فرصت آگاهی دهی عامه از دست رفت
بارها تکرار کنید که یک سوء تفاهم کلان در رابطه با انتخابات وجود دارد، مردم فکر می کنند مثل سال های گذشته کارت ها معتبر است و تنها کسانیکه کارت ها را گم کرده اند یا به هر دلیلی کارت ندارند باید کارت جدید را بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۷/۲/۲ کد خبر: 150185 منبع: پرینت

طالبان در اعلامیه های متعدد، انتخابات را تحریم کرده و مردم را از اشتراک در آن نهی کردند و تاکنون چندین مراکز ثبت نام رای دهندگان و مراکز توزیع شناسنامه در ولایت های مختلف هدف حملات قرار گرفته است؛ در تازه ترین مورد صبح امروز یکشنبه 2 ثور 97 یک مرکز توزیع شناسنامه در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت و بگفته منابع رسمی کشته های این رویداد 6 تن و بگفته شاهدان عینی بیش از 40 تن در این حمله کشته شده اند. قرار است کمیسیون انتخابات در زمان رای دهی در شناسنامه های فرد رای دهنده استیکر بچسباند تا هر فرد تنها یک رای بدهد؛ این ابتکار کمیسیون این ترس را بوجود آورده است که دشمنان انتخابات که مردم را درمراکز ثبت نام قبل از انتخابات هدف قرار می دهند با مردمی که پشت تذکره هایشان استیکر شرکت در انتخابات زده شده، چه خواهند کرد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اسدالله سعادتی عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با "یک" در خصوص علت حضور کم رنگ مردم در روند ثبت نام رای دهندگان گفت: متاسفانه کمیسیون انتخابات پروسه ای با این ابعاد و اهمیت را بصورت نادرست و غیر فنی آغاز کرده است.

سعادتی بیان کرد: کمیسیون انتخابات باید از ماه ها قبل در تبلیغات تلویزیونی و میزگردها مباحث مختلف برگزار می کرد و آغاز پروسه ثبت نام انتخابات را با کنفرانس مطبوعاتی بسیار منظم و قدرتمند از طریق رسانه های قدرتمند آغاز می کرد و بسیار واضح توضیح می داد که تمامی کارت هایی که در گذشته در جریان انتخابات ها اعتبار داشتند باطل و از اعتبار ساقط هستند و تنها کسانی می توانند از حق رای شان استفاده کنند که در ثبت نام تذکره های جدید اشتراک کرده باشند.

عضو مجلس نمایندگان در خصوص استیضاح مسوولان انتخاباتی در نشست روز شنبه 1 ثور 97 مجلس اظهار کرد: پیشنهاداتی که کمیسیون انتخابات در مجلس داد زیاد راه گشا نیست که از طریق هلی کوپتر نشریه پخش کنند.

وی علاوه کرد: فرصت آگاهی عامه توسط تیم های میان مردم از دست رفته است و تنها راه تاثیرگذاری که باقیمانده رسانه های جمعی و تصویری است؛ کمیسیون، احزاب و رسانه ها بحث انتخابات و ثبت نام رای دهندگان را به بحث داغ در گفتگوها در یک ماه تبدیل کنند وگرنه اطلاع رسانی درست صورت نمی گیرد.

سعادتی می گوید: بارها تکرار کنید که یک سو تفاهم کلان در رابطه با انتخابات وجود دارد، مردم فکر می کنند مثل سال های گذشته کارت هایشان معتبر است و تنها کسانیکه کارت هایشان را گم کرده اند یا به هر دلیلی کارت ندارند باید کارت بگیرند.

این آگاه سیاسی درخصوص محتوای نشست استجوابیه مقامات کمیسیون انتخابات در مجلس بیان کرد: مجلس بیشتر برای شنیدن برنامه ها کمیسیون انتخابات را خوانده بود تا توضیح بدهند علت نگرانی و عدم تمایل مردم به روند ثبت نام رای دهندگان چیست.

عضو مجلس نمایندگان درخصوص یکی از دلایل نگرانی مردم از اطلاق استیکر به تذکره هایشان در زمان رای دهی گفت: اعلام شده است که در تذکره های مردم استیکر می زنند، این استیکر در بخش هایی از کشور به لحاظ امنیتی مشکل آفرین است.

وی علاوه کرد: راه های بدیل فراوانی برای این مشکل وجود دارد و الزامی به چسباندن استیکر نیست، کمیسیون می تواند استیکر را به کپی تذکره بچسباند یا حتی ورق جدید چاب کند که خطری هم متوجه مردم نباشد.

سعادتی باردیگر تاکید کرد: اینکه حضور مردم در روند ثبت نام رای دهندگان کم رنگ است غیر از موضوع اطلاع رسانی و اینکه تقلب های انتخاباتی آنها را نسبت به انتخابات بی باور ساخته است این است که کمیسیون انتخابات نتوانسته است اعتماد از دست رفته مردم به انتخابات را بازگرداند و برای این مهم لازم است کمیسیون از طریق گفتمان های داغ به مردم انگیزه شرکت در انتخابات بدهد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثبت نام
عدم آگاهی
انتخابات
سعادتی
نظرات بینندگان:

>>>   آقای سعادتی!
گپ واضح است. وکلا جز خیانت، تفرقه های قومی، لسانی و غیره، چور و چپاول مستقیم و غیر مستقیم، نکاح کردن چند زن بحیث خانم خود، شریک در شرکت های مختلف، تقرری اعضای خانواده و دوستان و خویش قوم و غیره و غیره وغیره ......دیگر چی کار کرده اند. لطفاً یک کار خوب تان را به ما بگویید که مردم در انتخابات اشتراک کنند.
کدام آگاهی دهی؟ فکر میکنی که مردم تجربه ندارند حالا باید آگاهی شود تا آنها به ثبت نام بروند و یا اینکه مردم تلویزیون ندارند و از هیچ چیزی آگاهی ندارند.
مهمتر از همه بیشرمانه ترین انتخابات ریاست جمهوری را مردم تجربه کردند.
دیگر مردم به رای دادن نمیروند. ولو که هر قدر کوشش کنید شاید در حدود 2 میلیون نفر را وادار بسازید و بس.
شاهین شمالی

>>>   تا اشرف غنی و عبدالله در راس قدرت هستند اعتماد مردم به شفافیت انتخابات
باز گشتنی نیست نیست نیست .
راه بدیل اینست که پروسه انتخابات تعلیق گردد و یک حکومت انتقالی تشکیل
گردد و بعدآ با سازو کار معقول انتخابات شکل داده شود .
مهم نیست که یک سال دیگر بگزرد .
م. زمین بوس کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است