این را خداوند پاک امر گرده است اشرف غنی گناه ندارد

>>>   واقعاً كه من تا همين روز فكر ميكردم مردم يگان نظر در ارتباط به كوچي گفتند غني ريس جمهور ميگفتن من باور نميكردم وحالا واقعاً كه در ارك رياست جمهوري به سويه خيلي بالا متوجه علف مواشي هاي قوم خود هست ... جاي تعجب است در اين شرايط خراب مردم در جان شان از دست ترويستان پست وهابي پاكستاني مانده ريس جمهور به غم علف مواشي قوم اش واقعاً كوچي هستي ونوش جان كوچي هاي كوه نشين بيسواد افغانستان دوران كنيد نوش .....

>>>   اداره از چرای بی رویه

اداره نحو ه چرای چاروا ها در مراتع باید از طرف دولت انجام شود ٫ چرانیدن تعداد زیاد گله ها در یک ساحه محدود بالای چرا گاه های مراتع چرش و گردش زیاد آنها در یک منطقه باعث کاهش پوشش نباتی , فشرده گی زمین و کاهش مواد عضوی آن می شود و در نتیجه حاصل خیزی زمین آنها تقلیل ی می یابد و شاید در بعضی از نقاط آن هیچ چیزی نه روید کوه ها از وجود پوشش کیاهی برهنه خواهد شد که دیگر توان نگهداری برف ندارند و موجب با لاروی در جه حرارت و باعث ذوب سریع یخچال های در این منطقه می شود و بلا خیر سبب کم شوی جریان در یاهای منطقه وتخریب محیط گردیده است.
اداره چرا در مراتع باید با یک تقویم از پیش تعین شده باشد بهتر است و این تقویم با شرایط سلانه ساز گار باشد. بهبود سلامتی خاک در نتیجه آن چرای هدفمند را تا حدی زیادی می توان معلومات استراحت طولانی مدت قطعه ای از زمین چرگاه دانست. اگر بی احتیات و بی توجهی در چرا حیونات اهلی در پسته زار ها انجام گیرد. تپه های خاکی پسته زار کشور ما دارای اکوسیستم شکننده است که شکننده بودن وظیفه و مارا برای حفاظت صد چند می کند. ورود گله ها به چراگاه ها قبل از زمان مناسب به پوشش گیا هی لطمه وارد می نماید به دلیل رطوبت زیاد خاک و درآمد ورفت زیاد گله ها در چراگاه باعث فشرده شدن خاک وکم شدن حجم خاک می گردد. در نتیجه علاوه بر اینک قابلیت نفوذ خاک نسبت به نذولات کاهش خواهد یافت نگهداری خاک نسبت به آب نیز کاهش می یابد و بلاخره باعث گاهش پوشش زنده ی گیاهی می شود. عموامل اصلی فرسایش خاک ازبین رفتن پوشش گیاهی طبیعی خاک می باشد. نکا تی را باید مورد قرارداد که تا اکوسیتم چرا به خوبی حفظ شود ازجمله این نکات رعایت ظرفیت چرا و برداشت مجاز ازچراگا ها ٬ رعایت فصل چرا وآماده گی چرا جهت استفاده پس از حدود یک ماه از شروع فصل بهار هنگامی که زمین برای چریدن گوسفندان وبره ها وبزغاله ها سرسبز شده باشد. که تا بره ها وبز غاله ها غزای خودرا از طریق چریدن علف صحرا تامین کنند. مفیدیت اداره از چرای بی رویه: باعث بهترشدن وضیعت پوشش گیاهی در نتیجه هنگام بارندگی از ایجاد روناب کا سته می شود واب فرصت کافی برای نفوذ را در خاک پیدا می کند. سفره های اب های زیرزمینی تغذیه شده و چشمه ها وکاریزها در قریه جات پر آب می گردد. بانفوذ آب در خاک دیگر سیلاب ها به وجود نمی اید واز بسیاری از خسارات مالی وجانی جلوگیری به عمل می اید. برای تحقق این هدف لازم است تا ما انسانها با منابع طبیع ومحیط زیست خود با احتیاط تمام برخورد نموده زمینه استفاده مطمین و دومدار وحفظ ونگهداری انها را فراهم نما یم و به کمبود منابع روبرونشویم واین امنت بزر گ به طور درست به نسلهای بعدی انتقال نماید.
داکتر یارمحمد حیدر زاده
داکتر علوم در بخش حفاظتت محیط زیست

>>>   کمی از همان علوفه ها را هم در ارگ تقسیم کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است