ترکیه ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۷/۲/۲ کد خبر: 150156 منبع: پرینت

پس از آنکه رجب طیب اردوغان اعلام کرد قصد دارد مواضع سختی را در قبال واحد پول آمریکا اتخاذ کند دولت ترکیه تصمیم گرفت ذخایر طلای خود را از بانک مرکزی آمریکا خارج کند.

بنابر اعلام رسانه‌ های ترکیه، دولت آنکارا تصمیم گرفته است تمامی ذخایر طلای خود را که به بانک مرکزی آمریکا سپرده است، باز پس بگیرد.

بنابر اعلام این رسانه‌ ها در سال‌ های اخیر ترکیه 220 تن از ذخایر طلای خود در خارج را پس گرفته است که 28.7 تن از این ذخایر سال گذشته از آمریکا برگردانده شد.

به گزارش روزنامه‌ های ترکیه میزان ذخایر طلای ترکیه در حدود 564 تن برآورد شده است که ارزشی در حدود 20 میلیون دالر دارد. این میزان ذخایر طلا، ترکیه را به یازدهمین دارنده بزرگ طلا پس از هلند و هند تبدیل می‌ کند. این گزارش‌ ها زمانی منتشر شد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تصمیم به در پیش گرفتن مواضع سخت در برابر واحد پول آمریکا گرفت.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، این هفته اردوغان به انتقاد از پرداخت وام‌ های برمبنای دالر پرداخت و اعلام کرد وام‌ های بین‌المللی باید براساس طلا پرداخت شوند. رییس جمهور ترکیه این بحث را این گونه مطرح کرد که: چرا تمامی وام‌ ها به صورت دالر پرداخت می‌ شود. اجازه دهید یک واحد پول دیگر برای خود انتخاب کنیم. اردوغان اخیرا در سخنرانی خود در کنگره جهانی کارآفرینی در استانبول اعلام کرد: پیشنهاد من این است که پرداخت وام‌ ها براساس واحد طلا صورت گیرد.

رییس جمهور ترکیه در این کنگره افزود: وقتی مبنای تجاری دالر باشد دنیا همیشه تحت فشار ناشی از قیمت ارز قرار دارد. ما باید کشورها و ملت‌ ها را از زیر بار فشار قیمت ارز نجات دهیم. طلا هیچگاه در طول تاریخ ابزاری برای ظلم و ستم به ملت‌ ها نبوده است.

ترکیه یکی از کشورهایی است که ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرده است. موج خروج ذخایر طلا وقتی آغاز شد که ونزویلا در سال 2012 اعلام کرد این کشور توانسته است 160 تن از ذخایر طلای خود به ارزش 9 میلیون دالر را به کشورش برگرداند. به دنبال آن بانک فدرال آلمان درخواست پس گرفتن 300 تن ذخیره طلا خود را مطرح کرد با این حال بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد این پروسه هفت سال زمان می‌ برد. هلند نیز 122.5 تن از ذخایر خود را توانست از بانک مرکزی آمریکا پس بگیرد.

راشاتودی به نقل از یک منبع اروپایی گزارش داد بانک‌ ها شروع به باز پس‌گیری ذخایر طلا خود طی چند سال اخیر کرده‌ اند و این بدان معنا است که دنیا پیش از مواجهه با مساله برکسیت، بحران کاتالونیا، رییس جمهوری ترامپ و یا افزایش تنش‌ ها میان کمیته اجرایی شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در بروکسل و کشورهای اروپای شرقی به این مساله پرداخته است.

گفته می‌ شود در سال 2017 بانک مرکزی ترکیه بخشی از ذخایر طلای خود را از سیستم بانک مرکزی آمریکا خارج کرد. این ذخایر پیشتر در بانک مرکزی آمریکا سپرده‌ گذاری شده بودند و براساس گزارش سالانه مقدار آن 28.7 تن طلا برآورد شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
طلا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است